Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo verslaving uit de hand gelopen

Benzo verslaving uit de hand gelopen

57 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Loof de dag niet voor het avond is zegt het spreekwoord....ik hoop voor je, dat het zo blijft.
Maar morgen wordt het spannend.
Benzo afkick kan afschuwelijk zijn....
Klik om te vergroten...
Ben aan het afbouwen vandaag 160 mg morgen 120 mg , maandag 80 mg dinsdag 40 mg en woensdag 20 mg donderdag niets meer
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Okee, maar je laatste bericht was van maandag, waarin je zei dat je vier dagen cold turkey zou gaan. Is dat niet gelukt, aangezien je nu afbouwt met 160 milligram oxazepam?

Zo niet, dan denk ik dat dit afbouwplan echt te snel is. Pas daarmee op, omdat je dan onnodig veel ontwenningsverschijnselen kan ervaren, die ook gevaarlijk kunnen zijn (denk aan epileptische aanvallen of een beroerte). Het is beter om het afbouwen rustig aan te doen. Dan is het wel even vervelend om te erkennen dat je in de tussentijd afhankelijk bent van oxazepam. Maar als dat nou de ernstigste bijwerking is dan valt het nog best mee, zou ik zeggen :wink:
Klik om te vergroten...
Ja denk je dat het te snel is? Ik gebruik het nog maar max 3 weken.. ik ga het proberen zo te doen. Mocht ik ontwenningsverschijnselen gaan ervaren heb je dan nog tips? Wat ik nu doe is 4x 40 mg per dag daarna 4x30 mg per dag etc... heb nu geen afkickverschijnselen. Mochten die komen op bijvoorbeeld donderdag met hoeveel start ik dan weer?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
benzogek zei:
Ja denk je dat het te snel is? Ik gebruik het nog maar max 3 weken.. ik ga het proberen zo te doen. Mocht ik ontwenningsverschijnselen gaan ervaren heb je dan nog tips? Wat ik nu doe is 4x 40 mg per dag daarna 4x30 mg per dag etc... heb nu geen afkickverschijnselen. Mochten die komen op bijvoorbeeld donderdag met hoeveel start ik dan weer?
Klik om te vergroten...
Ga naar je huisarts…
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
benzogek zei:
Ja denk je dat het te snel is? Ik gebruik het nog maar max 3 weken.. ik ga het proberen zo te doen. Mocht ik ontwenningsverschijnselen gaan ervaren heb je dan nog tips? Wat ik nu doe is 4x 40 mg per dag daarna 4x30 mg per dag etc... heb nu geen afkickverschijnselen. Mochten die komen op bijvoorbeeld donderdag met hoeveel start ik dan weer?
Klik om te vergroten...
Het is nu al drie weken giga-hoge doseringen he. Je zit op 3-6 keer de maximaal aanbevolen farmaceutische dosis. Normaal gesproken word je dan op een afbouwtraject gezet wat 6 of 12 weken duurt. En jij probeert dat in 6 dagen te doen. Dus ja, ik denk dat dat te snel is.

Als je ontwenningsverschijnselen ervaart dan is het enige wat je kunt doen de dosis stabiliseren en langzamer afbouwen.

Het probleem van te snel willen afbouwen is 1. Dat het lichamelijk gevaarlijk is en 2. Dat de kans dan groot is dat je weer terugvalt in eerder benzo-gebruik waardoor je geen vooruitgang boekt.

Wat is nou het probleem van even kalm aan doen? Want het is voor jezelf echt heel onprettig om zo snel af te bouwen he. Waarom zou je jezelf daf willen aandoen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Het probleem van te snel willen afbouwen is 1. Dat het lichamelijk gevaarlijk is en 2. Dat de kans dan groot is dat je weer terugvalt in eerder benzo-gebruik waardoor je geen voortgang boekt.

Wat is nou het probleem van even kalm aan doen? Want het is voor jezelf echt heel onprettig om zo snel af te bouwen he. Waarom zou je jezelf daf willen aandoen?
Klik om te vergroten...
Om dit nog beter uit te leggen, hieronder een lijst met ontwenningsverschijnselen die je kunt ervaren. Hoe sneller je afbouwt, des te meer klachten je krijgt, en des te heviger die klachten zijn.

Langzamer afbouwen betekent minder klachten en minder intense klachten.

Ontwenningsverschijnselen van benzo's:

Hier nog een lijst met bijwerkingen die je kunt ervaren als je afbouwt:

  • slaperigheid overdag
  • moeite met inslapen
  • heftige dromen
  • slaapverlamming
  • verminderde alertheid
  • angstgevoelens / paniekaanvallen
  • impulsiviteit
  • rusteloosheid
  • verminderde concentratie
  • verwardheid
  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • veel zweten
  • verlies van motorische controle
  • dubbel zien
  • wazig zien
  • afvlakking van het gevoel
  • spierzwakte / spierpijn
  • toegenomen of afgenomen eetlust
  • gewichtstoename
  • obstipatie
  • diarree
  • misselijkheid
  • braken
  • slikstoornissen
  • manifest worden van een onopgemerkte depressie. Met name bij hoge dosering,
  • paradoxale reacties zoals acute opwinding, verandering van de psychische toestand en hallucinaties.
  • vergeetachtigheid
  • buikkrampen
  • breinschokken
  • pijn aan het gezicht en de nek
  • gevoeligheid voor licht
  • pijnlijke tong
  • tinnitus
  • gewichtsverlies
  • verwarring
  • psychotische episode
  • epileptische aanvallen
  • hersenbloeding
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
benzogek zei:
Ja denk je dat het te snel is? Ik gebruik het nog maar max 3 weken.. ik ga het proberen zo te doen. Mocht ik ontwenningsverschijnselen gaan ervaren heb je dan nog tips? Wat ik nu doe is 4x 40 mg per dag daarna 4x30 mg per dag etc... heb nu geen afkickverschijnselen. Mochten die komen op bijvoorbeeld donderdag met hoeveel start ik dan weer?
Klik om te vergroten...
Te snel afbouwen en dan ophogen werkt niet altijd. Beter doe je rustig aan. Ik zou op minimaal 2 weken rekenen voor je afbouw.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind twee weken nog te snel, maar ik ben geen arts....
Mijn advies is: ga naar je huisarts!
Regel daar een afbouw schema!
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tot nu toe gaat mijn afbouw goed. Zit nu nog op 80mg per dag zonder verschijnselen
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Het is nu al drie weken giga-hoge doseringen he. Je zit op 3-6 keer de maximaal aanbevolen farmaceutische dosis. Normaal gesproken word je dan op een afbouwtraject gezet wat 6 of 12 weken duurt. En jij probeert dat in 6 dagen te doen. Dus ja, ik denk dat dat te snel is.

Als je ontwenningsverschijnselen ervaart dan is het enige wat je kunt doen de dosis stabiliseren en langzamer afbouwen.

Het probleem van te snel willen afbouwen is 1. Dat het lichamelijk gevaarlijk is en 2. Dat de kans dan groot is dat je weer terugvalt in eerder benzo-gebruik waardoor je geen vooruitgang boekt.

Wat is nou het probleem van even kalm aan doen? Want het is voor jezelf echt heel onprettig om zo snel af te bouwen he. Waarom zou je jezelf daf willen aandoen?
Klik om te vergroten...
Tot nu toe gaat de afbouw goed zit nog op 80mg per dag
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
blij dat je niks qua ontwenning hebt , (al ben ik er ook wel verbaasd over )hou alles vooral goed in het oog en trek aan de bel als het niet gaat
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#11
MR_CHIP zei:
blij dat je niks qua ontwenning hebt , (al ben ik er ook wel verbaasd over )hou alles vooral goed in het oog en trek aan de bel als het niet gaat
Klik om te vergroten...
Ik slik ook 4x per dag 10mg baclofan erbij voor een eerdere ghb verslaving misschien heeft dat er iets mee te maken?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
benzogek zei:
Ik slik ook 4x per dag 10mg baclofan erbij voor een eerdere ghb verslaving misschien heeft dat er iets mee te maken?
Klik om te vergroten...
Baclofen werkt op GABA (dezelfde receptoren als Benzo’s). Je bent je Benzo afhankelijkheid om aan het zetten in een Baclofen afhankelijkheid. Ik denk ook dat jij naar de huisarts moet, want je bent steeds bezig met middelen en dat gaat een keer fout.
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#13
dupont zei:
Baclofen werkt op GABA (dezelfde receptoren als Benzo’s). Je bent je Benzo afhankelijkheid om aan het zetten in een Baclofen afhankelijkheid. Ik denk ook dat jij naar de huisarts moet, want je bent steeds bezig met middelen en dat gaat een keer fout.
Klik om te vergroten...
Ik ben 5 weken geleden uit de kliniek gekomen voor een ghb verslaving. Daar werd afgebouwd met diazepam en baclofen. Daar is mij aangeraden half jaar 4x 10 mg baclofen te slikken en daarna af te bouwen. Die baclofen is voorgeschreven door mijn huisarts
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
benzogek zei:
Ik ben 5 weken geleden uit de kliniek gekomen voor een ghb verslaving. Daar werd afgebouwd met diazepam en baclofen. Daar is mij aangeraden half jaar 4x 10 mg baclofen te slikken en daarna af te bouwen. Die baclofen is voorgeschreven door mijn huisarts
Klik om te vergroten...
En de Benzo’s, wat weet jouw huisarts daarvan? En de kliniek?
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#15
dupont zei:
En de Benzo’s, wat weet jouw huisarts daarvan? En de kliniek?
Klik om te vergroten...
Niets! Dat is pas begonnen na de kliniek. Maar het afbouwen gaat voor alsnog goed.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
nee nog niet .... het heeft tijd nodig maar zodra je lichaam merk dat die spiegel in je bloed gaat dalen , dan ga je denk ik echt flink afzien
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#17
RnB_fan zei:
Dat ga je ook..letterlijk. Gevaarlijk spelletje!
Klik om te vergroten...
Ik heb nu 1.5 week benzo's flink misbruikt (dagen van 100-300 mg per dag) vandaag laatste 100mg ingenomen ik ga de rest van de dag niets meer nemen en morgen aan kijken of cold Turkey mij gaat lukken. Zal ik veel afkick ervaren of zal het wel mee vallen aangezien ik dit nog maar max 1.5/ 2 weken doe? En ja ik weet het is enorm veel mg per dag maar heb een hoge tolerantie.
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#18
ruuupert zei:
Ik kan uit ervaring spreken afkicken van benzo s is niet best. Zelf slikte ik 25x 8mg flubromazpam en lorazepam ook toen t geld op was eff. Paar dagen / week cold turkey. Pfffffff dacht dat ik kapot ging
Klik om te vergroten...
Ik heb nu 1.5 week benzo's flink misbruikt (dagen van 100-300 mg per dag) vandaag laatste 100mg ingenomen ik ga de rest van de dag niets meer nemen en morgen aan kijken of cold Turkey mij gaat lukken. Zal ik veel afkick ervaren of zal het wel mee vallen aangezien ik dit nog maar max 1.5/ 2 weken doe? En ja ik weet het is enorm veel mg per dag maar heb een hoge tolerantie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
benzogek zei:
Ik heb nu 1.5 week benzo's flink misbruikt (dagen van 100-300 mg per dag) vandaag laatste 100mg ingenomen ik ga de rest van de dag niets meer nemen en morgen aan kijken of cold Turkey mij gaat lukken. Zal ik veel afkick ervaren of zal het wel mee vallen aangezien ik dit nog maar max 1.5/ 2 weken doe? En ja ik weet het is enorm veel mg per dag maar heb een hoge tolerantie.
Klik om te vergroten...
Hoe het zal gaan weet niemand. Afbouwen is wel de verstandigste optie, en dan weet je ook dat de afkick waarschijnlijk wel hanteerbaar zal zijn. Cold turkey is geen goed idee.
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#20
dupont zei:
Hoe het zal gaan weet niemand. Afbouwen is wel de verstandigste optie, en dan weet je ook dat de afkick waarschijnlijk wel hanteerbaar zal zijn. Cold turkey is geen goed idee.
Klik om te vergroten...
We gaan het zien! Maar omdat ik er vrij kort aan zit hoop ik op geen afkick verschijnselen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."