Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa oxycodon ook cold turkey stoppen met benzo’s

Na oxycodon ook cold turkey stoppen met benzo’s

42 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sterretje1984 zei:
voor mijn gevoel slaap ik minder als voorheen. Ik val laat in slaap (tussen 24.00 en 1.30) en ben vroeg wakker (tussen 6.00 en 7.00) ook kan ik bijvoorbeeld niet meer uitslapen maar ik ben overdag niet moe dus ik denk dat het genoeg is. Ik weet niet echt meer wat een normale slaap voor mij is want ik gebruik sinds 2011 benzo’s. Begon toen met weinig maar eindigde met best veel.
Klik om te vergroten...
Dus je slaapt ongeveer 4.30umin sommige nachten? Is toch gewoon te weinig? Dat is wat mij tegen houdt om ook compleet te stoppen met benzo's...Amper paar uur salpen i.c.m. ploegwerk is too much
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je snel afbouwt kun je lang last hebben. Toen dat bij mij gebeurde heb ik nog maanden last gehad. Ook moeite met inslapen en vroeg wakker (en dan vaak ook nog met een dikke cortisolpiek, dus getresst wakker worden). Het gaat over maar duurt heel lang. Als je langzaam afbouwt heb je er stukken minder last van. Voor mij is het leven zonder benzo's echt een heel stuk fijner geworden. Voel me helder en fris, kan weer normaal slapen, geen refill anxiety meer. Geheugen is ook een stuk verbeterd, ik ben geen emotieloze zombie meer en mijn stemming is stabiel.

Hou vol, ga vooral niet terug aan de benzo's, met iedere afkick wordt het weer een stuk zwaarder.
E
ErionicsLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Sterretje1984 Jow, ten eerste. Tering, knap joh. Na zo lang gebruik een dergelijke patroon verbreken is wel zo verdomd moeilijk.

Ik wil dit jaar gaan stoppen met blowen (ben 33, doe het al iedere dag vanaf mn 15. Enige periode, iets van 3 maanden, waarin ik niet dagelijks rookte was op mn 18/19e toen ik op een gesloten afdeling zat.). En ik zie er wel zo tegenop. Niet eens zozeer vanwege het stoppen met gebruiken zelf, maar voornamelijk alle tijd die het gaat kosten om mezelf weer aan te passen aan dat nieuwe normaal. Wat zomaar een 6 tot 12 maanden kan duren voordat mijn brein zich aangepast heeft een nieuw ritme, eentje zonder constante instroom van gif.

En dan lees ik zo door die berichten van jou heen, chronologisch. Over hoe jij dat dus "gewoon" even doet. Terwijl de moeilijkheidsgraad bij jou toch zeker aanzienlijk hoger ligt/lag, met een lichamelijke opiode verslaving. Alsof mentaal verslaafd zijn aan middelen die je laten slapen al niet moeilijk genoeg is.

Fucking mooi man. Ik moet dus gewoon niet zeiken en je voorbeeld volgen. En ook niet te eigenwijs zijn door geen hulp te zoeken. Anti-depressiva kunnen van wat ik begrepen heb ik ook veel bijdragen aan de impuls controles en de trek/zin/zucht.

Een paar maanden geleden nog een halfslachtige poging gedaan om te stoppen met blowen. Ik dacht de onrust tijdelijk even op te kunnen vangen met GHB. Door mijn eigen onoplettendheid bleek ik GBL in bezit/gebruik te hebben. Opzich niet heel erg, alleen zat ik dus wel nagenoeg onopgemerkt op een gebruik wat 2.5 keer hoger lag dan dat ik ingeschat had. Gelukkig had ik heel snel door dat ik een lichamelijke afhankelijkheid (in 7 fucking dagen) had opgebouwd. Dus kon ik er gelukkig nog relatief makkelijk mee stoppen zonder echt gewend te raken van het ritme en de gewoonte van GHB/GBL gebruik.

Maar daarmee kom ik wel bij mijn vraag, want dat zie ik je nergens benoemen, en je laat het zo voor mij iig erop lijken dat het je best makkelijk af gaat :P
Wat maakt nou dat je gewoon rustig in bed kan liggen zonder benzo's oid? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder er een ander middel of een ritueel voor in de plaats te zetten? Want als ik voor mezelf kan spreken, ik ben echt geen ster in wakker liggen. Zeker niet na zoveel jaren mijn slaappatroon beinvloed en bepaald te hebben.

Zoals je zelf zei: "Liefs voor iedereen die hier de moeite nam om me wijze raad te geven en bij te staan op het moment dat ik het zo zwaar had! ~X~ Sterretje!"

Nu ben jij degene met wijze raad die anderen kan helpen, dus aub... :)

Ongerelateerd. Die antidepressiva die je benoemende, Amitriptyline of Nortriptyline toevallig?
R
Red67Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Het zou na een jaar wel hersteld moeten zijn maar bij mij niet! Huisarts zegt erover dat het wel tot 2 jaar kan duren om je innerlijke kacheltje weer hersteld te krijgen. Ben echt blij dat het klaar is met oxycodon. Moet wel zeggen op moment van gebruik heerlijk hoor maar dat weegt niet op hoe ik mij nu voel.

hoop ook voor @Sterretje1984 dat het lukt!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als jij je pijn onder controle kunt houden met paracetamol, dan ben ik blij voor je dat dit zo lukt!
Beter paracetamol dan oxcycodon uiteraard.
Heb je het nog steeds koud na het stoppen met die oxcycodon? Dat is wel heel erg lang na het stoppen!
Wat zegt de huisarts daarvan?
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Erionics zei:
@Sterretje1984 Jow, ten eerste. Tering, knap joh. Na zo lang gebruik een dergelijke patroon verbreken is wel zo verdomd moeilijk.

Ik wil dit jaar gaan stoppen met blowen (ben 33, doe het al iedere dag vanaf mn 15. Enige periode, iets van 3 maanden, waarin ik niet dagelijks rookte was op mn 18/19e toen ik op een gesloten afdeling zat.). En ik zie er wel zo tegenop. Niet eens zozeer vanwege het stoppen met gebruiken zelf, maar voornamelijk alle tijd die het gaat kosten om mezelf weer aan te passen aan dat nieuwe normaal. Wat zomaar een 6 tot 12 maanden kan duren voordat mijn brein zich aangepast heeft een nieuw ritme, eentje zonder constante instroom van gif.

En dan lees ik zo door die berichten van jou heen, chronologisch. Over hoe jij dat dus "gewoon" even doet. Terwijl de moeilijkheidsgraad bij jou toch zeker aanzienlijk hoger ligt/lag, met een lichamelijke opiode verslaving. Alsof mentaal verslaafd zijn aan middelen die je laten slapen al niet moeilijk genoeg is.

Fucking mooi man. Ik moet dus gewoon niet zeiken en je voorbeeld volgen. En ook niet te eigenwijs zijn door geen hulp te zoeken. Anti-depressiva kunnen van wat ik begrepen heb ik ook veel bijdragen aan de impuls controles en de trek/zin/zucht.

Een paar maanden geleden nog een halfslachtige poging gedaan om te stoppen met blowen. Ik dacht de onrust tijdelijk even op te kunnen vangen met GHB. Door mijn eigen onoplettendheid bleek ik GBL in bezit/gebruik te hebben. Opzich niet heel erg, alleen zat ik dus wel nagenoeg onopgemerkt op een gebruik wat 2.5 keer hoger lag dan dat ik ingeschat had. Gelukkig had ik heel snel door dat ik een lichamelijke afhankelijkheid (in 7 fucking dagen) had opgebouwd. Dus kon ik er gelukkig nog relatief makkelijk mee stoppen zonder echt gewend te raken van het ritme en de gewoonte van GHB/GBL gebruik.

Maar daarmee kom ik wel bij mijn vraag, want dat zie ik je nergens benoemen, en je laat het zo voor mij iig erop lijken dat het je best makkelijk af gaat :P
Wat maakt nou dat je gewoon rustig in bed kan liggen zonder benzo's oid? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder er een ander middel of een ritueel voor in de plaats te zetten? Want als ik voor mezelf kan spreken, ik ben echt geen ster in wakker liggen. Zeker niet na zoveel jaren mijn slaappatroon beinvloed en bepaald te hebben.

Zoals je zelf zei: "Liefs voor iedereen die hier de moeite nam om me wijze raad te geven en bij te staan op het moment dat ik het zo zwaar had! ~X~ Sterretje!"

Nu ben jij degene met wijze raad die anderen kan helpen, dus aub... :)

Ongerelateerd. Die antidepressiva die je benoemende, Amitriptyline of Nortriptyline toevallig?
Klik om te vergroten...

Slapeloze nachten waren er zeker. Een paar zonder 1 minuut slaap, wat nachten met af en toe een half uurtje wegsukkelen en heel veel nachten niet in slaap kunnen komen. Wat mij dat vol liet houden was er niet tegen vechten, niet perse willen slapen. Ik bleef wel in bed maar ging tv kijken of wat lezen en dacht men hersenen fucken me op die willen dat ik weer inneem en na een paar dagen vond ik het zonde van die paar nachten slecht/niet slapen om weer in te nemen want dan was dat voor niets geweest.
de ad is amitryptiline
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Red67 zei:
Het zou na een jaar wel hersteld moeten zijn maar bij mij niet! Huisarts zegt erover dat het wel tot 2 jaar kan duren om je innerlijke kacheltje weer hersteld te krijgen. Ben echt blij dat het klaar is met oxycodon. Moet wel zeggen op moment van gebruik heerlijk hoor maar dat weegt niet op hoe ik mij nu voel.

hoop ook voor @Sterretje1984 dat het lukt!
Klik om te vergroten...

het gaat nog steeds top! Alleen hier ook een kacheltje of thermostaat die het niet lijkt te doen. Beter als in het begin maar nu met de cv in huis op 22 graden zit ik met een dik joggingpak plus dekentje op de bank en heb het nog koud.
R
Red67Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Sterretje1984 zei:
het gaat nog steeds top! Alleen hier ook een kacheltje of thermostaat die het niet lijkt te doen. Beter als in het begin maar nu met de cv in huis op 22 graden zit ik met een dik joggingpak plus dekentje op de bank en heb het nog koud.
Klik om te vergroten...

hahaha was hier ook zo hoor maar het gaat iedere beter dekentje extra of extra deken op bed is nu gelukkig voorbij echter naar buiten is het drama met deze kou.. hopen dat de zomer snel z’n intrede zal doen. Fijn dat het goed gaat met je en je mag trots zijn op je wilskracht!
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Red67 zei:
hahaha was hier ook zo hoor maar het gaat iedere beter dekentje extra of extra deken op bed is nu gelukkig voorbij echter naar buiten is het drama met deze kou.. hopen dat de zomer snel z’n intrede zal doen. Fijn dat het goed gaat met je en je mag trots zijn op je wilskracht!
Klik om te vergroten...
Fijn om te lezen dat dat echt nog wel beter gaat worden. En het klinkt misschien gek maar ik ben fucking trots op mijn wilskracht en doorzettingsvermogen. Een jaar geleden had ik niet geloofd dat ik er nu helemaal vanaf zou zijn. Volgende word stoppen met roken, zou makkelijk moeten zijn na het stoppen met de oxy en benzo’s maar in praktijk toch nog lastig.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb zelf een benzo verslaving (1,5 jaar 150 mg diazepam per dag (15 x 10 mg)). Ik heb me op laten nemen in een kliniek. Daar werd direct onder toezicht van de arts 2/3 geschrapt. Ik ben door een hel gegaan: halucineren, alleen maar overgeven, 7 dagen niet kunnen slapen, niet eten, versteend in je eigen lichaam als een zombie, alleen maar hartkloppingen en gevoel van overslaand hart.. Ik wilde wel onder de stenen kruipen van de ellende. Na 7 dagen adviseerde de arts om te stoppen met afbouwen, omdat het zo ontzettend slecht ging. Ik ben nu stabiel op 3 x 10 mg diazepam per dag en ga over een aantal maanden terug de kliniek in om verder af te bouwen. Cold turkey: not done in mijn optiek. En helemaal als je met meerdere middelen tegelijk direct stopt. Is echt heel erg gevaarlijk.
R
Red67Lid
01-01-2024, 00:00
#11
mrorange zei:
Ja ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb zelf een benzo verslaving (1,5 jaar 150 mg diazepam per dag (15 x 10 mg)). Ik heb me op laten nemen in een kliniek. Daar werd direct onder toezicht van de arts 2/3 geschrapt. Ik ben door een hel gegaan: halucineren, alleen maar overgeven, 7 dagen niet kunnen slapen, niet eten, versteend in je eigen lichaam als een zombie, alleen maar hartkloppingen en gevoel van overslaand hart.. Ik wilde wel onder de stenen kruipen van de ellende. Na 7 dagen adviseerde de arts om te stoppen met afbouwen, omdat het zo ontzettend slecht ging. Ik ben nu stabiel op 3 x 10 mg diazepam per dag en ga over een aantal maanden terug de kliniek in om verder af te bouwen. Cold turkey: not done in mijn optiek. En helemaal als je met meerdere middelen tegelijk direct stopt. Is echt heel erg gevaarlijk.
Klik om te vergroten...

Zal het heel kort houden, jou lichaam is de ander niet en de andere de jouwe niet, iedereen reageert anders op stoppen van gebruik! Je kunt niet zeggen dat jou verslaving erger is dan de ander!

Voelen of beleven is niet gelijk..
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is voor mij zover. Na nu een paar maanden gestopt te zijn met oxycodon (cold turkey) ga ik morgen cold turkey stoppen met benzo’s. Ik heb de motivatie gevonden en wil het echt. Ik weet dat ik een drama tegemoed ga van slapeloze nachten onrust en paniek maar ik moet en afbouwen is nooit mijn sterkste punt geweest. Dan ging ik sparen en weer inhalen. wat ik met dit topic wil bereiken is een beetje steun en wat ventileren op moeilijke momenten. Het nuchter zijn zie ik tegenop. Bang voor de verveling. Voordeel ik ben nog een week aan bed gebonden ivm een nek operatie vorige week dus de ergste ontwenning ga ik meemaken zonder dat ik dingen moet! Wish me luck! Ik hou jullie op de hoogte.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Dopemonster zei:
Wat goed van je dat je dit gaat doen! 😎

Van welke benzo's en welke doseringen ga je cold turkey? Stoppen met benzo's cold turkey is niet zoals met opiaten en kan levensgevaarlijk zijn. Houd hier rekening mee ✌🏼 Succes!
Klik om te vergroten...
Ik heb het vaker gedaan en nooit meer problemen ervaring gehad als onrust en extreem slecht slapen! Ik slik de benzo’s nu 10 jaar (1x20 mg tema en 3x 10
Mg oxa, en sinds een klein jaar is dit verdubbeld door de arts).
ik hou gekke dingen in de gaten en schakel direct hulp in als het mis gaat. Ik heb een dieptepunt bereikt. Mijn geheugen is als een alsheimer patiënt. Ik misbruik te veel (vandaag 120mg tema en 250mg oxa op). Het is gewoon klaar het moet wel anders kom
Ik er nooit af.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mijn idee om te stoppen is nog niet gelukt. Gisteren en vandaag toch weer gebruikt. Gelukkig is mijn recept op en kan ik pas half oktober nieuwe halen. Nu moet ik dus wel! Ik hoop dat het vol te houden is en ik in oktober niet eens meer wil!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cold turkey van de dosisen die je noemt is echt heel gevaarlijk. In het gunstigste geval ga je wekenlang door een hel. In het ongunstigste geval wordt het je dood.

Zoek hulp van je huisarts met een goede Ashton Manaual taper op Diazepam.

Volgens mij is dit de derde keer dat ik je dit advies geef in verschillende forum posts, maar ik weet hoe 't is op hoge doseringen van benzos. Zoek alsjeblieft hulp en doe het niet alleen. Heel veel sterkte gewenst.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#16
dupont zei:
Cold turkey van de dosisen die je noemt is echt heel gevaarlijk. In het gunstigste geval ga je wekenlang door een hel. In het ongunstigste geval wordt het je dood.

Zoek hulp van je huisarts met een goede Ashton Manaual taper op Diazepam.

Volgens mij is dit de derde keer dat ik je dit advies geef in verschillende forum posts, maar ik weet hoe 't is op hoge doseringen van benzos. Zoek alsjeblieft hulp en doe het niet alleen. Heel veel sterkte gewenst.
Klik om te vergroten...
Echt ik wil hulp, maar het cold turkey met oxycodon in zeer hoge dosering is ook gelukt. Als ik nu hulp vraag dan krijg ik een labeltje en als ik dan ooit weer iets van slaapmedicatie of medicatie nodig heb om te ontspannen dan kan ik dat wel vergeten. Dat wil ik kosten wat het kost voorkomen. Ik heb de weken hel er voor over. Misschien de dood ook wel, dan ben ik af van alle onrust en ellende en pijn. Geen arts lijkt me te begrijpen. Besluiten na 10 jaar zonder dat er iets medisch veranderd is dat mijn medicijnen gebruik te veel is en dat ik moet stoppen. Dit zorgt voor dagelijkse pijn, onrust, depressief gevoel en gewoon geen mogivatie om door te willen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
Klik om te vergroten...
Dat laatste zal ik zeker doen! En maandag bel ik de huisarts en de psycholoog voor een gesprek over dit alles. Dank je wel!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Toch cold turkey stoppen?

Nouja, ik heb er wel genoeg over gezegd denk ik 😂

Succes en sterkte de komende tijd. Hopelijk kom je er ongeschonden doorheen.

En toch nogmaals, wees niet bang om professionele hulp in te schakelen.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#20
dupont zei:
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
Klik om te vergroten...
Inmiddels een aantal dagen verder. En eigenlijk denk ik dat het voor iedereen andere is. Van de opiaten ben ik altijd wel een week of 2 echt ziek. Trillen, zweten, koud, maagklachten, overal pijn. Nu zonder de benzo’s vind ik het lichamelijk reuze meevallen. Ik slaap niet tot Max 2 uur per nacht maar ben ondanks dat overdag niet extreem moe, ik ben in de ochtend zelfs helderder dan nadat ik een goede nacht met benzo’s heb gemaakt. De klachten die ik nu ervaar zijn weinig slapen, onrust, 1 nacht hartkloppingen, en heel extreem veel rare dromen. Ik denk dat dit mentaal alleen zwaarder is om het vol te houden. Ik kan me namelijk voorstellen dat als ik over een week/maand whatever nog zo slecht slaap de verleiding groot is weer te nemen. Bij de opiaten waren de klachten op pijn na na 2 weken echt helemaal verdwenen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."