#1
IK zie het als een soort pizza met punten. Stukje bipolair, stukje verslaving, stukje jeugd, etc. Interessant topic.
Wat verslaving is weten we allemaal wel
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?Maar ik geloof ook in het stuk dat in je genen moet zitten die je niet actief moet maken als je die hebt.
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.Als je het aan mij vraagt is dit een veelte complexe werkwijze en ondanks dat de verslavingszorg tevreden is met een slagingspercentage van circa 50%, zou dat percentage gewoon boven de 90% procent moeten zitten.
Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.Vertel diegene dat je van diegene houdt, ongeacht of diegene op dat moment onder invloed is. Probeer te verbinden met diegene en laat weten dat je er voor ze bent, ondanks dat dat enorm lastig kan zijn. Maak dingen bespreekbaar en wordt niet boos, hou net zoveel van ze als ze onder invloed zijn als wanneer ze nuchter zijn.
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.
Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.
Denk aan een dagje uit of hobby’s die niet fysiek uitputtend zijn?
Misschien is dit niet bij iedereen het geval.
Kijk links van u, en kijk naar rechts.
Vervolgens kijkt u naar voren, en dan naar achteren.
Van de 4 mensen, die u nu gezien hebt, zal er slechts 1 het halen.
Dit was de eerste zin die ik hoorde van het hoofd van de afdeling verslavingszorg in de afkick kliniek, die ik hoorde.
Deze uitspraak viel mij toch wat rauw op mijn dak. Jazeker!
Verslaving is een rotziekte. En ook een heel ernstige ziekte die m.i. zwaar onderschat wordt
Alleen dingen doen in deze wereld is altijd moeilijk, ken het, leef al mijn hele leven 'alleen'. Als ik issues heb zoek ik daarom ook support bij vrienden of specialisten. Maar ieder zijn goed recht, als het jouw helpt als ziekte te zien, en op die manier van verslavingen af te komen is dat prima. Persoonlijk stop ik tot dusver met verslavingen omdat ik er helemaal klaar mee ben, of als het mijn leven negatief begint te beïnvloeden. Daar is geen medicijn voor,Ik zie verslaving ook als een ziekte en iets waar ik machteloos tegen ben. Dat wil niet zeggen dat ik er niets aan kan doen. Het wil wèl zeggen dat ik er niets alleen aan kan doen.
Ik ben niet verantwoordelijk voor mijn ziekte, maar wèl voor mijn herstel.
Die zin zet me aan tot actie ipv te zitten mijmeren over het ontstaan en het hoe en waarom. Aanpakken die handel.
Door verslaving te zien als een ziekte verleg het probleem naar iets waar je 'weinig' zelf aan kan doen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."