#1
Dankjewel ik heb het wel paar keer over moeten doen om de tekst te kunnen begrijpen. Maar heel wijs gesproken in ieder geval. Hoe moet ik die gedachte dan beheersen? Er niet constant mee bezig te zijn?Je wilt deze gedachte niet, dat begrijp. Maar het feit is dat je deze gedachte(n) wel hebt. Het heeft geen zin om je te verzetten tegen de gedachte, dat maakt hem alleen maar sterker. Je zult hem moeten gaan observeren. Vraag je af: wat is deze gedachte en deze drang die mij deze dingen wil laten doen? Wanneer je je verzet tegen je gedachten, worden ze sterker en wordt jij in zeer reële zin de slaaf van je gedachten. Maar door dat gevecht op te geven en simpelweg de gedachten en de drang te gaan observeren word jij stukje bij beetje de meester van hen. Dit kan best een lang proces zijn, dus veel geduld is vereist.
Er zijn ook mensen en instanties die je met je (beginnende) verslaving kunnen helpen, maar advies hierover laat ik aan mijn collega's en andere mensen met verstand hiervan over. Wat wel goed is om je te beseffen is dat als je niet de meester van je gedachten bent, dan ben je de slaaf. Andere mensen en instanties kunnen je zeker goed op weg helpen, maar om uit verslaving te blijven zul je (en ieder ander) meer en meer op eigen kracht de meester moeten worden van je gedachten.
Het is ook goed om je te beseffen dat je bij een geestelijke verslaving niet echt verslaafd bent aan de substantie, maar aan je gedachten over die substantie.
Veel succes.