Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeginnende 3mmc verslaving

Beginnende 3mmc verslaving

289 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
P
PompoenLid
01-01-2024, 00:00
HappyMind zei:
Dikke knuffel voor jou! 💛
Klik om te vergroten...
Liefff! Fijn om het hier te delen.
P
PompoenLid
Jazz35 zei:
@Pompoen Was jij nu trouwens óók gestopt met drinken, of alleen met drugs? Met alles geloof ik, toch?

Bij mij is het inmiddels beperkt tot 'en en toe een drankje' (en ook dat gaat stoppen binnenkort, maar ben nog effe aan het 'uitfaden'). Sinds vijf weken helemaal geen drugs meer gebruikt! Weinig cravings ook, moet ik zeggen. Heeel af en toe een trigger, maar zéker niet zo erg dat ik denk: ik ga de dealer bellen. 🥳
Klik om te vergroten...
Nou.. ik drink ook nog wel af en toe een drankje de laatste tijd, maar dan max 2. Gisteren bijv één prosecco op bij het feestje en daarna overgestapt op 0.0. Dat vind ik prima zo.
Super knap, 5 weken al! 🤗
P
PompoenLid
Hoi allemaal,

al lange tijd gebruik ik drugs (xtc, mdma, coke) op een recreatieve manier, dat wil zeggen voornamelijk op (techno)feesten. Afgelopen jaar hebben we een soort nieuwe vriendengroep waar we veel mee afspreken en eigenlijk is daar altijd 3mmc bij. Dit heeft ertoe geleid dat vrijwel elk weekend 3mmc wordt gebruikt en daar heb ik last van, zowel fysiek als mentaal. Ik merk enorme cravings wanneer ik een lastig moment heb, ook overdag en wanneer ik bijv met mijn kind thuis ben. Dit ken ik helemaal niet en ben ik ook erg van geschrokken.

Ik heb daarom afgelopen oktober besloten om tot oud en nieuw niet te drinken (en dus te gebruiken), aangezien alcohol altijd een opstapje is tot drugs. Dit ging vrij goed, tot de week vóór oud en nieuw. We hadden een feestje bij mensen thuis en ineens was ik helemaal klaar met het “gezonde gedoe” en vond ik dat ik wel 2 drankjes mocht. Dat leidde natuurlijk tot heel veel meer drankjes en mijn man belde de dealer voor 3mmc. De dag erna had ik mega veel spijt, maar die week nog eens gebruikt met vrienden thuis en dus ook met oud en nieuw. Gisteren bleven vrienden (die helemaal niet gebruiken) eten en na 2 drankjes belde mijn man weer de dealer, terwijl we eigenlijk dry january wilden doen vanwege ons drugsgebruik. we zitten dan stiekem 3mmc te snuiven terwijl de rest van niks weet.. Kortom hebben we in slechts 2 weken best veel gebruikt, terwijl we dit niet wilden. Ik merk ook dat ik steeds meer pak en maar door ga, zelfs als ik vervolgens in bed lig. Ik vind het echt verslavingsgedrag en maak me zorgen. Dit net ook met mijn man besproken en hij deelt de zorgen.

We hebben de nrs verwijderd en overgebleven drugs weggegooid. En opnieuw afgesproken om komende tijd niet te drinken en ook onze “gebruikersvrienden “ in te lichten. Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in, aangezien we dit al vaker hebben afgesproken maar toch lukt het steeds niet om vol te houden. Hebben jullie misschien nog andere tips? Ik ben zelfs verslavingszorg aan het overwegen maar wil het eerst nog eens zelf proberen. Dank alvast!!
M
Manu76Lid
Pompoen zei:
Hebben jullie misschien nog andere tips? Ik ben zelfs verslavingszorg aan het overwegen maar wil het eerst nog eens zelf proberen.
Klik om te vergroten...
Lijkt erop dat jullie wel veel risico nemen ja.
Heel veel sterkte toegewenst en hoop dat jullie de juiste beslissingen kunnen nemen voor jezelf en kind.
Hebben jullie zwart op wit de voor en nadelen van drugsgebruik opgeschreven?

En dan niet nog eens proberen, maar echt stoppen met de middelen die je niet onder controle hebt.
Stop dus direct, maar bereid je al voor op professionele hulp. Schrijf de stappen op en organiseer je toekomst met hulp van de verslavingszorg..
Dan weet je, dat nogmaals consumeren ook betekent, dat je jezelf echt als junkie moet gaan beschouwen met alle gevolgen van dien.

Dus niet proberen, maar organiseren denk ik als tip te geven..
P
PompoenLid
Dank je wel voor je reactie! Ik neem je tips zeker mee en je hebt helemaal gelijk dat we niet meer moeten “proberen”, dat is veel te vrijblijvend.
_
_shikantazaLid
Pompoen zei:
We hebben de nrs verwijderd en overgebleven drugs weggegooid. En opnieuw afgesproken om komende tijd niet te drinken en ook onze “gebruikersvrienden “ in te lichten. Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in, aangezien we dit al vaker hebben afgesproken maar toch lukt het steeds niet om vol te houden. Hebben jullie misschien nog andere tips? Ik ben zelfs verslavingszorg aan het overwegen maar wil het eerst nog eens zelf proberen. Dank alvast!!
Klik om te vergroten...
Goed dat je hier om hulp vraagt. Je gebruikersvrienden informeren is een goede eerste stap, maar nog beter kun je ze een tijdje niet zien. Ga plekken met alcohol en drugs uit de weg, en vermijd als het mogelijk is plekken en mensen die een trigger kunnen zijn, bijv. de plek waar je met je dealer afsprak of een club waar je altijd ging feesten.

Spreek met jezelf af dat als je nog een keer gebruikt, je dan naar de huisarts gaat voor hulp, en doe dat ook. Beloftes van "echt de laatste keer" werken niet. In de tussentijd kun je een keer een meeting bezoeken. In mijn handtekening staat een link naar NA, maar je kunt ook naar CA of AA gaan. Ga er maar zitten en luister. En als je het durft vertel je eigen verhaal maar.

En als je even 1 op 1 wil voor wat dan ook: m'n inbox staat voor je open.
P
PompoenLid
Wat ontzettend fijn jullie reacties. Het bevestigt mijn gevoel dat we dit echt serieus moeten nemen. We zitten in een omgeving (meerdere vriendengroepen) waarbij gebruik zo gangbaar/normaal is dat het lijkt alsof ik de enige ben die zich hier zorgen over maakt. Door het hier te hebben gedeeld en jullie reacties voel ik ineens zoveel motivatie om dit aan te pakken. Dank jullie wel daarvoor. Waar mijn man vanochtend nog zei: “we gaan tot carnaval niets meer pakken” denk ik nu: dit kunnen wij helemaal niet meer, gereguleerd eens in de zoveel tijd gebruiken. In ieder geval niet totdat dit compleet uit ons systeem is en dan is het nog de vraag of het kan.
T
TorchicLid
Wat knap dat jullie dit inzicht hebben en ermee aan de slag willen gaan!

Ik ben zelf ook verslaafd geraakt aan 3-MMC en mij lukte het niet om er zelf mee te stoppen. Ik ben in behandeling gegaan bij verslavingszorg en ben inmiddels bijna 9 maanden clean.

Mijn ervaring is dat het heel lastig is om hier zelf mee te stoppen en je iedere keer wel weer een smoesje bedenkt om toch te gaan gebruiken en het gaat van kwaad tot erger. Je word echt meegezogen in de verslaving en pas als je je dat beseft is het ontzettend moeilijk om daaruit te komen.

Net zoals @dupont aanbied je mag mij altijd vragen stellen of om gewoon eventjes te kletsen!💕
P
PompoenLid
dupont zei:
Goed dat je hier om hulp vraagt. Je gebruikersvrienden informeren is een goede eerste stap, maar nog beter kun je ze een tijdje niet zien. Ga plekken met alcohol en drugs uit de weg, en vermijd als het mogelijk is plekken en mensen die een trigger kunnen zijn, bijv. de plek waar je met je dealer afsprak of een club waar je altijd ging feesten.

Spreek met jezelf af dat als je nog een keer gebruikt, je dan naar de huisarts gaat voor hulp, en doe dat ook. Beloftes van "echt de laatste keer" werken niet. In de tussentijd kun je een keer een meeting bezoeken. In mijn handtekening staat een link naar NA, maar je kunt ook naar CA of AA gaan. Ga er maar zitten en luister. En als je het durft vertel je eigen verhaal maar.

En als je even 1 op 1 wil voor wat dan ook: m'n inbox staat voor je open.
Klik om te vergroten...
En dank voor de concrete tips. Die neem ik zeker mee! Ook jouw aanbod om even 1 op 1 te sparren waardeer ik echt!
D
DamiusLid
Nogmaals: hartstikke goed bezig. Jullie pakken het serieus aan zo. Welke positieve effecten merk je nu? Soms helpt het om daar wat actiever bij stil te staan. Bespreek het bijvoorbeeld kort met je partner. Even de pluspunten van geheelonthouden opsommen. Dat kan de 'kriebels' en spanning voor vanavond wegnemen. Je hebt het weer even extra scherp op je netvlies; waar je het voor doet.

Pompoen zei:
Ik merk dat ik de hele dag al een soort van onrustig ben. Heb zin om te drinken, stoom af te blazen, ben ergens ook zenuwachtig voor vanavond. Ga ik het leuk vinden, hoe ga ik uitleggen dat ik nog steeds niks wil drinken/gebruiken (anderen zien ons probleem niet echt en ik heb het idee dat ze vinden dat we overdrijven of te streng zijn ofzo). Ik maak het in ieder geval heel groot in m’n hoofd. Ook heb ik er dus ook wel zin in en ook van “leuke kriebels” heb ik de neiging om die te verdoven. De middag voordat ik naar een festival ga bijvoorbeeld heb ik meestal thuis al een paar wijn gedronken.

Nouja, weet niet zo goed wat ik met dit bericht wil. Gewoon even m’n gedachten ordenen denk ik. Fijn weekend allemaal! 🤗
Klik om te vergroten...

Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat goede vrienden jullie zullen (ver)oordelen. In hoeverre heb je ze meegenomen in jullie - ik noem het maar even - traject? Het is goed om daar open en eerlijk over te zijn naar vrienden. Ook (of wellicht JUIST) wanneer zij wel in gebruik zijn. Je zult je verbazen hoe positief en supportive de reacties zullen zijn. Er vanuitgaande dat het goede, volwassen vrienden zijn. Sterker nog: kan ook een mooi onderwerp van gesprek zijn op de avond zelf. Dat haalt druk van de ketel. En nee, het hoeft er natuurlijk niet de hele avond over te gaan. Vaak verandert het onderwerp na verloop van tijd op een natuurlijke manier.

Veel plezier vanavond!
P
PompoenLid
Damius zei:
Nogmaals: hartstikke goed bezig. Jullie pakken het serieus aan zo. Welke positieve effecten merk je nu? Soms helpt het om daar wat actiever bij stil te staan. Bespreek het bijvoorbeeld kort met je partner. Even de pluspunten van geheelonthouden opsommen. Dat kan de 'kriebels' en spanning voor vanavond wegnemen. Je hebt het weer even extra scherp op je netvlies; waar je het voor doet.

Eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat goede vrienden jullie zullen (ver)oordelen. In hoeverre heb je ze meegenomen in jullie - ik noem het maar even - traject? Het is goed om daar open en eerlijk over te zijn naar vrienden. Ook (of wellicht JUIST) wanneer zij wel in gebruik zijn. Je zult je verbazen hoe positief en supportive de reacties zullen zijn. Er vanuitgaande dat het goede, volwassen vrienden zijn. Sterker nog: kan ook een mooi onderwerp van gesprek zijn op de avond zelf. Dat haalt druk van de ketel. En nee, het hoeft er natuurlijk niet de hele avond over te gaan. Vaak verandert het onderwerp na verloop van tijd op een natuurlijke manier.

Veel plezier vanavond!
Klik om te vergroten...
Thanks voor de tip! Soms vergeet ik de positieve effecten en lijkt het alsof ik het enkel doe om de negatieve effecten te vermijden zeg maar, dus geen kater, geen ellendig schuldgevoel etc, maar moet het idd omdraaien: ik voel me fit, word al de hele week vóór de wekker wakker, heb zin om dingen te ondernemen, huis is opgeruimd, heb meer geduld richting mijn kind.

ik heb vrienden er zeker wel in meegenomen en ze geven aan het goed van mij te vinden en het ook te snappen, maar vorige week zei een vriendin wel: ik hoop dat je jezelf niet aan het straffen bent door geen leuke dingen meer te mogen doen of nooit meer een keer te mogen doorhalen. Maar daar gaat het niet om, straffen. Dat heb ik wel proberen uit te leggen. En een andere vriendin zei geïnspireerd te zijn en dat ze ook even nuchter januari wilde doorkomen. Veel vrienden weten ook niet van ons drugsgebruik dus dat maakt het wel soms lastiger om uit te leggen waarom ik ineens niet drink of vroeg naar huis ga, al kom ik daar steeds ook wel uit eigenlijk.

fijn dat je even meedenkt, druk voelt alweer wat minder :)
K
Koffieb00nLid
Ik begrijp het wel hoor, de spanning. Veel in je hoofd zitten en een beetje voorspellen hoe de avond zal gaan lopen. 'Wat vinden mensen van de keuzes die wij maken??' Gelukkig zijn mensen niet zo bezig met jou als jouw hoofd je probeert wijs te maken 😉. De spotlight staat immers niet op jou vanavond. Je maakt een gezonde keuze. Je wilt er vanavond voor je vrienden zijn, maar later en morgen ook voor je kind. En als jij je daar nuchter het prettigst bij voelt, is dat jouw keus. Misschien dat je daar nu nog niet zo sterk in voelt maar dat zal met de tijd wel komen. Geloof me. Ik heb zo veel meer respect voor mezelf gekregen nu door 8 maand in herstel te zijn en keihard aan mezelf te werken. Dan hoe ik naar mezelf keek net 1 maand in herstel.

Niet te veel invullen en lekker op je af laten komen. Lekker plezier maken vanavond! Succes 🙂
P
PompoenLid
Koffieb00n zei:
Ik begrijp het wel hoor, de spanning. Veel in je hoofd zitten en een beetje voorspellen hoe de avond zal gaan lopen. 'Wat vinden mensen van de keuzes die wij maken??' Gelukkig zijn mensen niet zo bezig met jou als jouw hoofd je probeert wijs te maken 😉. De spotlight staat immers niet op jou vanavond. Je maakt een gezonde keuze. Je wilt er vanavond voor je vrienden zijn, maar later en morgen ook voor je kind. En als jij je daar nuchter het prettigst bij voelt, is dat jouw keus. Misschien dat je daar nu nog niet zo sterk in voelt maar dat zal met de tijd wel komen. Geloof me. Ik heb zo veel meer respect voor mezelf gekregen nu door 8 maand in herstel te zijn en keihard aan mezelf te werken. Dan hoe ik naar mezelf keek net 1 maand in herstel.

Niet te veel invullen en lekker op je af laten komen. Lekker plezier maken vanavond! Succes 🙂
Klik om te vergroten...
Goed te lezen dat het makkelijker wordt. En ook dat je zo hard aan jezelf werkt, heel knap!
We zijn alweer thuis, haha. Met iedereen bijgekletst en toen vonden we het wel weer mooi geweest. Geen lastige vragen gehad trouwens, wel geïnteresseerde vragen dus ook wel weer leuk. Merk wel dat ik me nuchter super bewust van alles ben en dan ook niet echt mee kan in het slap ouwehoeren. Wat prima is, maar nog niet helemaal zo voelt. Morgen ben ik iig blij 😅
K
Koffieb00nLid
Haha herkenbaar. Doet me denken aan mijn eerste kerstborrel nuchter afgelopen december. Het is toch op een andere manier omgaan met alle prikkels he. Ik vond het even bijkletsen wel leuk, maar kreeg toch vaak de vraag of ik nog wat te drinken wilde. En dan ieder keer passen omdat 'ik met de auto was'. Hoef ook niet elke 20min een cola 😝. Na 2 uurtjes kwam de boel wat losser, muziek aan, lichten gedimd, mensen op de dansvloer. Begon toen de alcohol te ruiken bij de mensen waarmee ik stond te kletsen. Merkte ook dat ik zucht kreeg en wat miste ofzo? Vond het ook wel mooi geweest en ben weggegaan.
P
PompoenLid
Koffieb00n zei:
Haha herkenbaar. Doet me denken aan mijn eerste kerstborrel nuchter afgelopen december. Het is toch op een andere manier omgaan met alle prikkels he. Ik vond het even bijkletsen wel leuk, maar kreeg toch vaak de vraag of ik nog wat te drinken wilde. En dan ieder keer passen omdat 'ik met de auto was'. Hoef ook niet elke 20min een cola 😝. Na 2 uurtjes kwam de boel wat losser, muziek aan, lichten gedimd, mensen op de dansvloer. Begon toen de alcohol te ruiken bij de mensen waarmee ik stond te kletsen. Merkte ook dat ik zucht kreeg en wat miste ofzo? Vond het ook wel mooi geweest en ben weggegaan.
Klik om te vergroten...
Haha ja precies dit. Soms ook wel lekker als je hoofd ff uit kan ofzo. Dat mis ik dan wel. Normaal vliegt de tijd voorbij, nu ging het echt traaaag. Het punt is denk ik ook dat ik moet accepteren dat dit soort dingen gewoon anders zijn dan anders. Ik verwacht dan in dezelfde vibe te komen als wanneer ik van alles op heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat maakt dan misschien ook wel die zucht. Achja, ben ook alles aan het over rationaliseren. Nu lekker naar bed 👵🏻
D
DamiusLid
Pompoen zei:
Haha ja precies dit. Soms ook wel lekker als je hoofd ff uit kan ofzo. Dat mis ik dan wel. Normaal vliegt de tijd voorbij, nu ging het echt traaaag. Het punt is denk ik ook dat ik moet accepteren dat dit soort dingen gewoon anders zijn dan anders. Ik verwacht dan in dezelfde vibe te komen als wanneer ik van alles op heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat maakt dan misschien ook wel die zucht. Achja, ben ook alles aan het over rationaliseren. Nu lekker naar bed 👵🏻
Klik om te vergroten...
Grappig, dat “uitzetten” of anders gezegd, door geheelonthouding continu aanstaan, is iets waar ik de eerste maanden ook wel mee bezig was. Dat is ook logisch. Je verdooft letterlijk nooit meer. Ik vond dat in het begin ook wel heftig. Alles komt non-stop ongefilterd binnen. Nu ik hier weer over nadenk besef ik mij dat dit naarmate de tijd vordert ook ‘normaler’ wordt. Tegelijkertijd kwam ik er wel achter dat ik hierdoor ook echt ging voelen. Continu. Elk moment van de dag (of ik het nou wilde of niet, verdoven immers geen optie).

Het is en blijft een kwestie van het doen van consessies. Je zult idd niet meer in de party vibe komen, maar daar komen andere mooie en waardevolle momenten voor terug. Op een andere manier. Bijvoorbeeld met je kind en partner op deze niet brakke ochtend :wink:.
R
RnB_fanLid
En dan heb ik na mijn nuchtere borrels helaas toch vaak alsnog een kater.. haha. Slaaptekort en ritmeverandering hakken er bij mij ook keihard in!
P
PompoenLid
Damius zei:
Grappig, dat “uitzetten” of anders gezegd, door geheelonthouding continu aanstaan, is iets waar ik de eerste maanden ook wel mee bezig was. Dat is ook logisch. Je verdooft letterlijk nooit meer. Ik vond dat in het begin ook wel heftig. Alles komt non-stop ongefilterd binnen. Nu ik hier weer over nadenk besef ik mij dat dit naarmate de tijd vordert ook ‘normaler’ wordt. Tegelijkertijd kwam ik er wel achter dat ik hierdoor ook echt ging voelen. Continu. Elk moment van de dag (of ik het nou wilde of niet, verdoven immers geen optie).

Het is en blijft een kwestie van het doen van consessies. Je zult idd niet meer in de party vibe komen, maar daar komen andere mooie en waardevolle momenten voor terug. Op een andere manier. Bijvoorbeeld met je kind en partner op deze niet brakke ochtend :wink:.
Klik om te vergroten...
Ja dat is ook helemaal zo. Fijn jouw bericht, om te horen dat het ook normaler wordt of went ofzo. Dat echt voelen herken ik ook wel van een periode dat ik enkele maanden niets gebruikte en komt nu ook weer terug; tranen zitten dan hoog om zowel verdrietige als ook mooie dingen (zoals mooie muziek of m’n kind blij zien). Meteen tranen in m’n ogen haha, echt een zachtgekookt ei.
Gisteren in bed voelde ik me raar en ergens ook stom. Nu zie ik weer waar ik het voor doe. Het is inderdaad concessies doen en dat is op sommige momenten gewoon stom. Thanks!!
P
PompoenLid
RnB_fan zei:
En dan heb ik na mijn nuchtere borrels helaas toch vaak alsnog een kater.. haha. Slaaptekort en ritmeverandering hakken er bij mij ook keihard in!
Klik om te vergroten...
Hahaha ja stom hè! We hebben allebei ook hoofdpijn nu.. 🥴 prikkels en ook door suiker in die 0.0 of frisdrankjes denk ik. Maar goed, geen gewetenskater iig 😉 die zijn altijd het heftigst bij mij
_
_shikantazaLid
Goed hoor @Pompoen - gek he dat drank en gezelligheid bij veel mensen synoniem zijn. Normaal doen, ja dat is wel echt een grappige. Weet je al hoe lang je abnormaal gaat doen? 😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."