Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa oxycodon ook cold turkey stoppen met benzo’s

Na oxycodon ook cold turkey stoppen met benzo’s

42 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat goed van je dat je dit gaat doen! 😎

Van welke benzo's en welke doseringen ga je cold turkey? Stoppen met benzo's cold turkey is niet zoals met opiaten en kan levensgevaarlijk zijn. Houd hier rekening mee ✌🏼 Succes!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sterretje1984 zei:
voor mijn gevoel slaap ik minder als voorheen. Ik val laat in slaap (tussen 24.00 en 1.30) en ben vroeg wakker (tussen 6.00 en 7.00) ook kan ik bijvoorbeeld niet meer uitslapen maar ik ben overdag niet moe dus ik denk dat het genoeg is. Ik weet niet echt meer wat een normale slaap voor mij is want ik gebruik sinds 2011 benzo’s. Begon toen met weinig maar eindigde met best veel.
Klik om te vergroten...
Dus je slaapt ongeveer 4.30umin sommige nachten? Is toch gewoon te weinig? Dat is wat mij tegen houdt om ook compleet te stoppen met benzo's...Amper paar uur salpen i.c.m. ploegwerk is too much
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Als je snel afbouwt kun je lang last hebben. Toen dat bij mij gebeurde heb ik nog maanden last gehad. Ook moeite met inslapen en vroeg wakker (en dan vaak ook nog met een dikke cortisolpiek, dus getresst wakker worden). Het gaat over maar duurt heel lang. Als je langzaam afbouwt heb je er stukken minder last van. Voor mij is het leven zonder benzo's echt een heel stuk fijner geworden. Voel me helder en fris, kan weer normaal slapen, geen refill anxiety meer. Geheugen is ook een stuk verbeterd, ik ben geen emotieloze zombie meer en mijn stemming is stabiel.

Hou vol, ga vooral niet terug aan de benzo's, met iedere afkick wordt het weer een stuk zwaarder.
E
ErionicsLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Sterretje1984 Jow, ten eerste. Tering, knap joh. Na zo lang gebruik een dergelijke patroon verbreken is wel zo verdomd moeilijk.

Ik wil dit jaar gaan stoppen met blowen (ben 33, doe het al iedere dag vanaf mn 15. Enige periode, iets van 3 maanden, waarin ik niet dagelijks rookte was op mn 18/19e toen ik op een gesloten afdeling zat.). En ik zie er wel zo tegenop. Niet eens zozeer vanwege het stoppen met gebruiken zelf, maar voornamelijk alle tijd die het gaat kosten om mezelf weer aan te passen aan dat nieuwe normaal. Wat zomaar een 6 tot 12 maanden kan duren voordat mijn brein zich aangepast heeft een nieuw ritme, eentje zonder constante instroom van gif.

En dan lees ik zo door die berichten van jou heen, chronologisch. Over hoe jij dat dus "gewoon" even doet. Terwijl de moeilijkheidsgraad bij jou toch zeker aanzienlijk hoger ligt/lag, met een lichamelijke opiode verslaving. Alsof mentaal verslaafd zijn aan middelen die je laten slapen al niet moeilijk genoeg is.

Fucking mooi man. Ik moet dus gewoon niet zeiken en je voorbeeld volgen. En ook niet te eigenwijs zijn door geen hulp te zoeken. Anti-depressiva kunnen van wat ik begrepen heb ik ook veel bijdragen aan de impuls controles en de trek/zin/zucht.

Een paar maanden geleden nog een halfslachtige poging gedaan om te stoppen met blowen. Ik dacht de onrust tijdelijk even op te kunnen vangen met GHB. Door mijn eigen onoplettendheid bleek ik GBL in bezit/gebruik te hebben. Opzich niet heel erg, alleen zat ik dus wel nagenoeg onopgemerkt op een gebruik wat 2.5 keer hoger lag dan dat ik ingeschat had. Gelukkig had ik heel snel door dat ik een lichamelijke afhankelijkheid (in 7 fucking dagen) had opgebouwd. Dus kon ik er gelukkig nog relatief makkelijk mee stoppen zonder echt gewend te raken van het ritme en de gewoonte van GHB/GBL gebruik.

Maar daarmee kom ik wel bij mijn vraag, want dat zie ik je nergens benoemen, en je laat het zo voor mij iig erop lijken dat het je best makkelijk af gaat :P
Wat maakt nou dat je gewoon rustig in bed kan liggen zonder benzo's oid? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder er een ander middel of een ritueel voor in de plaats te zetten? Want als ik voor mezelf kan spreken, ik ben echt geen ster in wakker liggen. Zeker niet na zoveel jaren mijn slaappatroon beinvloed en bepaald te hebben.

Zoals je zelf zei: "Liefs voor iedereen die hier de moeite nam om me wijze raad te geven en bij te staan op het moment dat ik het zo zwaar had! ~X~ Sterretje!"

Nu ben jij degene met wijze raad die anderen kan helpen, dus aub... :)

Ongerelateerd. Die antidepressiva die je benoemende, Amitriptyline of Nortriptyline toevallig?
R
Red67Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Het zou na een jaar wel hersteld moeten zijn maar bij mij niet! Huisarts zegt erover dat het wel tot 2 jaar kan duren om je innerlijke kacheltje weer hersteld te krijgen. Ben echt blij dat het klaar is met oxycodon. Moet wel zeggen op moment van gebruik heerlijk hoor maar dat weegt niet op hoe ik mij nu voel.

hoop ook voor @Sterretje1984 dat het lukt!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als jij je pijn onder controle kunt houden met paracetamol, dan ben ik blij voor je dat dit zo lukt!
Beter paracetamol dan oxcycodon uiteraard.
Heb je het nog steeds koud na het stoppen met die oxcycodon? Dat is wel heel erg lang na het stoppen!
Wat zegt de huisarts daarvan?
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Erionics zei:
@Sterretje1984 Jow, ten eerste. Tering, knap joh. Na zo lang gebruik een dergelijke patroon verbreken is wel zo verdomd moeilijk.

Ik wil dit jaar gaan stoppen met blowen (ben 33, doe het al iedere dag vanaf mn 15. Enige periode, iets van 3 maanden, waarin ik niet dagelijks rookte was op mn 18/19e toen ik op een gesloten afdeling zat.). En ik zie er wel zo tegenop. Niet eens zozeer vanwege het stoppen met gebruiken zelf, maar voornamelijk alle tijd die het gaat kosten om mezelf weer aan te passen aan dat nieuwe normaal. Wat zomaar een 6 tot 12 maanden kan duren voordat mijn brein zich aangepast heeft een nieuw ritme, eentje zonder constante instroom van gif.

En dan lees ik zo door die berichten van jou heen, chronologisch. Over hoe jij dat dus "gewoon" even doet. Terwijl de moeilijkheidsgraad bij jou toch zeker aanzienlijk hoger ligt/lag, met een lichamelijke opiode verslaving. Alsof mentaal verslaafd zijn aan middelen die je laten slapen al niet moeilijk genoeg is.

Fucking mooi man. Ik moet dus gewoon niet zeiken en je voorbeeld volgen. En ook niet te eigenwijs zijn door geen hulp te zoeken. Anti-depressiva kunnen van wat ik begrepen heb ik ook veel bijdragen aan de impuls controles en de trek/zin/zucht.

Een paar maanden geleden nog een halfslachtige poging gedaan om te stoppen met blowen. Ik dacht de onrust tijdelijk even op te kunnen vangen met GHB. Door mijn eigen onoplettendheid bleek ik GBL in bezit/gebruik te hebben. Opzich niet heel erg, alleen zat ik dus wel nagenoeg onopgemerkt op een gebruik wat 2.5 keer hoger lag dan dat ik ingeschat had. Gelukkig had ik heel snel door dat ik een lichamelijke afhankelijkheid (in 7 fucking dagen) had opgebouwd. Dus kon ik er gelukkig nog relatief makkelijk mee stoppen zonder echt gewend te raken van het ritme en de gewoonte van GHB/GBL gebruik.

Maar daarmee kom ik wel bij mijn vraag, want dat zie ik je nergens benoemen, en je laat het zo voor mij iig erop lijken dat het je best makkelijk af gaat :P
Wat maakt nou dat je gewoon rustig in bed kan liggen zonder benzo's oid? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder er een ander middel of een ritueel voor in de plaats te zetten? Want als ik voor mezelf kan spreken, ik ben echt geen ster in wakker liggen. Zeker niet na zoveel jaren mijn slaappatroon beinvloed en bepaald te hebben.

Zoals je zelf zei: "Liefs voor iedereen die hier de moeite nam om me wijze raad te geven en bij te staan op het moment dat ik het zo zwaar had! ~X~ Sterretje!"

Nu ben jij degene met wijze raad die anderen kan helpen, dus aub... :)

Ongerelateerd. Die antidepressiva die je benoemende, Amitriptyline of Nortriptyline toevallig?
Klik om te vergroten...

Slapeloze nachten waren er zeker. Een paar zonder 1 minuut slaap, wat nachten met af en toe een half uurtje wegsukkelen en heel veel nachten niet in slaap kunnen komen. Wat mij dat vol liet houden was er niet tegen vechten, niet perse willen slapen. Ik bleef wel in bed maar ging tv kijken of wat lezen en dacht men hersenen fucken me op die willen dat ik weer inneem en na een paar dagen vond ik het zonde van die paar nachten slecht/niet slapen om weer in te nemen want dan was dat voor niets geweest.
de ad is amitryptiline
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Red67 zei:
Het zou na een jaar wel hersteld moeten zijn maar bij mij niet! Huisarts zegt erover dat het wel tot 2 jaar kan duren om je innerlijke kacheltje weer hersteld te krijgen. Ben echt blij dat het klaar is met oxycodon. Moet wel zeggen op moment van gebruik heerlijk hoor maar dat weegt niet op hoe ik mij nu voel.

hoop ook voor @Sterretje1984 dat het lukt!
Klik om te vergroten...

het gaat nog steeds top! Alleen hier ook een kacheltje of thermostaat die het niet lijkt te doen. Beter als in het begin maar nu met de cv in huis op 22 graden zit ik met een dik joggingpak plus dekentje op de bank en heb het nog koud.
R
Red67Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Sterretje1984 zei:
het gaat nog steeds top! Alleen hier ook een kacheltje of thermostaat die het niet lijkt te doen. Beter als in het begin maar nu met de cv in huis op 22 graden zit ik met een dik joggingpak plus dekentje op de bank en heb het nog koud.
Klik om te vergroten...

hahaha was hier ook zo hoor maar het gaat iedere beter dekentje extra of extra deken op bed is nu gelukkig voorbij echter naar buiten is het drama met deze kou.. hopen dat de zomer snel z’n intrede zal doen. Fijn dat het goed gaat met je en je mag trots zijn op je wilskracht!
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Red67 zei:
hahaha was hier ook zo hoor maar het gaat iedere beter dekentje extra of extra deken op bed is nu gelukkig voorbij echter naar buiten is het drama met deze kou.. hopen dat de zomer snel z’n intrede zal doen. Fijn dat het goed gaat met je en je mag trots zijn op je wilskracht!
Klik om te vergroten...
Fijn om te lezen dat dat echt nog wel beter gaat worden. En het klinkt misschien gek maar ik ben fucking trots op mijn wilskracht en doorzettingsvermogen. Een jaar geleden had ik niet geloofd dat ik er nu helemaal vanaf zou zijn. Volgende word stoppen met roken, zou makkelijk moeten zijn na het stoppen met de oxy en benzo’s maar in praktijk toch nog lastig.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb zelf een benzo verslaving (1,5 jaar 150 mg diazepam per dag (15 x 10 mg)). Ik heb me op laten nemen in een kliniek. Daar werd direct onder toezicht van de arts 2/3 geschrapt. Ik ben door een hel gegaan: halucineren, alleen maar overgeven, 7 dagen niet kunnen slapen, niet eten, versteend in je eigen lichaam als een zombie, alleen maar hartkloppingen en gevoel van overslaand hart.. Ik wilde wel onder de stenen kruipen van de ellende. Na 7 dagen adviseerde de arts om te stoppen met afbouwen, omdat het zo ontzettend slecht ging. Ik ben nu stabiel op 3 x 10 mg diazepam per dag en ga over een aantal maanden terug de kliniek in om verder af te bouwen. Cold turkey: not done in mijn optiek. En helemaal als je met meerdere middelen tegelijk direct stopt. Is echt heel erg gevaarlijk.
R
Red67Lid
01-01-2024, 00:00
#12
mrorange zei:
Ja ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb zelf een benzo verslaving (1,5 jaar 150 mg diazepam per dag (15 x 10 mg)). Ik heb me op laten nemen in een kliniek. Daar werd direct onder toezicht van de arts 2/3 geschrapt. Ik ben door een hel gegaan: halucineren, alleen maar overgeven, 7 dagen niet kunnen slapen, niet eten, versteend in je eigen lichaam als een zombie, alleen maar hartkloppingen en gevoel van overslaand hart.. Ik wilde wel onder de stenen kruipen van de ellende. Na 7 dagen adviseerde de arts om te stoppen met afbouwen, omdat het zo ontzettend slecht ging. Ik ben nu stabiel op 3 x 10 mg diazepam per dag en ga over een aantal maanden terug de kliniek in om verder af te bouwen. Cold turkey: not done in mijn optiek. En helemaal als je met meerdere middelen tegelijk direct stopt. Is echt heel erg gevaarlijk.
Klik om te vergroten...

Zal het heel kort houden, jou lichaam is de ander niet en de andere de jouwe niet, iedereen reageert anders op stoppen van gebruik! Je kunt niet zeggen dat jou verslaving erger is dan de ander!

Voelen of beleven is niet gelijk..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Red67 zei:
Zal het heel kort houden, jou lichaam is de ander niet en de andere de jouwe niet, iedereen reageert anders op stoppen van gebruik! Je kunt niet zeggen dat jou verslaving erger is dan de ander!

Voelen of beleven is niet gelijk..
Klik om te vergroten...

Dat klopt! Elk lichaam reageert anders.

Maar van cold Turkey stoppen met benzodiazepines is bekend dat het ronduit gevaarlijk is. Dat is niet alleen gebaseerd op persoonlijke ervaringen, maar ook door medici die kennis van zaken hebben, zullen dat onderschrijven.

Kijk maar bijvoorbeeld naar de uitgebreide ervaring van Dr. Heather Ashton die de eerste benzo afkick kliniek opzette in Amerika.

Sommige mensen komen weg met cold Turkey stoppen van redelijk hoge doseringen.
Anderen, waaronder ik, zijn er gevoelig voor en krijgen al vrij snel last van insulten.

In het ergste geval volgt zelfs de dood op het plotseling stoppen van langdurig gebruik van benzodiazepines. Daarom zullen we hier op het forum altijd aanraden om te taperen. Bij voorkeur via een slow taper via de Ashton manual. Dit forum richt zich immers op harm reduction.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Red67 zei:
Zal het heel kort houden, jou lichaam is de ander niet en de andere de jouwe niet, iedereen reageert anders op stoppen van gebruik! Je kunt niet zeggen dat jou verslaving erger is dan de ander!

Voelen of beleven is niet gelijk..
Klik om te vergroten...
Ja dat is inderdaad wel zo. Ben ik met je eens. Maar benzo afkick zonderafbouw programma, Val bij Brijder onder hetzelfde kopje "Heroine/Morfine". Nee dat kan je inderdaad niet zeggen en het is zeker geen wedstrijd ofzo. Maar iemand ogenge van plotseling stoppen met je middel dat op de synapssen en receptoren zo'n idoot sterke binding heeft.. Ik blijf er bij, doe nou gewoon een afbouwschema via je arts.

EDIT: zo... wel een berg typo's :flushed: Ik heb zelfs een woord verzonnen dat niet bestaat: "ogenge". Geen idee wat daar anders had moeten staan..
R
Red67Lid
01-01-2024, 00:00
#15
mrorange zei:
Ja dat is inderdaad wel zo. Ben ik met je eens. Maar benzo afkick zonderafbouw programma, Val bij Brijder onder hetzelfde kopje "Heroine/Morfine". Nee dat kan je inderdaad niet zeggen en het is zeker geen wedstrijd ofzo. Maar iemand ogenge van plotseling stoppen met je middel dat op de synapssen en receptoren zo'n idoot sterke binding heeft.. Ik blijf er bij, doe nou gewoon een afbouwschema via je arts.
Klik om te vergroten...
Afbouw schema’s daar valt over te discussiëren zeg ik altijd maar of het beter is om ineens te stoppen of afbouw is ook weer persoonsgebonden. Ik blijf erbij dat de belevingswereld anders is dan de voelenswaarde van wat je gebruikt. En ja het is gewoon een Hell als je wil of moet stoppen. En anderen kiezen voor het doorgebruiken van middelen wat het ook moge zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vind met dit soort middelen dat je als je wilt stoppen a l t i j d moet taperen. En als het even kan onder begeleiding van een arts ( huisarts).
Sommige middelen lenen zich niet voor een cold Turkey afkick omdat dit gevaarlijk kan zijn.
Zoek en lees informatie!
Goed beslagen ten ijs komen is van zeer groot belang!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Ik vind met dit soort middelen dat je als je wilt stoppen a l t i j d moet taperen. En als het even kan onder begeleiding van een arts ( huisarts).
Sommige middelen lenen zich niet voor een cold Turkey afkick omdat dit gevaarlijk kan zijn.
Zoek en lees informatie!
Goed beslagen ten ijs komen is van zeer groot belang!
Klik om te vergroten...
Ja, dit! Altijd taperen als je langer dan 2 weken dagelijks Benzo’s hebt gebruikt. Zelfs als je al eerder zonder problemen CT kon stoppen, ivm kindling.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Red67 zei:
Afbouw schema’s daar valt over te discussiëren zeg ik altijd maar of het beter is om ineens te stoppen of afbouw is ook weer persoonsgebonden. Ik blijf erbij dat de belevingswereld anders is dan de voelenswaarde van wat je gebruikt. En ja het is gewoon een Hell als je wil of moet stoppen. En anderen kiezen voor het doorgebruiken van middelen wat het ook moge zijn.
Klik om te vergroten...

Ja ieder z'n eigen gevoel en verantwoordelijkheid, maar wat is er mis om preventief, desnoods onder toezicht in een kliniek ofzo af te bouwen? Gaat er toch om dat je uiteindelijk op een veilige manier van dat middel af komt? Ik moest in de kliniek van de arts zelfs stoppen met afbouwen van benzo's omdat het na 7 dagen zo slecht ging, dat ik een pauze moet inlassen. Eerst nu stabiel een paar maanden op de dosis die ik nu krijg, lichamelijke en geestelijk herstellen en dan ga ik gewoon weer de kliniek in. Ik schreef al eerder dat ik van 150 mg diazepam per dag af kom, is natuurlijk absurd veel. Ik zit nu op 3 x 10 mg, maar als ik daar nu mee stop zijn de ontwenningsverschijnselen hetzelfde. Het is uiteindelijk mijn advies, uit mijn eigen ervaring. Dus no hard feelings en inderdaad iedereen reageert weer anders :)
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Update van mij, cold turkey is het beste wat me is overkomen. Zowel oxycodon op het einde soms 200mg per dag als benzo’s 80 mg temazepam en 120 mg oxazepam. De eerste week was hel en slapeloos. 2e week onaangenaam met weinig slaap en ik slaap na maanden nog steeds maar Max 5 uur per nacht maar wat is mijn leven weer helder en ben ik weer scherp en heb ik weer een goed geheugen, dat laatste had ik al 3 jaar niet meer. Als ik het over kon doen deed ik het direct weer. Oh en ik ben niet helemaal clean. Ik mag 1x per maand op zaterdag van mezelf 1 x 20 mg temazepam om een nachtje langer te slapen en op zondag uit te slapen en dit gaat goed. Van de rest kan ik met gemak afblijven.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Sterretje1984 zei:
Update van mij, cold turkey is het beste wat me is overkomen. Zowel oxycodon op het einde soms 200mg per dag als benzo’s 80 mg temazepam en 120 mg oxazepam. De eerste week was hel en slapeloos. 2e week onaangenaam met weinig slaap en ik slaap na maanden nog steeds maar Max 5 uur per nacht maar wat is mijn leven weer helder en ben ik weer scherp en heb ik weer een goed geheugen, dat laatste had ik al 3 jaar niet meer. Als ik het over kon doen deed ik het direct weer. Oh en ik ben niet helemaal clean. Ik mag 1x per maand op zaterdag van mezelf 1 x 20 mg temazepam om een nachtje langer te slapen en op zondag uit te slapen en dit gaat goed. Van de rest kan ik met gemak afblijven.
Klik om te vergroten...
Ja, ik ben er heel erg voorzichtig mee. Ik ben na een aantal klinische detoxen van alcohol ook een keer cold turkey gestopt met alcohol, de vierde nacht heb ik een insult gekregen. Qua benzo's, ik zat op 150 mg diazepam 1,5 jaar lang, dat is omgerekend 750 mg oxazepam per dag.. Dan cold turkey stoppen... tja ik trok het echt niet. Maar iedereen reageert weer anders, dus het is altijd lastig om in te schatten.

Ik ben nu gelukkig stabiel op 3 x 10mg diazepam en dat moet ik (op dokters advies) even volhouden om aan te sterken en stabiel te worden op 3x10. en dan over 3 maanden ga ik verder met afbouwen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."