Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn verhaal - overgenomen door mijn verslaving

Mijn verhaal - overgenomen door mijn verslaving

320 antwoorden
77 weergaven
18-5-2026
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
Diamant zei:
Je hebt gelijk en heb mezelf zien afglijden in die spiraal. Vorig jaar december heb ik al bij de huisarts aangekaart dat ik hulp nodig heb.
De huisarts vroeg toen “want wat gebeurt er als er geen hulp komt?”
toen zei ik dat ik bang was dat m’n relatie dan uit zou gaan, waarop zij vroeg, en wat gebeurt er dan?
Ik “dan stort het hele kaartenhuis in”.
Ik heb sinds december het kaartenhuis helemaal zien in storten en alles waar ik bang voor was is gebeurd.
Ik merk sinds ik gestopt ben met werken dat ik nu pas ruimte heb om mijn relatiebreuk te verwerken.
Ik wil super graag kinderen, maar daar heb je een partner voor nodig haha. Ik merk dat ik niet zo zeer m’n ex mis, maar gewoon een partner. Vandaar ook het daten - door te daten heb ik het gevoel dat ik er in ieder geval aan werk om een geschikte vader voor mijn kinderen te vinden, maar dat is niet makkelijk haha.
Klik om te vergroten...
Word eerst maar een geschikte moeder.

Zorg goed voor jouzelf en wees lief voor jou.
Ga alle ellende verwerken die je met je meedraagt en probeer een fijn leven voor jouzelf te creëren, waarin eventueel een fijne en stabiele partner in past. Wat dan een veilige basis kan bieden voor een kindje.

Maar eerst heb je zelf nog wat te doen/leren/verwerken voordat je aan kinderen begint 😇

Het kaartenhuis is misschien ingestort en dat is kut enzo maar jij hebt de kracht om weer een nieuw huis/leven te maken ❀
N
N3K0Lid
"Rock-bottom" omdat het leven zo gaat iedereen heeft zijn shitty life events. Rock-bottom doormiddel van een verslaving is extra ellende erbij/bovenop.

Gebrek aan coping met de ellende waar je nu mee zit is wat een verslaving eventueel inde hand kan werken. (Weg drinken/gebruiken van onaangenaame gevoelens/gedachten/triggers enz enz)

Dat word een steeds grotere spiraal naar beneden met meer ellende.

Als het leven voor nu allemaal zo kut is ( wat heel vervelend is voor je natuurlijk) zou ik juist me best doen om niet te gebruiken maar te gaan werken aan verwerken van eventuele liefdesverdriet en omgaan met het hebben van geen baan.

Wat wil jij int dit leven? Heb je dromen? Wat heb je nodig enof kan je jezelf geven zodat je weer verder kunt. ❀
D
DiamantLid
N3K0 zei:
"Rock-bottom" omdat het leven zo gaat iedereen heeft zijn shitty life events. Rock-bottom doormiddel van een verslaving is extra ellende erbij/bovenop.

Gebrek aan coping met de ellende waar je nu mee zit is wat een verslaving eventueel inde hand kan werken. (Weg drinken/gebruiken van onaangenaame gevoelens/gedachten/triggers enz enz)

Dat word een steeds grotere spiraal naar beneden met meer ellende.

Als het leven voor nu allemaal zo kut is ( wat heel vervelend is voor je natuurlijk) zou ik juist me best doen om niet te gebruiken maar te gaan werken aan verwerken van eventuele liefdesverdriet en omgaan met het hebben van geen baan.

Wat wil jij int dit leven? Heb je dromen? Wat heb je nodig enof kan je jezelf geven zodat je weer verder kunt. ❀
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk en heb mezelf zien afglijden in die spiraal. Vorig jaar december heb ik al bij de huisarts aangekaart dat ik hulp nodig heb.
De huisarts vroeg toen “want wat gebeurt er als er geen hulp komt?”
toen zei ik dat ik bang was dat m’n relatie dan uit zou gaan, waarop zij vroeg, en wat gebeurt er dan?
Ik “dan stort het hele kaartenhuis in”.
Ik heb sinds december het kaartenhuis helemaal zien in storten en alles waar ik bang voor was is gebeurd.
Ik merk sinds ik gestopt ben met werken dat ik nu pas ruimte heb om mijn relatiebreuk te verwerken.
Ik wil super graag kinderen, maar daar heb je een partner voor nodig haha. Ik merk dat ik niet zo zeer m’n ex mis, maar gewoon een partner. Vandaar ook het daten - door te daten heb ik het gevoel dat ik er in ieder geval aan werk om een geschikte vader voor mijn kinderen te vinden, maar dat is niet makkelijk haha.
D
DiamantLid
N3K0 zei:
Word eerst maar een geschikte moeder.

Zorg goed voor jouzelf en wees lief voor jou.
Ga alle ellende verwerken die je met je meedraagt en probeer een fijn leven voor jouzelf te creëren, waarin eventueel een fijne en stabiele partner in past. Wat dan een veilige basis kan bieden voor een kindje.

Maar eerst heb je zelf nog wat te doen/leren/verwerken voordat je aan kinderen begint 😇

Het kaartenhuis is misschien ingestort en dat is kut enzo maar jij hebt de kracht om weer een nieuw huis/leven te maken ❀
Klik om te vergroten...
Hahaha thanks 💗💗💗

Ik ben een geschikte moeder, echt hahaha, ik denk als ik een stabiele relatie zou hebben dat mijn verslaving ook meer onder controle zou zijn. Maar goed dat is allemaal hypothetisch.

Je hebt gelijk, ik moet eerst aan mezelf werken voordat er ĂŒberhaupt ruimte is voor een partner. Daar ben ik op mijn manier afgelopen half jaar ook wel echt mee bezig geweest. Ik hoef ook niet over een jaar een baby, maar gun t mezelf ook gewoon om een fijne man te hebben en daar een stabiel leven mee op te bouwen. Wil nog reizen en dingen samen meemaken voordat er altijd kinderen zijn.
Denk ook dat een partner mij ook meer kan stabiliseren. Maar eerst mijzelf even op de rit krijgen inderdaad haha đŸ«¶đŸŒ
N
N3K0Lid
Diamant zei:
Ik ben een geschikte moeder,
Klik om te vergroten...

Diamant zei:
ik denk als ik een stabiele relatie zou hebben dat mijn verslaving ook meer onder controle zou zijn.
Klik om te vergroten...
Dus eigenlijk is je doel dan voor nu clean worden en niet meer gebruiken want je wil moeder worden. (Verslaving +moeder willen worden past bij mij niet in 1 zin)

Jij bent daar verantwoordelijk voor niet je toekomstige partner he.
Diamant zei:
hoef ook niet over een jaar een baby, maar gun t mezelf ook gewoon om een fijne man te hebben en daar een stabiel leven mee op te bouwen.
Klik om te vergroten...
Ik gun jou ook een fijne man. En vooral een goeie band met jouzelf. ❀
D
DiamantLid
N3K0 zei:
Dus eigenlijk is je doel dan voor nu clean worden en niet meer gebruiken want je wil moeder worden. (Verslaving +moeder willen worden past bij mij niet in 1 zin)
Klik om te vergroten...
Moeder worden en verslaving past bij mij ook absoluut niet in een zin.
Maar bij dit levensdoel horen zoveel subdoelen haha, waar die verslaving wel weer om de hoek komt kijken. Niet om t goed te praten voor mezelf hoor, totaal niet, ik heb altijd geloofd als ik een actieve kinderwens zou krijgen dat mijn middelen gebruik vanzelf zou stoppen en dat geloof ik echt nog steeds. Maar nu is een actieve kinderwens zo ver weg.
Ik moet eerst inderdaad helemaal weer in control zijn over mezelf, dan nog een man vinden, dan het financiĂ«le plaatje goed in orde hebben en nog dingen doen die ik met kinderen niet kan. En dĂĄn misschien babies als ik niet onvruchtbaar ben door alle ellende wat ik m’n lijf heb aangedaan. Dus dit is echt een 5 misschien wel 10 jaren plan.
_
_shikantazaLid
Mooie analyse / reductie @OtherShore

Ik zie legio mogelijkheden voor een verslaving om hiermee in het cirkeltje van zelfmedelijden en -afwijzing rond te blijven draaien :(
O
OtherShoreLid
Ik ga het niet allemaal citeren, maar eigenlijk hoor ik je nu dit zeggen @Diamant :

1. Ik heb een stabiele relatie nodig om minder te gebruiken.
2. Maar ik heb drank/drugs nodig om te daten.
DUS: Ik heb drank/drugs nodig tot ik een stabiele relatie vind.

Klopt dat een beetje?
_
_shikantazaLid
Diamant zei:
Ik ben een geschikte moeder, echt hahaha, ik denk als ik een stabiele relatie zou hebben dat mijn verslaving ook meer onder controle zou zijn. Maar goed dat is allemaal hypothetisch.
Klik om te vergroten...
Dat is een verleidelijke gedachte, maar zo werkt het niet. De verandering moet in jou plaats vinden, niet in jouw omgeving of omstandigheden. Een andere stad, een andere baan, een ander huis, een andere liefde - werkt niet. Pas als je bereid wordt om alles op alles te zetten heeft het kans van slagen. Een nieuwe levenspartner in het eerste jaar van herstel wordt meestal afgeraden.

Ik dacht ook vaak dat het nu echt wel klaar zou zijn, bijvoorbeeld na het verliezen van m’n baan. Maar dat werkte niet. Pas toen ik in ging zien dat doorgebruiken een vroegtijdige dood zou worden, kon ik de verandering in gang zetten die ikmal die jaren had gewild maar niet voor elkaar kreeg. Daar moest ik heel hard voor mezelf in worden, en hoe hard het misschien ook klinkt; dat zie ik bij jou nog niet.

Maar dat komt nog wel. Pas als de pijn van doorgebruiken groter wordt dan de pijn om al je amgsten aan te gaan, lukt het je.
D
DiamantLid
CuriousExplorer zei:
Ik denk, en ik moet dit voorzichtig formuleren om niet kwetsend/betweterig over te komen, dat je niet op het punt bent dat je voldoende wil stoppen of minderen.
Klik om te vergroten...
Thanks hiervoor en wees echt niet bang om kwetsend over te komen! Ik heb t juist nodig dat iemand mij met de neus op de feiten drukt zonder rekening te houden met mijn gevoelens/ hoe het over komt.
CuriousExplorer zei:
Denken aan gecontroleerd gebruik zou niet eens in je gedachten mogen zitten imo.

Nu moet je gewoon echt maanden NIKS gebruiken en dan pas kun je MISSCHIEN denken aan gecontroleerd gebruiken.
Klik om te vergroten...
Begrijp me niet verkeerd- ik wil echt voor onbepaalde tijd stoppen met alle middelen. Maar het liefst zou ik willen dat ik er gewoon ‘normaal’ mee om kan gaan, zoals ik het grootste deel van mijn leven met drank en drugs kon omgaan zonder dat het problematisch was.

Dat wil iedereen toch het liefst? Ik wil gewoon van de ziekte verslaving af en hoe ik daar kom maakt me niet uit, en ik ben zeker bereid om daar voor in te zetten.
D
DiamantLid
dupont zei:
Dat is een verleidelijke gedachte, maar zo werkt het niet. De verandering moet in jou plaats vinden, niet in jouw omgeving of omstandigheden. Een andere stad, een andere baan, een ander huis, een andere liefde - werkt niet. Pas als je bereid wordt om alles op alles te zetten heeft het kans van slagen. Een nieuwe levenspartner in het eerste jaar van herstel wordt meestal afgeraden.

Ik dacht ook vaak dat het nu echt wel klaar zou zijn, bijvoorbeeld na het verliezen van m’n baan. Maar dat werkte niet. Pas toen ik in ging zien dat doorgebruiken een vroegtijdige dood zou worden, kon ik de verandering in gang zetten die ikmal die jaren had gewild maar niet voor elkaar kreeg. Daar moest ik heel hard voor mezelf in worden, en hoe hard het misschien ook klinkt; dat zie ik bij jou nog niet.

Maar dat komt nog wel. Pas als de pijn van doorgebruiken groter wordt dan de pijn om al je amgsten aan te gaan, lukt het je.
Klik om te vergroten...

OtherShore zei:
Ik ga het niet allemaal citeren, maar eigenlijk hoor ik je nu dit zeggen @Diamant :

1. Ik heb een stabiele relatie nodig om minder te gebruiken.
2. Maar ik heb drank/drugs nodig om te daten.
DUS: Ik heb drank/drugs nodig tot ik een stabiele relatie vind.

Klopt dat een beetje?
Klik om te vergroten...
Zo heb je het allemaal wel heel plat geslagen.
1. Ik heb geen relatie nodig om minder te gebruiken. IK ben degene die verantwoordelijk is over mijn gebruik. Een stabiele partner zou hierbij wel kunnen helpen.
2. Ik heb geen drank en drugs nodig om te kunnen daten. Het daten an sich is een onderdeel van mijn verslaving omdat ik een soort continue drang heb naar bevestiging (dopamine).
DUS drank en drugsgebruik worden in de hand gewerkt door mijn date leven, aangezien ik mega onzeker word van t daten.
U
UlixesLid
Diamant zei:
1. Ik heb geen relatie nodig om minder te gebruiken. IK ben degene die verantwoordelijk is over mijn gebruik. Een stabiele partner zou hierbij wel kunnen helpen.
2. Ik heb geen drank en drugs nodig om te kunnen daten. Het daten an sich is een onderdeel van mijn verslaving omdat ik een soort continue drang heb naar bevestiging (dopamine).
DUS drank en drugsgebruik worden in de hand gewerkt door mijn date leven, aangezien ik mega onzeker word van t daten.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je nog dieper moet gaan. Je zoekt het nu voornamelijk bij externe dingen. Als het het daten niet zou zijn is er wel iets anders dat jou onzeker kan maken. Met die gevoelens moet je aan de slag, niet met de externe factoren. Anders zou je niet meer kunnen daten omdat je dan aan de zooi gaat?
O
OtherShoreLid
Diamant zei:
Klik om te vergroten...
Ik heb vanochtend je bericht gelezen @Diamant , maar ik was op weg naar een paar afspraken, dus het is even blijven liggen. Ik weet ook niet zo goed hoe ik moet reageren. Was je het echt alleen maar oneens met wat ik zei?
D
DiamantLid
OtherShore zei:
Was je het echt alleen maar oneens met wat ik zei?
Klik om te vergroten...
Nee absoluut niet, sterker nog, ik snap heel goed dat je deze redenatie aanhaalt, omdat t inderdaad lijkt alsof dat de kern is van wat ik “probeer te zeggen”.
Maar zo vind t een beetje kort door de bocht,
Diamant zei:
2. Ik heb geen drank en drugs nodig om te kunnen daten.
Klik om te vergroten...
ik denk dat dit meer is hoe ik t bedoelde alleen, maar dat is indirect een nuance op hoe jij t formuleert.
i
ikzouhetechtnietwetenLid
Diamant zei:
Begrijp me niet verkeerd- ik wil echt voor onbepaalde tijd stoppen met alle middelen. Maar het liefst zou ik willen dat ik er gewoon ‘normaal’ mee om kan gaan, zoals ik het grootste deel van mijn leven met drank en drugs kon omgaan zonder dat het problematisch was.

Dat wil iedereen toch het liefst? Ik wil gewoon van de ziekte verslaving af en hoe ik daar kom maakt me niet uit, en ik ben zeker bereid om daar voor in te zetten.
Klik om te vergroten...
hoe je daar komt is door volledig ontwikkeld te zijn denk ik en je zelf heel goed te kennen, zodra jij weet wat je grenzen zijn, weet hoevaak en hoelang je je cravings in bedwang kan houden, weet dat je je aan je eigen afspraken kan houden met gecontroleerd gebruiken dan pas gaat dat lukken, maar tot die tijd moeten we even lijden en ja aan dese ziekte vastzitten, sommige komen alleen op dat punt en sommige hebben hulp nodig erbij, wat totaal niet erg is maar juist heel sterk, je moet t ook echt 100% zelf willen, als jij t 95% zelf wilt en 5% in je hoofd denkt van hm ja gebruiken is eigenlijk toch wel lekker en leuk en voel me er goed door ga je er nooit afkomen. en ik weet zeker dat jij er wel gaat komen alleen moet je ff nog meer ontdekken, leren en ontwikkelen over jezelf, tot die tijd vrees ik dat je met deze ziekte gaat moeten zitten, had je al hulp gevraagd/gekregen? zo ja hoe ging dat en wat voor hulp was het hoelang duurde het etc, kan ook prive als je dat fijner vind
U
UlixesLid
Diamant zei:
Thanks hiervoor en wees echt niet bang om kwetsend over te komen! Ik heb t juist nodig dat iemand mij met de neus op de feiten drukt zonder rekening te houden met mijn gevoelens/ hoe het over komt.

Klik om te vergroten...
Ik denk, dat door nu het deurtje open te houden van “gecontroleerd gebruik”, je het jezelf alleen maar moeilijker maakt. Doe eens een half jaar of zelfs een jaar total abstinence en kijk dan eens hoe het gaat. Dan ben je ook uit de brain fog van je regelmatige drugsgebruik en kun je fijner nadenken. Dan kun je altijd nog overwegen of je hier en daar wat wilt proberen. Wat is nou een jaar? Gaat echt sneller voorbij dan je denkt en drugs is niet alles.
_
_shikantazaLid
Diamant zei:
Klik om te vergroten...
De ziekte draag je voor de rest van je leven met je mee. Maar je kunt ‘m onder controle krijgen. Met 100% inzet, overtuiging en bereidwilligheid kun je lekkerder in je vel komen te zitten dan ooit tevoren. Toen ik dat ging ervaren, verdween de trek ook uit mijn kop. Ik denk af en toe nog wel aan gebruik maar ik hoef het niet meer te doen. Jij kunt ook de persoon worden die je altijd al had willen zijn. Maar niet door alleen clean te blijven, daar moet je hard voor werken.

Toen ik op mijn eerste meeting De Beloftes hoorde, geloofde ik er niets van. Inmiddels heb ik ervaren dat het echt zo is. Lees maar eens: https://ca-holland.nl/wp-content/uploads/7_de_beloftes_dec_13.pdf
O
OtherShoreLid
Diamant zei:
dat is indirect een nuance op hoe jij t formuleert.
Klik om te vergroten...
Misschien kunnen we het zo zien: Wat ik probeerde weer te geven is wat de stem van verslaving leek te zeggen, de stem die je verleidt tot gebruiken. Maar dat is natuurlijk niet de waarheid. Dus op zich goed als je dat voor jezelf nuanceert.

Maar — sorry, toch weer recht door zee 😅 — ik denk wel dat je jezelf een beetje voor de gek houdt door steeds op meerdere gedachten te hinken.

Voorbeelden:
- Je hebt geen drank en drugs nodig om te kunnen daten. Dat geloof ik best, maar gevoelens en gedachtes rondom een aankomende date waren laatst wel de directe aanleiding om te gaan gebruiken (terwijl je eigenlijk besloten had om te stoppen). Dus je hebt het niet nodig, maar toen even wel?
- Je bent verantwoordelijk voor je eigen gebruik. Dat is waar natuurlijk. Maar neem je nu ook echt verantwoordelijkheid voor je gebruik?

Mijn indruk is dat je gedrag niet helemaal overeenkomt met je woorden. En dat geeft niet (geen persoonlijke aanval), maar ik denk dat het je herstel in de weg staat als je jezelf niet laat kennen. Herstel begint ergens toch met jezelf kwetsbaar opstellen, hoe moeilijk ook. Volgens mij is bijvoorbeeld jouw man- en kinderwens iets heel fundamenteels, waar we hier een hele vruchtbare interactie over kunnen hebben, maar als je het er niet over wilt hebben đŸ€·â€â™‚ïž
D
De ZandmanLid
Als je voor een onbepaalde tijd wilt stoppen met a l l e middelen, dan moet je niet eens denken aan gecontroleerd gebruik.
Dit is al eerder genoemd, maar omdat het zo belangrijk is zeg ik dit nog een keer.
Waar het om gaat is dat je voor de volle 120% erachter moet staan dat dit inderdaad is wat je wilt!
Alleen dan heeft therapie, NA, CA, AA gesprek groepen zin en heb je een gerede kans op succes.
Op het moment dat je met jezelf in discussie gaat over bijvoorbeeld ik ga daten en heb ik hiervoor drugs nodig, welles nietes, dan ga je vrijwel altijd deze discussie verliezen en ga je gebruiken. Met alle gevolgen van dien.

Ik adviseer je om met een soort van ritueel afscheid te nemen van de drugs. Misschien kan iemand je daarbij terzijde staan.
En dan hoop ik dat je alle procenten van wilskracht aan kunt spreken om abstinent te worden, en hulp te aanvaarden zonder voorwaarden.
Dan ga je na enige tijd van niet gebruiken jezelf beter voelen. Je gevoelens keren weer terug, je hebt geen katers meer, geen downdagen meer omdat je toch weer hebt toegegeven, en, last but no least, je houdt ineens geld over!
Uit eigen ervaring weet ik, dat je op deze manier jezelf een goede kans geeft om blijvend te stoppen met de rotzooi, en een gezond leven ook in je familie te kunnen gaan leiden.

Alle sterkte toegewenst!
D
De ZandmanLid
Heel goed, triggers vermijden!
Die afspraak komt later wel!
Houd vol je zult je heel spoedig veel beter gaan voelen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...17
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."