Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

Stoppen met slaapmiddelen; elkaar helpen

96 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dit topic is speciaal voor alle mensen die willen stoppen met slaapmiddelen en daar (evt naast hun huidige hulp) aanmoediging en steun bij kunnen gebruiken, even van zich af willen schrijven of inspiratie willen delen.

Ikzelf gebruik op en af bromazolam voor het slapen en varieer in dosis tussen 1 en 3 mg. Ik gebruik geen andere middelen. Ik zet me er voor in om niets meer te gebruiken en ik begin vanavond met de afbouw.

Ik hoop dat dit mensen aantrekt en we elkaar een handje kunnen helpen :).
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Laat ik een begin maken. Ik heb het afgelopen jaar zo ongeveer een boekwerk aan inspirerende citaten en teksten verzameld van mensen die ik spreek, van filosofen, gedichten, zelfhulpboeken en romans. Ik heb me ook verdiept in de wetenschap achter de darmflora en de relatie die het heeft met je brein (en dus ook depressie) en heb me een beetje verdiept in Wim Hof (ik vind winterzwemmen heerlijk). Ook heb ik persoonlijke verhalen van wat kennissen gehoord (die zelf arts zijn) en die er vele malen slechter aan toe waren, maar er goed uit gekomen zijn. Dus dan kan ik het ook!

Vannacht goed geslapen op een afbouw :). Ik voel weer wat meer zin in de dag! En nog belangrijker: ik wil naar de toekomst kijken. Waar een wil is, is een weg.

Onvermijdelijk gaan er moeilijke momenten komen bij de afbouw. Dan kom ik hier waarschijnlijk terug met een zeikverhaal :wink:. Maar ik vind het een goed ding dat alles kan en mag tijdens de weg naar verbetering.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ga gewoon ff stug door :tongueout: ookal zijn er geen berichten terug (wel likes). Ik ga er voor het gemak ff vanuit dat dat okey is en anders hoor/ merk ik dat vanzelf wel :). Hier komt het zeikverhaal.

Het leek beter te gaan. Had onlangs een succeservaring door een hele geslaagde (korte) wintersportvakantie waarbij ik zelfs de rode pistes af kon boarden. Ik voelde weer meer ontspanning bij mezelf. Maar gisteren ff een terugvalletje. Ik heb in m'n eentje, en met tegenzin, 3 wijntjes en een half bromazolam genomen. Ik was om gerechtvaardigde redenen die dag best moe (gebroken nacht), had die dag confronterende aantekeningen van mezelf terug gelezen vanaf het moment dat het niet meer goed met me ging, en ik had wederom een grens aangegeven bij een kennis van me die steeds iets intiems van me wil wat ik hem niet wil geven. (Ik vind grenzen aangeven niet super makkelijk. Wel blij dat ik het gedaan heb.) Ook voelde ik me even weer die grote idioot die het maar niet voor elkaar krijgt om d'r leven op orde te krijgen.

Ik wíl weer dingen. Ik wil weer werken, ik wil weer gitaar spelen, ik wil dat m'n kinderen me niet meer constant wakker maken in de nacht, ik wil fysiek sterker worden, ik wil een eerlijkere rolverdeling binnen het gezinsleven zodat er ook daadwerkelijk ruimte vrij komt voor mij om dat allemaal te bewerkstelligen.

Kortom ik wil een rijker leven, maar daarmee voel ik ook onzekerheid en frustratie. Want iets willen, betekent dat ik ook om moet gaan met mislukking en het betekent ook dat ik duidelijker voel wat ik niet langer meer wil, waarmee het verdragen van wat ik niet wil opeens een kader krijgt (wat wel een goed ding is). Ben ik vaag of snapt iemand dat? Ik heb een tijdlang geprobeerd om minder te willen, maar dat is me niet gelukt zonder me daar ook verdrietig over te voelen.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Gemberthee virtuele knuffel voor jou! En aan jezelf denken kan echt lastig zijn (zeker icm gezinsleven) maar ook noodzakelijk om vanuit daar weer verder te kunnen bouwen. En ook dat is grenzen aangeven en om hulp vragen waar je dat nodig hebt. Soms bewust een stapje terug om daarna weer stappen vooruit te zetten. Sterkte 💛
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thnx @Mevrouw Pløp en @Zeehond
Heb nu idd ff zo'n care hartje nodig. Ik neem een besluit. Ik bungel al zo'n 3 jaar tussen gemiddeld en bovengemiddeld depressie (zelfdiagnose www.depressie.nl) Mijn voornemen is om helemaal te stoppen met bromazolam, mijn vriend te vragen voorlopig even te gaan zorgen (moeilijk om uit handen te geven, maar denk wel noodzakelijk) en als dat geen vruchten afwerpt vraag ik de huisarts of ik psychologisch getest mag worden. Misschien ben ik wel gewoon gebaat met een antidepressiva.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ha @Gemberthee , allereerst een hart onder de riem !
Gemberthee zei:
Mijn voornemen is [...} mijn vriend te vragen voorlopig even te gaan zorgen
Klik om te vergroten...
Hoe veel van waar je mee bezig bent, heb je al met jouw vriend gedeeld ?
Gemberthee zei:
en als dat geen vruchten afwerpt
Klik om te vergroten...
Waarom niet meteen ook de huisarts vragen ? Tegen de tijd dat je aan de beurt bent, ben je hopelijk wat opgeknapt. En krijg je een extra inzicht op basis van een test en gesprekken. Hopelijk houvast voor de toekomst.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#7
BelowTheFlow zei:
Hoe veel van waar je mee bezig bent, heb je al met jouw vriend gedeeld ?
Klik om te vergroten...
Hij weet het niet van de bromazolam. Hij weet wel dat ik slaapmiddelen van internet heb gebruikt ooit, maar hij denkt dat ik ben afgebouwd mbv de huisarts, wat ook zo was. Hij weet alleen niet dat het er weer langzaam bij in is geslopen. Ik had vanochtend al besloten om dat tegen hem te vertellen. Ik vind dat wel heel erg moeilijk. Ik wil hem geen vervelende gevoelens geven, maar dat zal onvermijdelijk gaan gebeuren. Het zal wel moeten om mezelf weer opgelapt te krijgen.
BelowTheFlow zei:
Waarom niet meteen ook de huisarts vragen ? Tegen de tijd dat je aan de beurt bent, ben je hopelijk wat opgeknapt. En krijg je een extra inzicht op basis van een test en gesprekken. Hopelijk houvast voor de totoekomst.
Klik om te vergroten...
Ja idd. Ik denk dat de huisarts toch wel nu al nodig is. Ik kan soms erg koppig zijn met m'n "ik moet het zelf kunnen" houding. Maar ik krijg het almaar niet zelfstandig voor elkaar om over het kantelpunt heen te komen. Ik hoop zo dat het mij met hulp wel lukt!
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gemberthee zei:
Ja idd. Ik denk dat de huisarts toch wel nu al nodig is.
Klik om te vergroten...
Neem contact op, bel morgen de huisarts. Zet je eigenwijsheid opzij voor jezelf en vooral ook voor je gezin.
Het is juist sterk om hulp in te schakelen.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gemberthee zei:
Hij weet het niet van de bromazolam. Hij weet wel dat ik slaapmiddelen van internet heb gebruikt ooit, maar hij denkt dat ik ben afgebouwd mbv de huisarts, wat ook zo was. Hij weet alleen niet dat het er weer langzaam bij in is geslopen. Ik had vanochtend al besloten om dat tegen hem te vertellen. Ik vind dat wel heel erg moeilijk. Ik wil hem geen vervelende gevoelens geven, maar dat zal onvermijdelijk gaan gebeuren. Het zal wel moeten om mezelf weer opgelapt te krijgen.

Ja idd. Ik denk dat de huisarts toch wel nu al nodig is. Ik kan soms erg koppig zijn met m'n "ik moet het zelf kunnen" houding. Maar ik krijg het almaar niet zelfstandig voor elkaar om over het kantelpunt heen te komen. Ik hoop zo dat het mij met hulp wel lukt!
Klik om te vergroten...
De huisarts heeft mij zo goed geholpen! Ik ben stom geweest met Etizolam destijds en zat op uitgerekend 80 mg Diazepam. De arts heeft een mooi schema voor me opgesteld en ik heb wekelijks contact momenten gehad ook met hem. Was super fijn om die ondersteuning te hebben.

Succes, zet ‘m op!
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dankjulliewel! Super lief die betrokkenheid. Ik wacht toch nog heel ff. Ik neem vanavond ook geen bromazolam, want ik voel me helemaal niet lekker in mijn buik vandaag. Maar dat ik nadenk om open en bloot te gaan, is voor mij al een stapje (hoe klein dan ook).
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heel veel sterkte toegewenst, benzodiazepines zijn in mijn ogen de meest moeilijke en zwaarste drugs om mee te stoppen. Mooi dat je hiervoor hulp wil zoeken. Zelfstandig afbouwen kan fataal aflopen.

Weet ajb wel dat benzos en alcohol een zeer gevaarlijke combinatie zijn. Wees voorzichtig en veel succes 🤗
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het gaat mij vooral voor 'dat ene wijntje meedoen' met de rest en idd niet voor verlichting, want ik heb al de Citalopram voor verlichting. Het gaat ook niet om nu, maar over straks als ik geen oxazepam meer slik. Afbouw gaat goed. Dus ik verwacht dat ik er mee kan stoppen over een week. Ik snap wel wat je zegt over schommelingen. Ik merk bv al dat ik de afbouw van benzo heel fijn vind, omdat het idd de schommelingem vermindert.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Gemberthee Doe het maar gewoon niet. Van alcohol vervagen grenzen en goede voornemens gaan al snel de deur uit. Ik ging ook altijd gebruiken als ik gedronken had, ook al had ik van te voren gezworen om dat niet te doen. De kans is gewoon groot dat je er nog één neemt, zeker als je gevoelig bent voor "meedoen" en je in een gezelschap bent met mensen die wel meer kunnen drinken. Gun je hoofd de rust. Je hebt al genoeg om mee te dealen zoals de situatie nu is.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat is lief gezegd. Ik vraag het woensdag ook nog even aan de huisarts. Ik vind het nog zo vaag "pas op met alcohol".

Sinds ik Citalopram slik, heb ik nog geen behoefte gehad aan alcohol. Ik ben benieuwd of dat nog terug komt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Gemberthee Dat is ook hartstikke vaag :) Een betere en duidelijkere boodschap is om 't gewoon helemaal niet meer te doen, maar voor veel mensen is het toch één van de weinige verzetjes die ze hebben. En eigenlijk is dat ook best triest want alcohol is een heel destructieve drug maar er wordt door heel veel mensen heel luchtig over gedaan en verzetjes kun je ook prima hebben zonder middelen. Spreek met je vrienden af om een stads- of boswandeling te maken ipv de kroeg in te duiken. Je zou dan af kunnen haken op het moment dat zij dat wel gaan doen, of ze vragen om een avondje niet te drinken.

Nouja ik stop. Zo is 't wel duidelijk toch :wink:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mevrouw Pløp zei:
Herkenbaar, ik heb aan de citalopram geen enkele behoefte gehad aan alcohol of wiet.
Klik om te vergroten...
Oh wat bijzonder zeg! Ik ben benieuwd hoe dat komt.
Mevrouw Pløp zei:
Een keer een glaasje kan echt wel, maar ga geen avonden lopen zuipen.
Klik om te vergroten...
Duidelijk. Ik las ook het volgende op de site van drugsinfo:

"In therapeutische dosis geven de meeste SSRI’s geen interacties met alcohol. Alleen fluvoxamine (Fevarin®) kan in combinatie met alcohol een te hoge dosis van het medicijn in het bloed veroorzaken, waardoor de kans op bijwerkingen toeneemt."

Mevrouw Pløp zei:
Als je geen zin hebt in alcohol, doe je beter ook gewoon niet mee met de rest, nergens voor nodig!
Klik om te vergroten...
Iemand nog tips wat je tegen mensen kan zeggen wanneer ze vragen waarom je niet drinkt en als je niet wil vertellen over de SSRI?
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ahhh haha ja okey. Nu hou ik wel erg van uitgaan zingen en dansen enzo. Dat ontwijken is geen optie :grin:. Maar ik snap je punt wel. (Ikzelf zou trouwens nooit zomaar mensen vragen om geen alcohol te drinken.)

Ik vraag het wel ff aan de huisarts hoe ik dat moet lezen. Ben ook benieuwd hoe anderen ermee omgaan. Hoe alcohol met SSRI valt enzo. Nogmaals voorlopig geen behoefte aan, maar kan me voorstellen dat er een moment komt dat ik wel weer iets wil drinken.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#18
Gemberthee zei:
Dat is lief gezegd. Ik vraag het woensdag ook nog even aan de huisarts. Ik vind het nog zo vaag "pas op met alcohol".

Sinds ik Citalopram slik, heb ik nog geen behoefte gehad aan alcohol. Ik ben benieuwd of dat nog terug komt.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar, ik heb aan de citalopram geen enkele behoefte gehad aan alcohol of wiet.

Een keer een glaasje kan echt wel, maar ga geen avonden lopen zuipen. En wat dupont zegt: gun je hoofd even rust.

Als je geen zin hebt in alcohol, doe je beter ook gewoon niet mee met de rest, nergens voor nodig!
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gemberthee zei:
Oh wat bijzonder zeg! Ik ben benieuwd hoe dat komt.

Duidelijk. Ik las ook het volgende op de site van drugsinfo:

"In therapeutische dosis geven de meeste SSRI’s geen interacties met alcohol. Alleen fluvoxamine (Fevarin®) kan in combinatie met alcohol een te hoge dosis van het medicijn in het bloed veroorzaken, waardoor de kans op bijwerkingen toeneemt."


Iemand nog tips wat je tegen mensen kan zeggen wanneer ze vragen waarom je niet drinkt en als je niet wil vertellen over de SSRI?
Klik om te vergroten...
"Nee dank je, ik heb gewoon geen zin in wijn. Doe maar appelsap/cola/water/een kusje"
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gemberthee zei:
Iemand nog tips wat je tegen mensen kan zeggen wanneer ze vragen waarom je niet drinkt
Klik om te vergroten...
Dit is dus een typisch alcohol stigma.
Omdat je denkt dat je omgeving er iets van vindt als je geen alcohol drinkt. Zo normaal vinden we alcohol.
Ik doe dat zo vaak en krijg geen vragen.
Er zijn tegenwoordig gelukkig veel alcoholvrije alternatieven als je niet van een frisje houdt.

Je bepaalt zelf wat je drinkt, denk aan jezelf in plaats van aan anderen.
En al helemaal niet wat anderen daar van vinden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."