Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNeen zeggen tegen de sigaret!?

Neen zeggen tegen de sigaret!?

40 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
En @Shivaz54 ... Hoe gaat het nu mbt het (niet) roken?
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#2
@LucidLucy... Hij ging soms mee naar buiten enkel en alleen om de rook 'op te snuiven'. Ik kan me wel voorstellen zoals je zegt dat het niet altijd zo is.

Ik als verstokte roken kan bv de geur van sigaren niet verdragen, nooit geweest trouwens 😉.

Wel knap hoor al 2,5 jaar gestopt ondertussen. Geeft mij alleen maar moed om dit ook te doen.

Thx
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Manu76 je hebt volkomen gelijk!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Shivaz54 zei:
Hij verteld me wel nog dikwijls dat hij de rook nog steeds graag ruikt hehe raar maar waar...
Klik om te vergroten...

Ik ben bijna 2,5 jaar gestopt en heb dit ook nog geregeld ja. Wel specifieke rook. Een bepaalde geur. Lang niet allemaal. Sommigen vind ik juist ontzettend hoor ruiken.

En zeker mensen die thuis binnen zware shag roken. Als ik die voorbij ruik lopen in de supermarkt 🤢
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Shivaz54 zei:
Mijn vader is een dikke 40 jaar kettingroker geweest maar echt hevig. Ik heb hem in mijn jeugd nooit zonder sigaret gezien. Hij is ook van de ene dag op de andere gestopt dus ik zie in mijn omgeving dat het best lukt als de wil er is
Klik om te vergroten...

Het is denk ik niet alleen de wil.
Het zal ook iets zijn wat in de hersenen speelt.

Ik heb dat (gelukkig) met heel veel. Ik kan een poosje X gebruiken en dan kan ik daar vaak ook makkelijk mee stoppen. Dat heb ik altijd al gehad.
Maar is natuurlijk geen garantie. Ik weet niet wat zou gebeuren als ik weer structureel zou gaan roken. Maar 1 of een paar sigaretjes zetten me niet aan tot craving.
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Kordie ik heb nog niet zo lang geleden mijn 1ste post's hier gedaan. Ik lees al even mee...

Ik ben een verslavingsgevoelig persoon, dit weet ik ondertussen na verschillende verslavingen te hebben gekend over de jaren heen 😉. Vandaar het mij het best lijkt ik dan ook geen ruimte geef aan af en toe...

Wel mooi en sterk dat jij dit kunt!

Bedankt voor je reactie's 😊
C
Curieuze89Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Allereerst… heel veel succes met tabaksarm leven. En mijn volgende advies is de manier waarop het voor MIJ heeft gewerkt. Wellicht ter inspiratie.

Ik ben nooit gestopt. Ik rook gewoon bijna nooit. Het is namelijk een gewoonte. En wat is er makkelijker dan iets NIET doen?

Het gehannes begint naar mijn idee bij er continu aan denken dat je NIET mag roken. Dat je daarvan dus juist WEL wil roken lijkt mij evident!

Als je verslaving vooral tussen de oren zit is dit wellicht een manier om “mindful” te stoppen. En als je dan eens rookt… geniet er van en oordeel niet te hard over jezelf

nogmaals… veel sterkte!
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#8
@1998GUY bedankt voor je reactie alvast en de steun. Ik neem alles ten harte en leer er uit!

Thx
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je kunt het roken van pijptabak met een pijp proberen.

Dan kun je roken, maar moet je de rook niet inademen. Dan wordt de schade aan de longen alvast beperkt. Vooral in het begin van het leren pijproken vergt het bijna je volledige aandacht.

Een pijp roken inclusief voorbereiding kost je snel een uur. Misschien helpt het je om te stoppen met dwangmatig roken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Shivaz54 zei:
Hello mede DF's...

Ik kamp sinds enkele jaren met een zware nicotineverslaving. Was ooit onschuldig begonnen (met het blowen) maar ben helaas een verstokte roker geworden. Reeds een dikke 3 jaar gestopt met blowen.

Velen zeggen 'stop right away' maar ik wrees dat mijn hoeveelheid aan tabak/sigaretten veel te hoog ligt. Ik rook nu 1 pakje roltabak (30gr) in 2 dagen 🙄. Ik zou er heel graag mee stoppen want zowel mijn gezondheid alsook het financïele lijden eronder. Met het geld die ik zou kunnen besparen zou ik leuke dingen mee kunnen doen alsook mijn fysieke toestand door het vele roken zou er terug op verbeteren denk ik.

Mijn vraag aan jullie allen die reeds gestopt zijn of daar mee bezig zijn, hebben jullie tips and tricks hoe jullie dit hebben aangepakt...?

Alvast bedankt voor nuttige fb 😊
Klik om te vergroten...
Ik ben nu bijna tien jaar geleden gestopt, met veel plezier. Ik heb nooit meer gerookt, en zelfs nooit meer zin gehad in een sigaret. Bovendien rookte ik nog veel meer dan jij. Op het laatst ging een pakje shag in twee dagen op: soms wel 40 shagjes per dag, en dan blowen erbij.

Mijn truc is dat ik verschillende stopmethoden tegelijkertijd heb gebruikt. Ik heb mijn stoppoging goed voorbereid, en ik heb van te voren een datum geprikt waarop ik zou stoppen. En ja, dat heb ik in één keer gedaan.

Ik ben eerst begonnen met een anti-nicotine medicijn slikken. Dat medicijn heet varenicline, met merknaam Champix. Ik moet er meteen bij zeggen dat er ook bijwerkingen aan dat middel zitten. Want je krijgt er een soort pepkater van. Het voordeel van het medicijn is dat het de werking van nicotine in het brein blokkeert. Je moet dan twee weken het medicijn slikken, terwijl je blijft roken. En dat is heel gek, want je hebt dan nog wel zin in een sigaret, maar ze zijn niet meer lekker. Zo leert je brein de associatie tussen roken en dopamine af.

Vervolgens heb ik op mijn stopdatum het boek De Opluchting van Jan Geurtz gelezen. Dat boek heeft me alle illusies rondom roken doen inzien die ik mezelf voorhield. Ik zie er in jouw post ook al een: dat je te veel rookt dus dat je niet in één keer kunt stoppen. Dat is niet waar, het kan wel. Maar je bent bang om niet meer te roken omdat je de sigaret nog ziet als een geluksmomentje. Die blik op de sigaret zul je moeten veranderen, en het boek van Jan Geurtz helpt daar goed bij.

Vervolgens heb ik ook bedacht wat ik zou gaan doen in plaats van roken. Zo heb ik een stressbal gekocht zodat ik wat met mijn handen te doen had.

Dus samenvattend: dankzij het anti-nicotine medicijn kon ik ervaren hoe smerig roken eigenlijk is zonder dopamine, dankzij De Opluchting van Jan Geurtz wist ik wat voor onzin ik allemaal aan mezelf vertelde om maar te roken, en dankzij een plan voor gezond gedrag wist ik wat ik moest doen op de momenten waarop ik normaal zou gaan roken.

Eigenlijk moet je Champix nog twee weken na de stopdatum door blijven slikken om zo de nicotineverslaving langzaam af te bouwen. Maar toen ik stopte had ik er zoveel vertrouwen in dat ik gewoon echt niet meer WILDE roken, dat ik ook meteen met dat medicijn ben gestopt. Dus zonder terugval en zonder spijt. Wel was het natuurlijk even wennen in het begin. Zo heb ik nog een jaar daarna gehad dat telkens als ik naar buiten liep ik met mijn hand in mijn broekzak voelde, en ik dacht 'SHIT IK BEN MIJN AANSTEKER VERGETEN :openmouth: ', waarna ik me realiseerde 'ohja, wacht, ik rook niet meer'. Maar na een jaar was die gedachte dus ook uit mijn hoofd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Check ook deze website voor hulp bij stoppen met roken:
www.ikstopnu.nl

Homepage

Stoppen met roken of stoppen met vapen? We zijn er voor vragen, advies en motivatie. Bezoek de website of bel ons gratis op 0800-1995.
www.ikstopnu.nl www.ikstopnu.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik blijf maar nee zeggen. Peukies zeggen alleen weinig terug dus ja dan maar oproken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
En meer info over varenicline (Champix):
www.apotheek.nl

Apotheek.nl

Apotheek.nl: informatie over medicijnen en gezondheid.
www.apotheek.nl www.apotheek.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nee veel stoppogingen gedaan op mezelf, altijd cold turkey. Gaat ook altijd een tijd best goed, gemakkelijk zelfs. En vervolgens glijd ik er heul gemakkelijk weer in…

Dus nu wil ik het ook een beetje anders aanpakken. Ik neem sinds deze week geen sigaretten meer mee naar werk. Dat scheelt al een hele hoop. En zo wil ik steeds meer “standaard” momenten excluderen. En ik wil me voor het einde van de maand hebben aangemeld voor een cursus waar een vriendin bij zweert.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
ljuv zei:
En vervolgens glijd ik er heul gemakkelijk weer in…
Klik om te vergroten...
Ja dit is absoluut zo.

De enige reden dat ik gestopt blijf is doordat ik me voorhoud dat het slechts één sigaret kost om weer helemaal verslaafd te raken. Dat werkt heel goed. Want ik kan echt geen enkele reden bedenken waarom ik zou willen beginnen met een rookverslaving.

Daardoor heb ik ook geen moeite om naast mensen te staan die roken. Ik heb toch geen zin om aan een rookverslaving te beginnen. Wat zij verder doen moeten zij weten.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik moet wel zeggen dat ik het moeilijk heb gehad met de relatie tussen roken en blowen. Want ik was wel gestopt met roken, en niet met blowen.

Het is echt wel een zoektocht geweest om daar een oplossing voor te vinden. Ik heb van alles geprobeerd: pure wietjoints, pijpjes, bongs, vaporizers, hasjolie, edibles..

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de Volcano vaporizer voor thuis het fijnst vind, daarna de Davinci IQ voor op feesten en festivals. Hasj rook ik thuis in een bong met quartz glas banger. En op festivals heb ik een mooi glazen pijpje om hasj mee te roken.

Over de bong en de quartz glas banger heb ik dit topic over geschreven:

Wat een lekkere bong is om wiet en hasj mee te roken

Ik kreeg een privébericht met de vraag hoe ik een bong heb gevonden waarmee ik tevreden was, naar aanleiding van wat reacties in een post over stoppen met tabak roken. Het leek me zonde om de tips te verstoppen in een privébericht. Dus hier een kort overzicht van wat ik denk wat een lekkere bong...
drugsforum.nl drugsforum.nl

De Volcano vaporizer vind ik echt helemaal het einde. De smaak die daaruit komt is zo eindeloos veel beter dan uit een joint! Je moet in het begin misschien even wennen dat je geen brandend gevoel in je longen hebt bij een hijsje. Rokers missen dat vaak. Wat echt bizar is, want hoezo wil je het brandend gevoel van kankerverwekkende rook?
Eigenlijk mis je de dopamine die je krijgt van nicotine. Dat heeft niks te maken met de longen. Maar je brein maakt die associate doordat het brandende gevoel en de dopamine-shot heel snel op elkaar volgen. En zodra je je dat realiseert dan valt er niks meer te missen :wink:
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
En meer info over varenicline (Champix):
www.apotheek.nl

Apotheek.nl

Apotheek.nl: informatie over medicijnen en gezondheid.
www.apotheek.nl www.apotheek.nl
Klik om te vergroten...
In Belgie dacht ik verboden geworden maar ik ga alvast opzoek naar dat boek. Bedankt!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Shivaz54 zei:
In Belgie dacht ik verboden geworden maar ik ga alvast opzoek naar dat boek. Bedankt!
Klik om te vergroten...
Oh okee, dat wist ik niet. Eerst was er nog een levendige illegale handel in tabex, afkomstig uit het oostblok. Daarin zit dezelfde werkzame stof, en mensen zeiden dat het minder bijwerkingen zou veroorzaken. Misschien is het nog een poging waard om dat te bekijken?

Sowieso kan je varenicline vanwege de bijwerkingen alleen nemen als je geen last hebt van psychische problemen.

Ik lees ook dat er een nieuw medicijn is, waarover kennelijk niet zoveel bekend is? Ik ken dat middel helaas niet.
www.apotheek.nl

Apotheek.nl

Apotheek.nl: informatie over medicijnen en gezondheid.
www.apotheek.nl www.apotheek.nl

Er zijn ook andere medicijnen, maar die werken op een heel andere manier. Meestal door dopamine-receptoren te prikkelen. Dat kan wel helpen om de behoefte om te roken wat te verminderen. Maar je leert het roken er niet echt mee af zeg maar. Vandaar dat ik enthousiast ben/was over varenicline.
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Ik moet wel zeggen dat ik het moeilijk heb gehad met de relatie tussen roken en blowen. Want ik was wel gestopt met roken, en niet met blowen.

Het is echt wel een zoektocht geweest om daar een oplossing voor te vinden. Ik heb van alles geprobeerd: pure wietjoints, pijpjes, bongs, vaporizers, hasjolie, edibles..

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de Volcano vaporizer voor thuis het fijnst vind, daarna de Davinci IQ voor op feesten en festivals. Hasj rook ik thuis in een bong met quartz glas banger. En op festivals heb ik een mooi glazen pijpje
Neo-Shulginist zei:
Ik moet wel zeggen dat ik het moeilijk heb gehad met de relatie tussen roken en blowen. Want ik was wel gestopt met roken, en niet met blowen.

Het is echt wel een zoektocht geweest om daar een oplossing voor te vinden. Ik heb van alles geprobeerd: pure wietjoints, pijpjes, bongs, vaporizers, hasjolie, edibles..

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de Volcano vaporizer voor thuis het fijnst vind, daarna de Davinci IQ voor op feesten en festivals. Hasj rook ik thuis in een bong met quartz glas banger. En op festivals heb ik een mooi glazen pijpje om hasj mee te roken.

Over de bong en de quartz glas banger heb ik dit topic over geschreven:

Wat een lekkere bong is om wiet en hasj mee te roken

Ik kreeg een privébericht met de vraag hoe ik een bong heb gevonden waarmee ik tevreden was, naar aanleiding van wat reacties in een post over stoppen met tabak roken. Het leek me zonde om de tips te verstoppen in een privébericht. Dus hier een kort overzicht van wat ik denk wat een lekkere bong...
drugsforum.nl drugsforum.nl

De Volcano vaporizer vind ik echt helemaal het einde. De smaak die daaruit komt is zo eindeloos veel beter dan uit een joint! Je moet in het begin misschien even wennen dat je geen brandend gevoel in je longen hebt bij een hijsje. Rokers missen dat vaak. Wat echt bizar is, want hoezo wil je het brandend gevoel van kankerverwekkende rook?
Eigenlijk mis je de dopamine die je krijgt van nicotine. Dat heeft niks te maken met de longen. Maar je brein maakt die associate doordat het brandende gevoel en de dopamine-shot heel snel op elkaar volgen. En zodra je je dat realiseert dan valt er niks meer te missen :wink:
Klik om te vergroten...

@Neo
Klik om te vergroten...
A
AllesofnietsLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Neo-Shulginist Ik zei reeds dat ik iets meer dan 3 jaar volledig ben gestopt met blowen. Ongeveer 25 jaar dagelijks meerdere joints gerookt en eigenlijk rookte ik toen eerder 'safkes' sporadisch bij een of ander gelegenheid 😉.

Sinds toen is mijn rookgedrag echt vervijfvoudigd tot nu ook 30gr roltabak per 2 dagen 🙄.

Ik zal ook de raad opvolgen die me hier gegeven is en maandag 13/01 heb ik vastgeprikt. Nu nog dat laatste pakje tabak er door jassen 🤭😆

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."