Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarschuwing cold turkey benzo’s

Waarschuwing cold turkey benzo’s

57 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#1
dupont zei:
Ja, er is te weinig kennis over Benzo afbouw, zelfs bij mensen die beter zouden moeten weten. Heb je in ieder geval een waarschijnlijke verklaring voor je "koekoek". Met de juiste dosering zou het echt wel goed te doen moeten zijn, maar er zijn mensen die slecht gaan op Diazepam. Dat is alleen met zekerheid te zeggen als de equivalente dosis wel klopt, en dan ook nog na een paar dagen - niet alle Benzo's werken hetzelfde en overzetten naar Diazepam kan ook een gewenningsperiode met zich meebrengen (IIRC m.n. als men van Clonazepam af komt). Heb ik nog nooit last van gehad maar schijnt na een week of twee over te gaan. Het helpt sowieso om de transitie naar Diazepam geleidelijk aan te doen, verspreid over een paar weken, iets van 10mg Diazepam per week als ik Ashton mag geloven (en dat doe ik zonder meer :)).
Klik om te vergroten...
Ik ga de Ashton bestuderen en na de operatie de laatste afbouw voorstellen met diazepam maar wel op die manier en anders niet! Thanks voor de informatie en tips.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sterretje1984 zei:
Ik ga de Ashton bestuderen en na de operatie de laatste afbouw voorstellen met diazepam maar wel op die manier en anders niet! Thanks voor de informatie en tips.
Klik om te vergroten...
https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

You can do it 👍.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb je nog veel overblijfselen van de hersenbloeding momenteel?
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Misschien overbodig maar wil het toch met jullie delen. Ik ben de afgelopen jaren diverse malen cold turkey gestopt met benzo’s (oxazepam en temazepam) dit ging altijd goed op wat slapeloosheid en een rotgevoel voor 2 weken na. Ik nam de waarschuwingen dan ook nooit zo serieus. Tot vorige week. 2 weken terug was ik weer cold turkey gestopt (voor 3 weken omdat ik mijn maand recept in 1 week al op gebruikt had), ik had weer last van slapeloosheid en voor de rest viel het mee. Tot vorige week. Ik werd wakker en kon niet meer op woorden komen, begon te stotteren, en de hele linker kant van mijn lichaam raakte steeds meer gevoelloos tot ik deze helemaal niet meer kon bewegen. Binnen 3 uur kon ik ook helemaal niet meer praten. Ik bleek een hersenbloeding te hebben gehad. En tot overmaat van ramp kreeg ik een paar uur later er een heftige epileptische aanval overheen. Ik ben zo geschrokken dat ik heb besloten dat ik helemaal van de benzo’s af wil. Ik ben nu in overleg met de neuroloog en psychiater heel langzaam aan het afbouwen en heb aangegeven dat ik daarna nooit meer een recept wil! Het hoeft je niet te gebeuren maar wil toch de waarschuwing geven omdat ik dacht dat het mij nooit zou gebeuren omdat ik wel al een keer of 15 a 20 cold turkey was gestopt. Maar dit keer heeft het mijn ogen doen openen!! Voor mij geen gekloot meer met medicatie te veel nemen of mixen met andere medicijnen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Heel heftig. Goed dat je het deelt.
Dat bewijst maar weer dat langdurig en veel gebruik van benzo's echt professionele afkick behoeft.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eens met Dupont, er is nog veel te weinig kennis over.

Ik heb - een half jaar voor ik in herstel ging - een keer mijn voorgeschreven lorazepam vervangen door de diazepam van een vriendin. Op een gegeven moment lag ik in de keuken op de vloer ik lag er wel lekker, vond ik zelf.
Volgende dag moest ik naar mijn schoonmaakbaantje. Ik herinner het me niet zo goed maar ik hoefde niet meer terug te komen.

Gelukkig heb ik het daarna alleen nog in de kliniek gebruikt. Daar dacht ik 1 x dat ik dood ging en toen durfde ik niet meer te slapen,

raar spul.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik wens de arts hier op dit moment ook een benzodiazepine verslaving aan. Hork van een vent. Nooit een insult gehad; tot deze opname. Van 80mg naar 15mg in 16 dagen. PAWS krijg ik er gratis bij. Spijt van m'n leven dat ik gekozen heb voor de detox.

Ik citeer; "hoe sneller naar de 0, deste eerder je glutamaat zich kan herstellen".

Heftig van jou situatie. Sterkte ermee. Er is al veel verteld. Maar de Ashton methode is de enige methode die het dragelijk maakt om benzos af te bouwen. Pijnloos bestaat niet maar wat ik in deze opname heb ervaren ben ik echt van geschrokken. 😭😭😭
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Raver zei:
Spijt van m'n leven dat ik gekozen heb voor de detox.
Klik om te vergroten...
Heel veel sterkte toegewenst @Raver!
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Ik wens de arts hier op dit moment ook een benzodiazepine verslaving aan. Hork van een vent. Nooit een insult gehad; tot deze opname. Van 80mg naar 15mg in 16 dagen. PAWS krijg ik er gratis bij. Spijt van m'n leven dat ik gekozen heb voor de detox.

Ik citeer; "hoe sneller naar de 0, deste eerder je glutamaat zich kan herstellen".

Heftig van jou situatie. Sterkte ermee. Er is al veel verteld. Maar de Ashton methode is de enige methode die het dragelijk maakt om benzos af te bouwen. Pijnloos bestaat niet maar wat ik in deze opname heb ervaren ben ik echt van geschrokken. 😭😭😭
Klik om te vergroten...
Het wordt een marathon voor je, maar onthoud dat je ook van PAWS uiteindelijk helemaal herstelt! Ik ben een ervaringsdeskundige..
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
RnB_fan zei:
Het wordt een marathon voor je, maar onthoud dat je ook van PAWS uiteindelijk helemaal herstelt! Ik ben een ervaringsdeskundige..
Klik om te vergroten...
Bij mij zijn de PAWS uiteindelijk ook helemaal verdwenen @Raver
Duurde wel een klein jaartje :(
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Bij mij zijn de PAWS uiteindelijk ook helemaal verdwenen @Raver
Duurde wel een klein jaartje :(
Klik om te vergroten...
En bij mij ongeveer 6 tot 9 maanden.. De exacte hersteltijd vind ik lastig om aan te geven, omdat het zo langzaam en grillig verloopt.
E
EduitoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Sterretje1984 zei:
Misschien overbodig maar wil het toch met jullie delen. Ik ben de afgelopen jaren diverse malen cold turkey gestopt met benzo’s (oxazepam en temazepam) dit ging altijd goed op wat slapeloosheid en een rotgevoel voor 2 weken na. Ik nam de waarschuwingen dan ook nooit zo serieus. Tot vorige week. 2 weken terug was ik weer cold turkey gestopt (voor 3 weken omdat ik mijn maand recept in 1 week al op gebruikt had), ik had weer last van slapeloosheid en voor de rest viel het mee. Tot vorige week. Ik werd wakker en kon niet meer op woorden komen, begon te stotteren, en de hele linker kant van mijn lichaam raakte steeds meer gevoelloos tot ik deze helemaal niet meer kon bewegen. Binnen 3 uur kon ik ook helemaal niet meer praten. Ik bleek een hersenbloeding te hebben gehad. En tot overmaat van ramp kreeg ik een paar uur later er een heftige epileptische aanval overheen. Ik ben zo geschrokken dat ik heb besloten dat ik helemaal van de benzo’s af wil. Ik ben nu in overleg met de neuroloog en psychiater heel langzaam aan het afbouwen en heb aangegeven dat ik daarna nooit meer een recept wil! Het hoeft je niet te gebeuren maar wil toch de waarschuwing geven omdat ik dacht dat het mij nooit zou gebeuren omdat ik wel al een keer of 15 a 20 cold turkey was gestopt. Maar dit keer heeft het mijn ogen doen openen!! Voor mij geen gekloot meer met medicatie te veel nemen of mixen met andere medicijnen.
Klik om te vergroten...
Is er een relatie tussen de hersenbloeding en de cold turkey van benzo?!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Eduito zei:
Is er een relatie tussen de hersenbloeding en de cold turkey van benzo?!
Klik om te vergroten...
Benzo afbouw behoor je niet cold Turkey te beëindigen. En er kan vanalles mis gaan en ik begreep dat het telkens erger wordt als je vaker zou moeten stoppen over de loop van de jaren.
E
EduitoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Benzo afbouw behoor je niet cold Turkey te beëindigen. En er kan vanalles mis gaan en ik begreep dat het telkens erger wordt als je vaker zou moeten stoppen over de loop van de jaren.
Klik om te vergroten...
wat begreep je dan?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Manu76 zei:
Benzo afbouw behoor je niet cold Turkey te beëindigen. En er kan vanalles mis gaan en ik begreep dat het telkens erger wordt als je vaker zou moeten stoppen over de loop van de jaren.
Klik om te vergroten...
Door kindling wordt de ontwenning inderdaad steeds heftiger.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#16
Beroertes zijn beschreven maar zeldzaam bij benzodiazepine ontwenning.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Eduito zei:
wat begreep je dan?
Klik om te vergroten...
Dat er mensen zijn die eerste keer cold Turkey stoppen zonder heftige verschijnselen, maar tweede keer lukt het ze niet en gebeuren er dingen in hun hoofd die er ver van goed uitzien. (YouTube videos van withdrawal Benzodiazepines)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kort gezegd:
Een benzo verslaving moet je in geen geval cold Turkey afkicken.
Dat is gevaarlijk.
Niet doen. Ga naar de huisarts en maak een afbouw schema!
Het je daaraan houden is al moeilijk genoeg.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."