Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo verslaving uit de hand gelopen

Benzo verslaving uit de hand gelopen

57 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Sinds een week of 2 zit ik flink aan de oxzazepam. Gebruik nu 2 weken gemiddeld 200-300 mg per dag (ja ik heb een flink benzo verleden) ik voel hier vrij weinig van word niet suf en functioneel gewoon prima

Voordat het uit de hand loopt wil ik vanaf morgen af gaan bouwen. (Misschien is direct stoppen ook een optie omdat ik het nog maar kort slik) maar ik ben bang dat door de grootte hoeveelheid per dag dit niet mogelijk is.

Wat raden jullie mij aan qua stoppen? Kan het afbouwen snel omdat ik het nog maat 2 weken gebruik wat is hier over jullie mening? Privé berichten zijn ook zeer welkom.

Bedankt voor alle hulp alvast.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
benzogek zei:
Hallo allemaal,

Sinds een week of 2 zit ik flink aan de oxzazepam. Gebruik nu 2 weken gemiddeld 200-300 mg per dag (ja ik heb een flink benzo verleden) ik voel hier vrij weinig van word niet suf en functioneel gewoon prima

Voordat het uit de hand loopt wil ik vanaf morgen af gaan bouwen. (Misschien is direct stoppen ook een optie omdat ik het nog maar kort slik) maar ik ben bang dat door de grootte hoeveelheid per dag dit niet mogelijk is.

Wat raden jullie mij aan qua stoppen? Kan het afbouwen snel omdat ik het nog maat 2 weken gebruik wat is hier over jullie mening? Privé berichten zijn ook zeer welkom.

Bedankt voor alle hulp alvast.
Klik om te vergroten...
Zeker wel afbouwen, je bent waarschijnlijk gekindled door gebruik en afbouw in het verleden. Hoe snel? Lastig, maar ik zou mikken op een week om af te bouwen. En mocht dat niet gaan, ga dan langs de huisarts.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja wat @dupont zegt dus, want het klinkt wel alsof er sprake is van een stukje tolerantie en dat zal te maken hebben met je eerdere gebruik. Dan zou ik idd het zekere voor het onzekere nemen en wel afbouwen, maar er niet te lang over doen.

Afbouwen is normaal gesproken niet nodig na twee weken benzodiazepine gebruik. Tenminste, die richtlijn houden artsen aan. In jouw geval ligt dat net iets anders.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
benzogek zei:
Hallo allemaal,

Sinds een week of 2 zit ik flink aan de oxzazepam. Gebruik nu 2 weken gemiddeld 200-300 mg per dag (ja ik heb een flink benzo verleden) ik voel hier vrij weinig van word niet suf en functioneel gewoon prima

Voordat het uit de hand loopt wil ik vanaf morgen af gaan bouwen. (Misschien is direct stoppen ook een optie omdat ik het nog maar kort slik) maar ik ben bang dat door de grootte hoeveelheid per dag dit niet mogelijk is.

Wat raden jullie mij aan qua stoppen? Kan het afbouwen snel omdat ik het nog maat 2 weken gebruik wat is hier over jullie mening? Privé berichten zijn ook zeer welkom.

Bedankt voor alle hulp alvast.
Klik om te vergroten...
Dat je van zulke hoge doses weinig voelt is wel een teken dat je last hebt van tolerantie. En tolerantie zorgt dus voor bijwerkingen als je de oxazepam niet meer neemt.

Misschien moet je eerst eens proberen of je drie dagen lang 100 milligram per dag kunt nemen (de helft van 200 mg)? Als dat niet tot te veel bijwerkingen leidt dan kun je weer drie dagen proberen 50 milligram te nemen. En zo elke 3 dagen weer de dosis met de helft verminderen. Als je te veel bijwerkingen ervaart, dan de dosis stabiliseren en langzamer afbouwen.

Ik denk dat je na 2 weken met zulke hoge doses wel last zult krijgen van allerlei bijwerkingen. Stop dus niet cold turkey. En overweeg hulp te zoeken. Want er is natuurlijk een reden waarom je zoveel benzo's ging slikken. Als je daar niks aan doet, en als je zoveel benzo's thuis klaar hebt liggen, dan is er al snel een neiging om meer te pakken dan nodig voor het afbouwen en ben je weer terug bij af.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
benzogek zei:
Hallo allemaal,

Sinds een week of 2 zit ik flink aan de oxzazepam. Gebruik nu 2 weken gemiddeld 200-300 mg per dag (ja ik heb een flink benzo verleden) ik voel hier vrij weinig van word niet suf en functioneel gewoon prima

Voordat het uit de hand loopt wil ik vanaf morgen af gaan bouwen. (Misschien is direct stoppen ook een optie omdat ik het nog maar kort slik) maar ik ben bang dat door de grootte hoeveelheid per dag dit niet mogelijk is.

Wat raden jullie mij aan qua stoppen? Kan het afbouwen snel omdat ik het nog maat 2 weken gebruik wat is hier over jullie mening? Privé berichten zijn ook zeer welkom.

Bedankt voor alle hulp alvast.
Klik om te vergroten...
Als je een paar dagen voor jezelf kunt veroorloven kan je rap afbouwen en door de zure appel heenbijten. Alleen jij weet of het je gaat lukken of niet. Kindling is inderdaad een ding........
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjewel voor alle reacties!. Ik neem het er vandaag nog even van en dan ga ik afbouwen. Begin morgen op 150mg , zondag 120 mg , maandag 70 mg , dinsdag 30 en probeer woensdag te stoppen. Klinkt dit als een goed idee?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
benzogek zei:
Dankjewel voor alle reacties!. Ik neem het er vandaag nog even van en dan ga ik afbouwen. Begin morgen op 150mg , zondag 120 mg , maandag 70 mg , dinsdag 30 en probeer woensdag te stoppen. Klinkt dit als een goed idee?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je voorstel te langzaam afbouwt in het begin, en te snel op het laatst.
Liever beginnen bij 150 mg - 100 mg - 75 mg - 50 mg - 25 mg- 12,5 mg - 0 mg.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ik denk dat je voorstel te langzaam afbouwt in het begin, en te snel op het laatst.
Liever beginnen bij 150 mg - 100 mg - 75 mg - 50 mg - 25 mg- 12,5 mg - 0 mg.
Klik om te vergroten...
Maar dit is natuurlijk terwijl je goed let op bijwerkingen he! Want zo'n afbouwschema kan veel te snel zijn als je al gewend bent. Doorgaans duurt afbouwen van benzo's 6 tot 12 weken. Dus stel ook niet te hoge eisen aan jezelf.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Begin vandaag met afbouwen. Van uitstel komt afstel.
Klik om te vergroten...
Zeker waar, Vaak zie je als mensen een kliniek in gaan nog even los gaan de dagen ervoor. Helaas maken die vaak ook een terug val als ze weer thuis zijn.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
benzogek zei:
Dankjewel voor alle reacties!. Ik neem het er vandaag nog even van en dan ga ik afbouwen. Begin morgen op 150mg , zondag 120 mg , maandag 70 mg , dinsdag 30 en probeer woensdag te stoppen. Klinkt dit als een goed idee?
Klik om te vergroten...
Begin vandaag met afbouwen. Van uitstel komt afstel.
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb nu 1.5 week benzo's flink misbruikt (dagen van 100-300 mg per dag) vandaag laatste 100mg ingenomen ik ga de rest van de dag niets meer nemen en morgen aan kijken of cold Turkey mij gaat lukken. Zal ik veel afkick ervaren of zal het wel mee vallen aangezien ik dit nog maar max 1.5/ 2 weken doe? En ja ik weet het is enorm veel mg per dag maar heb een hoge tolerantie.
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik houd jullie op de hoogte! Misschien valt d'r afkick reuze mee omdat ik net 1.5 a 2 weken zo extreem bezig ben. Kan ook gewoon in de ochtend 50 nemen en aan kijken wat het met me doet in de loop van de dag! Zo nodig neem ik nog wat bij. Eerlijk gezegd verwacht ik weinig afkickverschijnselen. 5 van 10mg. Iedereen bedankt voor de hulp
r
ruuupertLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kan uit ervaring spreken afkicken van benzo s is niet best. Zelf slikte ik 25x 8mg flubromazpam en lorazepam ook toen t geld op was eff. Paar dagen / week cold turkey. Pfffffff dacht dat ik kapot ging
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#14
ruuupert zei:
Ik kan uit ervaring spreken afkicken van benzo s is niet best. Zelf slikte ik 25x 8mg flubromazpam en lorazepam ook toen t geld op was eff. Paar dagen / week cold turkey. Pfffffff dacht dat ik kapot ging
Klik om te vergroten...
Dat ga je ook..letterlijk. Gevaarlijk spelletje!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
benzogek zei:
Kijk ik moet 4 dagen werken en kan ff niet aan benzo's komen. Denk je dat ik mij die 4 dagen gewoon normaal ga voelen zonder bijwerkingen?
Klik om te vergroten...
Na één dag hoge dosis benzo kan je al last hebben van bijwerkingen. Dus na 2 weken lang hoge dosissen kun je daar zeker last van krijgen ja.
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#16
Voel me nog steeds prima. Geen bijwerkingen/paniek aanvallen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Loof de dag niet voor het avond is zegt het spreekwoord....ik hoop voor je, dat het zo blijft.
Maar morgen wordt het spannend.
Benzo afkick kan afschuwelijk zijn....
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ben aan het afbouwen vandaag 160 mg morgen 120 mg , maandag 80 mg dinsdag 40 mg en woensdag 20 mg donderdag niets meer
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
benzogek zei:
Ben aan het afbouwen vandaag 160 mg morgen 120 mg , maandag 80 mg dinsdag 40 mg en woensdag 20 mg donderdag niets meer
Klik om te vergroten...
Okee, maar je laatste bericht was van maandag, waarin je zei dat je vier dagen cold turkey zou gaan. Is dat niet gelukt, aangezien je nu afbouwt met 160 milligram oxazepam?

Zo niet, dan denk ik dat dit afbouwplan echt te snel is. Pas daarmee op, omdat je dan onnodig veel ontwenningsverschijnselen kan ervaren, die ook gevaarlijk kunnen zijn (denk aan epileptische aanvallen of een beroerte). Het is beter om het afbouwen rustig aan te doen. Dan is het wel even vervelend om te erkennen dat je in de tussentijd afhankelijk bent van oxazepam. Maar als dat nou de ernstigste bijwerking is dan valt het nog best mee, zou ik zeggen :wink:
b
benzogekLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Loof de dag niet voor het avond is zegt het spreekwoord....ik hoop voor je, dat het zo blijft.
Maar morgen wordt het spannend.
Benzo afkick kan afschuwelijk zijn....
Klik om te vergroten...
Ben aan het afbouwen vandaag 160 mg morgen 120 mg , maandag 80 mg dinsdag 40 mg en woensdag 20 mg donderdag niets meer

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."