Zeker goed, voelen en merken dat je er niet dood van gaat. Na zon komt altijd regen, maar die vertrekt weer en dan komt de zon weer terug. Drugs heb je niet nodig om van de stress verlost te raken.
Lijkt me vooral lastig controleren of iemand iets aan het denken is ๐Niets denken... hoe dan?!
Dit is op zich een bekende techniek uit oosterse meditatietechniek. Zoek maar eens op vipassana. Meestal duren vipassana-retraรฎtes een week. In die week is het inderdaad de bedoeling dat je niet praat, hele dagen stil zit en verder sober leeft. Het idee is dat je dan heel erg confronteerd wordt met je eigen gedachten omdat je die dan eigenlijk niet meer kunt ontsnappen. Dat geeft dan weer een gelegenheid om meer over jezelf te leren, de dingen die je jezelf oplegt of aanpraat.hoorde recent op een meeting dat er verslavingsinstellingen zijn die tijdens de behandeling ยดยดstiltedagenยดยด opleggen, waarbij je meerdere dagen helemaal niets mag denken en doen, zodat je dwars door de bodem van je gevoel heen gaat. Jezelf dus eigenlijk vastbinden op een stoel en alleen maar voelen. Het doel hierbij is het gevoel er laten zijn en er letterlijk niet voor weglopen. Is dit effectief? Zijn hier ervaringen mee?
Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen aan de ene kant: helemaal geen gedachten hebben (good luck with that...) en aan de andere kant: niet je aandacht investeren in je gedachten. Oftewel: niet denken.Niets denken... hoe dan?!
Nu nog wel ja.Lijkt me vooral lastig controleren of iemand iets aan het denken is ๐
Wat een kwelling... Lijkt mij ook niks, zeker niet het gedeelte van dat mensen je gaan vertellen wat je wel en niet mag doen.Dit is op zich een bekende techniek uit oosterse meditatietechniek. Zoek maar eens op vipassana. Meestal duren vipassana-retraรฎtes een week. In die week is het inderdaad de bedoeling dat je niet praat, hele dagen stil zit en verder sober leeft. Het idee is dat je dan heel erg confronteerd wordt met je eigen gedachten omdat je die dan eigenlijk niet meer kunt ontsnappen. Dat geeft dan weer een gelegenheid om meer over jezelf te leren, de dingen die je jezelf oplegt of aanpraat.
Ik heb best wat vrienden die het gedaan hebben in Thailand enzo, niet per se vanwege verslaving, maar meer als spirituele verbreding. Zij zijn er wel positief over.
Ik denk dat ik het nooit zal doen, want het lijkt me echt verschrikkelijk. Ik kan niet stil zitten en ik heb ook een hekel aan mensen die me vertellen wat ik precies wel en niet moet doen. Dus met zo'n vipassana-retraรฎte kun je me denk ik heel snel heel goed op de kast jagen ๐
Sommigen zeggen dan 'ja juist daarom moet je het doen!!' Maar die mensen mogen zich lekker met hun eigen zaken bemoeien ๐คซ
Vooral dit!Heb het meegemaakt bij Solutions in Voorthuizen. Was puur bedoeld voor mensen die altijd hun tetter open hadden, of altijd iets moesten zeggen.
Shinrin-yoku?Dit heb ik in de kliniek niet meegemaakt. Wat er wel werd gedaan waren mindfulnesswandelingen. Met een groep mensen door het bos lopen, en dan steeds stukjes van 10-15 minuten stil zijn zonder afleiding.
I feel personally attacked so badly๐๐๐๐Dit is kneiter effectief. Alleen heeft TS het net niet helemaal omschreven zoals ze over het algemeen ingezet worden.
Vooral dit!
Stiltedag en worden gebruikt voor mensen die hun sociale vaardigheden kunnen inzetten om mensen niet dichtbij te laten.
Denk hierbij aan de comedian, de charmeur, de betweter, etc.
Iedereen die door praten, grappen maken, etc de focus van zichzelf en zijn emoties af weet te leggen.
Dit zijn allemaal maskers zoals hierboven al uitgelegd.
In een goede kliniek worden ze op het juiste moment ingezet. Wanneer iemand al dicht richting breekpunt zit.
Je mag dan inderdaad niet communiceren zodat je opgesloten zit met je eigen gedachten en gevoelens. Zodat je niet meer kan vluchten.
Belangrijk is hierbij ook wel dat je ook geen telefoon mag hebben bijvoorbeeld. Je moet niet in allerlei andere zaken kunnen vluchten, want dan heeft het nog geen nut.
Uiteindelijk ontkom je er niet een en wordt je geconfronteerd met je gevoel. Je moet er wel bijkomen omdat je niets anders hebt om je op de te richten.
Nogmaals, dit werkt alleen als ze op het juiste moment in je behandeling worden ingezet. Maar als dat het geval is, is het behoorlijk effectief.
Vooral voor degenen die niet in willen zien dat ze hun sociale vaardigheden inzetten als masker
Doe er wat mee ๐I feel personally attacked so badly๐๐๐๐
Wat is dan zegmaar het juiste moment ongeveer?Doe er wat mee ๐
Wanneer je er het aller- allerminste zin in hebt.Wat is dan zegmaar het juiste moment ongeveer?
Of simpelweg Kinhin?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."