Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeen contact meer met geliefden na interventie

Geen contact meer met geliefden na interventie

35 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
V
VragenovervriendenLid
01-01-2024, 00:00
#1
CaRRita zei:
Ik hoop dat ik je geen vervelend gevoel heb gegeven, dat is zeker niet mijn bedoeling.

Je schrijft over het delen van lief en leed. Dat herken ik heel goed, dat het daardoor lijkt alsof je echte vrienden bent. Maar vanuit mijn ervaring is het dan herkenbaar lief en leed. Je weet wel, gezeik op je werk of een tentamen verknald, gedoe met je relatie of geen geld om op vakantie te gaan. Alleen... zodra het nieuwe/onbekende/ingewikkelde dingen betreft, haken veel mensen gewoon af. Ze kunnen niet met die problemen overweg.

Ik merk het zelf op dit moment. Ik heb alle contact met mijn moeder op hold gezet. Ik zal niet het hele verhaal hier vertellen, maar ik ben er even klaar mee om háár moeder te zijn. En echt, opeens zijn er vriendinnen die ik al 25 jaar ken, die mij nu niet steunen. Want dit raakt hun eigen 'moeder-zijn' of het raakt hoe (slecht) hun band met hun moeder was. Ik zit nu duidelijk op verboden terrein. Dus ik verlies links en rechts ook mensen die ik als vrienden zag. Maar nee, het zijn dus altijd kennissen geweest. Twee vriendinnen blijven. Met één heb ik zo intens samengewerkt dat we elkaar al helemaal binnenstebuiten hebben gekeerd. En de ander is zoiets als mijn zusje. We kennen elkaar al zólang en zij kent mijn moeder ook.

Verslaving is net zoiets. Het is eng en het is verboden terrein. Het is ingewikkeld en het raakt iets wat mensen niet graag aangeraakt zien. Jij hebt zo'n moed gehad om je leven om te keren, dat is ook iets wat mensen eng vinden. Want ze zitten ook in een kloterelatie of een klotebaan en ja, dan is het lastig om te juichen als iemand anders wel die stap maakt.

Het is een hard verlies. Maar jeetje, wat is het ook een mooie kans om échte vrienden te gaan ontmoeten!
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor dit!! Echt een heel fijn stuk om te lezen. Het werkt motiverend en maakt me ook wel trots als ik erover nadenk wat ik heb bereikt als persoon de afgelopen tijd. Het stukje verboden terrein en het eng vinden herken ik inderdaad. Ik denk dat een aantal het erg lastig vinden om er mee om te gaan. Wellicht zelfs confronterend. Ik ga verder met de mensen om me heen die om mij geven en viceversa, dat is denk ik het beste dat ik kan doen
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vragenovervrienden zei:
. Ik ga verder met de mensen om me heen die om mij geven en viceversa, dat is denk ik het beste dat ik kan doen
Klik om te vergroten...

Noot:
Absoluut. Dit zouden we allemaal moeten doen....het leven zou zoveel aangenamer worden!
N
NorthBrabantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ook voor mij is dit een zeer herkenbaar en pijnlijk verhaal. Ik kon helaas mijn account/email niet meer vinden dus ik heb even een nieuw account aangemaakt om te reageren.

Ik ben ook praktisch al mijn vrienden verloren. Had alles voor ze over, ze hoefde maar te bellen en ik sprong uit bed om ze bij te staan of op te halen.

Toen ik weer op mezelf ging wonen na een verbroken relatie van 6 jaar ben ik veel gaan blowen (iedere avond). Mede omdat ik vrijwel niets van mijn vrienden hoorde en uiteraard veel verdriet had van de verbroken relatie. Sliep 5 maandne bij mijn ouders op een luchtbed en kon wel wat steun gebruiken. Hierdoor werd ik passief en zocht ik zelf ook weinig contact.

Het liefst zou ik ook terug gaan naar de goede oude tijd maar ik besef ook dat dit niet meer reëel is. Ik heb nu een gezin met 2 kids en ik ga 100% voor mijn gezin en de toekomst van mijn kinderen.

Toch knaagt de verloren vriendschappen nog steeds. Ik had het graag anders gezien, dat mijn kinderen zouden opgroeien met mijn "vrienden" regelmatig over de vloer. Gezellig samen zijn, lol maken, etc. Ik kende sommige al 20 jaar maar zo zie je maar, het kan toch ineens afgelopen zijn.

Ik begrijp je verdriet erg goed. Ik kan je helaas geen advies geven maar weet dat je niet alleen bent. Ik probeer het te laten rusten en de leuke tijd samen te koesteren. Ik wil ook niemand de schuld geven want ik weet dat mijn blowgedrag ook een factor is geweest.

Het leven gaat gewoon door en probeer er het beste van te maken met leuke mensen om je heen die wel om je geven en interesse/belangstelling tonen als het even minder gaat.

Keep your head up!
V
VragenovervriendenLid
01-01-2024, 00:00
#4
He allen, ik heb na lang scrollen en lezen op dit forum besloten een “help” bericht te plaatsen. Afgelopen zomer ben ik geconfronteerd, middels een interventie, met mijn cocaïneverslaving. Na lang ontkennen omdat ik bang was voor de gevolgen en (achteraf gezien) vooral bang was geen coke meer te kunnen gebruiken heb ik uiteindelijk toegegeven. Ik ben na dat weekend naar de huisarts gegaan met mijn ouders en heb hulp gezocht. Op dat moment was ik alles kwijt. Ik had een koophuis met mijn toenmalige vriendin, zij was zo verrast, teleurgesteld en gekwetst door mijn verslaving dat ze de dag van de interventie bij me weg is gegaan en ik heb haar sindsdien (juni 2022) niet meer gesproken of gezien. Ondanks meerdere brieven wat betreft schades die ik heb aangericht. Het huis is verkocht zonder elkaar te hebben gesproken. Dit deel heb ik nu kunnen accepteren en ik ben gelukkig met mijn huidige vriendin die mijn hele verleden kent.

Echter, tijdens de interventie waar ook mijn vriendengroep bij was wat ik toen als steun ervaarde zeiden ze stuk voor stuk; “als jij je laat helpen, zullen wij er voor je zijn”. Gedurende mijn behandeling die startte in juli en eindigde in oktober heb ik vrijwel niets van ze gehoord. Een enkeling vroeg eens hoe het was. Ik ben toen ook gestopt met steeds van mijn kant iets te laten weten. Inmiddels ben ik nu 9 maanden in herstel en clean. Heb ik een nieuwe baan, nieuw huis en een nieuwe vriendin. Op dat vlak loopt alles goed. Ik ben abstinent en voel me gelukkig. Maar het deel dat ik 85% mijn vriendengroep, die ik al 15 jaar ken en waar ik veel mee heb meegemaakt, helemaal niet meer zie of spreek doet me heel veel pijn. Hoe kan je een vriend die zo diep zit, herstel zoekt en weer “de oude” is zo laten vallen als een baksteen? Is het de angst? Angst voor confrontatie? Niet weten wat ze moeten zeggen?

Heeft iemand een tip om toch weer eens in contact te komen? Zonder verwijten? Ik mis mijn vrienden. Mijn sociale wereld met vrienden is erg klein. Ik word nergens voor uitgenodigd. Zelfs mijn “beste vriend” heeft me niet uitgenodigd voor zijn bruiloft. Dit doet pijn en ik vind het lastig hiermee om te gaan. Heeft iemand goede tips?
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fijn om te lezen dat het inmiddels weer goed met je gaat.

Wat betreft je vraag kan ik een paar gokken wagen.

Hoe verliep die opsplitsing tussen jou en je vriendin. Ben jij het huis uit gegaan? Wie heeft de hypotheek betaald in die tijd. En is je ex ook ergens fatsoenlijk terecht gekomen.

Als het ook haar vrienden waren, en ze zagen eigenlijk alleen vanuit haar perspectief hoe jij alles overhoop hebt gegooid kan ik me voorstellen dat ze denken 'Bekijk het maar droplul'

Maar goed dit is giswerk. Misschien was je de laatste maanden gewoon een gigantische lul tegenover je vrienden. Overkomt meer cocaïne grootverbruikers. Dit is geen aanval naar jou toe he, maar wellicht denk je even eerlijk na bij jezelf en realiseer je je dat opeens.

Maar goed misschien was je juist een geweldige vriend, en zijn het van die Grapperhausen die je nu een vieze junk vinden.

Denk dat je meer antwoorden krijgt als je ze gewoon eerlijk vraagt what the fuck, en hoe jij het ervaart en het fijn zou vinden om in ieder geval een reden te weten
r
roesjunkieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Helaas heb ik het afgelopen anderhalf jaar precies hetzelfde mee gemaakt. Ik ben mijn vriendin, beste vriend naaste familie en het ergste van alles nog mijn nichtje van bijna 3 (en een toekomstig nichtje of neefje) kwijt.

Het zit nu eenmaal in de natuur van de mens om 'de zieken' achter te laten en verder te gaan met hun eigen leventje.

Bijna iedereen heeft mij wel hulp aangeboden, maar daardoor werd alles alleen maar erger. Uiteindelijk wilden ze allemaal dat ik maar 'gewoon' naar een kliniek moest gaan. Eerst ging ik daar nog in mee en had bij de toenmalige psycholoog verteld wat er aan de hand was en dat er verwijzing naar verslavingszorg moest plaats vinden. Wel een wachttijd van 6-8 weken.

Later toen ik tot mezelf kwam dacht ik: 'En mijn hond dan? Die is net een paar maanden oud... Als ik nu de kliniek in ga, weet die straks nog wel dat *ik* zijn baasje ben?' Gevraagd aan iedereen die me de kliniek in wilde stoppen wat te doen, maar niemand wilde hem in huis nemen. Ik heb nog gezocht naar ambulante afkick begeleiding, maar ik ben overal te gevaarlijk om in behandeling te gaan, omdat ik een zware combinatie gebruiker ben. En geen enkele instelling wil een slechte naam krijgen door een dood op hun geweten te krijgen.

Laat ik over de GGZ mijn mond verder maar houden, want dan kan ik een heel boek schrijven. Mijn hond heeft me vaker het leven gered in een anderhalf jaar tijd dan dat het GGZ mijn hele leven al doet.

Sommigen mensen kunnen het ook gewoon niet aan zien of accepteren dat iemand door drugs ten onder gaat. Dat dacht mijn vader blijkbaar. 'Gelukkig heb ik alleen de huissleutel zodat als iemand hem zou vinden, ik diegene zou zijn', aldus mijn zusje. 'Misschien zou die dan eindelijk zijn rust kunnen vinden', was het antwoord van mijn moeder daar op.

Daar was ik niet bij. Dat heb ik achteraf allemaal gehoord. Als je hoort dat je eigen moeder je dood wenst zodat je (dus zijzelf) rust kunt vinden? Ja, dat helpt je nou echt tijdens je afkick proces.

Nu heb ik iemand die 70 km verder op woont die ik altijd kan bellen of appen. Mijn beste vriendin van de middelbare school woont heel dicht bij mij in de buurt en omdat we allebei een hond hebben weer eens afgesproken en die zou ook dag en nacht klaar voor me staan. Ik heb ook nog een andere jongen ontmoet die ik het een en ander zou kunnen vragen, maar ik merk dat ik zelf niet meer zo makkelijk mensen toe laat in, hoe ik het graag noem, mijn 'circle of love'. Mensen die open minded met mij mee denken aan super simpele fysieke oplossingen en mij helpen ondanks mijn situatie.

Ik weet nu in elk geval welke mensen écht zouden helpen en vragen hoe het met me gaat, maar ik laat zelf nu niemand meer zo makkelijk toe in mijn leven zoals eerst.

De eerder vermelde beste vriend heeft mij niet eens gefeliciteerd met mijn verjaardag. Ik heb hem gewoon een leuk proficiat bericht gestuurd op zijn verjaardag en kreeg toen als reactie: 'Oooh, dank je wel! Sorry, ik ben jouw verjaardag helemaal vergeten. Echt slecht van mij'!

Ik haat alles aan mijn verslavingen, maar waar ik wel zo ontzettend dankbaar voor ben is dat je het ware gezicht van mensen leert kennen en je weet aan wie je jouw kostbare tijd niet meer hoeft te besteden.

Jammer voor mijn nichtje en de volgende dat ze een hele leuke oom mislopen door een wat terughoudend en éénzijdig perspectief van de familie. De kerstkadootjes liggen hier nog steeds klaar voor ze. Voor mijn moeder had ik zelfs een Death Note gekocht 🤣🙈 Maar ik heb nog steeds niemand iets gegeven. Gelukkig, want ik wil me eigenlijk niet tot zo'n niveau verlagen. Ik heb nog amper contact met mijn ouders, maar met de rest van de familie en mijn vrienden niks meer.

Misschien krijg je nog wel een berichtje van iemand op onverwacht moment. Ik zou er in elk geval niet op wachten. Zoals ik het lees heb je het nu goed voor elkaar, ben je clean (proficiat) en heb je jouw circle of love gevonden. Focus je daar lekker op in plaats van de negatievelingen uit je verleden 😘🌈
V
VragenovervriendenLid
01-01-2024, 00:00
#7
HuisbaasBob zei:
Hoe verliep die opsplitsing tussen jou en je vriendin. Ben jij het huis uit gegaan? Wie heeft de hypotheek betaald in die tijd. En is je ex ook ergens fatsoenlijk terecht gekomen.
Klik om te vergroten...
Allereerst dank voor je bericht. De hypotheek betaalden we netjes samen. Wat dat betreft was het goed. Ik was alleen een gigantische egoïstische lul die alleen aan zichzelf dacht in die tijd



HuisbaasBob zei:
Als het ook haar vrienden waren, en ze zagen eigenlijk alleen vanuit haar perspectief hoe jij alles overhoop hebt gegooid kan ik me voorstellen dat ze denken 'Bekijk het maar droplul'
Klik om te vergroten...
gaandeweg de relatie van 10 jaar wordt je gezamenlijke vrienden. Voor zover ik weet spreken zij elkaar echter niet meer en is dat contact verwaterd


HuisbaasBob zei:
Maar goed dit is giswerk. Misschien was je de laatste maanden gewoon een gigantische lul tegenover je vrienden. Overkomt meer cocaïne grootverbruikers. Dit is geen aanval naar jou toe he, maar wellicht denk je even eerlijk na bij jezelf en realiseer je je dat opeens.
Klik om te vergroten...
I know. Ik ben ook niet de beste vriend geweest het half jaar voorafgaand aan de interventie. En ik loog over gebruik. Ik heb alleen het idee dat ze niet openstaan voor mijn verhaal en me blijven negeren. Er wordt niet opgenomen of teruggeappt oid. En nooit iemand geweest die vertelt heeft waarom. Dit vind ik zo ongrijpbaar na hun opmerkingen t



HuisbaasBob zei:
Maar goed misschien was je juist een geweldige vriend, en zijn het van die Grapperhausen die je nu een vieze junk vinden.
Klik om te vergroten...
zou kunnen.. dat weet ik dus niet haha

HuisbaasBob zei:
Denk dat je meer antwoorden krijgt als je ze gewoon eerlijk vraagt what the fuck, en hoe jij het ervaart en het fijn zou vinden om in ieder geval een reden te weten
Klik om te vergroten...
Klopt en dat heb ik het afgelopen half jaar ook gedaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik een vriend zo zou laten vallen en compleet zou negeren..
r
roesjunkieLid
01-01-2024, 00:00
#8
HuisbaasBob zei:
Fijn om te lezen dat het inmiddels weer goed met je gaat.

Wat betreft je vraag kan ik een paar gokken wagen.

Hoe verliep die opsplitsing tussen jou en je vriendin. Ben jij het huis uit gegaan? Wie heeft de hypotheek betaald in die tijd. En is je ex ook ergens fatsoenlijk terecht gekomen.

Als het ook haar vrienden waren, en ze zagen eigenlijk alleen vanuit haar perspectief hoe jij alles overhoop hebt gegooid kan ik me voorstellen dat ze denken 'Bekijk het maar droplul'

Maar goed dit is giswerk. Misschien was je de laatste maanden gewoon een gigantische lul tegenover je vrienden. Overkomt meer cocaïne grootverbruikers. Dit is geen aanval naar jou toe he, maar wellicht denk je even eerlijk na bij jezelf en realiseer je je dat opeens.

Maar goed misschien was je juist een geweldige vriend, en zijn het van die Grapperhausen die je nu een vieze junk vinden.

Denk dat je meer antwoorden krijgt als je ze gewoon eerlijk vraagt what the fuck, en hoe jij het ervaart en het fijn zou vinden om in ieder geval een reden te weten
Klik om te vergroten...
Dat eerste is wellicht interessant om voor jezelf te analyseren en wat verheldering voor jezelf kunt maken, maar dat laatste advies zou ik nu juist niet volgen. Ook al is dat volledig aan jezelf natuurlijk.

Ik heb het ook gevraagd aan 'die mensen' en heb er nu alleen maar spijt van en kwam er steeds weer opnieuw door in een negatieve spiraal. Het wtf gehalte is er toch al en daden > woorden. De redenen die je te horen gaat krijgen zijn of smoesjes of negatieve perspectieven. Of je krijgt niet eens een reactie...

Waarom zou je een relatie in stand willen houden met iemand die je heeft laten vallen als een baksteen toen je diegene het hardst nodig had? Al helemaal als dat gebeurde door het perspectief van de ex.

Drugsverslaafden zijn manipulerend, eng en je kunt ze nooit meer vertrouwen... Hopelijk vinden ze hulp. Dat is de algemene houding die mensen hebben ten opzichte van iemand met verslavingsproblematiek.

Misschien was je inderdaad wel een klootzak door je gebruik. Ik was dat juist niet en stond zelf altijd klaar om iedereen te helpen. Zoals ik altijd al deed en hoe ik überhaupt in deze verslavingen terecht ben gekomen. Het doet pijn als die wat dichtbij staan je afkeuren en verlaten. Laat ze lekker. Die pijn nog eens omhoog halen zal jou niet veel goed doen.

Mocht je het wel proberen dan ben ik heel benieuwd of er iemand daadwerkelijk positief reageert en vraagt wanneer die op bezoek mag komen 😉
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#9
roesjunkie zei:
Waarom zou je een relatie in stand willen houden met iemand die je heeft laten vallen als een baksteen toen je diegene het hardst nodig had?
Klik om te vergroten...
Hoe lang heeft dit moment van"het hardst nodig hebben" geduurd?
roesjunkie zei:
Bijna iedereen heeft mij wel hulp aangeboden, maar daardoor werd alles alleen maar erger. Uiteindelijk wilden ze allemaal dat ik maar 'gewoon' naar een kliniek moest gaan.
Klik om te vergroten...
Klinkt namelijk alsof dat niet even een paar weken was
roesjunkie zei:
Sommigen mensen kunnen het ook gewoon niet aan zien of accepteren dat iemand door drugs ten onder gaat. Dat dacht mijn vader blijkbaar. 'Gelukkig heb ik alleen de huissleutel zodat als iemand hem zou vinden, ik diegene zou zijn', aldus mijn zusje. 'Misschien zou die dan eindelijk zijn rust kunnen vinden', was het antwoord van mijn moeder daar op.
Klik om te vergroten...
Klinkt eigenlijk meer alsof je de personen die om je geven compleet uitgebrand hebt. Die mensen houden van je, en het doet elke dag weer ontzettend pijn. Uiteindelijk kiezen mensen er dan inderdaad voor om afstand te nemen omdat ze de ellende gewoonweg niet meer aan kunnen.

Vergeet niet dat het niet de taak van partners, familie en vrienden is om hun leven en mentale gezondheid op te offeren om jou te helpen. Daar ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor.
roesjunkie zei:
Jammer voor mijn nichtje en de volgende dat ze een hele leuke oom mislopen door een wat terughoudend en éénzijdig perspectief van de familie
Klik om te vergroten...
Kan je zelf een reden bedenken waarom ze dit doen?
roesjunkie zei:
Misschien was je inderdaad wel een klootzak door je gebruik. Ik was dat juist niet en stond zelf altijd klaar om iedereen te helpen
Klik om te vergroten...
Fijn dat je dat van jezelf vindt, maar dat kan jij niet bepalen. Dat is uitsluitend een mening die anderen over jou kunnen hebben.
roesjunkie zei:
. De redenen die je te horen gaat krijgen zijn of smoesjes of negatieve perspectieven.
Klik om te vergroten...
Wat had je dan verwacht? "Wij hebben liever geen contact meer omdat al dat genot en geluk wat jouw gebruik brengt gewoonweg teveel is"
Is het zo raar dat je kritiek krijgt als je vraagt aan iemand "waarom gaan jullie niet meer met mij om"
roesjunkie zei:
Ik haat alles aan mijn verslavingen, maar waar ik wel zo ontzettend dankbaar voor ben is dat je het ware gezicht van mensen leert kennen en je weet aan wie je jouw kostbare tijd niet meer hoeft te besteden..
Klik om te vergroten...
Fijn dat je zelf ook in ziet dat tijd en energie van anderen niet eindeloos en onvoorwaardelijk zijn.

En dan ook nog met droge ogen beweren dat jij hier het slachtoffer bent van vals gedrag.

Maat, als het overal waar je komt naar stront ruikt dan moet je eens onder je eigen schoen kijken
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vragenovervrienden zei:
He allen, ik heb na lang scrollen en lezen op dit forum besloten een “help” bericht te plaatsen. Afgelopen zomer ben ik geconfronteerd, middels een interventie, met mijn cocaïneverslaving. Na lang ontkennen omdat ik bang was voor de gevolgen en (achteraf gezien) vooral bang was geen coke meer te kunnen gebruiken heb ik uiteindelijk toegegeven. Ik ben na dat weekend naar de huisarts gegaan met mijn ouders en heb hulp gezocht. Op dat moment was ik alles kwijt. Ik had een koophuis met mijn toenmalige vriendin, zij was zo verrast, teleurgesteld en gekwetst door mijn verslaving dat ze de dag van de interventie bij me weg is gegaan en ik heb haar sindsdien (juni 2022) niet meer gesproken of gezien. Ondanks meerdere brieven wat betreft schades die ik heb aangericht. Het huis is verkocht zonder elkaar te hebben gesproken. Dit deel heb ik nu kunnen accepteren en ik ben gelukkig met mijn huidige vriendin die mijn hele verleden kent.

Echter, tijdens de interventie waar ook mijn vriendengroep bij was wat ik toen als steun ervaarde zeiden ze stuk voor stuk; “als jij je laat helpen, zullen wij er voor je zijn”. Gedurende mijn behandeling die startte in juli en eindigde in oktober heb ik vrijwel niets van ze gehoord. Een enkeling vroeg eens hoe het was. Ik ben toen ook gestopt met steeds van mijn kant iets te laten weten. Inmiddels ben ik nu 9 maanden in herstel en clean. Heb ik een nieuwe baan, nieuw huis en een nieuwe vriendin. Op dat vlak loopt alles goed. Ik ben abstinent en voel me gelukkig. Maar het deel dat ik 85% mijn vriendengroep, die ik al 15 jaar ken en waar ik veel mee heb meegemaakt, helemaal niet meer zie of spreek doet me heel veel pijn. Hoe kan je een vriend die zo diep zit, herstel zoekt en weer “de oude” is zo laten vallen als een baksteen? Is het de angst? Angst voor confrontatie? Niet weten wat ze moeten zeggen?

Heeft iemand een tip om toch weer eens in contact te komen? Zonder verwijten? Ik mis mijn vrienden. Mijn sociale wereld met vrienden is erg klein. Ik word nergens voor uitgenodigd. Zelfs mijn “beste vriend” heeft me niet uitgenodigd voor zijn bruiloft. Dit doet pijn en ik vind het lastig hiermee om te gaan. Heeft iemand goede tips?
Klik om te vergroten...

Heftig om te horen!

Ik spreek zelf ook veel vrienden nauwelijks meer. Al moet ik wel zeggen dat velen van hun nog in gebruik zitten. Dat helpt ook niet mee. Met sommigen van hun deel ik veel meer dan alleen gebruik, dus enkel gebruikersvrienden kan ik het niet noemen.

Voor mij kwam het sowieso wel in een periode dat een aantal net uit de stad wegtrekten waar we zijn opgegroeid. Een ander lijkt het zelf juist eng om contact te zoeken. En met sommigen is de klik gewoon weggevallen omdat ik nu met andere dingen bezig ben als toen.

Ik heb ze nog wel eens allemaal uitgenodigd op mijn verjaardag. En toen vond iedereen het alsnog heel leuk om weer eens met z'n allen bij elkaar te zijn.

Aan de andere kant is het ook wel zo dat je op een natuurlijke manier uit elkaar groeit als je bezig bent met spirituele groei, maar anderen stil blijven staan.

Dat is mijn ervaring tot nu toe in elk geval. Maar ik ben net bezig met stap 9, dus ik ga het allemaal nog wel horen hoe het precies loopt of gelopen is haha

Bij welke stap ben je?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat een vervelend verhaal om te lezen, maar goed dat je het hier deelt. Je hebt een goede stap gezet, mag je trots op zijn!

Ik heb zelf geen ervaring met verslaving. Gebruik pas drugs (met uitzondering van alcohol) op latere leeftijd puur recreatief op feestjes. Ben al wat ouder en ben zelf vader van kinderen.
Ik probeer even terug te denken aan een paar jaar geleden. Ik weet dat ik zelf toen helemaal vast zat in het stigma van drugs. Drugs is slecht, drugs heb je niet nodig, het is crimineel etc.
Nu ik het zelf jaren geleden heb ontdekt is mijn kijk op zo'n beetje alles in de wereld totaal veranderd. Ik heb een meer open blik en ben er dankbaar voor.

Even terug naar jouw situatie, want daar gaat het nu om.
De mensen om je heen zitten waarschijnlijk in dat stigma van drugs en daar haal je ze niet zomaar uit.
Ga niet voor anderen denken en proberen te begrijpen wat zij denken. En vooral: oordeel niet over anderen, want dat helpt je niet.

Jij bent door een pittige periode gegaan en hebt veel verloren. Maar het heeft je veel gebracht en als mens ben je gegroeid. Dat is jouw ervaring en je bent daar zelf doorheen gegaan.

Je zult echt extra je best moeten doen als je dit contact wilt herstellen met je vrienden. Door heel duidelijk te zijn hoe jij je voelt, wat je hebt gemist, maar vooral wat jullie van elkaar als vrienden nodig hebben om in de toekomst weer als vrienden verder te gaan.
Die antwoorden staan niet vast, misschien kom je er gaandeweg achter dat het geen vrienden meer zijn. Dat kan gebeuren en dan sla jij een ander pad in en gaan er weer andere deuren voor je open.
Maar het begint met een gesprek met ze en maak duidelijk met welk doel. Ga er zonder verwachtingen in, wees open en stel je kwetsbaar op. Vertel rustig je eigen verhaal en schrijf van tevoren op welke onderwerpen je wilt vertellen of welke vragen jij hebt. Blijf rustig en luister goed naar de anderen. Er kan je niks gebeuren. De uitkomst is niet eens belangrijk, het gaat om het proces.

Ik adviseer je om met ze in gesprek te gaan. Dat geldt voor je vrienden, maar misschien nog wel meer voor een gesprek met je ouders!
Jij hebt het verhaal van jouw kant gedeeld, maar ik ga er vanuit dat er ook een 'hun kant' van het verhaal is. Luister goed naar wat anderen zeggen.

Laat je ons weten hoe het verder gaat?
Fijne dag!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vraag het ze op de man af. Maar houd er rekening mee dat zoiets niet vanzelfsprekend is. Het is makkelijker om te zeggen dat je iemand steunt dan het daadwerkelijk doen.

Zou vooral je energie steken in het vergroten van je sociale netwerk op de plek waar je nu woont.
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Slik! Wat een verhaal zeg! Had echt mijn verhaal kunnen zijn. Heel veel herkenning, ook met de bruiloft van een vriend.

Ik vind het ook moeilijk om hier mee om te gaan. Het is jammer dat ze mij nu niet meer zien nu ik 8 maand clean ben.

Maar zoals hier eerder aangeven.. ze lieten jou vallen ten tijde van nood. Moet je dan als je het al moeilijk hebt met het afkicken en je shit opruimen, je ook nog zo kwetsbaar opstellen en door het stof gaan? Echte vrienden helpen elkaar, tenminste… zo steek ik in elkaar, en ik ben altijd al meer een gever geweest, dan een nemer.

gaandeweg kom ik er wel achter dat “ hoe ouder je wordt “ vriendschappen niet meer zo vanzelfsprekend zijn.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb eens nagedacht over wat je schreef en het klopt. Als je stopt vinden anderen dat eigenlijk niet zo leuk. Je houd ze een spiegel voor, weet je. En waarschijnlijk hebben ze het zelf ook allemaal niet echt in de hand.


Er is eigenlijk geen normaal gesprek mogelijk over drank of drugs misbruik. Het is gewoon nog steeds een taboe. Iedereen liegt over zijn echte gebruik.

Het heeft ook niks met dom of slim of gevoelloos te maken. Ik denk dat de meeste mensen zelf ook wel weten dat ze zelf meer gebruiken dan dat ze zouden willen toegeven.

En dan kom jij eraan, met je overwinning. Ik weet ook niet niks anders te verzinnen dan; "Fuck'em". Maar wat als je van ze houdt?
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#15
roesjunkie zei:
Het zit nu eenmaal in de natuur van de mens om 'de zieken' achter te laten en verder te gaan met hun eigen leventje.
Klik om te vergroten...
Ik kan dit helaas beamen. Niet vanuit verslaving maar andere intense problemen. In mijn ervaring laten mensen je ook vallen als het te zwaar wordt. Aan de ene kant begrijpen ze het niet en aan de andere kant willen gewoon geen slecht nieuws en vervelende dingen. Mensen zijn grotendeels toch wel oppervlakkige wezens en trekken naar elkaar toe om lol te maken (Sorry voor het randje persoonlijke verbittering).

Ik las laatst iets dat van alle vrouwen die borstkanker hebben gehad meer dan driekwart vriendinnen is kwijt geraakt.

Contact herstel is lastig. Je kan confronteren, maar dat ik denk eerlijk gezegd dat dat op de langetermijn niet veel gaat uithalen. Accepteren helpt.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dick_van_Leeuwen zei:
Ik kan dit helaas beamen. Niet vanuit verslaving maar andere intentse problemen. In mijn ervaring laten mensen je ook vallen als het te zwaar wordt. Aan de ene kant begrijpen ze het niet en aan de andere kant willen gewoon geen slecht nieuws en vervelende dingen. Mensen zijn grotendeels toch wel oppervlakkige wezens en trekken naar elkaar toe om lol te maken (Sorry voor het randje persoonlijke verbittering).

Ik las laatst iets dat van alle vrouwen die borstkanker hebben gehad meer dan driekwart vriendinnen is kwijt geraakt.

Contact herstel is lastig. Je kan confronteren, maar dat ik denk eerlijk gezegd dat dat op de langetermijn niet veel gaat uithalen. Accepteren helpt.
Klik om te vergroten...

In corona tijd, lieten we ook alles vallen. Straks als die rus nog gekker gaat doen, hetzelfde, is het ook weer ieder voor zich.
Die persoonlijke verbittering, is niet zo persoonlijk hoor, jammergenoeg heb ik ook een heel negatief mensbeeld.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het is altijd beter om je aandacht te richten op het positieve.
Ook als anderen je niet begrijpen of je teleurstellen. Ga niet oordelen over anderen en kijk vooruit en richt je aandacht op het positieve.
Als je dat kunt, dan wordt alles makkelijker.

Ik was zo’n gefrustreerd persoon een paar jaar geleden, niet eens door tegenslag. Zat kennelijk van jongs af aan in me en heb ik lang bij me gedragen.
Meditatie heeft me enorm geholpen, ben er zelf absoluut een beter, rustiger en aardiger persoon van geworden.
Daarom geloof ik er zo in.
A
AudioAddictLid
01-01-2024, 00:00
#18
Je verhaal is bittere realiteit. In tijden van tendens wordt het kaf van het koren gescheiden en blijven weinig échte vrienden over. Ik denk dat bijna iedereen op dit forum dat kan beamen.

Mijn tip: Steek niet méér energie in mensen dan de energie die je van hen terug krijgt.
Focus op de mensen die bewezen hebben er toe te doen. Koester hen en ga verder met je leven.

Daar waar deuren sluiten, gaan andere open.

💪🏻❤
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#19
AudioAddict zei:
In tijden van tendens wordt het kaf van het koren gescheiden en blijven weinig échte vrienden over
Klik om te vergroten...
Andere kant van de medaille: A friend in need is a friend indeed
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vragenovervrienden zei:
He allen, ik heb na lang scrollen en lezen op dit forum besloten een “help” bericht te plaatsen. Afgelopen zomer ben ik geconfronteerd, middels een interventie, met mijn cocaïneverslaving. Na lang ontkennen omdat ik bang was voor de gevolgen en (achteraf gezien) vooral bang was geen coke meer te kunnen gebruiken heb ik uiteindelijk toegegeven. Ik ben na dat weekend naar de huisarts gegaan met mijn ouders en heb hulp gezocht. Op dat moment was ik alles kwijt. Ik had een koophuis met mijn toenmalige vriendin, zij was zo verrast, teleurgesteld en gekwetst door mijn verslaving dat ze de dag van de interventie bij me weg is gegaan en ik heb haar sindsdien (juni 2022) niet meer gesproken of gezien. Ondanks meerdere brieven wat betreft schades die ik heb aangericht. Het huis is verkocht zonder elkaar te hebben gesproken. Dit deel heb ik nu kunnen accepteren en ik ben gelukkig met mijn huidige vriendin die mijn hele verleden kent.

Echter, tijdens de interventie waar ook mijn vriendengroep bij was wat ik toen als steun ervaarde zeiden ze stuk voor stuk; “als jij je laat helpen, zullen wij er voor je zijn”. Gedurende mijn behandeling die startte in juli en eindigde in oktober heb ik vrijwel niets van ze gehoord. Een enkeling vroeg eens hoe het was. Ik ben toen ook gestopt met steeds van mijn kant iets te laten weten. Inmiddels ben ik nu 9 maanden in herstel en clean. Heb ik een nieuwe baan, nieuw huis en een nieuwe vriendin. Op dat vlak loopt alles goed. Ik ben abstinent en voel me gelukkig. Maar het deel dat ik 85% mijn vriendengroep, die ik al 15 jaar ken en waar ik veel mee heb meegemaakt, helemaal niet meer zie of spreek doet me heel veel pijn. Hoe kan je een vriend die zo diep zit, herstel zoekt en weer “de oude” is zo laten vallen als een baksteen? Is het de angst? Angst voor confrontatie? Niet weten wat ze moeten zeggen?

Heeft iemand een tip om toch weer eens in contact te komen? Zonder verwijten? Ik mis mijn vrienden. Mijn sociale wereld met vrienden is erg klein. Ik word nergens voor uitgenodigd. Zelfs mijn “beste vriend” heeft me niet uitgenodigd voor zijn bruiloft. Dit doet pijn en ik vind het lastig hiermee om te gaan. Heeft iemand goede tips?
Klik om te vergroten...
Ja, dit is best wel lullig van ze.. En ook best wel een beetje laf.
Het zal vast een voorgeschiedenis hebben. Maar ik kan me ook voorstellen dat ze gebruik van drugs stigmatiseren.

Maar goed, het waarom doet er eigenlijk niet toe. Kennelijk zijn het mensen die jou niet accepteren. Dat was al eerder zo: want je voelde je al niet vrij om te vertellen over je drugsgebruik en de redenen waarom je gebruikte. Daar zul je vast ook zelf schuld bij gehad hebben he. Want het is ook jouw verantwoordelijkheid om daar open over te zijn. Maar alsnog, kennelijk was je omgeving niet ondersteunend voor de behoeftes die je hebt.

Dat is dus een straffe les voor de toekomst: omring je met mensen die je accepteren voor wie je bent.

Het is inderdaad best zwaar om opnieuw te beginnen, en nieuwe vrienden maken is echt niet makkelijk. Maar probeer daar wel met positieve energie mee aan de slag te gaan. Want je kan er juist beter uit komen! Misschien ontmoet je nu wel heel andere mensen die veel beter bij jou passen.

Probeer in ieder geval te werken aan een open houding, wederkerigheid met andere mensen, en probeer via de psychotherapie erachter te komen waarom je steeds drugs gebruikte en welke gevoelens je daarmee wilde ontvluchten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."