#1
Liefff! Fijn om het hier te delen.Dikke knuffel voor jou! 💛
Liefff! Fijn om het hier te delen.Dikke knuffel voor jou! 💛
Nou.. ik drink ook nog wel af en toe een drankje de laatste tijd, maar dan max 2. Gisteren bijv één prosecco op bij het feestje en daarna overgestapt op 0.0. Dat vind ik prima zo.@Pompoen Was jij nu trouwens óók gestopt met drinken, of alleen met drugs? Met alles geloof ik, toch?
Bij mij is het inmiddels beperkt tot 'en en toe een drankje' (en ook dat gaat stoppen binnenkort, maar ben nog effe aan het 'uitfaden'). Sinds vijf weken helemaal geen drugs meer gebruikt! Weinig cravings ook, moet ik zeggen. Heeel af en toe een trigger, maar zéker niet zo erg dat ik denk: ik ga de dealer bellen. 🥳
Lijkt erop dat jullie wel veel risico nemen ja.Hebben jullie misschien nog andere tips? Ik ben zelfs verslavingszorg aan het overwegen maar wil het eerst nog eens zelf proberen.
Goed dat je hier om hulp vraagt. Je gebruikersvrienden informeren is een goede eerste stap, maar nog beter kun je ze een tijdje niet zien. Ga plekken met alcohol en drugs uit de weg, en vermijd als het mogelijk is plekken en mensen die een trigger kunnen zijn, bijv. de plek waar je met je dealer afsprak of een club waar je altijd ging feesten.We hebben de nrs verwijderd en overgebleven drugs weggegooid. En opnieuw afgesproken om komende tijd niet te drinken en ook onze “gebruikersvrienden “ in te lichten. Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in, aangezien we dit al vaker hebben afgesproken maar toch lukt het steeds niet om vol te houden. Hebben jullie misschien nog andere tips? Ik ben zelfs verslavingszorg aan het overwegen maar wil het eerst nog eens zelf proberen. Dank alvast!!
En dank voor de concrete tips. Die neem ik zeker mee! Ook jouw aanbod om even 1 op 1 te sparren waardeer ik echt!Goed dat je hier om hulp vraagt. Je gebruikersvrienden informeren is een goede eerste stap, maar nog beter kun je ze een tijdje niet zien. Ga plekken met alcohol en drugs uit de weg, en vermijd als het mogelijk is plekken en mensen die een trigger kunnen zijn, bijv. de plek waar je met je dealer afsprak of een club waar je altijd ging feesten.
Spreek met jezelf af dat als je nog een keer gebruikt, je dan naar de huisarts gaat voor hulp, en doe dat ook. Beloftes van "echt de laatste keer" werken niet. In de tussentijd kun je een keer een meeting bezoeken. In mijn handtekening staat een link naar NA, maar je kunt ook naar CA of AA gaan. Ga er maar zitten en luister. En als je het durft vertel je eigen verhaal maar.
En als je even 1 op 1 wil voor wat dan ook: m'n inbox staat voor je open.
Ik merk dat ik de hele dag al een soort van onrustig ben. Heb zin om te drinken, stoom af te blazen, ben ergens ook zenuwachtig voor vanavond. Ga ik het leuk vinden, hoe ga ik uitleggen dat ik nog steeds niks wil drinken/gebruiken (anderen zien ons probleem niet echt en ik heb het idee dat ze vinden dat we overdrijven of te streng zijn ofzo). Ik maak het in ieder geval heel groot in m’n hoofd. Ook heb ik er dus ook wel zin in en ook van “leuke kriebels” heb ik de neiging om die te verdoven. De middag voordat ik naar een festival ga bijvoorbeeld heb ik meestal thuis al een paar wijn gedronken.
Nouja, weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil. Gewoon even m’n gedachten ordenen denk ik. Fijn weekend allemaal! 🤗
Thanks voor de tip! Soms vergeet ik de positieve effecten en lijkt het alsof ik het enkel doe om de negatieve effecten te vermijden zeg maar, dus geen kater, geen ellendig schuldgevoel etc, maar moet het idd omdraaien: ik voel me fit, word al de hele week vóór de wekker wakker, heb zin om dingen te ondernemen, huis is opgeruimd, heb meer geduld richting mijn kind.Nogmaals: hartstikke goed bezig. Jullie pakken het serieus aan zo. Welke positieve effecten merk je nu? Soms helpt het om daar wat actiever bij stil te staan. Bespreek het bijvoorbeeld kort met je partner. Even de pluspunten van geheelonthouden opsommen. Dat kan de 'kriebels' en spanning voor vanavond wegnemen. Je hebt het weer even extra scherp op je netvlies; waar je het voor doet.
Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat goede vrienden jullie zullen (ver)oordelen. In hoeverre heb je ze meegenomen in jullie - ik noem het maar even - traject? Het is goed om daar open en eerlijk over te zijn naar vrienden. Ook (of wellicht JUIST) wanneer zij wel in gebruik zijn. Je zult je verbazen hoe positief en supportive de reacties zullen zijn. Er vanuitgaande dat het goede, volwassen vrienden zijn. Sterker nog: kan ook een mooi onderwerp van gesprek zijn op de avond zelf. Dat haalt druk van de ketel. En nee, het hoeft er natuurlijk niet de hele avond over te gaan. Vaak verandert het onderwerp na verloop van tijd op een natuurlijke manier.
Veel plezier vanavond!
Goed te lezen dat het makkelijker wordt. En ook dat je zo hard aan jezelf werkt, heel knap!Ik begrijp het wel hoor, de spanning. Veel in je hoofd zitten en een beetje voorspellen hoe de avond zal gaan lopen. 'Wat vinden mensen van de keuzes die wij maken??' Gelukkig zijn mensen niet zo bezig met jou als jouw hoofd je probeert wijs te maken 😉. De spotlight staat immers niet op jou vanavond. Je maakt een gezonde keuze. Je wilt er vanavond voor je vrienden zijn, maar later en morgen ook voor je kind. En als jij je daar nuchter het prettigst bij voelt, is dat jouw keus. Misschien dat je daar nu nog niet zo sterk in voelt maar dat zal met de tijd wel komen. Geloof me. Ik heb zo veel meer respect voor mezelf gekregen nu door 8 maand in herstel te zijn en keihard aan mezelf te werken. Dan hoe ik naar mezelf keek net 1 maand in herstel.
Niet te veel invullen en lekker op je af laten komen. Lekker plezier maken vanavond! Succes 🙂
Haha ja precies dit. Soms ook wel lekker als je hoofd ff uit kan ofzo. Dat mis ik dan wel. Normaal vliegt de tijd voorbij, nu ging het echt traaaag. Het punt is denk ik ook dat ik moet accepteren dat dit soort dingen gewoon anders zijn dan anders. Ik verwacht dan in dezelfde vibe te komen als wanneer ik van alles op heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat maakt dan misschien ook wel die zucht. Achja, ben ook alles aan het over rationaliseren. Nu lekker naar bed 👵🏻Haha herkenbaar. Doet me denken aan mijn eerste kerstborrel nuchter afgelopen december. Het is toch op een andere manier omgaan met alle prikkels he. Ik vond het even bijkletsen wel leuk, maar kreeg toch vaak de vraag of ik nog wat te drinken wilde. En dan ieder keer passen omdat 'ik met de auto was'. Hoef ook niet elke 20min een cola 😝. Na 2 uurtjes kwam de boel wat losser, muziek aan, lichten gedimd, mensen op de dansvloer. Begon toen de alcohol te ruiken bij de mensen waarmee ik stond te kletsen. Merkte ook dat ik zucht kreeg en wat miste ofzo? Vond het ook wel mooi geweest en ben weggegaan.
Grappig, dat “uitzetten” of anders gezegd, door geheelonthouding continu aanstaan, is iets waar ik de eerste maanden ook wel mee bezig was. Dat is ook logisch. Je verdooft letterlijk nooit meer. Ik vond dat in het begin ook wel heftig. Alles komt non-stop ongefilterd binnen. Nu ik hier weer over nadenk besef ik mij dat dit naarmate de tijd vordert ook ‘normaler’ wordt. Tegelijkertijd kwam ik er wel achter dat ik hierdoor ook echt ging voelen. Continu. Elk moment van de dag (of ik het nou wilde of niet, verdoven immers geen optie).Haha ja precies dit. Soms ook wel lekker als je hoofd ff uit kan ofzo. Dat mis ik dan wel. Normaal vliegt de tijd voorbij, nu ging het echt traaaag. Het punt is denk ik ook dat ik moet accepteren dat dit soort dingen gewoon anders zijn dan anders. Ik verwacht dan in dezelfde vibe te komen als wanneer ik van alles op heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat maakt dan misschien ook wel die zucht. Achja, ben ook alles aan het over rationaliseren. Nu lekker naar bed 👵🏻
Ja dat is ook helemaal zo. Fijn jouw bericht, om te horen dat het ook normaler wordt of went ofzo. Dat echt voelen herken ik ook wel van een periode dat ik enkele maanden niets gebruikte en komt nu ook weer terug; tranen zitten dan hoog om zowel verdrietige als ook mooie dingen (zoals mooie muziek of m’n kind blij zien). Meteen tranen in m’n ogen haha, echt een zachtgekookt ei.Grappig, dat “uitzetten” of anders gezegd, door geheelonthouding continu aanstaan, is iets waar ik de eerste maanden ook wel mee bezig was. Dat is ook logisch. Je verdooft letterlijk nooit meer. Ik vond dat in het begin ook wel heftig. Alles komt non-stop ongefilterd binnen. Nu ik hier weer over nadenk besef ik mij dat dit naarmate de tijd vordert ook ‘normaler’ wordt. Tegelijkertijd kwam ik er wel achter dat ik hierdoor ook echt ging voelen. Continu. Elk moment van de dag (of ik het nou wilde of niet, verdoven immers geen optie).
Het is en blijft een kwestie van het doen van consessies. Je zult idd niet meer in de party vibe komen, maar daar komen andere mooie en waardevolle momenten voor terug. Op een andere manier. Bijvoorbeeld met je kind en partner op deze niet brakke ochtend.
Hahaha ja stom hè! We hebben allebei ook hoofdpijn nu.. 🥴 prikkels en ook door suiker in die 0.0 of frisdrankjes denk ik. Maar goed, geen gewetenskater iig 😉 die zijn altijd het heftigst bij mijEn dan heb ik na mijn nuchtere borrels helaas toch vaak alsnog een kater.. haha. Slaaptekort en ritmeverandering hakken er bij mij ook keihard in!
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."