#1
Hoewel het spijtig is dat het vaak (middels zoveel leed) moet gaan, is het tegelijkertijd ook zo dat je ervaringsdeskundige wordt door dit zelf echt mee te hebben gemaakt.Ik open dit topic om met elkaar te delen, ik weet hoe lastig het is om te houden van iemand die verslaafd is en je hierin flink kan worden meegesleurd. Diegene vraagt daar ook niet om, maar we zijn niet verantwoordelijk voor hun ziekte. Mijn eigen relatie is hierdoor stukgelopen, dat deed pijn, maar het hield me ook een spiegel voor. Ik had ook een aandeel, ik hield de situatie in stand door mijn grenzen te verleggen ipv duidelijk te zijn. Ik was mezelf kwijt en ik was elke keer blij als het even goed ging, om vervolgens weer diep teleurgesteld te worden. Ik bleef maar hopen dat het weer goed zou komen. Kortom ik ontkende de boel, wat een duidelijk aspect is van verslaving. Maar wat heb ik veel geleerd en waardeer ik nu mijn leven waarin ik energie overhoud. Je komt zo iemand niet voor niets tegen in je leven, het is een vaak dure les.
En ik kan niet voor anderen spreken, maar ik vertrouw en waardeer de mening van een ervaringsdeskundige die doorgemaakt heeft wat ik bijvoorbeeld heb doorgemaakt, 100 keer meer dan iemand die slechts droge kennis uit een theorieboek heeft geleerd, of slechts ervaring heeft door het bij anderen te hebben gezien. (al is dat al een stuk "beter" dan alles uit een boek. voor gebrek aan een beter woord in deze context)
By the way, ik vind je een goede aanwinst voor dit forum.