Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn definitie van verslaving.

Mijn definitie van verslaving.

45 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
IK zie het als een soort pizza met punten. Stukje bipolair, stukje verslaving, stukje jeugd, etc. Interessant topic.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#2
Uiteindelijk zijn er zo ontzettend veel factoren die op groen moeten staan om blijvend in herstel te blijven.

Realiteit is idd helaas dat de slagingskans voor lange termijn onder de 10% ligt.

Echter kan je je eigen slagingskans behoorlijk opschroeven, door te leren van je fouten en niet op te geven.

De eerste keer dat je aan je probleem gaat werken, ga je fouten maken en valt terug.

De volgende keer reflecteer je op je eerste poging, en schaaft bij.

Waarschijnlijk ga je zodra je verder komt dan de eerste poging, tegen nieuwe zaken aanlopen. Ook daar ga je fouten maken.

Ook nu ga je reflecteren, en een andere aanpak proberen.

Dit proces blijf je herhalen, herhalen, herhalen.

Voor iedereen is het verschillend hoevaak dit proces herhaald dient te worden.

Moraal van het verhaal is, dat je het vermogen moet hebben op je eigen fouten te kunnen reflecteren, de schuld bij je zelf te zoeken en je denk en leefwijzes aan te kunnen en willen passen.

Dingen die ik vroeger als onbenullig, zweverig of niet als bijdrage zag, blijken nu ontzettend helpend te zijn.

Persoonlijk ben ik nu zon 6 a 7 jaar aan het reflecteren, bijschaven, vallen, opstaan, vallen en opstaan.

Ik ben nu op een punt, dat ik mijzelf voorzichtig een slagingskans van rond de 50% durf te geven.

Mijn stoplichten staan op groen, mijn onderliggende problematiek is aangepakt en het "voelt" deze keer echt totaal anders. Moeilijk te omschrijven, maar ik denk dat andere die het proces tot herstel doorlopen hier wel enige herkenning in hebben.

Degene die in staat zijn hun fouten te zien, deze zaken aan te passen en een andere aanpakswijze toe te passen, maken een kans.

Echter, om dit te kunnen moeten er wel zaken aangepakt worden welke niet direct aan je verslaving te koppelen zijn, maar wel aan de grondslag van je problematiek liggen.

Als je onderhuidse trauma's, stoornissen of bijvoorbeeld zaken op sociaal maatschappelijk gebied niet aanpakt, zal je weinig kans maken. Daarom word daar zoveel nadruk op gelegd.

Verder is ieder zijn pad naar blijvend herstel persoonlijk, en is er geen universeel draaiboek voor verslaafden om hun ziekte onder controle te houden.

Je kan wat handvaten krijgen en tips, maar alles draait echt om je intrinsieke motivatie, aanpassingsvermogen en doorzettingsvermogen.

Je verslaving overwinnen kan niemand voor je doen, alleen jijzelf kan dat.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
AnoniemeGokker zei:
Wat verslaving is weten we allemaal wel
Klik om te vergroten...

Ik denk dat dat voor iedereen anders is.
Kan wel voor een deel mee gaan in je verhaal. Opzich goed verwoord.
Maar ik geloof ook in het stuk dat in je genen moet zitten die je niet actief moet maken als je die hebt.
A
AnoniemeGokkerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Maar ik geloof ook in het stuk dat in je genen moet zitten die je niet actief moet maken als je die hebt.
Klik om te vergroten...
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#5
AnoniemeGokker zei:
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?
Klik om te vergroten...

Ligt er aan.

Mijn moeder heeft best lang een soort schuldgevoel gehad, omdat terugkijkend op mijn jeugd de signalen al vroeg aanwezig waren.

Echter ben ik de eerste die deze hevige verslavingsproblematiek heeft ontwikkeld binnen de famillie.

Was niet niet het geval geweest, was er wellicht anders op geacteerd in mijn jonge jaren.

Als ik in de toekomst dezelfde signalen ga zien bij mijn kindje, zal ik daar anders mee omgaan als bij mij is gedaan.

Maar je hebt wel gelijk dat in de meeste gevallen de basis al wel is gelegd als het daadwerkelijk word gesignaleerd.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
AnoniemeGokker zei:
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?
Klik om te vergroten...

Dat klopt wel.
Terug schakelen is lastig.

En ook zonder het verslavingsgen kun je verslaafd raken natuurlijk. Alleen is de afkick misschien makkelijker?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik geloof dat alcoholisme ook " in de families kan zitten" zogezegd.
Mijn opa was zwaar alcoholist.
Een zuster van mijn moeder ook
En vervolgens kom ik in die rij een plekje opzoeken.
Mijn moeder was zwaar tegen alcohol gebruik, ik herinner me nog de ruzie die we er vaak over hadden.
G
GersGozert!Lid
01-01-2024, 00:00
#8
AnoniemeGokker zei:
Als je het aan mij vraagt is dit een veelte complexe werkwijze en ondanks dat de verslavingszorg tevreden is met een slagingspercentage van circa 50%, zou dat percentage gewoon boven de 90% procent moeten zitten.
Klik om te vergroten...
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.
AnoniemeGokker zei:
Vertel diegene dat je van diegene houdt, ongeacht of diegene op dat moment onder invloed is. Probeer te verbinden met diegene en laat weten dat je er voor ze bent, ondanks dat dat enorm lastig kan zijn. Maak dingen bespreekbaar en wordt niet boos, hou net zoveel van ze als ze onder invloed zijn als wanneer ze nuchter zijn.
Klik om te vergroten...
Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.
Denk aan een dagje uit of hobby’s die niet fysiek uitputtend zijn?
Misschien is dit niet bij iedereen het geval.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#9
JelleKenNietVertelle zei:
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.

Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.
Denk aan een dagje uit of hobby’s die niet fysiek uitputtend zijn?
Misschien is dit niet bij iedereen het geval.
Klik om te vergroten...

Ik heb uitsluitend in vrijwillige klinieken gezeten, en ik kan je verzekeren dat zelfs dan een slagingspercentage van 20% een topresultaat is.

Mijn laatste opname dateert van dit jaar, nog geen half jaar geleden.

Ik heb in totaal die opname met zo'n 15 verschillende mensen (max 8 op een groep, dus soms gaat er eentje met ontslag en komt er weer eentje van de detox doorgeschoven).

Door ambulante natrajecten waarin groepssessies plaatsvinden en onderling contact is het redelijk kenbaar met wie het nog goed gaat en met wie niet.

Van die 15, weet ik van 10 dat ze ondertussen weer in gebruik zijn, de rest weet ik niet. Sommige binnen een week, andere hadden iets langer nodig om de verleiding niet meer kunnen te weerstaan.

Die andere 5 weet ik niks concreets over, maar daar zal het gros ook weer van in gebruik zijn.

Het stomme is dat ik van die 10 de eerste 8 er al in de kliniek uit pikte, als zijnde dat ik toen al zag dat ze het niet zouden gaan redden.

Stukje ervaring wat ik helaas door de jaren heen heb opgebouwd.

Deze ervaring is echter nodig om uiteindelijk wel te slagen, en in herstel te kunnen blijven.

Sommige bouwen die ervaring op door meerdere opnames en weten uiteindelijk in herstel te blijven, andere leren het nooit.

Dat is de realiteit, verslaving is een verdomd zware ziekte en het is helaas maar weinigen gegund deze te overwinnen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kijk links van u, en kijk naar rechts.
Vervolgens kijkt u naar voren, en dan naar achteren.
Van de 4 mensen, die u nu gezien hebt, zal er slechts 1 het halen.

Dit was de eerste zin die ik hoorde van het hoofd van de afdeling verslavingszorg in de afkick kliniek, die ik hoorde.
Deze uitspraak viel mij toch wat rauw op mijn dak. Jazeker!
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Zandman zei:
Kijk links van u, en kijk naar rechts.
Vervolgens kijkt u naar voren, en dan naar achteren.
Van de 4 mensen, die u nu gezien hebt, zal er slechts 1 het halen.

Dit was de eerste zin die ik hoorde van het hoofd van de afdeling verslavingszorg in de afkick kliniek, die ik hoorde.
Deze uitspraak viel mij toch wat rauw op mijn dak. Jazeker!
Klik om te vergroten...

Valt rauw op je dak, echter zoals je zelf vast ook weet niks aan gelogen.

Ik ben laatst gevraagd om een feedbackgesprek, maw ze vroegen om mijn visie en kijk op de aanpak die ze binnen de kliniek waar ik 3 opnames heb gehad.

Daar heb ik onder andere in aangegeven dat ik vind dat dit te weinig wordt benadrukt daar.

Ik heb ook aangegeven dat als ik al zie binnen de opname dat bepaalde personen het niet gaan redden als ze de kliniek uit zullen zijn, zeker de meer ervaren verpleegkundigen binnen de kliniek dit ook moeten zien.

Dat werd ook beaamd.

Degene waarmee ik dit gesprek had gaf aan dat ze dit niet zomaar kunnen uitspreken, mede vanwege het feit dat mensen dit zelf niet inzien, en het een leerproces is waar je doorheen moet.

Ben ik het ook mee eens, mijn eerste 2 opnames dacht ik echt dat ik goed bezig was, achteraf gezien heb ik die 2 opnames ook nodig gehad om te leren hoe je echt in herstel moet blijven.

Velen denken dat als ze zich laten opnemen en het programma volgen, ze daarna genezen zijn.

Helaas is dat niet de realiteit.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind die slagingspercentages sowieso een beetje slappe hap waar naar mijn idee ook veel mee gesjoemeld wordt. Bij mijn eerste traject werd ook gepromoot met een 'zeer hoog slagingspercentage'.
Nou krijg ik nog steeds mails van hun. En in het eerste jaar vragen ze ook of je nog clean bent enzo. Maar ik heb het niet meer ingevuld hoor, na mijn terugvallen. Worden die dan überhaupt wel gemonitord?

In de kliniek in Zuid Afrika waren ze er wel vrij helder over. Als je terugkomt in Nederland wordt het niet makkelijk. En het zal slechts een enkeling van jullie lukken om clean te blijven.
Ik was dus niet een van die personen. Bij mij duurde het twee weken voor m'n eerste terugval. En vervolgens twee weken voor m'n tweede terugval. De clean tijden werden vervolgens wel steeds langer. Maar ik heb veel terugvallen gehad.

Gelukkig heb ik in die terugvallen uiteindelijk wèl de juiste dingen gedaan om het weer op te pakken.

Het kan ook anders. Ik weet in elk geval van de behandelgroep in Zuid Afrika dat er één niet meer leeft (in de dertig). En één uit de groep in Nederland die niet meer leeft (in de twintig). Van een heleboel weet ik ook niet hoe het intussen gaat. Misschien zijn er wel meer niet onder ons.
Dat is helaas wel de realiteit van verslaving.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Verslaving is een rotziekte. En ook een heel ernstige ziekte die m.i. zwaar onderschat wordt.
Herstellen en in herstel blijven is domweg heel hard werken!
En dan de vooroordelen die veel mensen hebben tav de verslaafden.
Altijd wordt de schuld op hen afgewenteld.
Zo heb ik ooit een zeer stevige discussie gehad met iemand die gezegd had: ze moesten ze een flinke schop geven en weer aan het werk zetten.
Woest was ik. Wat een mening sommige mensen tav verslaafden hebben!! Tssssss.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Verslaving is een rotziekte. En ook een heel ernstige ziekte die m.i. zwaar onderschat wordt
Klik om te vergroten...

Dat onbegrip is het meest pijnlijke aan een ziekte.

Ik zie iemand die verslaafd is ook als ziek. Iemand met een verhaal. Een rugzak. En veel gedachten
P
Patrick a.k.a SpacefaceLid
01-01-2024, 00:00
#15
LucidLucy zei:
Ik zie verslaving ook als een ziekte en iets waar ik machteloos tegen ben. Dat wil niet zeggen dat ik er niets aan kan doen. Het wil wèl zeggen dat ik er niets alleen aan kan doen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn ziekte, maar wèl voor mijn herstel.

Die zin zet me aan tot actie ipv te zitten mijmeren over het ontstaan en het hoe en waarom. Aanpakken die handel.
Klik om te vergroten...
Alleen dingen doen in deze wereld is altijd moeilijk, ken het, leef al mijn hele leven 'alleen'. Als ik issues heb zoek ik daarom ook support bij vrienden of specialisten. Maar ieder zijn goed recht, als het jouw helpt als ziekte te zien, en op die manier van verslavingen af te komen is dat prima. Persoonlijk stop ik tot dusver met verslavingen omdat ik er helemaal klaar mee ben, of als het mijn leven negatief begint te beïnvloeden. Daar is geen medicijn voor,
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Niemand wil verslaafd raken aan wat voor middel dan ook.
Daar kiest men niet voor.
Waar je wel voor kiest, is wat je eraan kunt en gaat doen....
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#17
interesant onderwerp dit.
Verslaving zit in mijn familie en gewoon dat beseft hou mij wat onder controle...

Nu ik denk wel vooral aan voorzorg moeten doen maar niet op de manier met het vingertje!

Goede geïnformeerde informatie krijgen.

Persoonlijk maak ik mij ook geen blaasjes wijs .. jullie moesten eens weten hoe ik smak maar een roes maar tja.
De prijs is mij gewoon te hoog.

Ben al weken aan fantiseren over MDMA te nemen en ben super blij dat de 3 maanden voorbij zijn. En om eerlijk te moest die 3 maanden regel er niet zijn ...


Maar dat is eerlijk zijn tegenover jezelf..
Beseffen wie je bent en in de spiegel kijken.

Nu het is wel een schock dat slechts 10 procent van een verslaving af komt.

Ik begrijp nu beter hoe het komt dat vele zo een gevecht voeren.
De eerlijkheid hier op dit forum raakt mij.
Misschien moeten we meer empathie als maatschappij er voor hebben.

Ik ben actief binnen de vakbond en heb dikswijls in België op cao 100 beroep gedaan.
Dat is werknemers moeten geholpen worden.
Dat idealisme is mij manier om te gaan met trauma.
Dank jullie wel voor jullie inzicht.
P
Patrick a.k.a SpacefaceLid
01-01-2024, 00:00
#18
Laten we wel eerlijk zijn met zijn allen verslavingen alcoholisme en dergelijke zijn geen ziektes. Het zijn gedragsproblemen. Als je daadwerkelijk van een verslaving af wilt komen, moet je eerst bij jezelf denken: 'Waarom doe ik dit eigenlijk?'. Vervolgens moet je de ups/downs afwegen, en op basis hiervan wijze keuzes maken hoe hiermee om te gaan.
Door verslaving te zien als een ziekte verleg het probleem naar iets waar je 'weinig' zelf aan kan doen. Als je hersenkanker krijgt, en door te late diagnose terminaal bent, ben je ziek. Als je wilt stoppen met snuiven drinken roken, moet je een doel vinden waarom je wilt stoppen, en vanaf daar gaan werken aan verbetering.
Hoe eerder je eerlijk tegen jezelf bent, des te sneller kan je de verslaving overwinnen! Succes daarmee its rough.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Met bovenstaand verhaal ben ik het dus niet eens.
Ik vind dat verslavingen wel.degelijk ziektes zijn.
Bijvoorbeeld, niemand kiest ervoor om een verslaving te krijgen.
Ikzelf heb nooit met alcohol kunnen omgaan.
Als die stof binnenkwam, ging ik.meteen door tot het gaatje. Volledig bezopen worden en dat zo snel mogelijk.
Dat heeft dus niets met gedragsproblematiek te maken. De ziekte van er moet zoveel mogelijk in , was er meteen al.
Zo zijn er nog veel meer mensen als ik...
Als het allemaal zo eenvoudig te classificeren zou zijn, hadden de klinieken weinig tot niets meer te doen.
Verslavingen zijn vaak zeer gecompliceerd en soms wel gedragsafhankelijk uiteraard, maar zeker niet simpel af te doen dus....
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Patrick a.k.a Spaceface zei:
Door verslaving te zien als een ziekte verleg het probleem naar iets waar je 'weinig' zelf aan kan doen.
Klik om te vergroten...

Ik zie verslaving ook als een ziekte en iets waar ik machteloos tegen ben. Dat wil niet zeggen dat ik er niets aan kan doen. Het wil wèl zeggen dat ik er niets alleen aan kan doen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn ziekte, maar wèl voor mijn herstel.

Die zin zet me aan tot actie ipv te zitten mijmeren over het ontstaan en het hoe en waarom. Aanpakken die handel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."