Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen met wiet, wanhopig

Stoppen met wiet, wanhopig

55 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#1
teun53 zei:
stoppen met blowen na 38 jaar | DrugsForum
hier een link naar mijn topic bij mij was het meer de drang naar nicotine.
nicotine plijsters hebben mijn er door heen geholpen.
ik rookte alleen joints met tabak en rookte geen sigaretten.
het is mij ook gelukt. week 13 nu niks meer aan de hand.
Klik om te vergroten...
Week 13 is nog lang niet uit de gevarenzone, denk meer aan 2 of 3 jaar.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Het probleem met willen stoppen met (bijvoorbeeld) wiet is vaak, dat je gestopt wilt zijn met wiet, maar niet wilt stoppen met wiet. Het is dus eigenlijk zo, dat je zou willen dat je wilde stoppen met wiet. Dat is iets anders dan dat je wilt stoppen met wiet. Als je iets niet wilt, dan doe je het niet. Maar je wilt het wel, daarom doe je het. En tegelijkertijd blijft daar dat willen dat je zou willen stoppen. Wat natuurlijk een super frustrerende situatie is.
Klik om te vergroten...
Dit is niet typerend voor wiet. Dit werkt zo bij alle verslavingen. Het is een sluw trucje van je brein om te kunnen blijven gebruiken. Je bent in je hoofd bezig met plannen om te stoppen, wat in werkelijkheid een rationalisatie is om door te kunnen gaan met gebruiken. Je voelt je namelijk kut over dat je blijft gebruiken, maar door plannen te maken 'denk' je dat je bezig bent met een uitweg en dat het goed komt. Alleen het is toekomstmuziek. En jij weet heel goed dat toekomst niet bestaat volgens mij. Er is alleen maar nu 😜

Het enige dat werkt in 'de toekomst' is volgens mij een datum prikken waarop je stopt. Maar die moet je dan ook naleven. Niet dat er dan een excuusje komt als: ' vandaag is net niet handig want ik moet dit of dat doen.' / 'ik heb nog een beetje wiet, ik kan beter morgen stoppen als het op is.'. En zo kan ik er nog wel een aantal terughalen die ik voor mezelf ook geregeld heb gebruikt.

Mindless zei:
Misschien zet je het doel te hoog/ver voor nu. Je wilt al op die plek zijn van willen stoppen met wiet, terwijl je nog niet wilt stoppen met wiet. Als je nou eerst eens voor jezelf dat idee van "deze keer moet het me permanent of op lange termijn gaan lukken" loslaat en gewoon nu, vandaag, geen wiet gebruikt. Zonder al na te denken over dat je dat morgen ook moet volhouden. Maar gewoon gaat kijken: hoe reageer ik nu, vandaag, op geen wiet gebruiken? En dan kijken hoe je lichaam/geest daar op reageert. Misschien gaat het je zelfs wel lukken. Misschien geeft vandaag niet meer wiet gebruiken je wel een beter gevoel over jezelf dan dat je vandaag gewoon door blijft gaan met gebruiken.
Klik om te vergroten...
Alleen voor vandaag. Is niet voor niets zo'n populaire slogan bij AA / NA / CA en al die andere A'tjes.

En als vandaag al te lang is, maak het nog kleiner. Alleen dit uur. Alleen de komende 5 minuten. Als ik nu tegen mezelf zeg dat ik nooit meer kan gebruiken, breekt het zweet met nog steeds uit. Maar vandaag niet gebruiken is wel te behappen.

Mindless zei:
En als dat het geval is, dan kun je eventueel morgen weer geen wiet gebruiken. Wie weet, geeft je dat weer eigenlijk een beter gevoel dan wel wiet gebruiken.

Maar vergeet morgen eerst even. Waarom niet gewoon vandaag, ook al heb je eerder vandaag geblowd, ook al blow je er op het moment 1... Maakt niet uit. Gewoon de rest van vandaag geen wiet gebruiken. Gewoon even om te kijken hoe dat is. Geen bullshit voornemens, geen lange termijn doelen. Gewoon vandaag kijken: hoe reageer ik op geen wiet gebruiken? Hoe reageert mijn lichaam en voelt het goed om die keuze voor in ieder geval vandaag te kunnen maken?
Klik om te vergroten...
Ja dit dus 😂
(Past ook lekker in het 'nu-straatje' vind ik)

Unicorn28 zei:
Morgenavond na het werk heb ik sportles in een groepje. Ik weet niet of ik dat nu juist moet gaan doen om de avond door te komen, of dat ik het beter af kan zeggen omdat het idee dat te moeten mij stress geeft en dus de kans op terugval weer vergroot... dit soort praktische dingen loop ik al in vast. Aan de ene kant kan ik alle afleiding gebruiken, aan de andere kant geeft elke afspraak/ verplichting bergen met stress ...
Klik om te vergroten...
Doen!

Wat ik me wel afvraag, is waarom je hier stress van krijgt. Voor mij is sporten juist een van die ontladings momentjes. Dus juist om de stress te laten zakken.

Dat is ook fysiek goed te verklaren omdat je adrenaline kan verlagen d.m.v. sport.

Wat mij betreft is dit een hele interessante om te onderzoeken. Waarom geeft jou dit stress? Doe je dan wel de sport die je leuk vind/bij je past?
Wat is voor jou de functie van het sporten?

Dat zijn wel vragen die ik mezelf zou stellen. En ook daadwerkelijk opschrijf. Dan maak je het voor jezelf helder en krijg je meer inzicht in jezelf.


Dirkjan zei:
Exact. Probeer om niet je vaste ritueel waarin je normaal te blowen te gaan doen. In mijn geval was dat series bingen, gamen en porno kijken. En toen ik stopte met blowen kwam er een groot gat. Ik ging zoveel mogelijk het huis uit, wandelen, tekenen, creatieve dingen doen, naar de bioscoop, etc.
Klik om te vergroten...
Dit is ontzettend belangrijk!

Nothing changes if nothing changes!

Het klinkt misschien als een nutteloze zin, maar niets is minder waar. Je kan je middel wegnemen. Maar als je verder alles hetzelfde blijft doen, is de kans op een succesvolle stoppoging nagenoeg nihil. Je zit dan met zoveel triggers, stress en problemen die niet aangepakt worden dat je wel met al je issues zit. Maar niet meer je 'oplossing' hebt die je voorheen in blowen zocht.

En dit is een leuk proces als je het mij vraagt. Nieuwe dingen leren ontdekken. Kijken wat je leuk vindt. Het is vaak spannend, maar wel heel leuk om te doen. En zo leer je jezelf beter kennen.

Dirkjan zei:
Als die wietwolk optrekt uit je hoofd merk je pas hoe erg het je heeft veranderd in al die tijd. Hoe het je heeft tegen gehouden. En dat beeld van de lachkick stoner in zijn relax hangmat is een hollywood mythe. In het echt zijn echte wiet-junks juist hele trieste mensen die hun levenslust en motivatie zijn kwijtgeraakt.
Klik om te vergroten...
Dirkjan zei:
Dat klinkt hard maar het klopt wel. Je moet nuchter zijn om het te kunnen zien. Stonedheid verblind je tot de waarheid als een soort matrix.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Als ik een tijdje niet bloede kwam ik er pas achter in wat voor mistige waas ik leefde die me tegenhield in alles wat ik deed.


Unicorn28 zei:
Goed idee, om de wiet spullen ritueel te verbranden. Heb vanochtend al alle zooi uit het wietbakje gehaald.. maar eigenlijk moet die grinder gewoon de fik in.
Ik ben in het verleden ook verslaafd geweest aan andere drugs maar wiet is het moeilijkst blijkt nu wel. Het is sociaal geaccepteerd , je gaat er niet in een rot gang kapot aan... nee, je gaat in zombie stand.. net genoeg om te OVERleven...
Klik om te vergroten...
Alles wat met wiet te maken heeft het huis uit. Dat zou mijn advies zijn. Zelfs muziek, films en games die triggeren, zijn discutabel. Als ik hele dagen reggae zou luisteren bijvoorbeeld, zou me dat niet echt helpen 😂

Nou hoef je dat soort dingen ook niet helemaal los te laten. Ik luister tegenwoordig nog steeds veel hardtechno en psytrance, waar ik voorheen heel veel op gebruikt heb. Maar het is zeker raadzaam om het de eerste tijd te mijden en eens wat andere muziek te luisteren bijvoorbeeld. En als je dan weer 'triggerende' muziek gaat luisteren, dan is het heel goed om eens te kijken wat het precies met je doet. Krijg je die dag meer zucht bijvoorbeeld.

Dit werkt zo voor alle activiteiten die mogelijk triggeren kunnen zijn trouwens. Objectief kijken, wat doet dit met me en werkt dit voor mij?

Zo ben ik ook heel lang gestopt met nieuws kijken. Überhaupt met TV kijken via zenders. Ik kon me gruwelijk opwinden over alle ellende of me mateloos irriteren aan alle reclame. Dit werkte niet mee in mijn zucht.

Tegenwoordig gaat het al wat beter, maar ik heb het wel echt een tijd gemeden.

Wees ook niet bang om hulp te zoeken. Ik heb met mensen in klinische opname gezeten die daar voornamelijk voor 'alleen maar' blowen zaten. Maar zoals eerder al genoemd: wiet een softdrug, my ass....

Je bent echt niet de enige die het niet lukt om op eigen houtje te stoppen met wiet.

Eventueel kan je ook steun halen uit meetings bij zelfhulpgroepen als de NA (Narcotics Anonymous). De 12 stappen die ze in die programmas gebruiken zijn enorm helpend om meer zelfinzicht te krijgen.

Zelf heb ik het blowen weten te stoppen door eerst te stoppen met roken. Volledig over te schakelen op wiet vapen. En dit was ook best pittig, maar ging mij aardig goed af vergeleken met andere stop pogingen.
Ruim 3 maanden later ben ik ook gestopt met wiet vapen. Eerlijk is eerlijk, dat was eigenlijk nog maar een eitje. Alleen de eerste week was even rot met slecht (in)slapen en hevige dromen. Maar daarna was het makkelijk.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik toen nog andere drugs gebruikte. Destijds nog niet dagelijks, maar toch. Ik had nog steeds momenten dat ik perfect kon vluchten.
U
Unicorn28Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wow veel nieuwe reacties weer, bedankt! Ik heb even niet geschreven want ik schaamde me dat het me niet lukte. Die wietgeest... so true! Ik was bijv zo hoopvol na het zien van die filmpjes van jan geurtz op youtube, dat ik ineens dacht: ik kan dit! En dat gaf me dan zo veel vertrouwen, dat ik dacht, dit moet ik vieren, met wiet! En dan lukt het morgen want dan pas ik die gedachtegang toe. En BAM... via de achterdeur, terwijl je je best in control voelt, sluipt die verslaving weer binnen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Unicorn28 zei:
Wow veel nieuwe reacties weer, bedankt! Ik heb even niet geschreven want ik schaamde me dat het me niet lukte. Die wietgeest... so true! Ik was bijv zo hoopvol na het zien van die filmpjes van jan geurtz op youtube, dat ik ineens dacht: ik kan dit! En dat gaf me dan zo veel vertrouwen, dat ik dacht, dit moet ik vieren, met wiet! En dan lukt het morgen want dan pas ik die gedachtegang toe. En BAM... via de achterdeur, terwijl je je best in control voelt, sluipt die verslaving weer binnen...
Klik om te vergroten...
Schaam je niet, dat is heel normaal.

Ik heb dat ook vaak gehad, dat ik dacht: hey ik heb al zolang geen wiet gebruikt, laat ik dat eens vieren met... Het middel waar ik een verslavingsprobleem mee heb...

1643c4118039915bcd907067dbf95b53.jpg

Het slaat nergens op, maar zolang die "wietgeest" (probeer het ook weer niet te gebruiken als scapegoat, want dat is óók een trucje van je eigen geest, uiteindelijk is het niet de wiet die je in de verslaving houdt, maar jezelf) actief is, heb je dat soort kromme logica. Alles zo verdraaien om je gebruik te rechtvaardigen.

Als ik jou was zou ik erbij blijven: hoe voelt het om vandaag de rest van de dag geen wiet te gebruiken? Of zoals @LucidLucy zei: hoe is het om (bijvoorbeeld) een uur niet te gebruiken. Het gaat erom dat je bewust wordt van je verslaving. Dat je je "wietgeest" en al zijn trucjes leert doorzien. Zonder dat zal het je altijd manipuleren tot weer gebruiken.
C
Calliweed2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ben zelf nu enkele maanden gestopt
Met roken van wiet op
De plaats waar ik nu woon is de kwaliteit van de wiet bij lange na niet het zelfde maar als ik goede wiet voor handen had gehad was het er nooit van gekomen de eerste twee weken zijn het moeilijkst daarna heb je het ergste we gehad je zou andere dingen moeten gaan zoeken waar je mee bezig kunt zijn en ook interesse in hebt natuurlijk maar het stoppen met wiet was erg lastig helemaal als het zo makkelijk voor handen is twee weken door bijten en dan kom je er wel veel suc6
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Unicorn28 zei:
Het lijkt ook wel of mijn reflecterend vermogen alleen werkt als ik stoned ben. Als ik niks op heb, staan alle radars maar 1 kant op: vergoelijken om nog een keer te roken.
Klik om te vergroten...
Herkenbaar 😂
Dit wordt makkelijker en zoals @Mindless al aangaf wil je inzicht krijgen in die trucjes van je brein. En daar kan je dan weer trucjes tegenover zetten. Één heel fundamenteel trucje voor mij heeft te maken met het volgende:

Unicorn28 zei:
Het is best eng om te merken hoe je geen controle meer hebt over je eigen gedachtes
Klik om te vergroten...
Guess what? Je hebt eigenlijk bijna nergens controle over.
Dat klinkt misschien heel radicaal, maar in mijn beleving is dat wel zo.

In de basis betekent het dat ik nergens de uitkomst over kan bepalen. Ik kan keihard mijn best doen om alles een bepaalde kant op te werken als een controll freak. En toch kan er nog iets gebeuren dat ik niet voorzien had.
Resultaat: ik heb ergens gruwelijk veel energie ingestoken en kreeg nog steeds niet de uitkomst die ik wilde.

Concreet fictief voorbeeld: er komt een positie vrij op je werk die je graag wilt hebben. Je doet wat extra je best, je gaat wat collegas kneden hier en daar. Je zet je beste beentje voor en probeert op alle mogelijke manieren ervoor te zorgen dat jij dat baantje hoe dan ook gaat krijgen.
Dan blijkt een andere sollicitant van buiten toch een betere indruk te maken. Of nog erger, een goed vriendje van je baas te zijn. Krijg je alsnog die positie niet. Dat doet dan nog eens extra pijn omdat je zoveel tijd en energie hebt gestoken in alles naar je hand zetten.

Hoe valt dit bullshit verhaal nou door te trekken naar verslaving?

Bij verslaving werkt het voor mij net zo. Ik heb hoe dan ook geen controle over mijn gebruik. Ik kan met mezelf regels afspreken over hoe vaak; bijvoorbeeld alleen in de avond, alleen in het weekend etc.
Ik kan mezelf beperkingen opleggen zoals maximaal 5 gram per week. Maximaal zoveel in een jointje. Of juist puur maar maximaal 1 joint per dag, etc.
Toch loopt het altijd anders dan ik met mezelf afspreek. Ik kan wel invloed uitoefenen, maar niet de uitkomst bepalen.

Eigenlijk laten deze voorbeelden mij zien dat ik er niet mee om kan gaan. Dus niet gebruiken is een betere oplossing dan 'af en toe' gebruiken. Want dat 'af en toe' heb ik geen controle over.

Nu werkt het ook zo met gebruikersgedachten. Of algemeen met gedachten. Je hebt geen controle over je denken. Of wel?
Ik niet in elk geval. En ik vermoed dat @Mindless hier hetzelfde antwoord over zou geven. Maar dat mag ie zelf zeggen 😉

Wat voor mij werkt is ook de controle over gedachten loslaten. Ik denk wat mijn zieke geest af en toe op laat poppen. Daar heb ik geen controle over. Ik kan wel invloed uitoefenen op hoe ik naar die gedachtes handel.

Ga ik tegen die gedachtes vechten? Ga ik ze wegdrukken? Of laat ik ze er zijn?

Ga ik erin op? Ga ik erin mee? Blijf ik hangen in het dagdromen over gebruik? (Verheerlijking)
Over het algemeen allemaal niet helpend.

Wel helpend is om de gedachte er te laten zijn, maar het te observeren. Een beetje de basis van hoe mindfulness en meditatie werkt. Simpelweg observeren maar er niets mee doen. Dit werkt over het algemeen erg goed tegen verslavingsgedachten. Dit is hoe ik me over probeer te geven aan mijn verslaving. Ik observeer het, maar doe er niets mee. Ga ik er tegen vechten, dan werkt het namelijk averechts. Hetzelfde met wegdrukken.
Je hersenen kunnen heel slecht met ontkenningen overweg.

Probeer maar eens 5 minuten lang niet aan de @Roze Olifant (sorry 😜) te denken. Dat is verrekte lastig nietwaar?

Ik vind de volgende beeldspraak altijd heel mooi.

Mijn verslaving is als Rico Verhoeven. En elke keer dat ik denk te kunnen gebruiken of te vechten tegen mijn verslaving, stap ik tegenover Rico de ring in. Nou kan ik je garanderen dat Rico mij in een klap/trap knock-out heeft.
Die overgave aan mijn verslaving is als het ware dat ik van een afstand de witte handdoek in de ring gooi. En lekker van een afstand ga observeren wat Rico gaat doen. Namelijk: helemaal niks... Hij heeft geen tegenstander!


Lang verhaal, maar dit is in de basis hoe ik omga met controle en vechten tegen zucht.

Klinkt op papier misschien makkelijk, maar is lastig aan te leren in de praktijk. Het is opzich niet moeilijk, maar het gaat vast niet in één keer goed. Terugvallen en moeilijke momenten zijn vaak onderdeel van dit proces. Neem ze serieus, maar wees ook niet te streng voor jezelf!

Maar ik snap het hoor. Als je erachter komt dat je je eigen hoofd niet meer.kan vertrouwen, kan dat best beangstigend zijn. Ik ken het maar al te goed!
U
Unicorn28Lid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Herkenbaar 😂
Dit wordt makkelijker en zoals @Mindless al aangaf wil je inzicht krijgen in die trucjes van je brein. En daar kan je dan weer trucjes tegenover zetten. Één heel fundamenteel trucje voor mij heeft te maken met het volgende:


Guess what? Je hebt eigenlijk bijna nergens controle over.
Dat klinkt misschien heel radicaal, maar in mijn beleving is dat wel zo.

In de basis betekent het dat ik nergens de uitkomst over kan bepalen. Ik kan keihard mijn best doen om alles een bepaalde kant op te werken als een controll freak. En toch kan er nog iets gebeuren dat ik niet voorzien had.
Resultaat: ik heb ergens gruwelijk veel energie ingestoken en kreeg nog steeds niet de uitkomst die ik wilde.

Concreet fictief voorbeeld: er komt een positie vrij op je werk die je graag wilt hebben. Je doet wat extra je best, je gaat wat collegas kneden hier en daar. Je zet je beste beentje voor en probeert op alle mogelijke manieren ervoor te zorgen dat jij dat baantje hoe dan ook gaat krijgen.
Dan blijkt een andere sollicitant van buiten toch een betere indruk te maken. Of nog erger, een goed vriendje van je baas te zijn. Krijg je alsnog die positie niet. Dat doet dan nog eens extra pijn omdat je zoveel tijd en energie hebt gestoken in alles naar je hand zetten.

Hoe valt dit bullshit verhaal nou door te trekken naar verslaving?

Bij verslaving werkt het voor mij net zo. Ik heb hoe dan ook geen controle over mijn gebruik. Ik kan met mezelf regels afspreken over hoe vaak; bijvoorbeeld alleen in de avond, alleen in het weekend etc.
Ik kan mezelf beperkingen opleggen zoals maximaal 5 gram per week. Maximaal zoveel in een jointje. Of juist puur maar maximaal 1 joint per dag, etc.
Toch loopt het altijd anders dan ik met mezelf afspreek. Ik kan wel invloed uitoefenen, maar niet de uitkomst bepalen.

Eigenlijk laten deze voorbeelden mij zien dat ik er niet mee om kan gaan. Dus niet gebruiken is een betere oplossing dan 'af en toe' gebruiken. Want dat 'af en toe' heb ik geen controle over.

Nu werkt het ook zo met gebruikersgedachten. Of algemeen met gedachten. Je hebt geen controle over je denken. Of wel?
Ik niet in elk geval. En ik vermoed dat @Mindless hier hetzelfde antwoord over zou geven. Maar dat mag ie zelf zeggen 😉

Wat voor mij werkt is ook de controle over gedachten loslaten. Ik denk wat mijn zieke geest af en toe op laat poppen. Daar heb ik geen controle over. Ik kan wel invloed uitoefenen op hoe ik naar die gedachtes handel.

Ga ik tegen die gedachtes vechten? Ga ik ze wegdrukken? Of laat ik ze er zijn?

Ga ik erin op? Ga ik erin mee? Blijf ik hangen in het dagdromen over gebruik? (Verheerlijking)
Over het algemeen allemaal niet helpend.

Wel helpend is om de gedachte er te laten zijn, maar het te observeren. Een beetje de basis van hoe mindfulness en meditatie werkt. Simpelweg observeren maar er niets mee doen. Dit werkt over het algemeen erg goed tegen verslavingsgedachten. Dit is hoe ik me over probeer te geven aan mijn verslaving. Ik observeer het, maar doe er niets mee. Ga ik er tegen vechten, dan werkt het namelijk averechts. Hetzelfde met wegdrukken.
Je hersenen kunnen heel slecht met ontkenningen overweg.

Probeer maar eens 5 minuten lang niet aan de @Roze Olifant (sorry 😜) te denken. Dat is verrekte lastig nietwaar?

Ik vind de volgende beeldspraak altijd heel mooi.

Mijn verslaving is als Rico Verhoeven. En elke keer dat ik denk te kunnen gebruiken of te vechten tegen mijn verslaving, stap ik tegenover Rico de ring in. Nou kan ik je garanderen dat Rico mij in een klap/trap knock-out heeft.
Die overgave aan mijn verslaving is als het ware dat ik van een afstand de witte handdoek in de ring gooi. En lekker van een afstand ga observeren wat Rico gaat doen. Namelijk: helemaal niks... Hij heeft geen tegenstander!


Lang verhaal, maar dit is in de basis hoe ik omga met controle en vechten tegen zucht.

Klinkt op papier misschien makkelijk, maar is lastig aan te leren in de praktijk. Het is opzich niet moeilijk, maar het gaat vast niet in één keer goed. Terugvallen en moeilijke momenten zijn vaak onderdeel van dit proces. Neem ze serieus, maar wees ook niet te streng voor jezelf!

Maar ik snap het hoor. Als je erachter komt dat je je eigen hoofd niet meer.kan vertrouwen, kan dat best beangstigend zijn. Ik ken het maar al te goed!
Klik om te vergroten...
Goed uitgelegd, ik kan idd niet verwachten dat die gedachtes zullen veranderen of weggaan in het begin.
Het gevecht ermee aangaan zorgt alleen maar voor meer frustratie en dus zin om te roken. Ik ga het vanavond weer proberen. Heb vandaag wel gerookt maar alles is op en ben niet in de gelegenheid om vanavond nieuwe te halen, ben er dus redelijk zeker van dat het voor vandaag klaar is.
Morgen weer werken, vaak zorgt die afleiding en ook wel stress er dan voor dat ik eind van de dag weer wordt overvallen door velangen. Maargoed ik probeer nu maar niet te veel aan morgen te denken. Zelfs de gedachte aan een nieuwe dag maakt me op dit moment zenuwachtig :(
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Unicorn28 zei:
Goed uitgelegd, ik kan idd niet verwachten dat die gedachtes zullen veranderen of weggaan in het begin.
Het gevecht ermee aangaan zorgt alleen maar voor meer frustratie en dus zin om te roken. Ik ga het vanavond weer proberen. Heb vandaag wel gerookt maar alles is op en ben niet in de gelegenheid om vanavond nieuwe te halen, ben er dus redelijk zeker van dat het voor vandaag klaar is.
Morgen weer werken, vaak zorgt die afleiding en ook wel stress er dan voor dat ik eind van de dag weer wordt overvallen door velangen. Maargoed ik probeer nu maar niet te veel aan morgen te denken. Zelfs de gedachte aan een nieuwe dag maakt me op dit moment zenuwachtig :(
Klik om te vergroten...
Inderdaad, niet aan morgen denken. Alle aandacht alleen op nu. Morgen komt dan wel. Als je nú de keuze maakt om niet te gebruiken, zal het daarna makkelijker worden om die keuze weer te maken. En daarna weer makkelijker en makkelijker. Het is een keuze die je steeds opnieuw moet maken, maar door de keuze van niet gebruiken te maken, zal dat makkelijker worden.

De enige "tijd" waar je echt de autoriteit hebt om keuzes te maken is nu. Als je gaat inzitten over de toekomst, geef je eigenlijk die autoriteit uit handen en ben je er nú, daar waar het er werkelijk op aankomt, niet goed bij, omdat je al met je hoofd bij morgen of volgende week of zo zit.

Maakt het allemaal ook niet tot zo'n grootse opgave. Je hoeft je alleen maar bezig te houden met wat je nu doet/voelt/etc.
U
Unicorn28Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hier ben ik weer even. Vanacht iets best wel heftigs ervaren. Had al dagen wat last van mn spieren, vooral schouders en nek. Nadat ik savonds 2 jointjes rookte, waarvan 1 shop wiet en 1 dealer wiet... kreeg ik een hoofdpijn die steeds erger werd. Ik heb tot 5 uur wakker gelegen in bed en t werd maar erger. Gedoucht, paracetamol... niks hielp. Toen werd ik kotsmisselijk. Ik dacht dat ik een beroerte kreeg ofzo. Ik voel me nu nog niet goed maar als ik me rustig hou gaat het. Ik heb geen idee of dit door de wiet komt, maar ik zie het als een teken dat t nu echt klaar moet zijn. Als het al niet te laat is. Heeft iemand dit ook wel eens gehad?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zoals @Neo-Shulginist in meerdere berichten al aangeeft is (overmatig) blowen absoluut niet alleen maar rozegeur en maneschijn. Het is heel verleidelijk om het blowen te baggitaliseren, maar dat is onterecht. Wiet en hasj demoniseren hoeft ook niet, maar we moeten realistisch zijn.

Voor mij lijken de negatieve kanten best mee te vallen, maar ze zijn er absoluut. Ook ik heb heus weleens paniek of verwarrende gevoelens gehad in de 30 jaar dat ik cannabis heb gebruikt. Niet vaak, maar toch. Ook blowde ik op onhandige momenten. Als je het even moeilijk hebt en juist helder zou moeten zijn om zaken echt aan te kunnen of op te lossen. Dan ging ik hoe tegenstrijdig ook, juist blowen. Ik zie dat nu als mezelf extra saboteren. Alsof je een maraton moet lopen, maar eerst nog even een rugzak met een zwaar gewicht om doet. Je hebt bijvoorbeeld trauma's te verwerken, wat zonder cannabis al lastig is, maar met cannabis nog moeilijker is.
En toch blowen.

Ik ben nog maar 10 dagen gestopt, maar dit inzicht heb ik nu voor mezelf gekregen.

Ik ben nu nog in een stadium dat ik graag over een tijdje weer af en toe op een geschikt moment zou kunnen genieten van de fijne kanten van een cannabisroes. Eigenlijk zoals het 30 jaar geleden was, waarbij het een aanvulling is op je leven en niet een extra hindernis. Dagelijks blowen en denken dat dit onschuldig is, is eigenlijk gewoon jezelf voor de gek houden. En dat doen mensen nu eenmaal graag.

Ik hoop het nog een tijdje vol te houden zonder cannabis en wie weet kan ik daarna weer incidenteel echt ervan genieten i.p.v. een gewoonte in stand te houden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Unicorn28 zei:
Hier ben ik weer even. Vanacht iets best wel heftigs ervaren. Had al dagen wat last van mn spieren, vooral schouders en nek. Nadat ik savonds 2 jointjes rookte, waarvan 1 shop wiet en 1 dealer wiet... kreeg ik een hoofdpijn die steeds erger werd. Ik heb tot 5 uur wakker gelegen in bed en t werd maar erger. Gedoucht, paracetamol... niks hielp. Toen werd ik kotsmisselijk. Ik dacht dat ik een beroerte kreeg ofzo. Ik voel me nu nog niet goed maar als ik me rustig hou gaat het. Ik heb geen idee of dit door de wiet komt, maar ik zie het als een teken dat t nu echt klaar moet zijn.
Klik om te vergroten...
Lijkt me een prima besluit om wiet zo in de ban te doen: "ik wil dit niet meer want ik voel me er niet lekker door." En: "wat fijn dat ik me niet meer vervelend hoef te voelen vanwege het blowen."

Het helpt om jezelf aan die gedachten te herinneren op momenten dat je zin hebt om te blowen. Dan kan je de zin herkennen als: "hee daar heb je dat zeurderige stemmetje weer wat me aan de wiet wil krijgen", waarna je de bovenstaande gedachte oproep: "wat fijn dat ik daar niet meer naar hoef te luisteren."

Op die manier kan de zin snel weer wegtrekken en heb je er dus uiteindelijk niet meer zoveel last van.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heftige verschijnselen, zeg!
Ik kan me haast niet voorstellen dat deze door het stoppen met weed komen...eerder dat er een joint bij zat, die een mindere kwaliteit weed heeft bevat.....
I
InstantKillLid
01-01-2024, 00:00
#13
Unicorn28 zei:
Hier ben ik weer even. Vanacht iets best wel heftigs ervaren. Had al dagen wat last van mn spieren, vooral schouders en nek. Nadat ik savonds 2 jointjes rookte, waarvan 1 shop wiet en 1 dealer wiet... kreeg ik een hoofdpijn die steeds erger werd. Ik heb tot 5 uur wakker gelegen in bed en t werd maar erger. Gedoucht, paracetamol... niks hielp. Toen werd ik kotsmisselijk. Ik dacht dat ik een beroerte kreeg ofzo. Ik voel me nu nog niet goed maar als ik me rustig hou gaat het. Ik heb geen idee of dit door de wiet komt, maar ik zie het als een teken dat t nu echt klaar moet zijn. Als het al niet te laat is. Heeft iemand dit ook wel eens gehad?
Klik om te vergroten...
Ben wel benieuwd hoe het nu gaat. Heb je er nog last van gehad? Ben je gestopt? Heb je hulp gezocht etc.
A
AstronautLid
01-01-2024, 00:00
#14
Fijn topic om te lezen, bedankt voor het delen.
Mijn eerste joint was toen ik 9 jaar was, daar schaam ik me best voor. Daarna op me 12e geblowt, en niet meer gestopt tot me 30e. Ik ben dus bijna mijn leven lang stoned en ik wil ook stoppen. Buiten dat ik in een waas leef, kost het me ook gewoon enorm veel geld (200-300 euro per maand) geld wat ik beter zou kunnen besteden. Gisteren avond de laatste joint gerookt, en nu weer een poging om voorgoed te stoppen met blowen. Topics als deze heb ik wel veel steun aan dus nogmaals bedankt voor het delen van jullie ervaringen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Astronaut zei:
Fijn topic om te lezen, bedankt voor het delen.
Mijn eerste joint was toen ik 9 jaar was, daar schaam ik me best voor. Daarna op me 12e geblowt, en niet meer gestopt tot me 30e. Ik ben dus bijna mijn leven lang stoned en ik wil ook stoppen. Buiten dat ik in een waas leef, kost het me ook gewoon enorm veel geld (200-300 euro per maand) geld wat ik beter zou kunnen besteden. Gisteren avond de laatste joint gerookt, en nu weer een poging om voorgoed te stoppen met blowen. Topics als deze heb ik wel veel steun aan dus nogmaals bedankt voor het delen van jullie ervaringen
Klik om te vergroten...
Heb je een concreet plan/doel? In de zin van: zoveel dagen/weken niet.

Voel je niet gedwongen dit te doen, maar hiervoor heb ik een topic aangemaakt:

Plaats je concrete korte termijn goede voornemen(s)

We proberen het gewoon nog een keer. :) Vermeld hier je concrete goede voornemen, welke vanaf nu ingaat en waarvan je zelf de verdere voorwaarden bepaald. Even een korte beschrijving van je voornemen, de periode van uitvoeren/actie ondernemen en eventuele uitzonderingen. Om mezelf als voorbeeld...
drugsforum.nl drugsforum.nl


Het helpt om je doel concreet te beschrijven, in plaats van vaag: ik ga stoppen en zie wel hoe ver ik kom. Met wiet hebben de meesten na 1 a 2 weken het ergste er vaak op zitten en kun je dan evt weer een korte termijn doel stellen. Zoiets aan mensen vertellen, zelfs hier op DF, helpt ook als stok achter de deur, want we vertellen liever dat we geslaagd zijn dan gefaald.

Maar voel je niet verplicht natuurlijk.

Sowieso top dat je het initiatief neemt te stoppen. Op het laatst leef je in een waas en zijn de pluspunten nog maar minimaal. Bovendien kost het inderdaad ook nog wat.
A
AstronautLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Heb je een concreet plan/doel? In de zin van: zoveel dagen/weken niet.

Voel je niet gedwongen dit te doen, maar hiervoor heb ik een topic aangemaakt:

Plaats je concrete korte termijn goede voornemen(s)

We proberen het gewoon nog een keer. :) Vermeld hier je concrete goede voornemen, welke vanaf nu ingaat en waarvan je zelf de verdere voorwaarden bepaald. Even een korte beschrijving van je voornemen, de periode van uitvoeren/actie ondernemen en eventuele uitzonderingen. Om mezelf als voorbeeld...
drugsforum.nl drugsforum.nl


Het helpt om je doel concreet te beschrijven, in plaats van vaag: ik ga stoppen en zie wel hoe ver ik kom. Met wiet hebben de meesten na 1 a 2 weken het ergste er vaak op zitten en kun je dan evt weer een korte termijn doel stellen. Zoiets aan mensen vertellen, zelfs hier op DF, helpt ook als stok achter de deur, want we vertellen liever dat we geslaagd zijn dan gefaald.

Maar voel je niet verplicht natuurlijk.

Sowieso top dat je het initiatief neemt te stoppen. Op het laatst leef je in een waas en zijn de pluspunten nog maar minimaal. Bovendien kost het inderdaad ook nog wat.
Klik om te vergroten...

Hey Mindless, ik heb voor nu het voornemen om 1 keer in de maand te blowen, bijvoorbeeld eind van de maand als het geld komt om dan eens een 10tje wiet te halen. Nu rook ik een 10tje per dag, dat loopt enorm in de kosten en ik krijg er financiele problemen door. Nu is het zwaar maar ik hoop inderdaad dat na 2 weken het ergste geweest is. Het werkt voor mij niet om te zeggen dat ik nooit meer ga blowen, dus heb ik een andere strategie nodig. Ik ga ook ff je topic checken bedankt voor het delen man
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Astronaut zei:
Fijn topic om te lezen, bedankt voor het delen.
Mijn eerste joint was toen ik 9 jaar was, daar schaam ik me best voor.
Klik om te vergroten...
Waarom schaam je je daarvoor? Het is namelijk niet iets waarvoor ik een 9-jarig kind persoon voor verantwoordelijk zou houden.

Astronaut zei:
Daarna op me 12e geblowt, en niet meer gestopt tot me 30e. Ik ben dus bijna mijn leven lang stoned en ik wil ook stoppen.
Klik om te vergroten...
Ik vraag me bij dit soort dingen gelijk af: in wat voor omgeving groeide die persoon dan op? Want er was dus ook een omgeving die jou op je 9e levensjaar in contact bracht met cannabis. In die omgeving zou je eigenlijk verwachten dat er verantwoordelijke volwassenen aanwezig zijn die er zorg voor dragen.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Heb mijn verslaving van coke/mefi verlegd op wiet. (“Want ja, wieg roken is minder erg dan snuiven he”) iets wat ik mezelf wijsmaak(te). Ik rookte in augustus (op het laatst) zo’n 6-7g per dag. Had als ik 10u niets rookte echt mega erge craving, was geïrriteerd en gespannen. Ben dan voor een week naar Oostenrijk gegaan en tadaaa ik was gestopt voor toch een maand en half. Tot een week geleden..Voelde me zo goed zonder..maar toch de beslissing genomen om het weer te doen. Mijn vriend heeft eerder al een psychose gehad door cannabis waardoor een ernstig ongeluk. Je zou zeggen dat dat mij weerhoudt van gebruik maar nee…Met de kennis die ik heb over dat mijn vriend weer in een psychose kan geraken hierdoor, doet het me nog steeds niet veel en het enige waar ik aan kan denken is gebruik
U
Unicorn28Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Vorig jaar zomer opende ik een topic over stoppen met wiet roken.
Het is me tot op heden nog steeds niet gelukt en ik voel me wanhopig.
Elke dag ga ik door het zelfde gedachte cirkeltje heen. Elke dag denk ik, ik ga stoppen, om het vervolgens weer een dag uit te stellen.
Uitstellen wordt op alle vlakken steeds erger, inmiddels stel ik het hele leven zowat uit. Werk dingen, sociale contacten, gezond leven, energie steken in mijn relatie... allemaal begin ik er wel aan als ik gestopt ben. Het maakt stoppen eigenlijk nog zwaarder dan het al is.
Inmiddels ben ik ook zo depri, onrustig en angstig dat ik de dag niet eens meer doorkom zonder het vooruitzicht van savonds roken. En heb ik geen idee wat ik met mezelf aan moet als ik niet rook. Ik pak door in het dagelijks leven omdat ik in mn hoofd heb dat ik dan savonds kan roken... zonder dat vooruitzicht valt het laatste beetje daadkracht/motivatie weg.
Maar het leven zo wordt steeds zwaarder, ik leef in een soort mist, krijg gesprekken maar half mee en mn geheugen is non existent.
Door de depressieve gevoelens kan ik me ook niet meer voorstellen dat het leven beter kan worden als ik stop.
Hulp zoeken durf ik niet, ik hoop op het forum hier wat tips of steun te kunnen krijgen.
Ik weet dat het maar wiet is, en misschien een beetje flauw klinkt, maar het is het hele gedrag en de gedachtes eromheen die me gek maken. En de gevolgen voor mijn leven. Ik rook ook veel te veel en heb daardoor last van mn longen. Ben chronisch moe. En gewoon radeloos :(
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Unicorn28 zei:
Vorig jaar zomer opende ik een topic over stoppen met wiet roken.
Het is me tot op heden nog steeds niet gelukt en ik voel me wanhopig.
Elke dag ga ik door het zelfde gedachte cirkeltje heen. Elke dag denk ik, ik ga stoppen, om het vervolgens weer een dag uit te stellen.
Uitstellen wordt op alle vlakken steeds erger, inmiddels stel ik het hele leven zowat uit. Werk dingen, sociale contacten, gezond leven, energie steken in mijn relatie... allemaal begin ik er wel aan als ik gestopt ben. Het maakt stoppen eigenlijk nog zwaarder dan het al is.
Inmiddels ben ik ook zo depri, onrustig en angstig dat ik de dag niet eens meer doorkom zonder het vooruitzicht van savonds roken. En heb ik geen idee wat ik met mezelf aan moet als ik niet rook. Ik pak door in het dagelijks leven omdat ik in mn hoofd heb dat ik dan savonds kan roken... zonder dat vooruitzicht valt het laatste beetje daadkracht/motivatie weg.
Maar het leven zo wordt steeds zwaarder, ik leef in een soort mist, krijg gesprekken maar half mee en mn geheugen is non existent.
Door de depressieve gevoelens kan ik me ook niet meer voorstellen dat het leven beter kan worden als ik stop.
Hulp zoeken durf ik niet, ik hoop op het forum hier wat tips of steun te kunnen krijgen.
Ik weet dat het maar wiet is, en misschien een beetje flauw klinkt, maar het is het hele gedrag en de gedachtes eromheen die me gek maken. En de gevolgen voor mijn leven. Ik rook ook veel te veel en heb daardoor last van mn longen. Ben chronisch moe. En gewoon radeloos :(
Klik om te vergroten...

Ja het irritante aan stoppen met wiet is dat de eerste dag het vervelendst is. Je voelt je dan nog half stoned maar niet plezierig. Dus je bent onrustig en snel geïrriteerd of verveeld, je hebt moeite met in slaap komen..

Wat daartegen helpt is om alvast te bedenken wat je gaat doen in plaats van blowen. Als je bijvoorbeeld een weekend in de Ardennen zit en je geen wiet bij hebt, dan ga je misschien wandelen en bordspelletjes spelen of een boek lezen. Als je dan terugkomt in je oude omgeving val je snel terug in oude patronen, dus daar moet je ook een plan voor hebben: wat ga je WEL doen, in plaats van blowen. Daar moet je focus op komen te liggen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."