Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSEX=DRUGS

SEX=DRUGS

44 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Plex zei:
Vaak kan je de fouten die je maakt pas volledig zien na je ze gemaakt hebt. Je weet dan achteraf dat je fout zit en krijgt schaamte en verteld het dus niet. Als mensen van te voren wisten als ze fouten maakte dan zou het hele concept "leren van je fouten" niet bestaan, aangezien je dan zou leren van de fouten die je niet maakt. Als je eenmaal die fout hebt gemaakt is de draad al doorbroken, dan kan men denken "ik heb de fout nu toch al gemaakt, dus kan ik het net zo goed nog een keer doen". Zo gaat het ook vrij vaak met drugsverslavingen. Uiteraard komen de situaties die jij benoemd vaak genoeg voor, ik zeg ook niet dat dit niet gebeurd. Maar ik probeer te zeggen dat dit vaak kan verschillen. Daarom het argument dat we die conclusie simpelweg niet kunnen trekken.


Ik geloof dat morele waarde op zichzelf al iets zeer complex is en dus meer gebaseerd op perspectief in plaats van feiten.
Je kan jezelf daarom ook afvragen: gaat het meer om wat iemand doet of waarom diegene dat doet? Gaat het meer om het process of het resultaat?


Hier ben ik het wel mee eens, je identiteit is op vele manieren gevormd en je acties zijn een reflectie daarvan. Maar het gaat niet altijd om de letterlijke actie maar de reden achter die actie. Net als het gezegde: "het gaat om het gebaar". Het gaat niet alleen maar om het directe resultaat, dat is maar een deel van het verhaal. Het gaat ook om de reden achter een bepaalde actie, het gebaar dus.
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Tja, oneens.

Ik denk dat iedereen dondersgoed weet dat met je buurman/buurvrouw neuken of whatever achter de rug van je partner om verkeerd is.

We kunnen het achteraf helemaal gaan rationaliseren, maar in het moment heb je je intuïtie en als ego hebben we de keuze die te negeren. Dat is de keuze die je maakt om dingen te kunnen doen waarvan je weet dat ze niet goed zijn.



De intentie erachter ja.

En wat is de intentie van je partner bedriegen? Probeer je met je bedrog op de een of andere manier toch ergens goed te doen? De actie is slecht, maar de intentie erachter niet? Nee, beiden zijn fout. Je weet wel dat het fout is, daarom doe je het stiekem. Je liegt tegen je partner én tegen jezelf.


I'm not buying any of this. We zijn complexe wezens maar op dit vlak ook weer heel simpel: uit zelfzuchtigheid voor jezelf kiezen ten koste van de ander. En dit kunnen doen omdat je het tegenover jezelf kunt rationaliseren (goedpraten, liegen).
Klik om te vergroten...
Ben het met beide eens eigenlijk. Bedriegen in deze vorm is in mijn ogen zo goed als nooit goed te praten. Maar de situatie, de rede en wat er aan vooraf is gegaan, (het gebaar) speelt toch wel eens mee.

Daarbij vind ik alles wat jij noemt @Mindless zeer vergelijkbaar als met een verslaving hoor. Daarbij weet je ook dat je het eigenlijk niet moet doen, dat het veel gevallen alleen maar kwaad doet. Zoals het leed wat je naasten vaak hiermee aandoet. Het vele liegen dat vaak gepaard gaat met een drugsverslaving. Enz.

Maakt het niet minder erg maar in "enkele" situaties wel begrijpelijkER.
C
Curieuze89Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit maakt nogal wat los… @Damius hoe ik nu met mijn echtgenoot in het (sex-) leven sta is niet van belang in deze context maar wederzijds uitstekend.

voortschrijdend inzicht: vreemdgaan schaadt het vertrouwen en dat terugwinnen duurt best lang en heeft vergevingsgezindheid en ruimdenkendheid nodig… en zelfs dan bijt het je af en toe (terecht) in de staart. Maar liefde draait om meer dan sex.

Wat ik wilde adresseren was mijn fascinatie voor wat Sex kan doen en hoe vergelijkbaar de cravings… en behoefte er aan kan zijn. Iets wat ik ook in drank & drugs tref. Het doen op elke plek en elk moment dat zich aandient. En momenten creëeren om het te “scoren” een slaaf van verlangen naar de volgende keer. Kortom mijn hardste drug is echte en gemeende sex (dus geen porno).

wie herkent dit? Zoals ik in mijn eerste bericht al vroeg. (Dat er een oordeel over is is mij inmiddels duidelijk maar doet voor mijn vraag niet terzake)
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Mindless ik wil je graag even herinneren aan je eigen post van gisteren. Je mening is duidelijk, erover door blijven gaan nadat TS heeft verzocht te stoppen met oordelen in zijn topic draagt niet bepaald bij aan de sfeer op het forum of aan de veiligheid voor leden om wat te delen zonder daar keihard op veroordeeld te worden.

Een betere wereld... Juist ja.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Frenk070 zei:
je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om allebei niet monogaam te zijn. in de homo wereld is dit vrij algemeen. en ik zeg: gelukkig maar.
Klik om te vergroten...
Wij zijn op een gegeven moment ook voor een open relatie gegaan. Fijn, dat dat bestaat.♥️ Zal vast niet voor iedereen werken, maar als het in openheid en met wederzijds vertrouwen en respect gebeurt, is het mooi.

Ik herken best veel van wat TS zegt. Inmiddels zie ik in hoeveel verschillende dingen een verslaving zich kan manifesteren. Sporten, eten, flirten, aandacht, seks, spanning... Ik ken ze allemaal tot op zekere hoogte. Dus seks als drugs: ja, ik snap 'm wel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mevrouw Pløp zei:
@Mindless ik wil je graag even herinneren aan je eigen post van gisteren. Je mening is duidelijk, erover door blijven gaan nadat TS heeft verzocht te stoppen met oordelen in zijn topic draagt niet bepaald bij aan de sfeer op het forum of aan de veiligheid voor leden om wat te delen zonder daar keihard op veroordeeld te worden.

Een betere wereld... Juist ja.
Klik om te vergroten...

Eens, echt ontzettend storend. TS is hier om in een niet-veroordelende omgeving zijn verhaal te kunnen doen. We kennen de mening van @Mindless inmiddels wel, gaaap.
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#6
Een erg interessant boek over dit onderwerp is: The Molecule of More (How a Single Chemical in Your Brain Drives Love, Sex, and Creativity--and Will Determine the Fate of the Human Race).

het leg heel mooi uit hoe dopamine (anders dan alle andere hormonen) juist je beslissingen beïnvloed voor bevrediging op langere termijn, ook al zitten er soms veel stappen tussen waarbij je zou moeten weten dat je eigenlijk echt niet moet doorgaan op deze weg. Geen excuus, wel een verklaring. Aanrader

​

C
Curieuze89Lid
01-01-2024, 00:00
#7
ManPaardKrokodil zei:
Een erg interessant boek over dit onderwerp is: The Molecule of More (How a Single Chemical in Your Brain Drives Love, Sex, and Creativity--and Will Determine the Fate of the Human Race).

het leg heel mooi uit hoe dopamine (anders dan alle andere hormonen) juist je beslissingen beïnvloed voor bevrediging op langere termijn, ook al zitten er soms veel stappen tussen waarbij je zou moeten weten dat je eigenlijk echt niet moet doorgaan op deze weg. Geen excuus, wel een verklaring. Aanrader

​

Klik om te vergroten...
Die ga ik eens even lezen! Maar wat ik er al uit haal: De dopamine-balans vinden… überhaupt een balans vinden… da’s best lastig. Of dat nu uit jezelf of de middelen komt. Wellicht komt dat naarmate je ouder & wijzer wordt? En ook niet bij iedereen?
M
ManPaardKrokodilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mee eens, en met je dopamine balans klooien kan op veel manieren, drugs, porno, social media, parachute springen, vreemd gaan....
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#9
ManPaardKrokodil zei:
Mee eens, en met je dopamine balans klooien kan op veel manieren, drugs, porno, social media, parachute springen, vreemd gaan....
Klik om te vergroten...
Weet er helaas alles van, ben een echte dopamine junkie. Gevaar opzoeken, porno, drugs, simpele dopamine via social media, festivals waarbij alles je stimuleert, harde snelle muziek met veel bass.

Het zal wel per persoon verschillen, maar ik doe onbewust (en vaak ook bewust) er alles aan om die dopamine hits te scoren, om dan vervolgens levenloos er bij te zitten wanneer de rush voorbij is.

Ongekend sterk de drang naar dopamine is. Het enigste moment dat ik het echt onder controle had was toen ik dagelijks mediteerde.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Verschrikkelijk deprimerende gedachte.

Mede dit maakt het moeilijk voor me om weer met een eventuele relatie te beginnen.

Ik begrijp het lichtzinnige denken hierover totaal niet.
Klik om te vergroten...
In het verlengde hiervan zit ik.
Ik ga geen nieuwe relatie meer aan, omdat ik 1. Niet wil gaan vergelijken
2. Ik mij niet meer zo kwetsbaar wil maken betreffende de pijn die o.a. vreemdgaan veroorzaken kan in een relatie die dan hoogstwaarschijnlijk verbroken gaat worden.
1 x zoiets meegemaakt is voldoende.
Dat wil ik niet meer.

Volgens de statistieken gaat 25% van de mannen in een relatie een keer vreemd.
Hoe dit percentage bij de vrouwen ligt is mij onbekend. Zal wel net zo hoog liggen....
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik wil hier toch even op reageren, want het kan anders.

Mindless zei:
Ja dit zou mij dus breken. Als ik met iemand samen ben, is het ons twee. Als de ander me op dat vlak bedriegt vind ik dat het hoogste verraad.
Klik om te vergroten...
Waarom is het alleen "ons twee" als je met iemand bent? Omdat dat van je verwacht wordt? Maar wat vind jezelf?

Mindless zei:
Als dit zo is, waarom zijn ze er niet gewoon transparant over.
Klik om te vergroten...
Dat bedoel ik dus: het kan ook anders.

De Zandman zei:
Ik ga geen nieuwe relatie meer aan, omdat ik 1. Niet wil gaan vergelijken
2. Ik mij niet meer zo kwetsbaar wil maken betreffende de pijn die o.a. vreemdgaan veroorzaken kan in een relatie die dan hoogstwaarschijnlijk verbroken gaat worden.
1 x zoiets meegemaakt is voldoende.
Dat wil ik niet meer.
Klik om te vergroten...
Maar dan doe je jezelf tekort, Zandman. Pijn ontwijken leidt niet tot geluk: hoe je omgaat met pijn, en tegenslag, is de sleutel denk ik.

1998GUY zei:
godzijdank mijn vrouw die het nog met mij aandurfde en inmiddels ruim 10 jaar later nog steeds.
Klik om te vergroten...
Heel mooi wat je hebt gedeeld, 1998GUY, en erg mooi te lezen dat jouw vrouw dus snapt dat het anders kan. En dat het je relatie uiteindelijk juist verdiept heeft.

We zitten met zijn allen vast in wat de maatschappij, onze ouders, anderen, van ons verwachten, en handelen daarnaar. Maar, het is veel beter om te handelen naar wat we zelf van onszelf verwachten. Dat is wat ik heb geleerd de afgelopen jaren.

Mijn vrouw en ik hebben iets soortgelijks meegemaakt maar we hebben onze relatie geopend in plaats van verbroken toen we achter het vreemdgaan van elkaar kwamen. Dat is een erg mooie weg geworden waarvan we allebei heel veel geleerd hebben. In de drie jaar na het openen van de relatie heb ik mij persoonlijk meer ontwikkeld dan in de dertig jaar daarvoor. Ik verbind me nu in vrijheid met anderen, kan mijn biseksualiteit beleven en heb een hechtere band met mijn vrouw dan ooit.

Je kunt kiezen voor de flat line, leven naar wat er van je verwacht wordt en denken dat trouw of het ontwijken van pijn leidt tot geluk. Maar vrijheid leidt tot geluk, en handelen naar wat je zelf van jezelf verwacht, en als je dat kunt doen in je leven, en de dalen die bij de hoogtepunten horen kunt accepteren en aanpakken, dan ben je gelukkig.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Terugkomend op dit:

Ik vind dit te makkelijk. Het is niet de verslaving die dit doet, het is jezelf. Je valt niet pardoes met je piemel in een kut of met je kut op een piemel. Daar zijn tientallen, honderden stappen en dus keuzemomenten in waarin je bewust zelf keer op keer de keuze maakt om uiteindelijk tot dat punt te komen je partner te bedriegen achter zijn/haar rug om, wat je geen slachtoffer van je verslaving maakt, maar de dader van je acties.
Klik om te vergroten...
Dit is hetzelfde als tegen een verslaafde zeggen: kies er dan voor om niet te gebruiken.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
wolftrance zei:
Ik wil hier toch even op reageren, want het kan anders.


Waarom is het alleen "ons twee" als je met iemand bent? Omdat dat van je verwacht wordt? Maar wat vind jezelf?


Dat bedoel ik dus: het kan ook anders.


Maar dan doe je jezelf tekort, Zandman. Pijn ontwijken leidt niet tot geluk: hoe je omgaat met pijn, en tegenslag, is de sleutel denk ik.


Heel mooi wat je hebt gedeeld, 1998GUY, en erg mooi te lezen dat jouw vrouw dus snapt dat het anders kan. En dat het je relatie uiteindelijk juist verdiept heeft.

We zitten met zijn allen vast in wat de maatschappij, onze ouders, anderen, van ons verwachten, en handelen daarnaar. Maar, het is veel beter om te handelen naar wat we zelf van onszelf verwachten. Dat is wat ik heb geleerd de afgelopen jaren.

Mijn vrouw en ik hebben iets soortgelijks meegemaakt maar we hebben onze relatie geopend in plaats van verbroken toen we achter het vreemdgaan van elkaar kwamen. Dat is een erg mooie weg geworden waarvan we allebei heel veel geleerd hebben. In de drie jaar na het openen van de relatie heb ik mij persoonlijk meer ontwikkeld dan in de dertig jaar daarvoor. Ik verbind me nu in vrijheid met anderen, kan mijn biseksualiteit beleven en heb een hechtere band met mijn vrouw dan ooit.

Je kunt kiezen voor de flat line, leven naar wat er van je verwacht wordt en denken dat trouw of het ontwijken van pijn leidt tot geluk. Maar vrijheid leidt tot geluk, en handelen naar wat je zelf van jezelf verwacht, en als je dat kunt doen in je leven, en de dalen die bij de hoogtepunten horen kunt accepteren en aanpakken, dan ben je gelukkig.
Klik om te vergroten...
Of hoe je swingen/polyamorie kunt romantiseren. 🤫
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
wolftrance zei:
Waarom is het alleen "ons twee" als je met iemand bent? Omdat dat van je verwacht wordt? Maar wat vind jezelf?
Klik om te vergroten...
Ik vind zelf dat als je af hebt gesproken monogaam te zijn met je partner en dit niet bent, dat je je partner bedriegt.

Duh.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
FredKroket zei:
Dit is hetzelfde als tegen een verslaafde zeggen: kies er dan voor om niet te gebruiken.
Klik om te vergroten...
Je kunt een verslaving verzwakken door op 1 of enkele van die honderden keuzemomenten NEE te zeggen/doen.

Ik zeg niet dat dat per se makkelijk is.

Hoe je in ieder geval gegarandeerd faalt is jezelf tot slachtoffer maken en denken dat je 0 keuze hebt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Je kunt een verslaving verzwakken door op 1 of enkele van die honderden keuzemomenten NEE te zeggen/doen.

Ik zeg niet dat dat per se makkelijk is.

Hoe je in ieder geval gegarandeerd faalt is jezelf tot slachtoffer maken en denken dat je 0 keuze hebt.
Klik om te vergroten...
Een verslaving verzwakken door een keer nee te zeggen? Zo werkt een verslaving niet helaas.

Je hebt de keuze om er mee bezig te gaan en de oorzaak van je misbruik/gebruik te achterhalen. Maar hoe jij het framed zet je verslaafden weg als slachtoffers en gedoemd om te falen. Ik vind dat best vervelend.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Je kunt een verslaving verzwakken door op 1 of enkele van die honderden keuzemomenten NEE te zeggen/doen.

Ik zeg niet dat dat per se makkelijk is.

Hoe je in ieder geval gegarandeerd faalt is jezelf tot slachtoffer maken en denken dat je 0 keuze hebt.
Klik om te vergroten...
Nou, ik kon dat absoluut niet, en velen met mij. Nou is niet gezegd dat het dan voor iedereen geldt maar verslaving was voor mij wel echt een stuk sterker dan mijn eigen kracht. De crux voor herstel zat 'm hier in het doen van de juiste dingen, niet in het laten van de verkeerde dingen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
De crux voor herstel zat 'm hier in het doen van de juiste dingen, niet in het laten van de verkeerde dingen.
Klik om te vergroten...

Voor mij werkt dat net zo!

En het vinden van die kracht die sterker is dan de kracht van mijn verslaving. Iets om 'm mee te counteren. In mijn geval vooral de kracht van het NA programma en alles wat daarbij komt kijken.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#19
FredKroket zei:
Maar hoe jij het framed zet je verslaafden weg als slachtoffers en gedoemd om te falen. Ik vind dat best vervelend.
Klik om te vergroten...
Goed dat je dit benoemt, dank.
Het blijft zich maar herhalen…helaas.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
_shikantaza zei:
Nou, ik kon dat absoluut niet, en velen met mij. Nou is niet gezegd dat het dan voor iedereen geldt maar verslaving was voor mij wel echt een stuk sterker dan mijn eigen kracht. De crux voor herstel zat 'm hier in het doen van de juiste dingen, niet in het laten van de verkeerde dingen.
Klik om te vergroten...
Ik zei dan ook: zeggen/DOEN.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."