Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen lastige tijd voor veel verslaafden

Een lastige tijd voor veel verslaafden

19 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kersttijd en de donkere dagen voor kerst zijn voor mij ieder jaar weer, heel erg moeilijk om door te komen.
43 jaar geleden stortte mijn leven in met o.a. een zeer zwaar druggebruik, en deze ellende komt ieder jaar weer naar boven.
Het is echt afzien, deze tijd.
Gelukkig houdt Tanja mij gezelschap en voor de rest is er niemand. Een eenzame kerst, dus.
Geen kerst vreet en zuippartijen, daar doe ik niet meer aan mee. Ook geen drugs meer.
Al vele jaren niet meer.
En toch is het ieder jaar weer moeilijk.....
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Vele jaren dat ik verstoten was uit de familie. Kerst was dan ook redelijk zwaar.
Vandaag kreeg ik van mijn moeder (die ik jaarlijks maar enkele keren mocht appen en jaarlijks 1x mocht ontmoeten) het bericht, dat mijn vader erbij wil zijn bij de jaarlijkse ontmoeting.

Voelt niet direct relax, maar begin 2024 kan zijn dat de relatie met mijn ouders wat normaliseert.
Ik zal het rustig verwerken en deze dagen genieten met vriendin en haar zussen.
Ik wens jullie allen een rustige tijd toe!
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Goede post ik vind het momenteel ook lastig aangezien ik mijn gebruik verborgen wil houden.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waardevolle post @dupont.

Zo heb ik de verjaardag van mijn moeder overgeslagen, half december in de horeca. Jongste broer was echt boos hierover. Zei dat er heus wel een mouw aan te passen was geweest.
Voor mij was overstaan in deze fase makkelijker dan het hele plan omgooien. (want net uit de kliniek en wat je ook doet, het zou sowieso te druk geweest zijn dat weekend).

Ik heb geregeld dat ik met kerst in de kliniek kon blijven (tweede opname). Er was heus een mouw aan te passen geweest maar ik heb de familie laten weten 'ik kan niet komen, ik zit in de kliniek'.

En nu komen mondjesmaat berichtjes binnen van vrienden 'die mij gemist hebben met oud en nieuw' maar dat is een feest met weet ik hoeveel man, ik kan niet verlangen dat die allemaal alcoholvrij gaan voor mij.... Maargoed dat kan ik volgend jaar nog zien, hoe we dat dan doen. Er was in de buurt ook een leuke kerstviering met fellows maar kon ik nog niet heen ivm kliniek.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik ga nog even lekker over andere mensen praten. Mijn kliniek-maatje van de eerste opname is clean de feestdagen door gekomen.

Dat is echt een heel mooi cadeau.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er komen lastige dagen aan. Festiviteiten, verplichtingen naar familie en vrienden. Kerstdiners waar mogelijk
de drank rijkelijk vloeit. Feesten met Oud & Nieuw die bij uitstek geschikt zijn om extra op te leuken met drugs.
Misschien is zelfs de periode Kerst-Oud & Nieuw al een trigger (ik haalde het zelf met bergen tegelijk in huis rond
deze tijd).

Maar zo verplicht als het misschien kan lijken, is het niet. Bedenk even goed wat er gaat gebeuren tijdens het
familiediner? Gaat je schoonmoeder weer lopen zeiken? Giet iedereen zich vol en zijn ze niet meer uit te staan
met een kwade dronk en gaan ze je vragen waarom je toch zo ongezellig met een appelsapje zit en dat het nu na
een half jaar toch wel weer kan? Doe niet zo flauw joh? Kan toch best! Wij zorgen wel dat je niet te veel drinkt!
Maar ook niet te weinig, hahahaha! Raak je overprikkeld in een druk restaurant en moet je laat naar huis met de
auto of OV? Zit je alleen met Kerst en krijg je bij de gedachte alleen al medelijden met jezelf?

Denk aan H.A.L.T. - Hungry, Angry, Lonely, Tired. Dat zijn risicofactoren voor een terugval. Voorkom ze waar mogelijk.

Je kunt namelijk ook lekker thuis blijven. Witte kerst hoeft niet meer. Simpel dinertje met Spa Rood, top 2000 en een openhaardvideo.
Misschien kerst Japanse stijl - met KFC :)

Op 31 december om 22:00 in bed kan ook prima. Hou je lekker je vaste ritme aan en sta je fris weer op.

En ga je toch omdat je je sterk voelt, zorg dan dat je direct weg kan als je trek krijgt. Eigen vervoer, eigen kluisje, geen
meerijders, enzovoort. Vertel dit ook van te voren aan de mensen met wie je gaat - als ik weg ben kies ik voor mijn herstel,
feesten jullie maar lekker door. Zorg dat je geen hindernissen hoeft te nemen mocht je echt weg willen.

Denk aan je eigen veiligheid. Een verslaafde die terugvalt gaat weer verder waar hij of zij
gebleven was. Voor sommigen zou het wel eens fataal kunnen aflopen. Zoek de gezelligheid
vooral op, maar wees ook waakzaam voor je herstel. Volgend jaar zijn er weer feestdagen, dus kies
voor de herkansing als je twijfelt of je het wel aan kunt. Zoek ook steun bij elkaar. De fellowships (AA, CA, NA, etc) hebben vaak
leuke activiteiten zonder drank of middelen en voor een zacht prijsje, soms zelfs gratis.

www.nanederland.nl

Evenementenkalender - Narcotics Anonymous Nederland

Officiële evenementenkalender van NA Nederland. Evenementen, workshops en vergaderingen die herstellende verslaafden verbinden en inspireren.
www.nanederland.nl www.nanederland.nl

En vertrouw je jezelf echt niet? Klinieken hebben vaak extra bedden rond deze tijd.

Fijne feestdagen allemaal. Geniet er van. Doe kalm aan. Op naar een clean 2024 :)
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor deze post Dupont! De hele maand december is een grote trigger. Ik denk elke dag al aan alcohol en drugs. Krijg de gedachtes maar niet uit mijn kop. Soms voel ik me als een tikkende tijdbom, maar ik hoop dat ik deze maand door kom en de rust wederkeert....
H
HighonlifeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sterke bijdrage aan dit forum @dupont. Inspirerend om te lezen en een post waar ik kracht uit haal. Lees jouw berichten altijd met bewondering. Bedankt en ik gun jou en vele anderen op dit forum die al dan niet worstelen met verslaving het allerbeste, namelijk een gezond en clean 2024.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Super opgeschreven Dupont.
En zo is het ook.
F
FlippoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dankje voor deze mooie post.

Voor mij zijn familiefeesten juist een trigger om niet/minder te gebruiken omdat je "verplicht" wordt om bij mensen te zitten die niet hoeven te weten dat je gebruikt. Voor hun ben jij anders de verslaafde terwijl ze zelf de ene wijn na de andere binnenspelen. Aja dat is legaal, toch geen probleem? Liever 10 glazen wijn dan 1 dikke lijn.

Prettige feesten en veel succes aan iedereen om met deze moeilijke momenten om te gaan. Keep it safe.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#11
Koffieb00n zei:
Bedankt voor deze post Dupont! De hele maand december is een grote trigger. Ik denk elke dag al aan alcohol en drugs. Krijg de gedachtes maar niet uit mijn kop. Soms voel ik me als een tikkende tijdbom, maar ik hoop dat ik deze maand door kom en de rust wederkeert....
Klik om te vergroten...
Nog een weekje en hij is om. Jij kan dit 🫶🏽
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Koffieb00n zei:
Bedankt voor deze post Dupont! De hele maand december is een grote trigger. Ik denk elke dag al aan alcohol en drugs. Krijg de gedachtes maar niet uit mijn kop. Soms voel ik me als een tikkende tijdbom, maar ik hoop dat ik deze maand door kom en de rust wederkeert....
Klik om te vergroten...
You can do it. Zoek je fellows wat vaker op 👍.
S
Sn!PySN¥phERLid
01-01-2024, 00:00
#13
@dupont - Een bijzonder inspirerende, opbouwende en toch onverbloemde bijdrage. Respect!
Zowat alle suggesties zijn bovendien bijna één-op-één onmiddellijk in de praktijk toepasbaar.

En wat vrije bedden in ziekenhuizen betreft, zeker voor kortdurende opname, weet ik uit ervaring dat deze periode er 'rustig' is.
Komende dinsdag zal het de zevende keer zijn dat ik de dag na kerstdag aan een residentiële shocktherapie van 14 dagen begin.
Even alles opnieuw fijn afstellen, wat tijd voor reflectie en een heilzame lichamelijke detox om de avond van 9 januari herboren het vrije nieuwejaar in te gaan.

Bij de minste twijfel kan ik dit echt aan iedereen aanraden.

Bisous
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
dupont zei:
Er komen lastige dagen aan. Festiviteiten, verplichtingen naar familie en vrienden. Kerstdiners waar mogelijk
de drank rijkelijk vloeit. Feesten met Oud & Nieuw die bij uitstek geschikt zijn om extra op te leuken met drugs.
Misschien is zelfs de periode Kerst-Oud & Nieuw al een trigger (ik haalde het zelf met bergen tegelijk in huis rond
deze tijd).

Maar zo verplicht als het misschien kan lijken, is het niet. Bedenk even goed wat er gaat gebeuren tijdens het
familiediner? Gaat je schoonmoeder weer lopen zeiken? Giet iedereen zich vol en zijn ze niet meer uit te staan
met een kwade dronk en gaan ze je vragen waarom je toch zo ongezellig met een appelsapje zit en dat het nu na
een half jaar toch wel weer kan? Doe niet zo flauw joh? Kan toch best! Wij zorgen wel dat je niet te veel drinkt!
Maar ook niet te weinig, hahahaha! Raak je overprikkeld in een druk restaurant en moet je laat naar huis met de
auto of OV? Zit je alleen met Kerst en krijg je bij de gedachte alleen al medelijden met jezelf?

Denk aan H.A.L.T - Hungry, Angry, Lonely, Tired. Dat zijn risicofactoren voor een terugval. Voorkom ze waar mogelijk.

Je kunt namelijk ook lekker thuis blijven. Witte kerst hoeft niet meer. Simpel dinertje met Spa Rood, top 2000 en een openhaardvideo.
Op 31 december om 22:00 in bed kan ook prima. Hou je lekker je vaste ritme aan en sta je fris weer op.

En ga je toch omdat je je sterk voelt, zorg dan dat je direct weg kan als je trek krijgt. Eigen vervoer, eigen kluisje, geen
meerijders, enzovoort. Vertel dit ook van te voren aan de mensen met wie je gaat - als ik weg ben kies ik voor mijn herstel,
feesten jullie maar lekker door.

Denk aan je eigen veiligheid. Een verslaafde die terugvalt gaat weer verder waar hij of zij
gebleven was. Voor sommigen zou het wel eens fataal kunnen aflopen. Zoek de gezelligheid
vooral op, maar wees ook waakzaam voor je herstel. Volgend jaar zijn er weer feestdagen, dus kies
voor de herkansing als je twijfelt of je het wel aan kunt. Zoek ook steun bij elkaar. De fellowships (AA, CA, NA, etc) hebben vaak
leuke activiteiten zonder drank of middelen en voor een zacht prijsje, soms zelfs gratis.

www.nanederland.nl

Evenementenkalender - Narcotics Anonymous Nederland

Officiële evenementenkalender van NA Nederland. Evenementen, workshops en vergaderingen die herstellende verslaafden verbinden en inspireren.
www.nanederland.nl www.nanederland.nl

En vertrouw je jezelf echt niet? Klinieken hebben vaak extra bedden rond deze tijd.

Fijne feestdagen allemaal. Geniet er van. Doe kalm aan. Op naar een clean 2024 :)
Klik om te vergroten...
Idd, safety first. Eindig je jaar goed en begin hem goed. Feesten kan altijd, een jaartje overslaan is niks mis mee. Het nieuwe jaar met een teleurstellingen binnen omdat je terugvalt komt tien keer harder beginnen. Ook al is het gewoon een dag net als elke. Mijn eerste nieuwjaar nuchter vond ik verschrikkelijk, ik wist niet wat ik met mezelf aan moest. Ben naar een NA feest gegaan, dat was helemaal horror. Maar hardstikke veilig natuurlijk. Die horror kwam door mijn weerstand en dacht dat ik nu echt wel op de bodem van mijn treurige bestaan was belandt. Toen ik de volgende ochtend nuchter wakker werd was dat allemaal verdwenen. Ging vol goede moed het nieuwe jaar in, had is een keer tijd voor mijn familie en gezin en zoals het jaar begon eindigde hij ook. Was een top jaar. Puur omdat het jaar al begon met de juiste keuzes. En dat me dat was gelukt, ondanks de weerstand, gaf me super veel kracht voor de rest van het jaar. Was een kantelpunt in mijn herstel. 💪🏾🙏
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hele goede post van je @dupont 🙌

Ik heb wel allemaal plannen voor de feestdagen maar waarschijnlijk gaat toch niks door omdat ik zo aan die Bromazolam zit zodat ik toch niet zoveel kan. Eerste Kerstdag zou ik in mijn eentje naar mijn familie met het OV moeten maar dat zie ik wel helemaal niet zitten. En Tweede Kerstdag na mijn schoonfamilie maar er wel samen met mijn vriend met het OV. En misschien zit ik zelfs al in de detox tijdens de kerstvakantie. Dus ik zie ht het wel. Anders gaan we wel gewoon lekker thuis met z'n tweeën gourmetten ofzo. Maar ik ga sowieso niks gebruiken dus verder. Normaal gesproken was dit wel een tijd van 2 weken alleen maar gebruiken ja. Maar dit jaar gaan we het anders doen 💪
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Top content @dupont !

Inmiddels heb ik er geen zenuwen meer voor, deze weken. Maar zeker de afgelopen twee jaar was dit geen makkelijke periode.

Maar ook dit jaar is niet helemaal zoals ik gewend ben. Tweede kerstdag spendeer ik alleen. En dat is echt he-le-maal nieuw voor mij. Ik ga morgen nog eens kijken of er nog wat over is in de supermarkt om een eenpersoons kerstdiner in elkaar te flansen.

En tweede kerstdag draait Top 2000 al op volle toeren. En ik heb een prima audiosysteem thuis. Stiekem begin ik er al heel veel zin in te krijgen!

Aan iedereen die nog wèl zenuwen heeft voor deze maanden of er enorm tegenop ziet. Zoek verbinding met mensen die je begrijpen! En doe het rustig aan. ♥️
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dit is een hele mooie boodschap @dupont.

Ik ben blij dat ik er van doordrongen ben dat helemaal geen alcohol drinken voor mij echt de beste optie is.

Ik heb het kerstdiner met collega's nuchter kunnen doen en de drinkers hebben gelukkig ook respect voor mijn keuze.

Velen daarvan kennen mij al jaren als een grootverbruiker van bier en gedestilleerde dranken zonder rem en met een belachelijk hoge tolerantie. Maar velen weten ook dat er na twee drankjes meestal geen rem meer op zat en ik dan doorga tot ik fysiek niet meer in staat ben verder te drinken.

Ook mijn familie heeft begrip voor mijn keuze en steunt me daarin.

Mijn beste vriend, waarmee ik vroeger veel te vaak buitensporig alcohol heb gedronken lijkt mijn besluit wel moeilijk te vinden. Daardoor vind ik het ook wat moeilijk om duidelijk genoeg voor absoluut geen alcohol te kiezen als ik hem spreek.

Ik heb sinds ik gestopt ben nog niet met hem afgesproken en dat vind ik blijkbaar ook nog wat lastig. Dat gaat ook wel goed komen. Daar ben ik van overtuigd, maar als ik daar wat meer tijd voor nodig heb, is dat maar zo.

Het niet drinken gaat me goed af, maar ik moet waakzaam blijven. Een terugval is zo gebeurd als je niet uitkijkt.

Soms moet je de kat niet op het spek binden. Ik vier kerst eigenlijk gewoon niet dit jaar, maar ben extra dankbaar dat we na dit heftige jaar als gezin bij elkaar kunnen zijn.

Oud en nieuw probeer ik te negeren en ik hoop gewoon op tijd naar bed te gaan om daarna 2024 zonder kater lekker fris en helder te kunnen beginnen.

Ik wens iedereen feestdagen zonder verslavingsellende toe en als je drinkt of drugs gebruikt dat je ervan geniet, maat kan houden en op elkaar blijft letten.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Merci! Mooie post!

Vorig jaar kerst was ook voor ondergetekende een dieptepunt. M'n gebruik vond ik nooit problematisch, maar rond de kerst toch ineens meerdere dagen aan de coke. En natuurlijk veel drank. Resultaat is dat ik al brak aan de kerst begon, katerig en lichtelijk paranoia. Vervolgens de kater wegsnuiven met de valse gedachte dat ik mij beter zou voelen; tegendeel bleek waar. Dan ineens nog meer paranoia met de angst dat mensen door hebben dat je onder invloed bent. Voor mij ook precies een jaar geleden dat ik wist dat er een omslag moest komen. Vanaf begin januari ook daadwerkelijk naar gehandeld. Nu, in tegenstelling tot vorig jaar, ook totaal geen angst / spanning voor de vele sociale situaties die gaan komen, aanstaande week. Lekker nuchter.

Fijne dagen!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#19
Perenijsje zei:
Hele goede post van je @dupont 🙌

Ik heb wel allemaal plannen voor de feestdagen maar waarschijnlijk gaat toch niks door omdat ik zo aan die Bromazolam zit zodat ik toch niet zoveel kan. Eerste Kerstdag zou ik in mijn eentje naar mijn familie met het OV moeten maar dat zie ik wel helemaal niet zitten. En Tweede Kerstdag na mijn schoonfamilie maar er wel samen met mijn vriend met het OV. En misschien zit ik zelfs al in de detox tijdens de kerstvakantie. Dus ik zie ht het wel. Anders gaan we wel gewoon lekker thuis met z'n tweeën gourmetten ofzo. Maar ik ga sowieso niks gebruiken dus verder. Normaal gesproken was dit wel een tijd van 2 weken alleen maar gebruiken ja. Maar dit jaar gaan we het anders doen 💪
Klik om te vergroten...

Nou ik heb Eerste Kerstdag net bij mijn familie afgezegd dus dat scheelt alweer een heleboel stress 👍
Want er is alweer allerlei gedoe in de familieapp en mijn moeder is psychotisch dus dat geeft me gewoon veel te veel stress. Naast dat reizen op die Bromozolam zonder mijn vriend met het OV. Dus ik blijf lekker thuis en eet gewoon een restje chili con carne van gisteren op.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#20
Moet zeggen dat ik hier niet zoveel problemen mee heb. Moet gelukkig ook werken en 1 jan heb ik weer ochtenddienst dus dat maakt het ook een stuk makkelijker. Weet je familie van je probleem af? Weten ze dat je geen alcohol meer wil/mag drinken? Als dit duidelijk gecommuniceerd is dan kom je die dagen al eens stuk makkelijker door lijkt mij. Dat er gedronken of drugs gebruikt wordt waar ik bij ben heb ik gelukkig geen moeite mee.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."