#1
Dit is niet typerend voor wiet. Dit werkt zo bij alle verslavingen. Het is een sluw trucje van je brein om te kunnen blijven gebruiken. Je bent in je hoofd bezig met plannen om te stoppen, wat in werkelijkheid een rationalisatie is om door te kunnen gaan met gebruiken. Je voelt je namelijk kut over dat je blijft gebruiken, maar door plannen te maken 'denk' je dat je bezig bent met een uitweg en dat het goed komt. Alleen het is toekomstmuziek. En jij weet heel goed dat toekomst niet bestaat volgens mij. Er is alleen maar nu 😜Het probleem met willen stoppen met (bijvoorbeeld) wiet is vaak, dat je gestopt wilt zijn met wiet, maar niet wilt stoppen met wiet. Het is dus eigenlijk zo, dat je zou willen dat je wilde stoppen met wiet. Dat is iets anders dan dat je wilt stoppen met wiet. Als je iets niet wilt, dan doe je het niet. Maar je wilt het wel, daarom doe je het. En tegelijkertijd blijft daar dat willen dat je zou willen stoppen. Wat natuurlijk een super frustrerende situatie is.
Het enige dat werkt in 'de toekomst' is volgens mij een datum prikken waarop je stopt. Maar die moet je dan ook naleven. Niet dat er dan een excuusje komt als: ' vandaag is net niet handig want ik moet dit of dat doen.' / 'ik heb nog een beetje wiet, ik kan beter morgen stoppen als het op is.'. En zo kan ik er nog wel een aantal terughalen die ik voor mezelf ook geregeld heb gebruikt.
Alleen voor vandaag. Is niet voor niets zo'n populaire slogan bij AA / NA / CA en al die andere A'tjes.Misschien zet je het doel te hoog/ver voor nu. Je wilt al op die plek zijn van willen stoppen met wiet, terwijl je nog niet wilt stoppen met wiet. Als je nou eerst eens voor jezelf dat idee van "deze keer moet het me permanent of op lange termijn gaan lukken" loslaat en gewoon nu, vandaag, geen wiet gebruikt. Zonder al na te denken over dat je dat morgen ook moet volhouden. Maar gewoon gaat kijken: hoe reageer ik nu, vandaag, op geen wiet gebruiken? En dan kijken hoe je lichaam/geest daar op reageert. Misschien gaat het je zelfs wel lukken. Misschien geeft vandaag niet meer wiet gebruiken je wel een beter gevoel over jezelf dan dat je vandaag gewoon door blijft gaan met gebruiken.
En als vandaag al te lang is, maak het nog kleiner. Alleen dit uur. Alleen de komende 5 minuten. Als ik nu tegen mezelf zeg dat ik nooit meer kan gebruiken, breekt het zweet met nog steeds uit. Maar vandaag niet gebruiken is wel te behappen.
Ja dit dus 😂En als dat het geval is, dan kun je eventueel morgen weer geen wiet gebruiken. Wie weet, geeft je dat weer eigenlijk een beter gevoel dan wel wiet gebruiken.
Maar vergeet morgen eerst even. Waarom niet gewoon vandaag, ook al heb je eerder vandaag geblowd, ook al blow je er op het moment 1... Maakt niet uit. Gewoon de rest van vandaag geen wiet gebruiken. Gewoon even om te kijken hoe dat is. Geen bullshit voornemens, geen lange termijn doelen. Gewoon vandaag kijken: hoe reageer ik op geen wiet gebruiken? Hoe reageert mijn lichaam en voelt het goed om die keuze voor in ieder geval vandaag te kunnen maken?
(Past ook lekker in het 'nu-straatje' vind ik)
Doen!Morgenavond na het werk heb ik sportles in een groepje. Ik weet niet of ik dat nu juist moet gaan doen om de avond door te komen, of dat ik het beter af kan zeggen omdat het idee dat te moeten mij stress geeft en dus de kans op terugval weer vergroot... dit soort praktische dingen loop ik al in vast. Aan de ene kant kan ik alle afleiding gebruiken, aan de andere kant geeft elke afspraak/ verplichting bergen met stress ...
Wat ik me wel afvraag, is waarom je hier stress van krijgt. Voor mij is sporten juist een van die ontladings momentjes. Dus juist om de stress te laten zakken.
Dat is ook fysiek goed te verklaren omdat je adrenaline kan verlagen d.m.v. sport.
Wat mij betreft is dit een hele interessante om te onderzoeken. Waarom geeft jou dit stress? Doe je dan wel de sport die je leuk vind/bij je past?
Wat is voor jou de functie van het sporten?
Dat zijn wel vragen die ik mezelf zou stellen. En ook daadwerkelijk opschrijf. Dan maak je het voor jezelf helder en krijg je meer inzicht in jezelf.
Dit is ontzettend belangrijk!Exact. Probeer om niet je vaste ritueel waarin je normaal te blowen te gaan doen. In mijn geval was dat series bingen, gamen en porno kijken. En toen ik stopte met blowen kwam er een groot gat. Ik ging zoveel mogelijk het huis uit, wandelen, tekenen, creatieve dingen doen, naar de bioscoop, etc.
Nothing changes if nothing changes!
Het klinkt misschien als een nutteloze zin, maar niets is minder waar. Je kan je middel wegnemen. Maar als je verder alles hetzelfde blijft doen, is de kans op een succesvolle stoppoging nagenoeg nihil. Je zit dan met zoveel triggers, stress en problemen die niet aangepakt worden dat je wel met al je issues zit. Maar niet meer je 'oplossing' hebt die je voorheen in blowen zocht.
En dit is een leuk proces als je het mij vraagt. Nieuwe dingen leren ontdekken. Kijken wat je leuk vindt. Het is vaak spannend, maar wel heel leuk om te doen. En zo leer je jezelf beter kennen.
Als die wietwolk optrekt uit je hoofd merk je pas hoe erg het je heeft veranderd in al die tijd. Hoe het je heeft tegen gehouden. En dat beeld van de lachkick stoner in zijn relax hangmat is een hollywood mythe. In het echt zijn echte wiet-junks juist hele trieste mensen die hun levenslust en motivatie zijn kwijtgeraakt.
Heel herkenbaar. Als ik een tijdje niet bloede kwam ik er pas achter in wat voor mistige waas ik leefde die me tegenhield in alles wat ik deed.Dat klinkt hard maar het klopt wel. Je moet nuchter zijn om het te kunnen zien. Stonedheid verblind je tot de waarheid als een soort matrix.
Alles wat met wiet te maken heeft het huis uit. Dat zou mijn advies zijn. Zelfs muziek, films en games die triggeren, zijn discutabel. Als ik hele dagen reggae zou luisteren bijvoorbeeld, zou me dat niet echt helpen 😂Goed idee, om de wiet spullen ritueel te verbranden. Heb vanochtend al alle zooi uit het wietbakje gehaald.. maar eigenlijk moet die grinder gewoon de fik in.
Ik ben in het verleden ook verslaafd geweest aan andere drugs maar wiet is het moeilijkst blijkt nu wel. Het is sociaal geaccepteerd , je gaat er niet in een rot gang kapot aan... nee, je gaat in zombie stand.. net genoeg om te OVERleven...
Nou hoef je dat soort dingen ook niet helemaal los te laten. Ik luister tegenwoordig nog steeds veel hardtechno en psytrance, waar ik voorheen heel veel op gebruikt heb. Maar het is zeker raadzaam om het de eerste tijd te mijden en eens wat andere muziek te luisteren bijvoorbeeld. En als je dan weer 'triggerende' muziek gaat luisteren, dan is het heel goed om eens te kijken wat het precies met je doet. Krijg je die dag meer zucht bijvoorbeeld.
Dit werkt zo voor alle activiteiten die mogelijk triggeren kunnen zijn trouwens. Objectief kijken, wat doet dit met me en werkt dit voor mij?
Zo ben ik ook heel lang gestopt met nieuws kijken. Überhaupt met TV kijken via zenders. Ik kon me gruwelijk opwinden over alle ellende of me mateloos irriteren aan alle reclame. Dit werkte niet mee in mijn zucht.
Tegenwoordig gaat het al wat beter, maar ik heb het wel echt een tijd gemeden.
Wees ook niet bang om hulp te zoeken. Ik heb met mensen in klinische opname gezeten die daar voornamelijk voor 'alleen maar' blowen zaten. Maar zoals eerder al genoemd: wiet een softdrug, my ass....
Je bent echt niet de enige die het niet lukt om op eigen houtje te stoppen met wiet.
Eventueel kan je ook steun halen uit meetings bij zelfhulpgroepen als de NA (Narcotics Anonymous). De 12 stappen die ze in die programmas gebruiken zijn enorm helpend om meer zelfinzicht te krijgen.
Zelf heb ik het blowen weten te stoppen door eerst te stoppen met roken. Volledig over te schakelen op wiet vapen. En dit was ook best pittig, maar ging mij aardig goed af vergeleken met andere stop pogingen.
Ruim 3 maanden later ben ik ook gestopt met wiet vapen. Eerlijk is eerlijk, dat was eigenlijk nog maar een eitje. Alleen de eerste week was even rot met slecht (in)slapen en hevige dromen. Maar daarna was het makkelijk.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik toen nog andere drugs gebruikte. Destijds nog niet dagelijks, maar toch. Ik had nog steeds momenten dat ik perfect kon vluchten.
