Ja! Heb me nog in kunnen houden gelukkig. Bij 4 biertjes gebleven. Vandaag proberen nuchter te blijven.
Ja, goed punt. Sociaal geaccepteerde drugs kunnen erg onderschat worden wat ik inderdaad misschien ook doe. Ik weet het niet, ik wil niet de gezellige alcohol opgeven, het kan echt mooie ervaringen opleveren. Maar grenzen moeten niet overschrijden worden. Het liefst wil ik gewoon minderen maar soms is het beter om helemaal te stoppen...
Dit is ook een risico, alcohol is een van de weinige drugs waaran je kan overleiden door spontaan te stoppen. Ookal denk ik niet dat ik daar genoeg voor gebruik zullen fysieke ontwenningsverscheinselen toch hevig zijn.
Misschien is het beter als ik gewoon minder in kleine stappen tot ik op een acceptabelle consumptie hoeveelheid zit?
Bedankt voor de reacties!
Als ik het goed begrijp drink je elke dag 's avonds. Dan lijkt het me dat je voornamelijk in je eentje drinkt.
Toch geef je als reden om niet te stoppen dat het gezellig is en mooie ervaringen kan opleveren. Als dat de enige reden was, zou je de oplossing makkelijk zijn: je drinkt alleen nog op sociale gelegenheden.
Het is alleen niet de enige reden, anders zou je niet doordeweeks drinken. Je noemt slaapproblemen, zou je niet eens moeten kijken of je daar iets aan kan doen? Denk aan meer rust nemen voor het slapengaan, of als dat niet helpt hulp zoeken voor dit probleem.
Je zegt dat je een heel strak schema hebt, maar je hebt wel tijd om 's avonds te zuipen. Misschien zou je in die tijd iets rustgevends kunnen doen.
Tot slot lijkt het me in jouw geval erg moeilijk om in kleine stappen te minderen. Je zegt zelf al dat je jezelf niet in de hand hebt zodra je je eerste biertje hebt gedronken. Dus ik denk dat je beter met jezelf kan afspreken dat je niet meer drinkt, of als dat een te grote stap is, niet meer alleen of niet meer doordeweeks.
Nog een kleine toevoeging, je bent bang voor ontwenningsverschijnselen. Dat begrijp ik goed. Maar bedenk ook wat nu de consequenties zijn van elke dag brak zijn. Waarschijnlijk weet je bijna niet meer hoe het voelt om geen kater te hebben.