Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsketa verslaving

keta verslaving

48 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
hannes zei:
Heeft iemand hier ervaring me of tips
Klik om te vergroten...
Het is niet makkelijk om te stoppen omdat je moet leren hoe je op een gezonde manier met vervelende gevoelens kunt omgaan. Daar kun je best wat hulp bij gebruiken. Je hebt daar al een goeie eerste stap in gezet door vrienden in vertrouwen te nemen. Wat alleen niet zo gezond is, is dat je jezelf kwalijk neemt dat je anderen teleurstelt, wat dan weer nare gevoelens zijn die je ontvlucht met drugs.

Het helpt om dat cirkeltje in je gedachten te doorzien. Daarbij kan een zelfhulpboek helpen zoals De Verslaving Voorbij van Jan Geurtz. Maar ik zou aanraden om ook gewoon even de huisarts te bellen en je door te verwijzen naar een verslavingszorginstelling. Daar krijg je goede hulp bij het leren omgaan met vervelende gevoelens, tegenslagen, en eventueel onzekerheid (omdat je jezelf socialer vindt met ketamine op).
h
hannesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo ik gebruik sinds een 3/4 maanden keta vast, bijna elk weekend heb het daarvoor wel eens gebruikt, maar toen ik in de zomer het weer aan geboden kreeg, werd ik opslag verliefd. Ik ga eigenlijk elk weekend wel naar een feest en daar gebruik ik standaard keta eerst alleen op het feest, maar sinds een tijdje gebruik ik het van vrijdag tot maandag. Gewoon buiten de feesten om als ik wat ga doen met vrienden gebruik ik snel in de wc. Ik merk dat ik meer aanwezig ben als ik het gebruik en heb het gevoel dat mensen meer aan me hebben als ik het gebruik terwijl hun het eigenlijk niet eens weten dat ik het gebruik. Ik gebruik eigenlijk nooit xtc want heb in het verleden slechte ervaring er mee gehad, maar sinds kort gebruik ik het weer omdat ik merk dat ik wat meer geniet van het feest in plaats van alleen maar vaag vooruit testaren en merk dat mijn vrienden dit ook fijner vinden. Maar de dip van xtc trek ik eigenlijk niet, daarom wil ik het niet gebruiken. Maar van het weekend dacht ik ga het weer is proberen, het was echt een top feest tot ik ochtend wakker werd en ik voelde me zo dood ongelukkig dat ik gelijk maar weer aan de keta ging om het gevoel weg behalen wat ik eigenlijk altijd doe. Maar deze keer werkt het niet ik werd alleen maar ongelukkiger, dus van zelf sprekend bleef ik gebruiken. Op een gegeven moment dacht ik dit kan niet zo langer door gaan als ik dit zo door blijft gaan loopt het echt uit de hand en dat wil ik niet want dat is al een keer gebeurt met het gebruik van xtc.
ik heb een vriend gebeld en gezegd dat ik even wou praten met hem, hij is een stukje jonger en weet nog niet zoveel van drugs af, maar ik weet uit ervaring als je je problemen vertelt aan iemand dat het oplucht en dan ga je je weer wat beter voelen. Het werkt gelukkig, maar niet voorlang ik had nog een beetje liggen en dacht kan het beter opmaken en dan kan ik het niet meer gebruiken. Dus ik maakte alles op. Ik dacht bij mezelf wtf ben je aan het doen, dit is juist niet wat ik wil. Ik was diep teleurgesteld in mezelf. Ik heb een andere vriend een bericht gestuurd en gezegd dat ik voorlopig een stap terug doe en niet meer wil gebruiken. Dat luchten weer een beetje op en ben gaan slapen toen ik weer wakker werd, dacht ik gelijk weer ik wil keta ik voel me kut. Ben toen gaan zoeken en heb nog klein beetje gevonden en opgemaakt. Ik schaam me diep en heb het gevoel dat ik iedereen teleurgesteld heb. Ik heb net verteld aan me vrienden dat ik zou stoppen en nog geen 12 uur later ga je gwn weer door. Heb het gevoel dat het steeds meer aan me gaat trekken dat ik steeds meer verslaafd wordt. En dat is het lasten wat ik wil.

Heeft iemand hier ervaring me of tips
h
hannesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Het is niet makkelijk om te stoppen omdat je moet leren hoe je op een gezonde manier met vervelende gevoelens kunt omgaan. Daar kun je best wat hulp bij gebruiken. Je hebt daar al een goeie eerste stap in gezet door vrienden in vertrouwen te nemen. Wat alleen niet zo gezond is, is dat je jezelf kwalijk neemt dat je anderen teleurstelt, wat dan weer nare gevoelens zijn die je ontvlucht met drugs.

Het helpt om dat cirkeltje in je gedachten te doorzien. Daarbij kan een zelfhulpboek helpen zoals De Verslaving Voorbij van Jan Geurtz. Maar ik zou aanraden om ook gewoon even de huisarts te bellen en je door te verwijzen naar een verslavingszorginstelling. Daar krijg je goede hulp bij het leren omgaan met vervelende gevoelens, tegenslagen, en eventueel onzekerheid (omdat je jezelf socialer vindt met ketamine op).
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je bericht. Ik ben begon met het boek lezen. Vindt het lastig om hulp te zoeken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
hannes zei:
Bedankt voor je bericht. Ik ben begon met het boek lezen. Vindt het lastig om hulp te zoeken.
Klik om te vergroten...

Ja dat vinden de meeste mensen hoor. Is helemaal niet gek. Hoewel het natuurlijk wel een beetje vreemd is om wel maandelijks zorgkosten bij te dragen zodat mensen dan geholpen kunnen worden als het nodig is, maar dan jezelf bezwaard te voelen om je te laten helpen. Ik wil maar zeggen: je mag je best laten helpen! Je maakt het er dan vooral wat makkelijker op voor jezelf. Je hoeft het niet alleen te doen. Maar als je dat graag wil dan is het ook goed.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
hannes zei:
Bedankt voor je bericht. Ik ben begon met het boek lezen. Vindt het lastig om hulp te zoeken.
Klik om te vergroten...
Hulp vragen is ook lastig maar oefening baart kunst. Van uitstellen wordt het alleen maar nóg moeilijker.
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#6
hannes zei:
Hallo ik gebruik sinds een 3/4 maanden keta vast, bijna elk weekend heb het daarvoor wel eens gebruikt, maar toen ik in de zomer het weer aan geboden kreeg, werd ik opslag verliefd. Ik ga eigenlijk elk weekend wel naar een feest en daar gebruik ik standaard keta eerst alleen op het feest, maar sinds een tijdje gebruik ik het van vrijdag tot maandag. Gewoon buiten de feesten om als ik wat ga doen met vrienden gebruik ik snel in de wc. Ik merk dat ik meer aanwezig ben als ik het gebruik en heb het gevoel dat mensen meer aan me hebben als ik het gebruik terwijl hun het eigenlijk niet eens weten dat ik het gebruik. Ik gebruik eigenlijk nooit xtc want heb in het verleden slechte ervaring er mee gehad, maar sinds kort gebruik ik het weer omdat ik merk dat ik wat meer geniet van het feest in plaats van alleen maar vaag vooruit testaren en merk dat mijn vrienden dit ook fijner vinden. Maar de dip van xtc trek ik eigenlijk niet, daarom wil ik het niet gebruiken. Maar van het weekend dacht ik ga het weer is proberen, het was echt een top feest tot ik ochtend wakker werd en ik voelde me zo dood ongelukkig dat ik gelijk maar weer aan de keta ging om het gevoel weg behalen wat ik eigenlijk altijd doe. Maar deze keer werkt het niet ik werd alleen maar ongelukkiger, dus van zelf sprekend bleef ik gebruiken. Op een gegeven moment dacht ik dit kan niet zo langer door gaan als ik dit zo door blijft gaan loopt het echt uit de hand en dat wil ik niet want dat is al een keer gebeurt met het gebruik van xtc.
ik heb een vriend gebeld en gezegd dat ik even wou praten met hem, hij is een stukje jonger en weet nog niet zoveel van drugs af, maar ik weet uit ervaring als je je problemen vertelt aan iemand dat het oplucht en dan ga je je weer wat beter voelen. Het werkt gelukkig, maar niet voorlang ik had nog een beetje liggen en dacht kan het beter opmaken en dan kan ik het niet meer gebruiken. Dus ik maakte alles op. Ik dacht bij mezelf wtf ben je aan het doen, dit is juist niet wat ik wil. Ik was diep teleurgesteld in mezelf. Ik heb een andere vriend een bericht gestuurd en gezegd dat ik voorlopig een stap terug doe en niet meer wil gebruiken. Dat luchten weer een beetje op en ben gaan slapen toen ik weer wakker werd, dacht ik gelijk weer ik wil keta ik voel me kut. Ben toen gaan zoeken en heb nog klein beetje gevonden en opgemaakt. Ik schaam me diep en heb het gevoel dat ik iedereen teleurgesteld heb. Ik heb net verteld aan me vrienden dat ik zou stoppen en nog geen 12 uur later ga je gwn weer door. Heb het gevoel dat het steeds meer aan me gaat trekken dat ik steeds meer verslaafd wordt. En dat is het lasten wat ik wil.

Heeft iemand hier ervaring me of tips
Klik om te vergroten...
Klinkt allemaal zooo bekend. Zelfs toen ik het op de harde manier met k-cramps moest leren ging ik door. Heb het middel ook helemaal verpest voor mezelf. De lol was er al lang vanaf maar toch elke keer het oude gevoel na proberen te jagen

Het “even opmaken” ken ik ook goed. In principe is het wel zo je kan dan niet meer gebruiken. Is het aan het uitwerken heb je je dealer waarschijnlijk alweer een berichtje gestuurd. Een soort eindeloze cirkel waar je de harde waarheid niet van wilt zien.

Ik weet niet precies hoe oud je bent maar heb je misschien altijd moeite gehad met sociale contacten leggen? Drugs haalde hier voor mij ook die barrière weg. Verder is het met ouder worden al een stuk beter geworden. Na minder gebruiken of niet op een feest had ik wel het gevoel dat ik alles opnieuw moest leren en dat voelde niet altijd chill.

Dit zijn wat van mijn ervaringen. Aangezien ik vermoedt dat je wat jonger bent denk ik dat je hier wel wat mee kan. En wil je met een ander praten dan je vrienden of ouders maak een afspraak bij de huisarts.

groeten
A
AndersLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey Hannes, goed dat je het op tafel gooit, hiermee bewijs je jezelf een grote dienst. Als ik 1 ding geleerd heb is het dat, het onder ogen komen van je probleem. En je bent daarmee ook netjes op tijd haha, want nu kan je nog heel bewust veranderen hoop ik. Dat ligt allemaal bij jezelf..Succes
h
hannesLid
01-01-2024, 00:00
#8
update

Ik zou eigenlijk dit weekend niet een feest gaan, maar het kwam weer tegoed uit om niet te gaan. Ik nam als gewoonlijk weer keta, ook al heb ik tegen iedereen gezegd dat ik het niet meer doe. Ik wil mijn vriend hier niet in betrekken het is mijn probleem niet die van hun. Na een tijd je begint het netwerken en ik krijg soort een badkuip ik kwam er maar niet goed in moest teveel nadenken over waarom ik het nou weer heb gebruikt en normaal ga ik naar feesten om mijn hoofd teleggen, maar dit keer kon ik niet stoppen met denken. Wat tot gevolg had dat ik steeds meer ging gebruiken om, maar niet na te denken. Dat werkt voor een poos tot 3/4 toen had ik echt geen zin meer in drugs, ik had ook aardig wat alcohol op wat ik eigenlijk zelden drink. Ik wou eigenlijk gewoon naar huis, maar ja ik werd thuis gebracht en kon het niet over me hardt krijgen om bevragen of we al ging. Eindelijk thuis aangekomen gelijk gaan slapen. De volgende dag verliep vlekkeloos helemaal geen zin in keta. Tot volgende avond ik had eigenlijk niks gepland en iedereen was weg. Dus kwam ik op het idee om een beetje keta te doen. Ik had een klein beetje op. (in de tussen tijd heb ik me trouwens niet zo kut gevoeld wat waarschijnlijk komt omdat ik de oorzaak westwaarts ik op moment drugs gebruik terwijl dat niet nodig is, maar weet de oplossing nog niet.) uiteindelijk is alles opgegaan. Vandaag heb ik weer gebruikt. Ik heb het gevoel als ik 1 stap naar voren doe ik er in werkelijkheid 4 achteruit doe en hoe meer ik er over nadenk hoe gekker ik in me hoofd wordt.
Iemand had me aangeraden om een de verslaving voorbij telezen, maar ik ben gestrand midden in alles werkt tegen als ik dat boek ga lezen krijg geen goede concentratie, maar hoop deze week weer veder te gaan.

ps: bedankt voor jullie reactie en bedankt voor het delen van jullie ervaring hoop dat jullie ook wat aan mij verhaal hebben.
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@hannes
Het is een sluipmoordenaar. Het begint allemaal zo onschuldig totdat het inderdaad overal mee naartoe gaat etc etc.

Voor de hand liggende optie is niks meer halen. Uiteindelijk ga je waarschijnlijk door totdat het op is net zoals ik deed. Mezelf voor de gek houden dat het oké was omdat ik niks te doen had of dat het nog maar een “beetje” is. Zo belandde ik in een eindeloze cirkel van gebruiken tot het op is en houd je jezelf voor nu echt te stoppen. Uiteindelijk 12 uur later zoals je aangeeft kijk je er weer heel anders naar en is er weer nieuwe.

Het is ook zo jammer want je haalt heel de lol van het middel ervan af. Steeds meer voor een uiteindelijk minder effect. Hier komt weer bij kijken dat je dat oude gevoel wilt najagen.

Valkuilen zijn er genoeg in ieder geval en het is niet erg een paar keer te vallen. Wel belangrijk is dat je het daarna weer oppakt. Ik heb er nog steeds af en toe moeite mee. Hoop dat je in ieder geval de fysieke klachten voor kan blijven. Tot slot blijf vooral bezig met dingen die je energie geven. Dan is er minder ruimte om met je gedachte en de neiging om keta te nemen te worstelen. Dit hoeft zeker niet alleen. Een gesprek met je huisarts kan je wellicht al wat meer inzichten geven.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tsja, feesten en drinken is natuurlijk vragen om een terugval. En die worden steeds erger.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dit klinkt allemaal als een stevige verslaving die zich aan het ontwikkelen is.....ik zou ik jouw plaats,@hannes, niet zelf blijven modderen met die ketamine maar om te beginnen naar je huisarts gaan en je laten verwijzen naar de verslavingszorg!
Ik denk dat je het in je eentje niet redt, je hebt echt hulp nodig want je zult moeten stoppen met de keta!
Als je zo doorgaat zal je ongetwijfeld nare bijwerkingen gaan krijgen, zoals een beschadigde blaas en als je zover heen bent, dan wordt het zeer onplezierig allemaal...
Mijn advies is:
Zoek hulp! Ga naar je huisarts!
Je hoeft het niet alleen te doen...er is goede hulpverlening mogelijk!
h
hannesLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Dit klinkt allemaal als een stevige verslaving die zich aan het ontwikkelen is.....ik zou ik jouw plaats,@hannes, niet zelf blijven modderen met die ketamine maar om te beginnen naar je huisarts gaan en je laten verwijzen naar de verslavingszorg!
Ik denk dat je het in je eentje niet redt, je hebt echt hulp nodig want je zult moeten stoppen met de keta!
Als je zo doorgaat zal je ongetwijfeld nare bijwerkingen gaan krijgen, zoals een beschadigde blaas en als je zover heen bent, dan wordt het zeer onplezierig allemaal...
Mijn advies is:
Zoek hulp! Ga naar je huisarts!
Je hoeft het niet alleen te doen...er is goede hulpverlening mogelijk!
Klik om te vergroten...
Update: Ik merk dat de keta nu mijn dagelijkse bezig houdt. Ik ga werken kom thuis en terwijl ik gwn moe ben toch maar weer ga gebruiken. Merk als ik even niks tedoen heb gelijk mijn gedachten naar die troep gaan. Maar hoe harder ik zeg tegen me zelf ik stop er mee hoe erger de drang om maar weer tegaan gebruiken. En dat stemmetje in me hoofd zegt ja jo Boeie je stopt een ander x wel. Ik heb tegen me zelf gezegd nu dat ik stop. Als dit niet lukt ga ik hulp zoeken. Ik hoop dat ik me aan mijn afspraak ga houden. Ik hou jullie op de hoogte

Bedankt voor jullie behulpzaam antwoord. Maar het zoeken van hulp vindt ik echt lastig. Ik woon nog thuis en ga nog naar school. Thuis weet eigenlijk niemand het en me vrienden weten het half ze weten dat ik gebruik maar ze weten niet dat ik het dagelijks gebruik omdat ik me daarvoor schaam.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
@hannes Luister naar @De Zandman - als je nog langer doorgaat wordt de puinhoop alleen maar groter. Ik heb gezeten waar jij nu zit en had veel ellende kunnen voorkomen door eerder aan de bel te trekken, alles te vertellen, en de geboden hulp accepteren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je bent verslaafd, @hannes .
Niets meer, niets minder.
Je kunt maar een ding doen....
Asap hulp zoeken!
Ga naar je huisarts.
Vertel hem alles eerlijk.
Dan ga je goede hulp krijgen.
Doormodderen zo met die keta, het lost niets op,!
h
hannesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Makelifegreatagain zei:
Heb het boek niet gelezen nee. Ik herken gewoon veel van wat je schrijft, hat ik zelf geschreven kunnen hebben zo'n 7 / 8 jaar geleden.

Ik hoop dat het je lukt! 💪
Klik om te vergroten...
Maar wat leert een kliniek je eigenlijk, zelfliefde en het laten zien dat je drugs eigenlijk helemaal niet nodig hebt? Ik denk dat als ik 1 tot 2 maanden opgelost word en me volledig focus op het stoppen, het zeker zal lukken. Maar dan kom ik thuis in mijn oude omgeving en probeer ik langzaamaan mijn leven weer op te pakken, en dan stuit ik weer op tegenslagen en heb ik niemand om op terug te vallen, dus grijp ik weer naar drugs.

Dit is hoe ik het zie en wat ik heb gehoord van vrienden die naar een kliniek zijn gegaan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
hannes zei:
Maar wat leert een kliniek je eigenlijk, zelfliefde en het laten zien dat je drugs eigenlijk helemaal niet nodig hebt? Ik denk dat als ik 1 tot 2 maanden opgelost word en me volledig focus op het stoppen, het zeker zal lukken. Maar dan kom ik thuis in mijn oude omgeving en probeer ik langzaamaan mijn leven weer op te pakken, en dan stuit ik weer op tegenslagen en heb ik niemand om op terug te vallen, dus grijp ik weer naar drugs.

Dit is hoe ik het zie en wat ik heb gehoord van vrienden die naar een kliniek zijn gegaan.
Klik om te vergroten...
Het werkt wel degelijk zolang je herstel op de eerste plaats blijft zetten. Probeer het maar zelf in plaats van excuses te bedenken. Je haalt eruit wat je er in stopt. Mensen die na de kliniek terugvallen hebben er niet genoeg aan gedaan. Gooi het roer om.
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#17
hannes zei:
Maar wat leert een kliniek je eigenlijk, zelfliefde en het laten zien dat je drugs eigenlijk helemaal niet nodig hebt? Ik denk dat als ik 1 tot 2 maanden opgelost word en me volledig focus op het stoppen, het zeker zal lukken. Maar dan kom ik thuis in mijn oude omgeving en probeer ik langzaamaan mijn leven weer op te pakken, en dan stuit ik weer op tegenslagen en heb ik niemand om op terug te vallen, dus grijp ik weer naar drugs.

Dit is hoe ik het zie en wat ik heb gehoord van vrienden die naar een kliniek zijn gegaan.
Klik om te vergroten...
Je hebt nog altijd het verschil in detox en klinische/langdurige opname. Die vrienden zijn misschien puur gegaan om even te “detoxen”. Bij een opname kun je echt wel degelijke hulp krijgen. Ook op gebieden als tijdsindeling, omgaan met zucht enzovoort.

Daarnaast zijn meetings ook een goede optie zoals al word aangeven. Probeer het eens uit. De een blijft zijn hele leven gaan om clean te blijven.

Succes!
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#18
hannes zei:
Maar wat leert een kliniek je eigenlijk, zelfliefde en het laten zien dat je drugs eigenlijk helemaal niet nodig hebt? Ik denk dat als ik 1 tot 2 maanden opgelost word en me volledig focus op het stoppen, het zeker zal lukken. Maar dan kom ik thuis in mijn oude omgeving en probeer ik langzaamaan mijn leven weer op te pakken, en dan stuit ik weer op tegenslagen en heb ik niemand om op terug te vallen, dus grijp ik weer naar drugs.

Dit is hoe ik het zie en wat ik heb gehoord van vrienden die naar een kliniek zijn gegaan.
Klik om te vergroten...
Dat is dus precies wat ze jou leren in een goede “ 12 stappen programma “

Je leven drastisch veranderen en breken met de oude patronen om zo een terugval zo gering mogelijk te maken.

Er komt vanzelf een punt waarbij je denkt “ tot hier en niet verder “
h
hannesLid
01-01-2024, 00:00
#19
bedankt voor jullie reactie

Ik ben nu sowieso in gesprek gegaan met mijn eigen omgeving om te bespreken wat er aan de hand is. Dat lucht al erg op, maar de angst voor een terugval is zeker aanwezig. Daarom lijkt het me een goed plan om weer een stap vooruit te zetten en een NA-meeting bij te wonen. Je weet immers nooit wat eruit kan komen als je het niet probeert.

Heeft iemand nog tips waar ik zo'n NA-meeting kan vinden? Of zal ik het volgende week hier met mijn dokter over hebben?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
hannes zei:
bedankt voor jullie reactie

Ik ben nu sowieso in gesprek gegaan met mijn eigen omgeving om te bespreken wat er aan de hand is. Dat lucht al erg op, maar de angst voor een terugval is zeker aanwezig. Daarom lijkt het me een goed plan om weer een stap vooruit te zetten en een NA-meeting bij te wonen. Je weet immers nooit wat eruit kan komen als je het niet probeert.

Heeft iemand nog tips waar ik zo'n NA-meeting kan vinden? Of zal ik het volgende week hier met mijn dokter over hebben?
Klik om te vergroten...
Goede stap! Kijk voor een meeting in de buurt op https://www.na-holland.nl/#/meetings

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."