#1
IK zie het als een soort pizza met punten. Stukje bipolair, stukje verslaving, stukje jeugd, etc. Interessant topic.
De rede vinden is ook maar een kleine stap in het proces natuurlijk. Met het vinden van de rede kom je nog niet verder. Maar je weet wel waar je aan kan gaan werken. Dat moet dan dus nog beginnen.Maar kan mij ook heel goed voorstellen dat je je ‘reden’ van verslaving hebt gevonden en vervolgens geen stap verder gekomen bent, op een hoop ellende naar boven halen na.
Was het maar 50% 🤣 Eerder tussen de 5-10%, tenminste het vollop gepushte 12 stappen programma. Waar eigenlijk weinig cijfers van bekend zijn.Wat verslaving is weten we allemaal wel, echter wordt de oorzaak van een verslaving altijd onderverdeelt in een heel breed scala aan problematiek.
Autisme, trauma, depressie, genetisch bepaalt.....
En zo zijn er nog vele stempeltje die je er op kan plakken, echter maakt die labeltactiek een passende behandeling ook moeilijk. Moeten we je autisme behandelen? Of toch je verslaving, want je verslaving is er tenslotte vanwege je achterliggende problematiek.
Als je het aan mij vraagt is dit een veelte complexe werkwijze en ondanks dat de verslavingszorg tevreden is met een slagingspercentage van circa 50%, zou dat percentage gewoon boven de 90% procent moeten zitten.
In plaats van bij individuen graven naar een eventuele oorzaak waar het labeltje verslaving wel mooi tussen zou passen. Is het verleden geweest, en om stappen te maken zou één ieder vooruit moeten kunnen kijken. Ik kan oneindig door mijn ellendige verleden terugblikken en kan allerlei scenario’s aanwijzen als mogelijke oorzaak van een verslaving.
Alleen wie zegt mij dat ik het anders had gedaan als bepaalde dingen in het verleden mij niet overkomen waren?
Misschien is het voor sommige wel heel prettig dat ze hun ‘foute’ levensstijl kunnen afschrijven op een gebeurtenis uit het verleden.
Maar kan mij ook heel goed voorstellen dat je je ‘reden’ van verslaving hebt gevonden en vervolgens geen stap verder gekomen bent, op een hoop ellende naar boven halen na.
Als je het aan mij vraagt denken wij allemaal veelte complex en ligt de oplossing dichterbij dan wij onszelf laten geloven. Namelijk door heel simpel de feiten op een rijtje te leggen en als belangrijkste deze feiten erkennen.
Drugs, vrijwel alle drugs dus ook alcohol zorgt voor een reactie in het brein. Ons lichaam is een gigantisch chemisch proces. En dat proces wordt uiteraard beïnvloed door de consumptie van drugs, met name onze neurotransmitters die eigenlijk verantwoordelijk zijn voor de gehele regulatie van lichaam en geest.
Dit dient dan ook in balans te zijn, en drugs trekt dat uit balans. Langdurig gebruik van een bepaald middel zal zelfs permanent de chemie in het brein muteren. Hier kun je niks meer aan veranderen, je kunt het accepteren of erger maken.
Veel drugs hebben invloed op onze dopamine ook wel ons ‘gelukstofje’ genoemd. Zo zorgt bijvoorbeeld methamfetamine voor een absurde vrijgave aan dopamine minstens 100x zoveel als wat je bij bijvoorbeeld seks krijgt.
100x zoveel is echt absurd veel, en als dit je langdurig overkomen is moet je ook voor jezelf erkennen dat je minder euforie in je leven zal gaan ervaren dan dat een ander doet.
Hoe leuk de gebeurtenis ook maar is die je meemaakt, je brein zal nooit vergeten dat er een middeltje was die nog veel meer ‘gelukstof’ met zich meebracht.
Exact hierom is een verslaving dus ook voor je leven. En door dat te accepteren kun je voor jezelf nog een best mooi bestaan opbouwen.
Buiten dit om,
Ben jij wel eens boos geworden op een dierbare, omdat diegene weer onder invloed was?
Of heb je jezelf ‘gestraft’ omdat je toch weer gebruikt hebt?
Dit helpt uiteraard niet.
Dat weten we stiekem ook wel, maar toch doen we het.
We ontslaan ons personeel als we ontdekken dat ze drugs gebruiken, want hun baan afnemen helpt ze nuchter blijven zeker?
We straffen onze kinderen als ze iets gebruikt hebben en komisch genoeg doen we dit omdat we van ze houden en ons zorgen maken.
Iemand die alles op een rijtje heeft in zijn leven, een goede band met de ouders veel vrienden en een hartstikke leuke baan. Wie weet zelfs een koophuisje en een kindje op komst….
Deze bovenstaande ‘iemand’ zal niet snel in het straatje van een verslaafde belanden. Deze iemand zou zelfs misschien wel recreatief probleemloos iets kunnen gebruiken.
Iemand die verslaafd is, is vaak eenzaam. En daarvoor hoef je niet eens continue alleen te zijn. Misschien ben je niet vaak alleen maar wel constant in je eigen hoofd, is jou iets overkomen waardoor je moeite hebt met emotionele binding. In ieder geval is jou omgeving niet zoals die had moeten zijn, wat niet eens aan jou hoeft te liggen.
Als je het volmaakte leven hebt is de kans klein dat je opzoek gaat naar een middeltje, maar als er bij jou van alles ontbreekt en je niet geliefd wordt/ geliefd kan voelen spreekt het voor zich dat je die leegte probeert op te vullen.
Heb je een dierbare die verslaafd is?
Vertel diegene dat je van diegene houdt, ongeacht of diegene op dat moment onder invloed is. Probeer te verbinden met diegene en laat weten dat je er voor ze bent, ondanks dat dat enorm lastig kan zijn. Maak dingen bespreekbaar en wordt niet boos, hou net zoveel van ze als ze onder invloed zijn als wanneer ze nuchter zijn.
Tegen mij werd er gezegd toen ik de kliniek in draaide:Was het maar 50% 🤣 Eerder tussen de 5-10%, tenminste het vollop gepushte 12 stappen programma. Waar eigenlijk weinig cijfers van bekend zijn.
Helaas zijn behandelingen voor verslaving nog een stuk minder effectief. Als de beste technieken worden toegepast dan heeft een behandeling een slagingskans van maximaal zo'n 20%. De reden dat het zo lastig is om van verslaving af te komen, is omdat ons brein heel veel dingen op de automatische piloot doet. Slechts 5% van je gedrag is bewust over nagedacht. De rest van het gedrag wordt door aangeleerde routines geregeld die -zonder erover na te denken- worden uitgevoerd.Als je het aan mij vraagt is dit een veelte complexe werkwijze en ondanks dat de verslavingszorg tevreden is met een slagingspercentage van circa 50%, zou dat percentage gewoon boven de 90% procent moeten zitten.
(..) je brein zal nooit vergeten dat er een middeltje was die nog veel meer ‘gelukstof’ met zich meebracht.
Nee "we" ontslaan ons (verslaafde) personeel omdat "we" capabele, betrouwbare werknemers nodig hebben. Het is geen liefdadigheidsinstelling en het is ook niet persoonlijk, maar zakelijk wanneer zoiets gebeurt. Al zijn er werkgevers met een groot hart die nog proberen te helpen (wat mooi is), maar zelfs die moeten op een gegeven moment een grens stellen.We ontslaan ons personeel als we ontdekken dat ze drugs gebruiken, want hun baan afnemen helpt ze nuchter blijven zeker?
Zeker weten is het volkomen terecht dat een werkgever een verslaafde werknemer ontslaat, al is verslaving wel een erkende ziekte dus zou je er niet zomaar voor ontslagen mogen worden. Tevens hoeven we ook niet te verwachten dat een werkgever er alles aan doet om je wel werkzaam te houden. Alleen het probleem van deze gehele maatschappij is dat de term verslaving afschrikt. Wanneer je genezen bent van weet ik veel wat 'longcovid' kun je dat prima verkondigen echter wanneer je een gigantische verslaving achter de rug hebt, kun je dat waarschijnlijk beter voor jezelf houden.Nee "we" ontslaan ons (verslaafde) personeel omdat "we" capabele, betrouwbare werknemers nodig hebben. Het is geen liefdadigheidsinstelling en het is ook niet persoonlijk, maar zakelijk wanneer zoiets gebeurt. Al zijn er werkgevers met een groot hart die nog proberen te helpen (wat mooi is), maar zelfs die moeten op een gegeven moment een grens stellen.
Gek genoeg zijn er zelfs verslavingsproblemen onder veel mensen waar alles vanaf de buitenkant bekeken "klopt": huisje boompje beestje, dat soort dingen.
Het probleem ligt nóg dieper imo. Hoewel de term nu zo beladen is, zou ik het een spiritueel probleem durven te noemen. Mensen hebben een verslavingsprobleem omdat ze niet weten wie ze zijn. En dan bedoel ik: mensen weten niet wie ze zijn voorbij (of juist: vóór) hun gegeven en aangenomen identiteit/persoonlijkheid. Dát is de kern ervan. Er is heel weinig van dat in deze maatschappij. Dat is ook de reden dat het soms kan dat iemand alles "goed voor elkaar" lijkt te hebben, maar alsnóg een groot verslavingsprobleem kan hebben, dat zich kan uiten op allerlei verschillende manieren. Omdat diegene niet in contact staat met zijn/haar innerste zelf.
Thanks voor de tipHelaas zijn behandelingen voor verslaving nog een stuk minder effectief. Als de beste technieken worden toegepast dan heeft een behandeling een slagingskans van maximaal zo'n 20%. De reden dat het zo lastig is om van verslaving af te komen, is omdat ons brein heel veel dingen op de automatische piloot doet. Slechts 5% van je gedrag is bewust over nagedacht. De rest van het gedrag wordt door aangeleerde routines geregeld die -zonder erover na te denken- worden uitgevoerd.
Wat je hieronder zegt klopt als een bus:
Echter is het geen noodlot waar je je bij neer moet leggen omdat je hersenchemie nou eenmaal stuk is. Gelukkig houden mensen ook nog keuzevrijheid over. Als je drugs blijft gebruiken wordt het wel steeds moeilijker om nog andere keuzes te maken dan drugs gebruiken. Maar als je erin slaagt om te stoppen met gebruiken, dan hebben de hersenen allerlei verschillende manieren om zichzelf te repareren. De veronderstelling uit de jaren '90, dat je brein na je 24ste levensjaar af is, en dat het brein daarna alleen maar aftakelt, die is inmiddels ruimschoots ontkracht.
Bovendien is het ook niet zo dat we rechtsreeks aangestuurd worden door moleculen (zoals neurotransmitters). Alle levende wezens, en bij uitstek het menselijk brein, hebben een zelf-regulerend vermogen. Dat is nou juist wat het levend maakt: het vermogen om te reageren op de biochemische omgeving. Hoe dit allemaal precies zit is een beetje lastig uitleggen zo via Drugsforum. Maar ik kan je wel de tip geven om nog eens het boek The Systems View of Life: A Unifying Vision te lezen, want de auteurs hebben het daarin op briljante wijze uitgelegd. Het komt erop neer dat je voor het verklaren van complexe systemen een ander soort logica nodig hebt dan wat gangbaar is in (een groot deel van) de wetenschap. Bij die andere soort logica kijk je niet per se naar de puzzelstukjes waaruit een bepaald voorwerp bestaat, maar je kijkt eerder naar hoe de verschillende puzzelstukjes op elkaar inhaken op zo'n manier dat de puzzel -ondanks zwaartekracht - niet uit elkaar valt.
Een tip van de sluier: wat heel belangrijk is om je te realiseren is dat het brein bestaat uit 100 miljard neuronen die allemaal met elkaar verbonden zijn. In die verbindingen ontstaat een andere vorm van causaliteit die ervoor zorgt dat een complex systeem meer is dan slechts de componenten waaruit het bestaat.
Ja die 50% heb ik mij eens laten vertellen door iemand werkzaam binnen de verslavingszorg. Ze moeten je toch ergens mee lokken xDWas het maar 50% 🤣 Eerder tussen de 5-10%, tenminste het vollop gepushte 12 stappen programma. Waar eigenlijk weinig cijfers van bekend zijn.
Very true😁Ja die 50% heb ik mij eens laten vertellen door iemand werkzaam binnen de verslavingszorg. Ze moeten je toch ergens mee lokken xD
Niet helemaal, maar sommige dingen baseer ik indd op ervaringen.Is jouw verhaal een autobiografie?
Ik snap het wel,De rede vinden is ook maar een kleine stap in het proces natuurlijk. Met het vinden van de rede kom je nog niet verder. Maar je weet wel waar je aan kan gaan werken. Dat moet dan dus nog beginnen.
Het is wel waar dat veel mensen denken dat het weten van de "rede" van de verslaving, ze van de verslaving gaat afhouden. Zonder verder aan de "rede" te gaan werken waardoor de "rede" dus blijft en de kans op terugval dus ook groot blijft.
Daarom is er vaak ook jaren therapie nodig voordat de kans op een terugval echt is verkleind.
En ik zal je nog erger vertellen. De slagingspercentage ligt bij lange na niet op de 50%. Die ligt ergens tussen de 10 en de 20% bij de verslavingzorg. Je kan eens verslavingsdeskundige els noorderlicht opzoeken op youtube. Deze geeft zelf aan dat meer dan 95% van de verslavende te maken krijgt met een terugval.
Maaaar een terugval is niet altijd een stap terug. Soms is dit gewoon een deel van het proces.
Wat verslaving is weten we allemaal wel
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?Maar ik geloof ook in het stuk dat in je genen moet zitten die je niet actief moet maken als je die hebt.
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?
Alleen ben je vaak al niet te laat als je erachter komt dat het in je genen zit?
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.Als je het aan mij vraagt is dit een veelte complexe werkwijze en ondanks dat de verslavingszorg tevreden is met een slagingspercentage van circa 50%, zou dat percentage gewoon boven de 90% procent moeten zitten.
Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.Vertel diegene dat je van diegene houdt, ongeacht of diegene op dat moment onder invloed is. Probeer te verbinden met diegene en laat weten dat je er voor ze bent, ondanks dat dat enorm lastig kan zijn. Maak dingen bespreekbaar en wordt niet boos, hou net zoveel van ze als ze onder invloed zijn als wanneer ze nuchter zijn.
Denk dat dit percentage veel hoger zou liggen als iedereen vrijwillig binnenkwam lopen.
Onthoudt ook dat er echt nog dingen zijn die diegene blij kan maken ookal is hij/zij er slecht aan toe.
Denk aan een dagje uit of hobby’s die niet fysiek uitputtend zijn?
Misschien is dit niet bij iedereen het geval.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."