Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom niet ‘vatbaar’ voor verslaving bepaalde middelen?

Waarom niet ‘vatbaar’ voor verslaving bepaalde middelen?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vroeg me al een tijdje iets af. Ik heb ADD en ben dus bovengemiddeld verslavingsgevoelig, gezien het altijd op zoek zijn naar die dopaminerush.

Nu zijn er meerdere als zwaar verslavend beschouwde middelen zoals: roken, GHB en coke. Met deze 3 middelen (zelfs met GHB) kan ik soms meerdere dagen achter elkaar gebruiken, maar daarna zonder moeite weer maanden tot een jaar niet. Ik heb er dan ook geen behoefte aan, en dat terwijl GHB bijvoorbeeld na een aantal dagen gebruiken al extreem verslavend kan zijn. Ik heb dat wel eens 5 dagen op rij gebruikt (tijdens een vakantie en festivals) maar daarna was ik het ook voor minimaal een half jaar wel zat. Coke idem, stiekem vind ik dat eigenlijk best saai en kort. Roken: leuk heel af en toe, maar ook nooit die verslaving gehad.

De enige drugs waar ik wel echt verslaafd aan ben geweest zijn speed en 4-FA. Daar kon ik niet vanaf blijven. Terwijl G en coke volgens mij bekend staan als verslavender.

Hoe kan dit? Zijn de hersenen van de ene persoon vatbaarder voor specifieke middelen dan de ander? Want achteraf schrok ik er enorm van toen ik erachter kwam dat een heel groot deel van de mensen echt al binnen een week ernstig verslaafd waren aan GHB. Ik kan me zelf niet voorstellen dat ik daar verslaafd aan zou raken: geinig, maar gewoon niet leuk genoeg eigenlijk.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja het kan een lange tijd 'goed' gaan. Tot er iets heftigs in je leven gebeurt en je in die middelen de vlucht vindt. Dan ga je nat.

Of je gebruik slaat ineens om dat kan ook hoor.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
KoLijntje zei:
Ik vroeg me al een tijdje iets af. Ik heb ADD en ben dus bovengemiddeld verslavingsgevoelig, gezien het altijd op zoek zijn naar die dopaminerush.

Nu zijn er meerdere als zwaar verslavend beschouwde middelen zoals: roken, GHB en coke. Met deze 3 middelen (zelfs met GHB) kan ik soms meerdere dagen achter elkaar gebruiken, maar daarna zonder moeite weer maanden tot een jaar niet. Ik heb er dan ook geen behoefte aan, en dat terwijl GHB bijvoorbeeld na een aantal dagen gebruiken al extreem verslavend kan zijn. Ik heb dat wel eens 5 dagen op rij gebruikt (tijdens een vakantie en festivals) maar daarna was ik het ook voor minimaal een half jaar wel zat. Coke idem, stiekem vind ik dat eigenlijk best saai en kort. Roken: leuk heel af en toe, maar ook nooit die verslaving gehad.

De enige drugs waar ik wel echt verslaafd aan ben geweest zijn speed en 4-FA. Daar kon ik niet vanaf blijven. Terwijl G en coke volgens mij bekend staan als verslavender.

Hoe kan dit? Zijn de hersenen van de ene persoon vatbaarder voor specifieke middelen dan de ander? Want achteraf schrok ik er enorm van toen ik erachter kwam dat een heel groot deel van de mensen echt al binnen een week ernstig verslaafd waren aan GHB. Ik kan me zelf niet voorstellen dat ik daar verslaafd aan zou raken: geinig, maar gewoon niet leuk genoeg eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Voor iedereen is er een Kryptonite. Roken en drinken was voor mij nooit een probleem maar na m’n eerste lijntje coke was ik achteraf gezien meteen hooked. Verslaving wordt steeds erger maar het gaat zo langzaam dat je het bijna niet door hebt. Ook ik had nooit gedacht dat ik verslaafd zou worden maar hier zijn we dan, 11 jaar later en vele tienduizenden Euro’s verder. Gelukkig wel 14,5 maand clean. Stop met die troep man!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het idee is vaak dat verslaving ontstaat doordat drugs veranderingen in je hersenen bewerkstelligt en dat je daardoor zin in steeds meer krijgt. Hoewel daar natuurlijk wel een gedeeltelijke waarheid in zit (denk aan de cravings als cocaïne uitwerkt, of de lichamelijke afhankelijkheid van GHB). Maar laten we even GHB als voorbeeld nemen. Stel: je hebt een lichamelijke afhankelijkheid aan GHB. Je kunt dan gewoon afbouwen, en dan heb je geen afhankelijkheid meer, en dan zou je verslaving weer voorbij zijn. Maar verslaving wordt juist gekenmerkt door steeds weer gebruiken ookal neemt iemand zich voor om dat niet te doen. Waarom?

Je hebt dus naast de lichamelijke verklaring ook een psychologische en een sociale verklaring voor verslaving nodig. Een belangrijke factor daarin is trauma. Als je steeds geconfronteerd wordt met gedachtes of gevoelens die zo onaangenaam zijn, dan leidt dat tot een sterke wil om zulke gevoelens te ontvluchten. Zo kan dan vluchtgedrag ontstaan, wat dan een motivator is om steeds weer te gebruiken.
Sociale verklaringen voor verslaving bestaan bijvoorbeeld uit een kwetsbare scoiaal-economische positie (waardoor je sneller in de problemen komt), en omgevingsfactoren zoals vriendengroepen waarin er ongezonde rituelen bestaan (bijvoorbeeld wanneer het gewoon is om altijd met je vrienden een buis GHB te nemen).
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk/ervaar/weet/merk ook dat ik niet vatbaar ben voor verslavingen.

Ookal komt het veel voor in mijn familie.

Ja men zou kunnen zeggen dat ik verslaafd ben aan wiet. Maar zo ervaar ik dat zelf niet.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Voor mij zijn bepaalde middelen minder leuk dan andere. Sommige middelen passen ook beter bij mijn leven, zoals de ene hobby me wel ligt en de andere me niet. Drugsvoorkeuren zijn een persoonlijke zaak.

Zijn bepaalde middelen verslavender dan andere? Ja, maar dit is maar een klein stukje van het verhaal.

Zijn sommige mensen gevoeliger voor verslaving dan andere? Weer ja, maar dit kan ook verschillen van periode tot periode. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat het jou nooit kan overkomen. Daar ben ik zelf ook ingetrapt
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alle drugs die hier genoemd worden heb ik ook geen moeite mee, GHB nog het minst van alles, dat vond ik gewoon simpelweg geen reet aan. Maar ik weet dan weer van mezelf dat ik moet oppassen voor benzoverslaving (want aanleg voor angst en insomnia). Iedereen heeft z’n eigen gevoeligheden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Alle drugs die hier genoemd worden heb ik ook geen moeite mee, GHB nog het minst van alles, dat vond ik gewoon simpelweg geen reet aan. Maar ik weet dan weer van mezelf dat ik moet oppassen voor benzoverslaving (want aanleg voor angst en insomnia). Iedereen heeft z’n eigen gevoeligheden.
Klik om te vergroten...
Als iemand met altijd veel spanning (vaak ook gewoon schijnbaar zonder reden op dagen zonder verplichtingen) was ghb een verademing. Ook letterlijk, omdat ik lange tijd door al die spanning moeite had met diep ademen. (ook "gediagnosticeerd" met chronische hyperventilatie) En ghb haalde al die spanning weg en maakte mijn ademhaling super diep en comfortabel. Enorm ontspannend voor mij persoonlijk en ook op momenten heel erg euforisch (en daarnaast lustopwekkend). Alleen was het effect veel minder voorspelbaar dan bijvoorbeeld van een benzo, omdat de werking van ghb (voor mij althans) erg afhankelijk was van mijn energie (uitgerustheid) en mood. En daarnaast kwam het met de dosering erg precies.

Maar al met al vond ik het vaak heerlijk. Veel fijner en euforischer dan benzo's (dan die ik heb gehad dan tenminste). Maar ook gevaarlijk spul met het doseren. Wanneer je oververmoeid bent en je een dosering neemt die normaal prima is, kan deze er ineens inhakken en kun je mogelijk out gaan.

Al met al was het veel specialer dan ik het me had voorgesteld. Ik had van tevoren namelijk een beetje de voorstelling dat het zou lijken op een alcohol roes (je maakt je toch altijd een voorstelling van iets dat je nog niet kent), maar zo was het niet. Het was veel fijner dan dat en zonder dat vieze alcohol gevoel in je buik en zo. Voor mij dan. Maar het is ook weer niet zo speciaal als bijvoorbeeld psychedelica of mdma/6-apb. Ik zou het niet missen als ik het nooit weer zou doen.

En o ja, de ene ghb is ook duidelijk van betere kwaliteit dan de andere.

Volgens mij had ik (sommige van) deze dingen al eens gepost, maar goed.
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#9
KoLijntje zei:
Ik vroeg me al een tijdje iets af. Ik heb ADD en ben dus bovengemiddeld verslavingsgevoelig, gezien het altijd op zoek zijn naar die dopaminerush.

Nu zijn er meerdere als zwaar verslavend beschouwde middelen zoals: roken, GHB en coke. Met deze 3 middelen (zelfs met GHB) kan ik soms meerdere dagen achter elkaar gebruiken, maar daarna zonder moeite weer maanden tot een jaar niet. Ik heb er dan ook geen behoefte aan, en dat terwijl GHB bijvoorbeeld na een aantal dagen gebruiken al extreem verslavend kan zijn. Ik heb dat wel eens 5 dagen op rij gebruikt (tijdens een vakantie en festivals) maar daarna was ik het ook voor minimaal een half jaar wel zat. Coke idem, stiekem vind ik dat eigenlijk best saai en kort. Roken: leuk heel af en toe, maar ook nooit die verslaving gehad.

De enige drugs waar ik wel echt verslaafd aan ben geweest zijn speed en 4-FA. Daar kon ik niet vanaf blijven. Terwijl G en coke volgens mij bekend staan als verslavender.

Hoe kan dit? Zijn de hersenen van de ene persoon vatbaarder voor specifieke middelen dan de ander? Want achteraf schrok ik er enorm van toen ik erachter kwam dat een heel groot deel van de mensen echt al binnen een week ernstig verslaafd waren aan GHB. Ik kan me zelf niet voorstellen dat ik daar verslaafd aan zou raken: geinig, maar gewoon niet leuk genoeg eigenlijk.
Klik om te vergroten...
Ik begin een beetje verslaafd te raken aan speed en 2cb. Het trippende effect is dan weg na een tijd en voelt dan een beetje als coke. Maar dan een halve dag lang. Nu merk ik bijwerkingen zoals vergeetachtigheid en moeite met slapen. Speed is voor mij rustgevend en tegelijkertijd geeft het een zelfverzekerd gevoel. Als het is uitgewerkt dan merk ik pas hoe uitgeput ik ben.
M
MennoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zelf ben echt zo goed als niet verslavingsgevoelig, ik woon nu alleen samen met iemand en die is dat blijkbaar wel heel erg... een paar maanden terug kwam er iemand langs die meth gebruikte en toen hebben wij ook een beetje geprobeer, ik heb er zelf geen moeite mee maar mijn huisgenoot is momenteel helemaal verslaafd.... paar dagen terug hadden we nog best een hoop gehaald en opgerookt, toen zei die nog tegen me al voor de 10e keer ofzo "dit is echt de laatste keer ik stop er nu echt mee" vannacht rond een uur of 2 heeft ie gelijk weer wat gehaald nog voor dat hij betaald heeft gekregen, hij heeft vannacht meerdere malen gevraagd of ik ook wil maar ik moet er echt niet meer aan denken😂😂 de situatie begint wel een beetje uit de hand te lopen ben ik bang en ik zit te denken om professionele hulp voor hem te regelen. Geen idee wat de juiste keus is
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tyel zei:
Ik begin een beetje verslaafd te raken aan speed en 2cb. Het trippende effect is dan weg na een tijd en voelt dan een beetje als coke. Maar dan een halve dag lang. Nu merk ik bijwerkingen zoals vergeetachtigheid en moeite met slapen. Speed is voor mij rustgevend en tegelijkertijd geeft het een zelfverzekerd gevoel. Als het is uitgewerkt dan merk ik pas hoe uitgeput ik ben.
Klik om te vergroten...
Een beetje verslaafd bestaat niet. Stop nu je nog kan!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."