Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet wil maar niet lukken

Het wil maar niet lukken

92 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
aait zei:
Beste forumleden,
Ik heb lang zitten te twijfelen over dit berichtje,ben de laatste paar dagen me eigen berichten weer aan het teruglezen..ik heb daar veel moeite mee merk ik! Het roept veel herinneringen op van deze periode,waar ik me eigen compleet kwijt was.
Ik zie het positieve er van in, want terug naar die periode wil ik nooit meer!
Ik vind dat ik wat moet laten weten van me.
Ik zal in het kort even vertellen hoe het gaat..
Het gaat super goed met mij!
Ik ben voor een korte periode in de kliniek geweest in limburg,de bedoeling was 6 weken,ik was na 8 dagen weer terug naar huis gegaan.
De heimwee naar me gezin was verschrikkelijk,maar toch ook weer mooi.
In 8 dagen tijd ben ik door bepaalde sessies compleet door midden gehakt door een verschrikkelijk goede psycholoog,die mij is heel goed even naar me eigen liet kijken.
De psycholoog was heel zwart wit in denken en dat werkte bij mij..in mijn periode van gebruik draaide ik alle rollen om,de hele wereld was tegen mij dacht ik ...ik ben in die 8 dagen tijd er gewoon keihard achtergekomen dat ik echt alles zelf veroorzaakt heb ,en dat ik zelf alles kan oplossen door het gewoon niet meer te nemen.
Toen ik na 8 dagen aangaf dat ik gewoon niet meer verder kon met het progamma om dat ik het opgesloten gevoel gewoon niet langer aankon, en ik met heel veel mensen gewoon echt geen klik had, zeiden sommige behandelaren dat het vluchtgedrag was en dat ik binnen de kortste keren weer aan de drugs zou raken.
Ik snapte volledig waarom ze dat dachten maar ik was vastbesloten om naar huis te gaan.
Na een laatste gesprek met de psycholoog die mij als enigste wist te raken met sessies,wist ik het zeker .
Hij zei tegen mij of je nu na 8 dagen al gaat of na 6 weken, de beslissing om weer te gaan gebruiken en echt alles kwijt te raken ligt alleen aan je zelf en aan niemand anders, IK moet die knop gaan omzetten om het gewoon niet meer te doen en dat kan niemand anders voor mij doen!
De dag na thuiskomt ben ik op sleeptouw genomen door familie en ben ik samen met iemand mee gegaan naar een NA meeting.
Ik dacht eigenlijk dat dat niks voor mij zou zijn maar het tegenovergestelde gebeurde ik vind het heerlijk om naar de meetings te gaan en die slepen mij er echt doorheen ! Ik ga sinds dat ik terug ben 2 x per week naar een meeting en ben inmiddels 75 dagen clean! Ik voel me heerlijk en geniet weer van alle momenten met me gezin,geen gelieg en bedrieg meer maar een eerlijke ik die zichzelf weer in de spiegel durft aan te kijken!
Ik wil absoluut niet zeggen dat het super makkelijk is allemaal en dat het wel zo gepiept is om niet meer te gebruiken..ik snap dat veel mensen onderliggende problemen hebben..maar zoals ik het nu ervaar lossen veel problemen zich op door gewoon niet meer te gebruiken.ik zie mijn 8 dagen in de kliniek als een overwinning en niet als vluchtgedrag! Vandaag 10 weken in herstel ik ben trots!
Klik om te vergroten...
Super van jou!!
I
InstantKillLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het heeft sowieso geen zin om je gebruik door te gaan zetten. Je verschuift daardoor alleen maar het moment dat je toch wel die stap wil gaan zetten. Het wordt hierdoor ook alleen maar lastiger. Denk ook aan je dochters.
Het geluk moet je zoeken in jezelf en je omgeving. Niet door Coke te gebruiken.
a
aaitLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goedemorgen!
Het is zover, na jaren hier anoniem verhalen lezen over de problemen met verslaving,is het bij mij 1 voor 12.
Ik gebruik al sinds me 22ste cocaine.
Ik heb dit tot me 32ste vrijwel alleen in de weekenden gedaan tijdens feestjes enzo.
Zo.n anderhalf jaar geleden is het volledig uit de hand gelopen kwa gebruik en doe ik het dagelijks,het is zover gekomen dat ik nu het huis ben uit gezet door me vrouw waar ik 2 prachtige dochters mee heb,ze is er helemaal klaar mee en ze heeft absoluut gelijk.
Waarom wil het me toch maar niet lukken om te stoppen ben vanaf januari ruim 2 maanden clean geweest maar ben er toch weer mee aan de haal gegaan,waardoor ik nu niks meer heb.
Ik heb het dagelijkse gebruik vroeg aangegeven en dat ik geholpen wil worden,maar toch is er iets in me hoofd dat nog niet wil stoppen,waardoor ik in een complete strijd zit met mezelf al ruim 2 jaar.
Kliniek in vond ik lastig omdat ik 2 jonge dochters heb,en dacht dat het ambulante me wel zou helpen nou mooi niet dus.
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#4
aait zei:
Waarom wil het me toch maar niet lukken om te stoppen
Klik om te vergroten...

aait zei:
toch is er iets in me hoofd dat nog niet wil stoppen
Klik om te vergroten...

Dit... Je moet het echt graag willen.

Waardoor ben je na die ruim 2 maanden weer begonnen? Hoe kwam je er aan?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
reDStone zei:
De laatste keer kregen we 2 uur per week CGT, cognitieve gedrags therapie. o.a.. En daar zat een boekje bij van zo'n 100 pagina's. En we deden ongeveer een halve pagina per keer. Dus in die hele opname had je dan zo'n 5 a 6 pagina's vd 100 gezamelijk behandeld. En de rest was voor thuis en voor de tussen uren.
Er werd dan gezegd dat het meer een introductie was. En meer is het ook echt niet. Je moet blij zijn als het uberhaupt doorgaat, omdat er meestal gedoe is in een verslavingskliniek, de een na de andere klant, kan door het lint gaan.
Ze hadden nog een paar therapien, zoals die Minnesota leerstof. Maar dat ging nog langzamer. Dus aan het eind van die weken opname, had je een heel klein beetje introductie gehad. En gingen sommigen daarna vanuit huis, verder met verdere therapien.
Klik om te vergroten...
Is er wel iets te doen dan?
reDStone zei:
Ik had ook het idee ooit, dat een heftige intensieve opname, veel verschil zou kunnen maken en het is waar dat je door kennis sterker wordt.
Maar je komt weer thuis, sterker, nuchter, maar nog steeds verslaafd.
Klik om te vergroten...
Ja iemand kan natuurlijk zoveel kennis/inzichten opdoen als ie wil maar het staat enof valt bij dat uitvoere/leren en volhouden. Als het niet meteen goed gaat ( wat logisch is) Is het belangrijk om dan de draad weer opte pakken en verder te gaan met het plan. Alles gaat met vallen en opstaan en niet opgeven als het tegenzit.
LucidLucy zei:
Ik ken wel vele andere klinieken die dat doen. Zoals Novadic Kentron. Die vertellen hun cliënten richting het eind dat ze wel weer gecontroleerd kunnen gebruiken.
Goed verdienmodel wel, want dan zie je ze na een tijdje weer terugkomen.
Klik om te vergroten...
Wel erg jammer dat het zo gaat dan.

En stel. Je zou verhuizen nieuw woning, nieuwe stad alles anders. Zou het dan niet makkelijker vol te houden zijn? (Natuurlijk kom je dan bijna vanzelf wel weer mensen tegen die gebruiken of iets hebben ofzo maar dat is dan gelijk de oefening, ga je met ze om ja of nee )
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
In een goede kliniek ben je 5 dagen per week, 12 uur per dag bezig met herstel.

Dat houdt vaak in: CGT, DGT, mindfullness, sport en beweging, ervaringsverhalen van mensen langer in herstel, 1-op-1 therapie sessies, stappenwerk, daguitjes (met blootstelling aan triggers), herstel/drugsfilms (met blootstelling aan triggers), en uiteraard ook lol trappen als cliënten onder elkaar.

Het is dus een combinatie van individuele therapie, groepstherapie, leren voelen en het aanleren van gezonde coping en gezonde gewoontes. Sommige klinieken leren je bijvoorbeeld ook gezonde eetpatronen aan of hoe je een gebalanceerd dieet samenstelt.
Klik om te vergroten...
Owww zoveel meer. Dit klinkt wel beter.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Ik ken geen enkele, maar dan ook geen enkele kliniek die volgens het Minnesota model werkt, die dit aan zijn cliënten vertelt.

Die zeggen allemaal, het begint pas als je buiten komt. Zorg dat je goed terecht komt. Vaak regel je samen een safe-house of tref je andere maatregelen.

Ik ken wel vele andere klinieken die dat doen. Zoals Novadic Kentron. Die vertellen hun cliënten richting het eind dat ze wel weer gecontroleerd kunnen gebruiken.
Goed verdienmodel wel, want dan zie je ze na een tijdje weer terugkomen.
Klik om te vergroten...

Die Minnesota methodiek heeft als kritiek, dat het sectarische trekjes heeft. En ik denk echt niet dat ze nou zo veel beter preseteren. Kijk het maakt uit, wat je persoonlijke mogelijkheden zijn na je ontslag.
De meesten zullen gewoon weer terug gaan naar hun oude omgeving. Ook mensen die in CC hebben gezeten, gaan vaak niet naar een safe-house maar gewoon weer naar huis. Ook dan is er meestal vrij weinig thuis verandert. Ik bedoel, het kan ook niet, want je bent er niet, dus moeten anderen je ook gaan helpen. En die zijn er ook vaak niet.

Er is zoiets als the Orange Papers, google maar, een online boek dat uitlegd wat er mis is met die MInnesoata methodiek, dat het wel de kerk is.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
En stel. Je zou verhuizen nieuw woning, nieuwe stad alles anders. Zou het dan niet makkelijker vol te houden zijn? (Natuurlijk kom je dan bijna vanzelf wel weer mensen tegen die gebruiken of iets hebben ofzo maar dat is dan gelijk de oefening, ga je met ze om ja of nee )
Klik om te vergroten...

Daar zijn de meningen over verdeeld, een alcoholist vind overal weer alcohol. Een heroine junk, komt zijn spulletjes, heroine en dealers, waarschijnlijk niet meer tegen.

De ene drug is weer makkelijk van af te komen dan de andere.

Ik zeg verhuizen. Dan heb je nog steeds last van jezelf, met je eigen triggers. Maar dan is de omgeving weer clean. En dan kan je nog steeds weer terugvallen.
Maar volgens mij is het kansloos, om steeds maar opnieuw door je omgeving getriggerded te worden en dan maar steeds maar weer elke keer opnieuw irritant mee te hoeven omgaan.

Dit is eigenlijk hoe drPhil, ook naar verslaving keek. met zijn boerenverstand. IPV van allerlij therapien. Elke keer maar weer opnieuw over niet-gebruiken praten, is ook gewoon een vette business. En volgens mij, ook steeds weer een trigger setting.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
N3K0 zei:
En stel. Je zou verhuizen nieuw woning, nieuwe stad alles anders. Zou het dan niet makkelijker vol te houden zijn? (Natuurlijk kom je dan bijna vanzelf wel weer mensen tegen die gebruiken of iets hebben ofzo maar dat is dan gelijk de oefening, ga je met ze om ja of nee )
Klik om te vergroten...
Misschien voor een tijdje. Maar je kan alles om je heen veranderen, zolang je zelf niet verandert, verandert er in feite niets.

Die trek komt vroeg of laat wel weer. En ook in een andere stad is drugs of alcohol zo weer gevonden.

N3K0 zei:
Owww zoveel meer. Dit klinkt wel beter.
Klik om te vergroten...
Ik vergat nog een belangrijke: je doelbewust op de kast jagen om sterke emoties uit te lokken haha

Ziekelijke mindfucks werden er soms uitgevoerd op cliënten. Achteraf kan ik er wel om lachen. Oeeeeh maar ik heb echt een keer goed ruzie gehad met de hoofd RA. Achja, dat zijn wel goede leermomenten. Dus ze spelen vaak heel bewust een mentaal spelletje.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
En ook in een andere stad is drugs of alcohol zo weer gevonden.
Klik om te vergroten...
Corona, maakte me bang. Maar daardoor zag ik in, dat als ik alcohol nou eens zou gaan vermijden, als covid toen in een lockdown. En dat was toen overal aanwezig.

Mebbe it'll work this time.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
reDStone zei:
Daar zijn de meningen over verdeeld, een alcoholist vind overal weer alcohol. Een heroine junk, komt zijn spulletjes, heroine en dealers, waarschijnlijk niet meer tegen.
Klik om te vergroten...
Ja dat is waar je vind het of je komt het tegen of het vind jou.
reDStone zei:
Ik zeg verhuizen. Dan heb je nog steeds last van jezelf, met je eigen triggers. Maar dan is de omgeving weer clean. En dan kan je nog steeds weer terugvallen.
Maar volgens mij is het kansloos, om steeds maar opnieuw door je omgeving getriggerded te worden en dan maar steeds maar weer elke keer opnieuw irritant mee te hoeven omgaan.
Klik om te vergroten...
Ja jeZelf heb je altijd bij je dus daarmee moet je vrienden zijn/worden.
En als je de mogelijkheid hebt om ook je omgeving mee te veranderen dan lijkt mij dat wel kunnen helpen. Waarom het jezelf moeilijker maken als het ook iets makkelijker kan.

Niet dat een nieuwe omgeving perse makkelijk is. Maar dat is wat je er zelf van maakt lijkt me.
Nieuwe gewoontes aanleren. Oefenen maar dan gedoseerd. Minder triggers.
Ondertussen lekker aan jezelf werken.
Je kan er altijd alsnog voor kiezen om terug te gaan naar waar alles begon.




reDStone zei:
niet-gebruiken praten, is ook gewoon een vette business. En volgens mij, ook steeds weer een trigger setting.
Klik om te vergroten...
Ja lijkt mij ook niet handig 🤣Vandaag hebben we het over, alles wat je niet mag.
LucidLucy zei:
Misschien voor een tijdje. Maar je kan alles om je heen veranderen, zolang je zelf niet verandert, verandert er in feite niets.
Klik om te vergroten...
Dat is waar maar een gezonde omgeving kan wel degelijk een hulpmiddel zijn en het makkelijker maken.
En ja inde kern moeten we alles zelf/alleen doen.
LucidLucy zei:
Ik vergat nog een belangrijke: je doelbewust op de kast jagen om sterke emoties uit te lokken haha

Ziekelijke mindfucks werden er soms uitgevoerd op cliënten. Achteraf kan ik er wel om lachen. Oeeeeh maar ik heb echt een keer goed ruzie gehad met de hoofd RA. Achja, dat zijn wel goede leermomenten. Dus ze spelen vaak heel bewust een mentaal spelletje
Klik om te vergroten...
Hopelijk kan iedereen er achteraf om lachen.
r
reDStoneLid
01-01-2024, 00:00
#12
N3K0 zei:
Ja lijkt mij ook niet handig 🤣Vandaag hebben we het over, alles wat je niet mag.
Klik om te vergroten...
Ja, dit forum kan ik vrij makkelijk ontwijken. Maar als ik naar zo'n afspraak moet, en ik heb geen zin om weer te gaan praten erover. Dan is het alleen maar een hele dikke trigger. Dan blif je er steeds maar weer mee bezig.

Ik vroeg eens een keer aan een verslavingsdeskundige: "Doe je eigenlijk wel eens iets anders dan te praten over verslavingen.?":tearsofjoy:
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Trubendorffer is een prima kliniek dat heeft niks met 'soft'. te maken. Elke behandeling valt of staat op basis van je eigen inzet. Doe je alles wat gesuggereerd wordt, villedige overgave etz. etc. Half werk en niet alles willen veranderen, maar vooral ook tijd nemen en gunnen, geen achterdeurtjesa en intrinsieke motivatie liggen aan de basis van succes. En je kan je gewooj ziekmelden krijg je twee jaar zw zelfs in je proeftijd.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
N3K0 zei:
En ja inde kern moeten we alles zelf/alleen doen.
Klik om te vergroten...
Wèl zelf, maar niet alleen! 😉
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
@aait Er zijn al veel goede dingen gezegd. Ik wil ook benadrukken dat de nazorg belangrijk is, goed moet aansluiten in de tijd, en dat je ook de nazorg alle aandacht geeft, en er dus niet bij werkt.

Geef niet op, blijf het proberen. Doe wat je therapeuten je vragen met 100% inzet. En zet herstel op één, want dat is je fundament. Alles wat je belangrijker maakt dan herstel, zal kapot gaan.
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#16
aait zei:
Goedemorgen!
Het is zover, na jaren hier anoniem verhalen lezen over de problemen met verslaving,is het bij mij 1 voor 12.
Ik gebruik al sinds me 22ste cocaine.
Ik heb dit tot me 32ste vrijwel alleen in de weekenden gedaan tijdens feestjes enzo.
Zo.n anderhalf jaar geleden is het volledig uit de hand gelopen kwa gebruik en doe ik het dagelijks,het is zover gekomen dat ik nu het huis ben uit gezet door me vrouw waar ik 2 prachtige dochters mee heb,ze is er helemaal klaar mee en ze heeft absoluut gelijk.
Waarom wil het me toch maar niet lukken om te stoppen ben vanaf januari ruim 2 maanden clean geweest maar ben er toch weer mee aan de haal gegaan,waardoor ik nu niks meer heb.
Ik heb het dagelijkse gebruik vroeg aangegeven en dat ik geholpen wil worden,maar toch is er iets in me hoofd dat nog niet wil stoppen,waardoor ik in een complete strijd zit met mezelf al ruim 2 jaar.
Kliniek in vond ik lastig omdat ik 2 jonge dochters heb,en dacht dat het ambulante me wel zou helpen nou mooi niet dus.Hey! wacht das iet for gun?!! Kan echt hoor
Klik om te vergroten...

aait zei:
ècht!!
Klik om te vergroten...

a
aaitLid
01-01-2024, 00:00
#17
Super bedankt voor de reacties allemaal!
Ik heb enige hoop dat het wel goed komt met me werkgever aangezien ik daar al 13 jaar gewerkt heb voordat ik zzp werd afgelopen 4 jaar.
Vind het gewoon klote om nu met dit nieuws te komen en dat ze dan denken ..oke je ben hier terug gekomen zodat je de ziektewet in kan gaan.
Maar goed eerst de intake afwachten volgende week maandag!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alle succes toe gewenst!
Het gaat jou wel lukken
Je krijgt straks goede hulp!
Accepteer deze zonder voorwaarden adviseer ik je, dan heb je de beste kansen om er goed doorheen te komen!
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#19
Verder, ik voel je wanhoop en begrijp het helemaal. Ik zit helaas in een soort gelijke situatie.
Ik denk dat het toch belangrijk is intensiever hulp te zoeken. Als dat is wat nodig is en je echt clean wil worden zou ik het met beide handen aanpakken. Juist voor je dochters. En natuurlijk voor jezelf.
ik wens je heel veel sterkte toe
S
ShitzooiLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Bekijk bijlage 50673

Bron: rijksoverheid

Iedere situatie is natuurlijk anders. Maar in Nederland is er wat dit betreft erg veel behoorlijk goed geregeld.

Het is zeker kut als je ontslagen wordt. Uiteraard... Maar op dezelfde voet doorgaan is ook geen feest...

Ik zou vooral rustig eens uitzoeken wat er mogelijk is en hoe het voor jouw situatie geld. En stel dit soort vragen ook eens bij Castle Craig. Je bent vast niet de eerste die tegen zulke dingen aanloopt.
Klik om te vergroten...
Jup. Ik heb bij me werknemer laten weten, na gesprekken met de bedrijfsarts dat het niet goed met me gaat en wat er speelt. En dat ik ziek uit dienst moet (contract zou 2 maanden later moeten worden verlegt). Ze hebben me toen proberen te naaien door gewoon me contract af te laten lopen (dan zou ik echt 3 maanden WW krijgen). Toen ik UWV daarover in paniek belde, want zat dus 2 maanden zonder geld door hun omdat ik volgens hun WW had moeten aanvragen zonder dat ik dit wist. Zij hebben toen gezegd: “o ja dit gebeurd wel vaker we gaan het in orde maken”.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."