Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
B
Bloemetjesgordijn95Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi Pompoen,

Ik bewonder de inzichten die je hebt mbt gebruik. Mooi om te zien dat je stappen wilt zetten om te werken aan je afhankelijkheid. Ik was stront eigenwijs en moest in de daklozenopvang terechtkomen voordat ik de inzichten kreeg die jij nu hebt, dus nogmaals mijn complimenten daarvoor!

Zoals hierboven is gezegd is het inderdaad verstandig om je ā€˜gebruikersvrienden’ voor een lange tijd niet te zien, hetzelfde geldt voor feestjes waar alcohol etc. genuttigd wordt. Stop voor een tijdje met het drinken van alcohol. Klinkt hard, maar alcohol is vaak wel een gateway drug waardoor de remmingen verdwijnen en het verlangen naar andere soorten drugs sterk zal toenemen.

In het belang van je kind zou ik helemaal afstand doen van die ā€˜vriendengroep’. Elk weekend zwaar drugsgebruik komt bij mij niet over als gezond, echte vrienden geven om je welzijn.

Ik ben zelf na de daklozenopvang in de kliniek terechtgekomen, heb daarna met behulp van therapie en meetings van bijv. de CA/AA etc aan mezelf gewerkt. Ik heb dan ook na 2,5 jaar clean tijd besloten heel sporadisch alcohol te drinken (ong. 1x per 1/2 maanden) en dat gaat wel prima. Heb daarnaast een keertje truffels/wiet gebruikt maar dat vond ik niks aan. Ik merk dat ik geen trek krijg in speed of coke als ik alcohol drink, wat in het verleden wel zo was.

Heel veel succes en ik bewonder je zelfinzicht.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dank je wel, @Bloemetjesgordijn95! Wat heftig wat je doorgemaakt hebt. Helemaal eens met jouw tips. Gisteren nogmaals goed gesproken met mijn man. Over hoe het komt dat we steeds onze grenzen hierin over gaan en ook wat we nou concreet moeten doen. We hebben inderdaad afgesproken voorlopig niet te drinken. Ik wil zelf eigenlijk een jaar niet drinken om dingen echt te doorbreken. Wat betreft die vrienden hebben we het met enkelen besproken en die herkenden het en vinden ook dat het klaar is. Concreet heb ik met mijn man besproken niet meer s avonds met hen af te spreken. Een keer wandelen in de ochtend of lunchen kan wel, denken we.
ik denk dat ik regelmatig even hier incheck, volgens mij werkt dat heel motiverend. Ook heb ik opgeschreven hoe ik me nu voel en waarom ik niet meer wil gebruiken, zodat ik dit kan lezen op momenten dat het moeilijker wordt. Want de ervaring leert ook wel dat dit mooie plannen lijken, maar tegen het einde van de week komt toch het andere stemmetje weer die vertelt dat het best wel kan, ƩƩn drankje, met alle gevolgen van dien.
Verder heb ik er met name zoveel last van, juist omdat we een kind hebben. In het belang van haar moet dit gewoon stoppen. Daar ben ik me heel erg van bewust
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pompoen zei:
Dank je wel, @Bloemetjesgordijn95! Wat heftig wat je doorgemaakt hebt. Helemaal eens met jouw tips. Gisteren nogmaals goed gesproken met mijn man. Over hoe het komt dat we steeds onze grenzen hierin over gaan en ook wat we nou concreet moeten doen. We hebben inderdaad afgesproken voorlopig niet te drinken. Ik wil zelf eigenlijk een jaar niet drinken om dingen echt te doorbreken. Wat betreft die vrienden hebben we het met enkelen besproken en die herkenden het en vinden ook dat het klaar is. Concreet heb ik met mijn man besproken niet meer s avonds met hen af te spreken. Een keer wandelen in de ochtend of lunchen kan wel, denken we.
ik denk dat ik regelmatig even hier incheck, volgens mij werkt dat heel motiverend. Ook heb ik opgeschreven hoe ik me nu voel en waarom ik niet meer wil gebruiken, zodat ik dit kan lezen op momenten dat het moeilijker wordt. Want de ervaring leert ook wel dat dit mooie plannen lijken, maar tegen het einde van de week komt toch het andere stemmetje weer die vertelt dat het best wel kan, ƩƩn drankje, met alle gevolgen van dien.
Verder heb ik er met name zoveel last van, juist omdat we een kind hebben. In het belang van haar moet dit gewoon stoppen. Daar ben ik me heel erg van bewust
Klik om te vergroten...
Maak ook afspraken over wat jij / jullie gaan doen als je plannen niet blijken te lukken. Goede voornemens zijn okay, ga daar vooral mee door, maar verslaving is sneaky en zal je altijd voor de gek houden (nog Ʃen keer kan wel, ik lig nog niet onder de brug in een kartonnen doos, ik sport toch veel en eet gezond, etc). Zeker in het begin, als je je net voorgenomen hebt te stoppen. Zodra de overtuiging echt komt, zal gebruiken ook niet fijn meer zijn, maar dat weerhoudt een verslaafde er echt niet van om toch te gebruiken. Zorg dat je niet (lang) in die fase belandt, het is vreselijk.

Stel je open, wees eerlijk, probeer de suggesties (van mensen in herstel, artsen, therapeuten) naar je best kunnen toe te passen. Blijf praten en blijf gezond gezelschap opzoeken.

You can do it :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Pompoen zei:
Verder heb ik er met name zoveel last van, juist omdat we een kind hebben. In het belang van haar moet dit gewoon stoppen. Daar ben ik me heel erg van bewust
Klik om te vergroten...
Alleen maar goed dat je daar zoveel last van hebt. Je bent nog veel verder van huis als je daar geen last van zou hebben. Beter nu heel veel last, dan later diep in een verslaving. Je kind is de grootste reden om te stoppen, maar daarna toch ook zeker jullie zelf. Je wilt geen junk zijn die niet nee kan zeggen tegen gebruiken.

Zeker, op motivatie alleen kun je niet bouwen. Dat vliegt op een bepaald punt de deur uit en dan heb je alleen bewustheid en discipline over.

Die bewustheid lijk je al te hebben!

Pompoen zei:
Waar mijn man vanochtend nog zei: ā€œwe gaan tot carnaval niets meer pakkenā€ denk ik nu: dit kunnen wij helemaal niet meer, gereguleerd eens in de zoveel tijd gebruiken. In ieder geval niet totdat dit compleet uit ons systeem is en dan is het nog de vraag of het kan.
Klik om te vergroten...
Goed inzicht. Van wat ik lees kunnen jullie dit inderdaad niet. Beter het risico helemaal uitsluiten. Want zet het eens tegenover elkaar: avondjes lol tegenover beide verslaafd zijn in een gezinssituatie met een kind!!

Heb zelf geen ervaring met verslaving aan dit middel maar wel aan andere en compleet stoppen is altijd makkelijker dan die deur open laten. Je geest zal je proberen wijs te maken van niet, dat het makkelijker is om langzaam af te bouwen en de mogelijkheid het nog eens casual te gebruiken open te laten. Dit is al een symptoom van een verslaafde geest. Je wilt dat risico niet eens nemen. Helemaal stoppen is het makkelijkste. Na een bepaalde tijd ga je dat dan ook voor jezelf zien.

Heel veel sterkte!!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
Maak ook afspraken over wat jij / jullie gaan doen als je plannen niet blijken te lukken. Goede voornemens zijn okay, ga daar vooral mee door, maar verslaving is sneaky en zal je altijd voor de gek houden (nog Ʃen keer kan wel, ik lig nog niet onder de brug in een kartonnen doos, ik sport toch veel en eet gezond, etc). Zeker in het begin, als je je net voorgenomen hebt te stoppen. Zodra de overtuiging echt komt, zal gebruiken ook niet fijn meer zijn, maar dat weerhoudt een verslaafde er echt niet van om toch te gebruiken. Zorg dat je niet (lang) in die fase belandt, het is vreselijk.

Stel je open, wees eerlijk, probeer de suggesties (van mensen in herstel, artsen, therapeuten) naar je best kunnen toe te passen. Blijf praten en blijf gezond gezelschap opzoeken.

You can do it :)
Klik om te vergroten...
Thanks! Ja in die fase zitten we dus al een tijd naar mijn idee, van voornemens die mislukken en denken dat het toch wel ƩƩn keertje kan. Zeer vermoeiend, ik geniet bij nader inzien ook niet meer van gebruik en het maakt me ook onzeker, die constante discussies in m’n hoofd en het feit dat het me dan niet lukt en de zelfhaat erna. De spijt is altijd groter dan het plezier de laatste tijd.

Mochten we toch overstag gaan, ga ik hulp voor ons zoeken. Dat hebben we gisteren uitgesproken. Nogmaals dank! Het helpt mij echt, jullie reacties.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Alleen maar goed dat je daar zoveel last van hebt. Je bent nog veel verder van huis als je daar geen last van zou hebben. Beter nu heel veel last, dan later diep in een verslaving. Je kind is de grootste reden om te stoppen, maar daarna toch ook zeker jullie zelf. Je wilt geen junk zijn die niet nee kan zeggen tegen gebruiken.

Zeker, op motivatie alleen kun je niet bouwen. Dat vliegt op een bepaald punt de deur uit en dan heb je alleen bewustheid en discipline over.

Die bewustheid lijk je al te hebben!


Goed inzicht. Van wat ik lees kunnen jullie dit inderdaad niet. Beter het risico helemaal uitsluiten. Want zet het eens tegenover elkaar: avondjes lol tegenover beide verslaafd zijn in een gezinssituatie met een kind!!

Heb zelf geen ervaring met verslaving aan dit middel maar wel aan andere en compleet stoppen is altijd makkelijker dan die deur open laten. Je geest zal je proberen wijs te maken van niet, dat het makkelijker is om langzaam af te bouwen en de mogelijkheid het nog eens casual te gebruiken open te laten. Dit is al een symptoom van een verslaafde geest. Je wilt dat risico niet eens nemen. Helemaal stoppen is het makkelijkste. Na een bepaalde tijd ga je dat dan ook voor jezelf zien.

Heel veel sterkte!!
Klik om te vergroten...
Eens, dat helemaal stoppen makkelijker is. Daar ben ik me inmiddels zeer van bewust. Wordt ook helemaal gek van die dialogen en discussies in m’n hoofd over wel of niet en hoeveel dan. Inmiddels is gewoon duidelijk dat ik dit niet kan, gereguleerd drinken/gebruiken, dus dan maar helemaal niet. Lucht ergens ook wel op nu. Lekker duidelijk :wink:. Nu volhouden. Deze berichten moet ik over een maand gewoon weer eens teruglezen denk ik haha.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pompoen zei:
Eens, dat helemaal stoppen makkelijker is. Daar ben ik me inmiddels zeer van bewust. Wordt ook helemaal gek van die dialogen en discussies in m’n hoofd over wel of niet en hoeveel dan. Inmiddels is gewoon duidelijk dat ik dit niet kan, gereguleerd drinken/gebruiken, dus dan maar helemaal niet. Lucht ergens ook wel op nu. Lekker duidelijk :wink:. Nu volhouden. Deze berichten moet ik over een maand gewoon weer eens teruglezen denk ik haha.
Klik om te vergroten...
Als je helemaal doorziet dat casual gebruik geen optie is zal die stem in je hoofd op een gegeven moment ook minderen/stoppen. Want dan hou je die deur niet meer open voor jezelf. Dit heeft misschien wel even tijd nodig, want je hebt zien en je hebt ZIEN. Ken het van mezelf ook wel dat ik dénk iets helemaal te zien, maar dat iets toch nog een voet tussen de deur heeft. Belangrijkste is om ultra alert te blijven op alles dat je geest probeert om je tóch nog een keer te laten gebruiken. Het is ook niet dat nog een keer gebruiken je op hetzelfde punt houdt. Nog een keer gebruiken is het dieper inslijten van het patroon, het versterken van de verslaving, het nóg moeilijker maken om daarna te stoppen. Dus nu is jullie beste kans om te stoppen.

Wel fijn dat het al oplucht! Dan kun je je daar op richten. Je hebt dus aan de ene kant het helemaal gek worden van je gedachten, het gebruiken zelf geniet je niet meer echt van én naderhand is er de zelfhaat over gebruiken. Zet dat dus tegenover elkaar en er zitten alleen maar nadelen aan gebruiken en alleen maar voordelen aan niet gebruiken! Dit is natuurlijk rationeel bekeken hè. Terwijl een verslaving vaak helemaal niet rationeel verloopt. Maar het kan je wel helpen om de goede keuze's te maken.

Ja als het je helpt zeker even teruglezen en vertel over een maand ook even hoe het is gegaan. (ook een beetje een extra stok achter de deur)

You can do this!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pompoen zei:
Thanks! Ja in die fase zitten we dus al een tijd naar mijn idee, van voornemens die mislukken en denken dat het toch wel ƩƩn keertje kan. Zeer vermoeiend, ik geniet bij nader inzien ook niet meer van gebruik en het maakt me ook onzeker, die constante discussies in m’n hoofd en het feit dat het me dan niet lukt en de zelfhaat erna. De spijt is altijd groter dan het plezier de laatste tijd.

Mochten we toch overstag gaan, ga ik hulp voor ons zoeken. Dat hebben we gisteren uitgesproken. Nogmaals dank! Het helpt mij echt, jullie reacties.
Klik om te vergroten...
Ja, nare fase is dat. Doe je best met de tips die je van mensen krijgt, en laat je niet ontmoedigen als 't niet lukt. De aanhouder wint. Het duurt een tijdje voordat je je hoofd weer onder controle hebt / kunt gaan vertrouwen.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Als je helemaal doorziet dat casual gebruik geen optie is zal die stem in je hoofd op een gegeven moment ook minderen/stoppen. Want dan hou je die deur niet meer open voor jezelf. Dit heeft misschien wel even tijd nodig, want je hebt zien en je hebt ZIEN. Ken het van mezelf ook wel dat ik dénk iets helemaal te zien, maar dat iets toch nog een voet tussen de deur heeft. Belangrijkste is om ultra alert te blijven op alles dat je geest probeert om je tóch nog een keer te laten gebruiken. Het is ook niet dat nog een keer gebruiken je op hetzelfde punt houdt. Nog een keer gebruiken is het dieper inslijten van het patroon, het versterken van de verslaving, het nóg moeilijker maken om daarna te stoppen. Dus nu is jullie beste kans om te stoppen.

Wel fijn dat het al oplucht! Dan kun je je daar op richten. Je hebt dus aan de ene kant het helemaal gek worden van je gedachten, het gebruiken zelf geniet je niet meer echt van én naderhand is er de zelfhaat over gebruiken. Zet dat dus tegenover elkaar en er zitten alleen maar nadelen aan gebruiken en alleen maar voordelen aan niet gebruiken! Dit is natuurlijk rationeel bekeken hè. Terwijl een verslaving vaak helemaal niet rationeel verloopt. Maar het kan je wel helpen om de goede keuze's te maken.

Ja als het je helpt zeker even teruglezen en vertel over een maand ook even hoe het is gegaan. (ook een beetje een extra stok achter de deur)

You can do this!
Klik om te vergroten...
Dank je wel!! Herkenbaar inderdaad, rationeel versus dat verslavingsstemmetje. Ik vertel over een maand zeker even hoe het gaat!
A
Alex91Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Pompoen zei:
Hoi allemaal,

al lange tijd gebruik ik drugs (xtc, mdma, coke) op een recreatieve manier, dat wil zeggen voornamelijk op (techno)feesten. Afgelopen jaar hebben we een soort nieuwe vriendengroep waar we veel mee afspreken en eigenlijk is daar altijd 3mmc bij. Dit heeft ertoe geleid dat vrijwel elk weekend 3mmc wordt gebruikt en daar heb ik last van, zowel fysiek als mentaal. Ik merk enorme cravings wanneer ik een lastig moment heb, ook overdag en wanneer ik bijv met mijn kind thuis ben. Dit ken ik helemaal niet en ben ik ook erg van geschrokken.

Ik heb daarom afgelopen oktober besloten om tot oud en nieuw niet te drinken (en dus te gebruiken), aangezien alcohol altijd een opstapje is tot drugs. Dit ging vrij goed, tot de week vóór oud en nieuw. We hadden een feestje bij mensen thuis en ineens was ik helemaal klaar met het ā€œgezonde gedoeā€ en vond ik dat ik wel 2 drankjes mocht. Dat leidde natuurlijk tot heel veel meer drankjes en mijn man belde de dealer voor 3mmc. De dag erna had ik mega veel spijt, maar die week nog eens gebruikt met vrienden thuis en dus ook met oud en nieuw. Gisteren bleven vrienden (die helemaal niet gebruiken) eten en na 2 drankjes belde mijn man weer de dealer, terwijl we eigenlijk dry january wilden doen vanwege ons drugsgebruik. we zitten dan stiekem 3mmc te snuiven terwijl de rest van niks weet.. Kortom hebben we in slechts 2 weken best veel gebruikt, terwijl we dit niet wilden. Ik merk ook dat ik steeds meer pak en maar door ga, zelfs als ik vervolgens in bed lig. Ik vind het echt verslavingsgedrag en maak me zorgen. Dit net ook met mijn man besproken en hij deelt de zorgen.

We hebben de nrs verwijderd en overgebleven drugs weggegooid. En opnieuw afgesproken om komende tijd niet te drinken en ook onze ā€œgebruikersvrienden ā€œ in te lichten. Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in, aangezien we dit al vaker hebben afgesproken maar toch lukt het steeds niet om vol te houden. Hebben jullie misschien nog andere tips? Ik ben zelfs verslavingszorg aan het overwegen maar wil het eerst nog eens zelf proberen. Dank alvast!!
Klik om te vergroten...
Ik raad je aan de huisarts aangesproken en eenvrrwijzing naar Jellinek aan te vragen. Hele goeie online behandeling waarbij je veel inzicht krijgt op je gebruik. (Word vergoed door zorgverzekering ) let op eigen risico. Zij zullen ook kunnen aangeven of eventueel een zwaardere behandeling snel nodig is. Ik heb dit gedaan en heel goede ervaringen mee.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alex91 zei:
Laat het niet te lang wachten en begin zo snel mogelijk ( weet uit ervaring dat dit je veel tijd kan besparen). Hou er rekening mee dat wachttijden in nl voor klinische opname weken duren ik wacht nu al 9 weken op helaas.
Klik om te vergroten...
Dank je wel voor je tip en ik snap die ook helemaal! Toch (en dat is misschien eigenwijs) wil ik het eerst op eigen kracht proberen, maar heb wel afgesproken dat ik de huisarts ga benaderen, direct als het mislukt. Jij heel veel succes!! Hopelijk ben je alsnog snel aan de beurt. Ook 3mmc?
A
Alex91Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Pompoen zei:
Dank je wel voor je tip en ik snap die ook helemaal! Toch (en dat is misschien eigenwijs) wil ik het eerst op eigen kracht proberen, maar heb wel afgesproken dat ik de huisarts ga benaderen, direct als het mislukt. Jij heel veel succes!! Hopelijk ben je alsnog snel aan de beurt. Ook 3mmc?
Klik om te vergroten...
Ik 4mmc mijn gebruik is 1,5gr per bing nu maar gebruik nu helaas om en na bij 3 dagen ga altijd door tot het op is. Voorheen was dit ieder weekend 3gr en dan twee nachten doorhalen dus ik weet hoe moeilijk het is,
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alex91 zei:
Ik 4mmc mijn gebruik is 1,5gr per bing nu maar gebruik nu helaas om en na bij 3 dagen ga altijd door tot het op is. Voorheen was dit ieder weekend 3gr en dan twee nachten doorhalen dus ik weet hoe moeilijk het is,
Klik om te vergroten...
Oei ja dat zijn ook forse hoeveelheden. Moeilijk inderdaad! Herken dat gevoel van maar door willen gaan, al stop ik tot op heden steeds vóór de ochtend weer start. Meer dan 1 nacht doorhalen ken ik gelukkig niet, maar het is natuurlijk wachten tot dat gebeurt wanneer ik nu niet ingrijp. Heb je zicht op hoe lang je nog moet wachten? Heel veel succes!
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kirstensverhaal zei:
Hi, ik was je verhaal aan het lezen en ik heb het zelfde gehad als hoe je het nou omschrijft qua beginnende verslaving. Ik gebruikte ook wel is door de weeks maar gelukkig is dat niet vaak voor gekomen. Nou ben ik zelf in november de ene op de andere dag gestopt omdat ik een realisatie moment kreeg toen ik een lijn nam op werk, dat was voor mij dan ook de laatste keer dat ik 3mmc heb aangeraakt. Ik ben er op eigen houtje mee gestopt maar dat was wel lastig! En wat ik merkte is dat je het echt moet willen. Ik heb het in de maanden ervoor ook een aantal keer geprobeerd maar toen na 2 weken weer terug gevallen. Wat mij hielp als ik zin had in 3mmc dat ik coke haalde en die afzwakken met creatine zodat je veel hebt om de craving niet te hebben maar wel gewoon ā€˜s avonds kan slapen. Ik weet dat de ene drugs met de andere vervangen niet goed is maar dit hielp mij wel echt heel erg. Ik ben in begin nov gestopt en heb 2 weken geleden nog 1x 3mmc geprobeerd maar ik ging er meteen van over mijn nek dus dat was fijn. Ik doe nu wel nog in het weekend iets maar eigenlijk altijd nog maar 1 avond/nacht en helemaal geen 3mmc meer op die ene keer na dan.

Ik hoop dat mijn verhaal je een beetje kan helpen want ik merk ook in mijn omgeving dat er meer mensen het moeilijk hebben met 3mmc en ze het er dan graag met mij over willen hebben omdat ik dan advies kan geven. Daarom als je vragen hebt of iets of iets van steun nodig hebt, contact maar!!!
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je berichtje! Ik moet eerlijk zeggen dat ik juist moeite heb met het feit dat vaak in het weekend gebruikt wordt bij ons, ongeacht welke drug het is. Een aant jaar geleden was dat bijvoorbeeld coke en heb daar destijds ook al veel discussies met mijn man over gehad (over zijn gebruik met name). Met 3mmc merk ik wel dat ik zelf vaker wil, dus duidelijkere cravings (ook doordeweeks idd) en dat besef momentje maakte dat ik ineens het probleem er duidelijker van inzag. Mijn oplossing hier thuis gaat dus ook niet zijn om dan bijv coke te gebruiken, want ik wil helemaal niet meer (zo vaak) gebruiken, snap je? Wel fijn dat het voor jouw gevoel voor jou lijkt te werken!

Ik wil zelf juist de associaties ā€œweekend=drugsā€ of ā€œalcohol=drugsā€ of ā€œgezelligheid=drugsā€ eraf. Dus heb besloten om rigoureus helemaal niks meer te gebruiken (en ook niet te drinken). Heb afgelopen 2 weken een weekend weg met vriendinnen nuchter gedaan, zonder moeite eigenlijk (al gebruiken zij ook niet, maar drinken ze wel). Binnenkort is hier carnaval in het zuiden, normaal gesproken was dat 3’dagen zuipen en gebruiken. Nu heb ik al besproken 2 keer overdag een paar uurtjes mee te gaan (intocht en optocht) wat nuchter prima te doen is. Zo probeer ik mijn weekenden van tevoren al te kaderen en ook andere leuke dingen te plannen. Met vrienden waarmee ik normaal gebruik, hebben we gisteren bijvoorbeeld geluncht in de stad. Ik merk dat er echt iets is veranderd bij mezelf, de noodzaak van stoppen is duidelijker ofzo, en ik wĆ­l ook eigenlijk gewoon niet meer. Ben 35 en vanaf m’n 18e veel gebruikt. Het is wel even goed zo, zo voel ik het nu althans. Maar goed, zit er pas net zo bij dus besef me dat de moeilijke momenten vast nog gaan komen.
K
KirstensverhaalLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hi, ik was je verhaal aan het lezen en ik heb het zelfde gehad als hoe je het nou omschrijft qua beginnende verslaving. Ik gebruikte ook wel is door de weeks maar gelukkig is dat niet vaak voor gekomen. Nou ben ik zelf in november de ene op de andere dag gestopt omdat ik een realisatie moment kreeg toen ik een lijn nam op werk, dat was voor mij dan ook de laatste keer dat ik 3mmc heb aangeraakt. Ik ben er op eigen houtje mee gestopt maar dat was wel lastig! En wat ik merkte is dat je het echt moet willen. Ik heb het in de maanden ervoor ook een aantal keer geprobeerd maar toen na 2 weken weer terug gevallen. Wat mij hielp als ik zin had in 3mmc dat ik coke haalde en die afzwakken met creatine zodat je veel hebt om de craving niet te hebben maar wel gewoon ā€˜s avonds kan slapen. Ik weet dat de ene drugs met de andere vervangen niet goed is maar dit hielp mij wel echt heel erg. Ik ben in begin nov gestopt en heb 2 weken geleden nog 1x 3mmc geprobeerd maar ik ging er meteen van over mijn nek dus dat was fijn. Ik doe nu wel nog in het weekend iets maar eigenlijk altijd nog maar 1 avond/nacht en helemaal geen 3mmc meer op die ene keer na dan.

Ik hoop dat mijn verhaal je een beetje kan helpen want ik merk ook in mijn omgeving dat er meer mensen het moeilijk hebben met 3mmc en ze het er dan graag met mij over willen hebben omdat ik dan advies kan geven. Daarom als je vragen hebt of iets of iets van steun nodig hebt, contact maar!!!
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pompoen zei:
Bedankt voor je berichtje! Ik moet eerlijk zeggen dat ik juist moeite heb met het feit dat vaak in het weekend gebruikt wordt bij ons, ongeacht welke drug het is. Een aant jaar geleden was dat bijvoorbeeld coke en heb daar destijds ook al veel discussies met mijn man over gehad (over zijn gebruik met name). Met 3mmc merk ik wel dat ik zelf vaker wil, dus duidelijkere cravings (ook doordeweeks idd) en dat besef momentje maakte dat ik ineens het probleem er duidelijker van inzag. Mijn oplossing hier thuis gaat dus ook niet zijn om dan bijv coke te gebruiken, want ik wil helemaal niet meer (zo vaak) gebruiken, snap je? Wel fijn dat het voor jouw gevoel voor jou lijkt te werken!

Ik wil zelf juist de associaties ā€œweekend=drugsā€ of ā€œalcohol=drugsā€ of ā€œgezelligheid=drugsā€ eraf. Dus heb besloten om rigoureus helemaal niks meer te gebruiken (en ook niet te drinken). Heb afgelopen 2 weken een weekend weg met vriendinnen nuchter gedaan, zonder moeite eigenlijk (al gebruiken zij ook niet, maar drinken ze wel). Binnenkort is hier carnaval in het zuiden, normaal gesproken was dat 3’dagen zuipen en gebruiken. Nu heb ik al besproken 2 keer overdag een paar uurtjes mee te gaan (intocht en optocht) wat nuchter prima te doen is. Zo probeer ik mijn weekenden van tevoren al te kaderen en ook andere leuke dingen te plannen. Met vrienden waarmee ik normaal gebruik, hebben we gisteren bijvoorbeeld geluncht in de stad. Ik merk dat er echt iets is veranderd bij mezelf, de noodzaak van stoppen is duidelijker ofzo, en ik wĆ­l ook eigenlijk gewoon niet meer. Ben 35 en vanaf m’n 18e veel gebruikt. Het is wel even goed zo, zo voel ik het nu althans. Maar goed, zit er pas net zo bij dus besef me dat de moeilijke momenten vast nog gaan komen.
Klik om te vergroten...
Wat ben je goed bezig zeg! Heel knap!🤩
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Torchic zei:
Wat ben je goed bezig zeg! Heel knap!🤩
Klik om te vergroten...
Wat lief!! Voel me er ook wel goed over inderdaad :) al krijg ik er ook nu al wel vragen over: ā€œwaarom maak je het jezelf zo lastigā€ en ā€œhet valt toch wel meeā€ en ā€œbij het feestje dan en dan ga je dan ook niks gebruiken..?ā€. Maar goed, voor mezelf weet ik goed waarom ik het doe en dat is het belangrijkste.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#18
HappyMind zei:
Herken je het overdenken van jezelf? Ik denk dat het in deze situatie ook wel een logisch gevolg is. Omdat je zo bewust bezig bent met wat je juist niet/wel wilt en dat nieuwe patronen aanleren tijd nodig heeft.
Klik om te vergroten...
Ja is logisch inderdaad, maar herken ik ook wel van mezelf. Kan nogal veel in mijn hoofd zitten en wil ook altijd alles proberen te verklaren. Vandaar dat ā€œverdovenā€ soms juist ook zo fijn is, even dat hoofd uit haha. Dat is nu de uitdaging. Ik hou echter wel van uitdagingen dus komt vast goed! šŸ¤—
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Pompoen zei:
Kom je dan niet de hele dag door situaties tegen waarin je dus normaal gesproken zou blowen?
Klik om te vergroten...
Ja, eerste weken wel, maar ondertussen ben ik alleen maar positief over het feit dat ik niet hoef te gebruiken om het leuk te hebben. Ik blijf last hebben van extra vermoeidheid en zal nog wel even aan kunnen houden.
Ik voel me wel steeds sterker worden mentaal en fysiek en kan verder werken aan lange termijn plannen. En genieten van het nu lukt ook op veel momenten van de meeste dagen.:)

Pompoen zei:
Merk je al verschil zo na een maand?
Klik om te vergroten...
Die maand betreft alcohol en er waren toch een aantal momenten dat ik wel trek had, maar gezien ik besloten heb een jaar niet te drinken, was er weinig mogelijkheid om te overdenken.
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
#20
Torchic zei:
Wat knap dat jullie dit inzicht hebben en ermee aan de slag willen gaan!

Ik ben zelf ook verslaafd geraakt aan 3-MMC en mij lukte het niet om er zelf mee te stoppen. Ik ben in behandeling gegaan bij verslavingszorg en ben inmiddels bijna 9 maanden clean.

Mijn ervaring is dat het heel lastig is om hier zelf mee te stoppen en je iedere keer wel weer een smoesje bedenkt om toch te gaan gebruiken en het gaat van kwaad tot erger. Je word echt meegezogen in de verslaving en pas als je je dat beseft is het ontzettend moeilijk om daaruit te komen.

Net zoals @dupont aanbied je mag mij altijd vragen stellen of om gewoon eventjes te kletsen!šŸ’•
Klik om te vergroten...
Wat knap van je dat je eruit bent gekomen! Wat een rotspul (understatement) is het zeg… super lief jouw aanbod ook en hou ik zeker in gedachten op moeilijke momenten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."