#1
Dat van die benzo's weet ik wel zeker.Dank je. Ik zit opeens te denken dat deze spanning in de spieren misschien ook de behoefte aan lorazepam versterkt.
Ik heb online een praktijk gevonden met oa hypnotherapie, hier in de buurt. Ik moet het zelf betalen maar het is niet onmogelijk. Die doosjes benzo’s waren ook niet goedkoop….
Ik krijg ze zelf niet op recept en heb ze ook nooit dagelijks langer dan een een paar dagen aaneen gebruikt, maar kwam van een ander aan clonazepam en als je nek constant élke dag op slot lijkt te zitten, ga je uiteindelijk die benzo's wel nemen, want die halen direct een stuk van de spanning weg en daarmee ook alle klachten verderop in de "keten".
Maar ik hoef jou denk ik ook niet te vertellen dat benzo's rotzooi zijn. Ja ze werken goed qua ontspanning, maar ze vlakken je ook emotioneel af. (mij wel tenminste) Dat is ook wat het voor mij makkelijk maakt om er niet chronisch elke dag aan te zitten. Ik haat die afvlakking. Ik gebruikte het om de zoveel tijd om even een dagje minder spanning te hebben. Nu is dat helemaal gestopt omdat ik sinds een tijdje dagelijks sport.
Wat mij nu echt met de oorzaak van mijn klachten helpt is eigenlijk een verzameling van meerdere dingen: goed eten, mentaal goed in mijn vel zitten, connecties met mensen, een doel in het leven hebben, sporten en voldoende slapen (die laatste moet bij mij echt nog beter maar daar ben ik mee bezig). Maar élk van deze dingen doen maakt die andere dingen ook makkelijker en in mijn ervaring is sporten of in ieder geval bewegen 1 van de allerbeste dingen om een gezond leefpatroon in gang te zetten. Je voelt je er meteen beter door waardoor je ook eerder voor gezonde voeding kiest, beter slaapt (al is dat bij mij relatief), enzovoorts. Het hoeft ook niet keihard sporten te zijn. Gewoon alleen al een dagelijkse wandeling maakt zoveel verschil.
Ugh... Dat klinkt vermoeiend en juist extra stressvol.Bij GGZ vind ik het vooral moeilijk dat een ander gaat bepalen of ik behandeling nodig heb en hoeveel en dat ze je bespreken waar je niet bij bent etc.
Het is iets tussen de Kleine ik, de Grote ik, mijn vader, moeder, en het voelt opeens niet zo goed dat al die mensen van ggz zich er over gaan buigen.
Wat bedoel je hier precies met de Grote ik?