Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOnvolwassen vriend

Onvolwassen vriend

21 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
m
miekLid
01-01-2024, 00:00
#1
“Waarom zoek je altijd problemen? Waarom niet gewoon genieten, we hebben genoeg geld ga wat leuks doen?”

Dit is iets wat ik mijn vriend vaak vraag. We zijn inmiddels meer dan 14 jaar samen. En wonen ook al heel wat jaar samen. Regelmatig zoekt ie z’n heil in drank en drugs en ik begrijp dat gewoon echt niet. Nee, het is geen recreatieve gebruiker, maar echt iemand die het vervolgens niet in de hand heeft.

Mijn vriend is sinds een paar jaar arbeidsongeschikt. Hij kan dus doen wat hij wil. Ik werk fulltime en verdien erg goed. Hij kookt en doet het huishouden. In plaats van dat hij daar buiten leuke dingen doet, zoekt hij iedere keer problemen. Dan is het weer drank, dan is het weer drugs. Als hij niets gebruikt is hij echt een gewoon normaal persoon, lief en leuk. Hij heeft geen angsten als hij niet gebruikt, snap daarom de reden niet voor zijn gedrag. Hij is erg onvolwassen, maar hij is nu inmiddels de 35 gepasseerd... Ik mag toch onderhand verwachten dat hij volwassen is..

Wil je dan samen geen toekomst opbouwen.. Had wellicht een kind gewild, maar niet zo.. Zo jammer dat sommige mensen hun leven verpesten en ik blijf maar vooruit kijken...

En nee, begrijp zelf ook niet hoe ik dit kan volhouden.
l
luuukLid
01-01-2024, 00:00
#2
Klinkt alsof het oppervlakkige probleem is dat ie niet met z'n drank en drugs kan omgaan, en dat er diepere problemen zijn die de reden zijn voor zijn middelenmisbruik die hij in het dagelijks leven probeert te verbergen.
Mogelijk dringt zijn reden van arbeidsongeschiktheid ook door tot zijn priveleven?
Mogelijk is zijn arbeidsongeschiktheid niet verwerkt? Geen zelfvertrouwen, geen dagstructuur, geen doel in je leven?
Mogelijk zijn er nog andere onverwerkte problemen?
Ik heb geen idee natuurlijk n.a.v wat je schrijft, dus ik gok maar wat.

Ik denk dat jullie een goed gesprek moeten voeren om te kijken wat hij aan zijn problemen kan doen. Ik neem aan professionele hulp, dat kan jij als partner niet voor hem bieden.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik begrijp je vriend wel want ik heb tot me 20e ook alle vrijheid gehad.
Als je dan bekend bent met drugs en en je hebt niet een baan waarvoor je vroeg moet opstaan dan is een slipppertje zo gemaakt, of erger nog bewust kiezen voor drugs. Als jouw vriend zijn gebruik niet in de hand heeft moeten jullie wellicht hulp zoeken of afspraken gaan maken met mekaar, zo te zien lijdt de relatie eronder. (hij heeft in ieder geval de tijd om aan zichzelf te werken hehe)

Ik zou me niet best voelen wanneer je hard werkt en voor de knaken zorgt en je vriend tref je aan in een staat dat je niet wilt na een dag werken.
Tijd voor verandering..
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nogal lastig om te oordelen zo. Maar als ik eerlijk ben dan zou ik waarschijnlijk ook wel regelmatig drugs nemen als ik niks te doen had behalve het huishouden. Ik zou me doodvervelen. Maar ja, de aard van de arbeidsongeschiktheid enzo ken ik niet dus dan wordt het lastig om iets zinnigs erover te zeggen he.

Als je zegt dat je zelf graag kinderen wil, maar niet met hem omdat hij zich zo gedraagt dan voel ik de donkere buien al wel een beetje aankomen.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik zou ook niet echt weten wat ik in Nederland moet doen. Er is hier geen vrije ruimte. Alles is al door een ander gedaan. Soms lijkt het net alsof het 1 groot attractie park is.

Daarnaast doet iedereen hetzelfde. Soms lijkt het net alsof het een soort simulatie spel is. Het einddoel is een electrische fiets kopen en ergens heel snel langs alles heen fietsen.

Wegen zijn net bloedvaten en autos rode bloedcellen die mensen als zuurstof rond sjouwen naar hun organen.

Nederland is net een kasteel gebouwd op hard werk. Maar voor wat? Comfort?

Daarnaast lijkt niks meer waarde te hebben. Alles word door machines gemaakt. En alles lijkt wel steeds minder karakter te hebben (inclusief mensen zelf). Huizen worden lelijker. Alles is gemaakt van dozen.

Nou. Geef mij maar een biertje. Poeh. Buiten leuke dingen doen? Daar in die onrust vol met auto geluiden, stank en schreeuwende mensen.


🤣 zo. Hehe. Dat lucht op. Dit was de klaag topic toch?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat is de reden dat je nog bij hem blijft?

Als hij over 2 jaar nog steeds zo is, vind je dat prima..

Non-verbaal is de grootste communicatie. Je kan wel zeggen dat je dit niet wilt.
Maar zolang je nog samen woont communiceer je zonder woorden dat je het accepteert.

Waarom zou hij veranderen als hij een dak boven zijn hoofd heeft en jij het geld verdiend?

Ik ben het niet met hem eens, maar je maakt het hem wel heel makkelijk. De enige prijs die hjj ervoor moet betalen is je 'gezeur' uitzitten.
m
miekLid
01-01-2024, 00:00
#7
De professionele hulp is er inmiddels al jaren, maar voorzover ik kan beoordelen doet dat helemaal niks. Lijkt zelfs averechts te werken. Af en toe stopt hij een tijdje, denk omdat hij aanvoelt dat ik er dan helemaal klaar mee ben. Ook ben ik al een periode elders gaan wonen. Toen zag ik ook echt verandering en alles ging goed. Eenmaal terug ging het een tijdje goed en later was hij weer terug bij af. Door zijn gebruik lijkt het of zijn hersenen helemaal aangetast zijn.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Je slaat de spijker op z'n kop @Mrloverdj
l
luuukLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik vind dat er andere manieren zijn om te 'communiceren' dat je het niet accepteert, dan dumpen. Misschien moet ie wat meer omhanden krijgen in zijn leven, vrienden zoeken om wat leuks te doen en niet gerelateerd aan drank of drugs. Of heeft ie een andere schop onder z'n reet nodig. Of toch veel geduld hebben. Moeilijk in te schatten zo op afstand. Sterkte ermee in ieder geval, lijkt me niet meevallen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een helaas bekend geval...De een van een twee samenlevende mensen gebruikt (hard) drugs, en de ander niet.
Die ander is er zelfs tegen.
Wat er gebeurt is uiteraard dat er problemen komen.
Geld, gedrag, gebruikers veranderen, en hoe moet je dan verder?
Ik heb het idee, dat je eerst kunt proberen om erachter te komen, om welk(e) middel (en) het gaat.
Zijn dat opiaten, coca, speed, benzodiazepines, dan is professionele hulp en aanpak een must.
Werkt het niet, blijft de situatie zoals die is, dan zou ik toch echt gaan overwegen, of ik zo verder kan en wil.
Sommige drugs hebben kwaadaardige bijwerkingen, zoals agressie, dus dat is ook een factor van belang...
Hoe lang en hoe ver ben je bereid om te gaan?
Want sommige drugs maken de hele relatie volledig naar de barrebiezen, dat gebeurt vroeger of later gegarandeerd!
Dus: inventariseer heel goed het gebruik van de ander, en zoek hulp!
Zelf deze zaak oplossen, daarvoor moet je echt heel stevig in de schoenen staan...
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Misschien moet je eens vragen of achterhalen wat zijn daadwerkelijke reden is van gebruik? Want als die werkongeschikt is zit daar een reden achter waarom die gebruikt. Heb je het daar eens al over gehad? Want het lijkt alsof die gebruikt om een hoop persoonlijke of onderliggende problemen hier mee uit de weg wilt gaan of wilt onderdrukken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Er is altijd wel een reden om drugs te gaan gebruiken.
Ook al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid.
Vele afhankelijke mensen zijn uit nieuwsgierigheid met gebruiken begonnen.
Waaronder ik, dus.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Er is altijd wel een reden om drugs te gaan gebruiken.
Ook al is het alleen maar uit nieuwsgierigheid.
Vele afhankelijke mensen zijn uit nieuwsgierigheid met gebruiken begonnen.
Waaronder ik, dus.
Klik om te vergroten...
Is er een andere reden dan nieuwsgierigheid om te beginnen met drugs? Denk dat niet eerlijk gezegd.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hmm misschien indd tocj nog een gesprek over onderliggende redenen van gebruik.
Verder eens met @Mrloverdj. En er komen vooral hoop vragen bij me op. Wat wil jij eigenlijk? Ben je bereid deze relatie voort te zetten in de wetenschap dat hij komende jaren mogelijl niet gaat veranderen?
Je geeft aan dat je een kindje wil, zie jij dat voor je met deze man in de toekomst? Kan je de wens voor altijd opzij schuiven voor behoud van deze relatie?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
CuriousExplorer zei:
Is er een andere reden dan nieuwsgierigheid om te beginnen met drugs? Denk dat niet eerlijk gezegd.
Klik om te vergroten...
Ik dus wel.
Het gebeurt soms, dat n.a.v. een pijnlijke ingreep, of een groot (verkeers)ongeluk, er een opiatenverslaving ontstaat. Zwaardere Pijnstillers.
Want morfine is echt wel lekker, nietwaar. En daar kom je dan dus achter. En sommigen maken dan een verkeerde keuze.
Dan: " vrienden", die gezien hebben dat je depressief bent , " om wat voor reden dan ook, wel iets weten, of geven," wat je er weer bovenop kan helpen."
Dit alleen al zijn enkele vaak voorkomende redenen....
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Zandman zei:
Ik dus wel.
Het gebeurt soms, dat n.a.v. een pijnlijke ingreep, of een groot (verkeers)ongeluk, er een opiatenverslaving ontstaat.
Want morfine is echt wel lekker, nietwaar.
Dan: " vrienden", die gezien hebben dat je depressief bent , " om wat voor reden dan ook, wel iets weten, of geven," wat je er weer bovenop kan helpen."
Dit alleen al zijn enkele vaak voorkomende redenen....
Klik om te vergroten...
Maar mofine is een medicijn. Een pijnstiller. Ik doelde meer op...coke, speed, xtc...maar ik snap je wel hoor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ok, prima, toch....als we elkaar begrijpen!
Ik snap jou ook..
Geen enkel probleem...
Morfine is iig een opiaat met een toch wel euforische bijwerking.
Dat is mijn eigen ervaring.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#18
CuriousExplorer zei:
Maar mofine is een medicijn. Een pijnstiller. Ik doelde meer op...coke, speed, xtc...maar ik snap je wel hoor.
Klik om te vergroten...
Het echte morfine effect is als een warme milde MDMA deken die heel lang blijft zitten,als t uitwerkt glijd het gewoon van je af ipv de serotoninekater van MDMA

Het stofje bepaalt niet wat drugs is dat kunnen 3 dingen zijn:
-artsen(recept=medicatie)
-wetgeving(een verbod bestempelt wat dan ook ineens als drugs)
-gebruik(zonder recept? Dan is je tramadol geen medicatie maar een opiaat achtige recreatieve drugs (als je geluk hebt)



Alle opiaten kan je je zeker gebruiken als drugs..en het is ook gewoon drugs, alleen dst ene briefje van je huisarts maakt het een pijnstiller. Het stilt ook je pijn..maar mentaal doet het hetzelfde..kunstmatig aan wat stofjes sleutelen..waardoor je in een state of mind komt die je nuchter niet had bereikt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mrloverdj zei:
Het echte morfine effect is als een warme milde MDMA deken die heel lang blijft zitten,als t uitwerkt glijd het gewoon van je af
Klik om te vergroten...
Noot: klopt helemaal.
Ook mijn ervaring.
Mrloverdj zei:
Het stofje bepaalt niet wat drugs is
Klik om te vergroten...
Noot: daar ben ik het niet mee eens.
Een drug is een stof, die je waarneming en welbevinden verandert, en of een stimulerende, of een dempende (pijnstillende) , en een anti ziekte werking kunnen hebben.

Mrloverdj zei:
dat kunnen 3 dingen zijn:
-artsen(recept=medicatie)
-wetgeving(een verbod
Klik om te vergroten...
noot: een drug zelf, is geen wetgeving op zich.
Drugswetgeving zijn bepalingen, die aangenomen zijn door de tweede, daarna eerste kamer.
En hierna in de Staatscourant geplaatst is.
Mrloverdj zei:
bestempelt wat dan ook ineens als drugs)
Klik om te vergroten...

Mrloverdj zei:
Alle opiaten kan je je zeker gebruiken als drugs..en het is ook gewoon drugs,
Klik om te vergroten...

Mrloverdj zei:
alleen dst ene briefje van je huisarts maakt het een pijnstiller.
Klik om te vergroten...
Noot: nee. Het gaat om het effect.
De werking, dus. Domweg om de mensen tegen zichzelf te beschermen, ofbdievna langere gebruikstijd, en ongecontroleerd, schadelijk kan zijn, is er wetgeving qua medicijnen gekomen, die o.a bepaalt, dat sommige medicijnen niet zomaar gekocht kunnen worden.
Daarvoor is een arts nodig.

Mrloverdj zei:
Het stilt ook je pijn..maar mentaal doet het hetzelfde..kunstmatig aan wat stofjes sleutelen..waardoor je in een state of mind komt die je nuchter niet had bereikt.
Klik om te vergroten...
Noot: dit is juist. Mee eens, dus.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@miek in 2008 opende je een topic over zijn agressie door coke en alcohol.
Als.ik je verhaal zo lees heeft je vriend echt een flink verslavingsprobleem.

je probeert het recht te praten door hem te splitten in de lieve vriend waar je van houd en de bad guy als hij drugs gebruikt. Ik deed dat vroeger ook; ik hield van mijn partner, maar de drugs was het probleem, hield ik mijzelf voor.
Maar drugs kruipt niet vrijwillig in je mond of neus..

Misschien dat je vriend kan stoppen met drugs...maar aan een dood paard kan je niet trekken. Hij kiest voor dit leven. Ik zeg niet klakkeloos dat je hem moet dumpen, maar helaas zal jij dingen moeten veranderen als hij niet verandert, toch?

Jij hebt hier niet voor gekozen ,maar je kan wel kiezen of dit zo blijft.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."