Herkenbaar 😂
Dit wordt makkelijker en zoals
@Mindless al aangaf wil je inzicht krijgen in die trucjes van je brein. En daar kan je dan weer trucjes tegenover zetten. Één heel fundamenteel trucje voor mij heeft te maken met het volgende:
Guess what? Je hebt eigenlijk bijna nergens controle over.
Dat klinkt misschien heel radicaal, maar in mijn beleving is dat wel zo.
In de basis betekent het dat ik nergens de uitkomst over kan bepalen. Ik kan keihard mijn best doen om alles een bepaalde kant op te werken als een controll freak. En toch kan er nog iets gebeuren dat ik niet voorzien had.
Resultaat: ik heb ergens gruwelijk veel energie ingestoken en kreeg nog steeds niet de uitkomst die ik wilde.
Concreet fictief voorbeeld: er komt een positie vrij op je werk die je graag wilt hebben. Je doet wat extra je best, je gaat wat collegas kneden hier en daar. Je zet je beste beentje voor en probeert op alle mogelijke manieren ervoor te zorgen dat jij dat baantje hoe dan ook gaat krijgen.
Dan blijkt een andere sollicitant van buiten toch een betere indruk te maken. Of nog erger, een goed vriendje van je baas te zijn. Krijg je alsnog die positie niet. Dat doet dan nog eens extra pijn omdat je zoveel tijd en energie hebt gestoken in alles naar je hand zetten.
Hoe valt dit bullshit verhaal nou door te trekken naar verslaving?
Bij verslaving werkt het voor mij net zo. Ik heb hoe dan ook geen controle over mijn gebruik. Ik kan met mezelf regels afspreken over hoe vaak; bijvoorbeeld alleen in de avond, alleen in het weekend etc.
Ik kan mezelf beperkingen opleggen zoals maximaal 5 gram per week. Maximaal zoveel in een jointje. Of juist puur maar maximaal 1 joint per dag, etc.
Toch loopt het altijd anders dan ik met mezelf afspreek. Ik kan wel invloed uitoefenen, maar niet de uitkomst bepalen.
Eigenlijk laten deze voorbeelden mij zien dat ik er niet mee om kan gaan. Dus niet gebruiken is een betere oplossing dan 'af en toe' gebruiken. Want dat 'af en toe' heb ik geen controle over.
Nu werkt het ook zo met gebruikersgedachten. Of algemeen met gedachten. Je hebt geen controle over je denken. Of wel?
Ik niet in elk geval. En ik vermoed dat
@Mindless hier hetzelfde antwoord over zou geven. Maar dat mag ie zelf zeggen 😉
Wat voor mij werkt is ook de controle over gedachten loslaten. Ik denk wat mijn zieke geest af en toe op laat poppen. Daar heb ik geen controle over. Ik kan wel invloed uitoefenen op hoe ik naar die gedachtes handel.
Ga ik tegen die gedachtes vechten? Ga ik ze wegdrukken? Of laat ik ze er zijn?
Ga ik erin op? Ga ik erin mee? Blijf ik hangen in het dagdromen over gebruik? (Verheerlijking)
Over het algemeen allemaal niet helpend.
Wel helpend is om de gedachte er te laten zijn, maar het te observeren. Een beetje de basis van hoe mindfulness en meditatie werkt. Simpelweg observeren maar er niets mee doen. Dit werkt over het algemeen erg goed tegen verslavingsgedachten. Dit is hoe ik me over probeer te geven aan mijn verslaving. Ik observeer het, maar doe er niets mee. Ga ik er tegen vechten, dan werkt het namelijk averechts. Hetzelfde met wegdrukken.
Je hersenen kunnen heel slecht met ontkenningen overweg.
Probeer maar eens 5 minuten lang niet aan de
@Roze Olifant (sorry 😜) te denken. Dat is verrekte lastig nietwaar?
Ik vind de volgende beeldspraak altijd heel mooi.
Mijn verslaving is als Rico Verhoeven. En elke keer dat ik denk te kunnen gebruiken of te vechten tegen mijn verslaving, stap ik tegenover Rico de ring in. Nou kan ik je garanderen dat Rico mij in een klap/trap knock-out heeft.
Die overgave aan mijn verslaving is als het ware dat ik van een afstand de witte handdoek in de ring gooi. En lekker van een afstand ga observeren wat Rico gaat doen. Namelijk: helemaal niks... Hij heeft geen tegenstander!
Lang verhaal, maar dit is in de basis hoe ik omga met controle en vechten tegen zucht.
Klinkt op papier misschien makkelijk, maar is lastig aan te leren in de praktijk. Het is opzich niet moeilijk, maar het gaat vast niet in één keer goed. Terugvallen en moeilijke momenten zijn vaak onderdeel van dit proces. Neem ze serieus, maar wees ook niet te streng voor jezelf!
Maar ik snap het hoor. Als je erachter komt dat je je eigen hoofd niet meer.kan vertrouwen, kan dat best beangstigend zijn. Ik ken het maar al te goed!