Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarschuwing cold turkey benzo’s

Waarschuwing cold turkey benzo’s

57 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
Ja, er is te weinig kennis over Benzo afbouw, zelfs bij mensen die beter zouden moeten weten. Heb je in ieder geval een waarschijnlijke verklaring voor je "koekoek". Met de juiste dosering zou het echt wel goed te doen moeten zijn, maar er zijn mensen die slecht gaan op Diazepam. Dat is alleen met zekerheid te zeggen als de equivalente dosis wel klopt, en dan ook nog na een paar dagen - niet alle Benzo's werken hetzelfde en overzetten naar Diazepam kan ook een gewenningsperiode met zich meebrengen (IIRC m.n. als men van Clonazepam af komt). Heb ik nog nooit last van gehad maar schijnt na een week of twee over te gaan. Het helpt sowieso om de transitie naar Diazepam geleidelijk aan te doen, verspreid over een paar weken, iets van 10mg Diazepam per week als ik Ashton mag geloven (en dat doe ik zonder meer :)).
Klik om te vergroten...
Ik ga de Ashton bestuderen en na de operatie de laatste afbouw voorstellen met diazepam maar wel op die manier en anders niet! Thanks voor de informatie en tips.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sterretje1984 zei:
Ik ga de Ashton bestuderen en na de operatie de laatste afbouw voorstellen met diazepam maar wel op die manier en anders niet! Thanks voor de informatie en tips.
Klik om te vergroten...
https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

You can do it 👍.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heftig verhaal.. Sterkte en heel veel succes met de ontwenning en je lichamelijke herstel!
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hippie Langwaus zei:
Heb je nog veel overblijfselen van de hersenbloeding momenteel?
Klik om te vergroten...
Ja krachtverlies aan de linkerkant, ik praat wat traag en heb nog moeite om op bepaalde woorden te komen en ben een paar dagen uit mijn geheugen compleet kwijt en mijn geheugen is over het algemeen wel slechter. Gelukkig allemaal dingen die volgens de neuroloog volledig gaan herstellen!
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat is allemaal niet mals, maar wel heel fijn om te horen dat er volledig herstel wordt voorzien. Sterkte met je herstel!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sterretje1984 zei:
Ja krachtverlies aan de linkerkant, ik praat wat traag en heb nog moeite om op bepaalde woorden te komen en ben een paar dagen uit mijn geheugen compleet kwijt en mijn geheugen is over het algemeen wel slechter. Gelukkig allemaal dingen die volgens de neuroloog volledig gaan herstellen!
Klik om te vergroten...
Poe, dat klinkt naar. Hopelijk herstel je snel en volledig. Dit is een waardevolle waarschuwing.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Veel beterschap!


Ik mis wel over welke dosis we hier spreken. Misschien niet geheel onbelangrijk voor de lezers.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#8
CuriousExplorer zei:
Veel beterschap!


Ik mis wel over welke dosis we hier spreken. Misschien niet geheel onbelangrijk voor de lezers.
Klik om te vergroten...
Ik slikte dagelijks 80 mg oxazepam en 40 mg temazepam (al een aantal jaar) en daar ben ik cold turkey mee gestopt. Dag 6 van de cold turkey kreeg ik de hersenbloeding en epileptische aanval.

nog een toevoeging, dat was dus wat ik hoorde te slikken. Met periodes deed ik dat ook maar soms slikte ik veel meer per dag waardoor ik de rest van de maand niets had tot het volgende recept. De week voor ik de laatste keer cold turkey stopte heb ik in 1 week 240 oxazepam tabletten van 10 mg en 60 temazepam tabletten van 20 mg opgemaakt.

de afbouw word nu elke 2 weken 5 mg oxazepam eraf. Dan 2 weken 5 mg temazepam eraf, dan weer 2 weken 5 mg oxazepam enz enz. Heel langzaam en hopelijk zonder de heftige ontwenningen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sterretje1984 zei:
Misschien overbodig maar wil het toch met jullie delen. Ik ben de afgelopen jaren diverse malen cold turkey gestopt met benzo’s (oxazepam en temazepam) dit ging altijd goed op wat slapeloosheid en een rotgevoel voor 2 weken na. Ik nam de waarschuwingen dan ook nooit zo serieus. Tot vorige week. 2 weken terug was ik weer cold turkey gestopt (voor 3 weken omdat ik mijn maand recept in 1 week al op gebruikt had), ik had weer last van slapeloosheid en voor de rest viel het mee. Tot vorige week. Ik werd wakker en kon niet meer op woorden komen, begon te stotteren, en de hele linker kant van mijn lichaam raakte steeds meer gevoelloos tot ik deze helemaal niet meer kon bewegen. Binnen 3 uur kon ik ook helemaal niet meer praten. Ik bleek een hersenbloeding te hebben gehad. En tot overmaat van ramp kreeg ik een paar uur later er een heftige epileptische aanval overheen. Ik ben zo geschrokken dat ik heb besloten dat ik helemaal van de benzo’s af wil. Ik ben nu in overleg met de neuroloog en psychiater heel langzaam aan het afbouwen en heb aangegeven dat ik daarna nooit meer een recept wil! Het hoeft je niet te gebeuren maar wil toch de waarschuwing geven omdat ik dacht dat het mij nooit zou gebeuren omdat ik wel al een keer of 15 a 20 cold turkey was gestopt. Maar dit keer heeft het mijn ogen doen openen!! Voor mij geen gekloot meer met medicatie te veel nemen of mixen met andere medicijnen.
Klik om te vergroten...
Wow heftig, heel veel sterkte 🙏
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Sterretje1984 zei:
Ik slikte dagelijks 80 mg oxazepam en 40 mg temazepam (al een aantal jaar) en daar ben ik cold turkey mee gestopt. Dag 6 van de cold turkey kreeg ik de hersenbloeding en epileptische aanval.

nog een toevoeging, dat was dus wat ik hoorde te slikken. Met periodes deed ik dat ook maar soms slikte ik veel meer per dag waardoor ik de rest van de maand niets had tot het volgende recept. De week voor ik de laatste keer cold turkey stopte heb ik in 1 week 240 oxazepam tabletten van 10 mg en 60 temazepam tabletten van 20 mg opgemaakt.

de afbouw word nu elke 2 weken 5 mg oxazepam eraf. Dan 2 weken 5 mg temazepam eraf, dan weer 2 weken 5 mg oxazepam enz enz. Heel langzaam en hopelijk zonder de heftige ontwenningen.
Klik om te vergroten...
Vreemd dat je niet overgezet bent op Diazepam. Oxazepam en Temazepam zijn niet echt geschikt voor afbouw.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Vreemd dat je niet overgezet bent op Diazepam. Oxazepam en Temazepam zijn niet echt geschikt voor afbouw.
Klik om te vergroten...
Je kan met elk middel afbouwen, in weze is oxa beter geschikt voor afbouw vanwege de kortere halfwaardetijd en je dus geen stapeling hebt. Of beter is misschien een verkeerd woord. Diazepam hoef je minder mg van te slikken maar de werking is ook anders. Snap alleen niet dat het niet gedetoxed wordt met professionele begeleiding na zo een gebeurtenis. Lijkt me zoiezo wwl aan te raden want slaapproblemen hebben vaak onderliggende problematiek. Snap ergens ook wel dat ze na deze heftige ontwenning niet met middelen gaan wisselen ook zonder professioneel toezicht.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Brakka Mang zei:
Je kan met elk middel afbouwen, in weze is oxa beter geschikt voor afbouw vanwege de kortere halfwaardetijd en je dus geen stapeling hebt. Kf beter is misschien een verkeerd woord. Diazepam hoef je minder mg van te slikken maar de werking is ook anders. Snap alleen niet dat het niet gedetoxed wordt met professionele begeleiding na zo een gebeurtenis.
Klik om te vergroten...
Maar makkelijker mmet even middel dat de hele dag werkt natuurlijk. En met zulke doseringen altijd langzaam afbouwen.
Blij te horen dat de neuroloog verwacht een volledig herstel tre zullen zien. Maar benzodiazepines kan je niet even snel afbouwen of stoppen kan levensgevaarlijk zijn zo lees ik dat weer helaas.
Veel sterkte @dupont en ik raadt altijd de Ashton manual aan. Zelfs de verslavingszorg vond dat een goed idee ondanks je dan 6 maanden tot 1 jaar bezig kan zijn met stoppen maar op die manier het veilig doet.

Veel beterschap toegewenst en volhouden mocht je in een situatie komen waar benzodiazepines weer aantrekkelijk zijn.

Hopelijk komt dat er niet voor je.

Peace!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Brakka Mang zei:
Je kan met elk middel afbouwen, in weze is oxa beter geschikt voor afbouw vanwege de kortere halfwaardetijd en je dus geen stapeling hebt. Of beter is misschien een verkeerd woord. Diazepam hoef je minder mg van te slikken maar de werking is ook anders. Snap alleen niet dat het niet gedetoxed wordt met professionele begeleiding na zo een gebeurtenis. Lijkt me zoiezo wwl aan te raden want slaapproblemen hebben vaak onderliggende problematiek. Snap ergens ook wel dat ze na deze heftige ontwenning niet met middelen gaan wisselen ook zonder professioneel toezicht.
Klik om te vergroten...
Nou ik hoop dat het helpt / werkt voor @Sterretje1984 maar ik geloof heilig in Ashton. Zeker na jarenlang dagelijks gebruik. Dan is lineair afbouwen met een kortwerken Benzo in mijn ogen een rare en misschien wel onverantwoorde keuze. Ja, ik hoop ook dat ze goed gemonitord wordt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tijdloos zei:
Maar makkelijker mmet even middel dat de hele dag werkt natuurlijk. En met zulke doseringen altijd langzaam afbouwen.
Blij te horen dat de neuroloog verwacht een volledig herstel tre zullen zien. Maar benzodiazepines kan je niet even snel afbouwen of stoppen kan levensgevaarlijk zijn zo lees ik dat weer helaas.
Veel sterkte @dupont en ik raadt altijd de Ashton manual aan. Zelfs de verslavingszorg vond dat een goed idee ondanks je dan 6 maanden tot 1 jaar bezig kan zijn met stoppen maar op die manier het veilig doet.

Veel beterschap toegewenst en volhouden mocht je in een situatie komen waar benzodiazepines weer aantrekkelijk zijn.

Hopelijk komt dat er niet voor je.

Peace!
Klik om te vergroten...
Dank je, maar ik ben niet degene die sterkte nodig heeft… Benzo’s raak ik voor geen goud meer aan 🤗.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Brakka Mang zei:
Je kan met elk middel afbouwen, in weze is oxa beter geschikt voor afbouw vanwege de kortere halfwaardetijd en je dus geen stapeling hebt. Of beter is misschien een verkeerd woord. Diazepam hoef je minder mg van te slikken maar de werking is ook anders. Snap alleen niet dat het niet gedetoxed wordt met professionele begeleiding na zo een gebeurtenis. Lijkt me zoiezo wwl aan te raden want slaapproblemen hebben vaak onderliggende problematiek. Snap ergens ook wel dat ze na deze heftige ontwenning niet met middelen gaan wisselen ook zonder professioneel toezicht.
Klik om te vergroten...
Op eigen verzoek ik wist dat ik dit kon met oxa en tema en wist niet hoe ik op dia zou reageren.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
hoe gaat ie nu ? :redheart:
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#17
MR_CHIP zei:
hoe gaat ie nu ? :redheart:
Klik om te vergroten...
Niet zo best.
Linkerbeen blijft uitvallen en geheugen is een groot vergiet! Nog 1 epileptische aanval gehad die ik weet (werd wakker met spierpijn, blauw oog en bult (precies aan kant van nachtkastje). Woensdag naar de arts voor die uitvalsklachten. Afgelopen week daardoor ook 3 keer hard gevallen. 1x van bed met hoofd tegen rand van spiegel. 1x van bed redelijk zacht op vloerbedekking en vandaag buiten en daarbij klapte ik ook nog door mijn enkel heen. Ik heb er best zorgen van moet ik bekennen!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sterretje1984 zei:
Niet zo best.
Linkerbeen blijft uitvallen en geheugen is een groot vergiet! Nog 1 epileptische aanval gehad die ik weet (werd wakker met spierpijn, blauw oog en bult (precies aan kant van nachtkastje). Woensdag naar de arts voor die uitvalsklachten. Afgelopen week daardoor ook 3 keer hard gevallen. 1x van bed met hoofd tegen rand van spiegel. 1x van bed redelijk zacht op vloerbedekking en vandaag buiten en daarbij klapte ik ook nog door mijn enkel heen. Ik heb er best zorgen van moet ik bekennen!
Klik om te vergroten...
Heel erg veel sterkte en beterschap gewenst. 💜

Wat schrikken zeg allemaal. 😞
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
wow wat heftig heel veel sterkte/beterschap :redheart:
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heftig Sterretje. Wat een start van 2024. Beterschap!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."