Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKratom verslaving

Kratom verslaving

52 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben nu al een jaar verslaafd aan Kratom, ik neem iedere dag zo'n 12-17 gram over de dag heen. Het lukt me gewoon niet om ermee te stoppen. Ik krijg ernstige afkickverschijnselen, ik voel me echt doodziek gewoon, zweten, angstig, onrustig, spierpijn, koppijn en mijn depressie en adhd symptomen worden erg versterkt. Kratom helpt me daar normaal bij, daarom ben ik er ook verslaafd aan geraakt. Maar ik ben gewoon klaar met die afhankelijkheid.

Ik heb een paar vragen erover:
- Zou je aanraden geleidelijk te stoppen of in 1 keer?
- Als hier mensen zitten die er ook verslaafd aan zijn geweest, hoelang duurde de afkickverschijnselen?
- En hoe voelde je je toen je er vanaf was? Ik ben namelijk best wel bang dat het zo goed helpt dat ik me zonder klote ga voelen. Maar misschien klopt daar wel helemaal niks van en voel ik me zonder veel beter. Ik heb geen idee omdat ik geen dag zonder ga.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hee @Rat

Cold turkey kan wel maar je kunt jezelf ook wat ellende besparen en het afbouwen. De effecten van een dosis verlagen zullen een paar daagjes tot max een week aanhouden, maar geestelijke afhankelijkheid kan wel wat langer duren. Je zal je zonder wel ff klote gaan voelen, maar dat zal maar beperkte tijd duren. Dat is eigenlijk de geestelijke afhankelijkheid die praat, want niemand heeft baat bij een ernstige verslaving.

Je moet voor jezelf bedenken of je je liever korte tijd zeer slecht voelt en een heel strak afbouwschema aanhoudt, of dat je het heel erg uitspreidt. Bij dat laatste ben je langer bezig maar is het wel milder.

Succes, ik weet dat het een vrij verslavend stofje kan zijn.
W
WheelOfKLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey, ik ben zelf ook al een aantal jaar verslaafd geweest aan kratom. Over de afgelopen 2/3 jaar soms wat weken tot een keer een maand gehad waar ik stopte, maar altijd wel weer begonnen. Momenteel ben ik, na het afgelopen jaar dagelijks te hebben gebruikt (15-25) gram per dag, nu 10 dagen gestopt (in 1 keer) en ik hoop nu voor goed. Cold Turkey is in mijn ogen het meest aan te raden, de ontwenning is iets heftiger, maar wel een stuk korter en mentaal makkelijker om door heen te komen imo, taperen kan maar kost aardig wat wilskracht om consequent te doen en maakt de ontwenning alleen maar langer. Afgelopen dagen zijn niet heel fijn geweest maar ik moet zeggen dat ik het minder erg is dan ik had verwacht. Alledaagse dingen worden wat zwaarder om uit te voeren en alles wordt een beetje saai, maar fysiek is het allemaal wel te doen. Ik gebruik supplementen als liposomale vitamine C en black seed oil, die helpen best goed tegen de ergste ontwenningsverschijnselen, dus die zou ik als ik jou was inslaan (en magnesium voor slaap). Verder kan ik als tip deze subreddit meegeven (reddit.com/r/quittingkratom), waar je support kan krijgen van medequitters, dit kan mentaal nog wel eens helpen, en verder ook alle info wat je kunt verwachten bij ontwenning. Heel veel succes!
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind het lastig om als niet verslavings deskundige(maar wel ervaringsdeskundige) advies te geven.
Je geeft zelf aan dat je Kraton gebruikt om onrust te onderdrukken. Dit gaat terugkomen. Zelf deed ik het ook om die reden. Ik ben bijna altijd gespannen. Met Kraton voelde ik me zo relaxt.
Je zult gedragsverandering moeten toepassen om dit op te vangen. Ga bijvoorbeeld op een sport die je fysiek zwaar uitdaagt(Fitness/Kickboksen). Ga elke dag een eind wandelen of op momenten dat je je gespannen voelt. En plan al een paar afspraken met vrienden in, een week van te voren. Dan heb je een duidelijke weekstructuur en kun je daarnaast je energie kwijt. Dit maakt je veel sterker tegen een terugval.
Zelf zou ik de Kraton afbouwen. Maar hier durf ik geen verder advies over te geven.
Zelf heb ik 1 keer naar een periode van niet al te heftig gebruik ongeveer 2 tot 4 weken afkickverschijnselen gehad die wel te doen waren. Na een periode van heftiger gebruik heb ik 6 weken afkickverschijnselen gehad. De laatste 3 weken alleen nog diarree.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb zeker meer dan 8 maanden 25 gram
Per dag gebruikt. 2 weken geleden kreeg ik een ernstige salmonella vergiftiging (niets met de kratom te maken) waardoor ik gewoon niet meer kon gebruiken (kon niet eten, kon niet drinken) en ben doodziek geweest en in het ziekenhuis gelegen. Ik kan daarom heel moeilijk inschatten welke ontwenning kratom heeft gebracht aangezien ik echt doodziek was. Geen kalium meer, nierfunctie gestopt echt doffe ellende, ik was net op tijd op de spoedeisende hulp. Maar eigenlijk dus niets van de ontwenning meegekregen. Ik ben nu een week beter en heb nu 6 dagen weer 25 gram gebruikt. Ik realiseerde me vandaag dat het me bakken met geld kost en ben vandaag direct weer gestopt. Ik heb natuurlijk al 2 weken niet meer gebruikt en ik vraag me af of die 6 dagen 25 gram van nu, me enig probleem gaan geven.

Ik krijg sowieso op voorschrift Lorazepam dus daarmee kan ik wel wat onderdrukken. Hoe dan ook. Ik denk dat iedereen anders op de afkick reageert maar het bindt aan de opiaat receptoren dus verwacht altijd een vorm van dat soort lichamelijke/geestelijke afkick.

voor mij werkt cold turkey het best. Gewoon ff 3,4 dagen klote en dan is het weg. Behalve bij zwaardere middelen uiteraard. Ik heb na 4 dagen alcohol ontwenning een insult gehad en daarvoor totaal 4 keer in een kliniek gezeten. Ben blij dat ik van die rotzooi af ben. Nu de kratom nog weg en dan langzaam de lorazepam afbouwen.

als ik nu echt dikke ontwenning van de kratom krijg, laat ik het hier even weten. Maar ik verwacht het niet echt eigenlijk. Hooguit wat down enz.

update: de drang om te kopen, omdat het nu op is, is volledig weg. Dat had ik wel extreem voordat ik ziek werd. Dus ik denk dat het een geluk bij een ongeluk geweest is dat ik afgekicked ben tijdens m’n ziekte
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoe gaat het met je nu, was het te doen, de afkick?
Is het goed gegaan?
25 gram kratom is niet weinig te noemen....
R
RandlandLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hoelang duurt het voordat kratom lichamelijk afhankelijkheid vertoont.
Oftewel hoelang moet je dagelijks gebruiken en hoeveelheid tot verslaving?
S
Sandy24Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Laboratoriumrat zei:
Ik ben nu al een jaar verslaafd aan Kratom, ik neem iedere dag zo'n 12-17 gram over de dag heen. Het lukt me gewoon niet om ermee te stoppen. Ik krijg ernstige afkickverschijnselen, ik voel me echt doodziek gewoon, zweten, angstig, onrustig, spierpijn, koppijn en mijn depressie en adhd symptomen worden erg versterkt. Kratom helpt me daar normaal bij, daarom ben ik er ook verslaafd aan geraakt. Maar ik ben gewoon klaar met die afhankelijkheid.

Ik heb een paar vragen erover:
- Zou je aanraden geleidelijk te stoppen of in 1 keer?
- Als hier mensen zitten die er ook verslaafd aan zijn geweest, hoelang duurde de afkickverschijnselen?
- En hoe voelde je je toen je er vanaf was? Ik ben namelijk best wel bang dat het zo goed helpt dat ik me zonder klote ga voelen. Maar misschien klopt daar wel helemaal niks van en voel ik me zonder veel beter. Ik heb geen idee omdat ik geen dag zonder ga.
Klik om te vergroten...
Hey!
Misschien ben je er al vanaf, maar ik reageer toch even :).

Ik ben ongeveer 4 jaar verslaafd geweest aan kratom. Ik nam het elke dag ongeveer 5 keer. De dosis verschilde van 2gr tot 3,5gr per keer. Eigenlijk nam ik het vooral om de afkickverschijnselen tegen te gaan, een echte "high" kreeg ik er niet meer van. Ik was de afhankelijkheid helemaal zat en besloot te stoppen. Ik heb het afgebouwd. Van elke dosis deed ik er 0,1 gr af dus dat kwam neer op een halve gram per dag. Dit ging eigenlijk vrij makkelijk.
Wanneer je ongeveer op de 0,5 per dosis zit, krijg je wel wat afkickverschijnselen en dan is het prima om bijvoorbeeld 1 dag op dezelfde dosis te blijven. Ik heb dit overigens maar 1 dag gedaan, want ik wilde er zsm van af.

Toen ik nog op 0,3 per dosis zat, ben ik ermee gestopt. Ik heb de eerste nacht een tijd wakker gelegen met onrustige benen en een slaappil genomen. De nachten daarna gewoon goed geslapen. Overdag had ik veel onrust in mijn lijf en voelde me niet top, maar echt niet heel beroerd. Je hebt geen zin om te bewegen, maar zodra je dat doet voelt het beter. Dat zou ik ook echt adviseren. Het is overigens wel fijn om einde van de middag 1 wijntje/biertje te nemen. Dat lost de ergste onrust in je lichaam op. Verder genoeg vitamine C en magnesium nemen.

In de twee weken na de laatste dosis ging het steeds beter. Ik heb echt 0 keer behoefte gehad om weer kratom te nemen.

Nu ben ik er al een tijdje vanaf en geloof me, je voelt je echt gewoon hetzelfde. Je moet echt even door die 2/3 weken heen en dat is het.

Ik heb ook altijd gedacht dat ik het nodig had om van dingen te genieten etc, maar ik weet nu dat dat nergens op slaat. Ik voel me exact hetzelfde (als met kratom) en kan prima van dingen genieten zonder kratom.

Hoop dat je er iets aan hebt!
R
RandlandLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dus als ik jouw verhaal goed begrijp Sandy24, is het dus redelijk goed te doen om weer te stoppen met kratom.
Als je in ieder geval langzaam afbouwt dus.....Ik ben van plan om maart, april ofzo weer te stoppen tijdelijk, dus ik hoop dan maar dat de "afkick" dus goed te doen is....Zeker met als ondersteuning de laatste paar daagjes van de franse zon, een goeie joint en onder het genot van een goed glas wijn,.. ben benieuwd en we gaan het meemaken.

mzzzl Randland

p.s ik gebruik momenteel kratom om te stoppen met opiaten....en om makkelijker de winterperiode door te komen en een beetje dragelijker te maken i.v.m gezondheid en ouderdomskwalen....
S
Sandy24Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Randland zei:
Dus als ik jouw verhaal goed begrijp Sandy24, is het dus redelijk goed te doen om weer te stoppen met kratom.
Als je in ieder geval langzaam afbouwt dus.....Ik ben van plan om maart, april ofzo weer te stoppen tijdelijk, dus ik hoop dan maar dat de "afkick" dus goed te doen is....Zeker met als ondersteuning de laatste paar daagjes van de franse zon, een goeie joint en onder het genot van een goed glas wijn,.. ben benieuwd en we gaan het meemaken.

mzzzl Randland

p.s ik gebruik momenteel kratom om te stoppen met opiaten....en om makkelijker de winterperiode door te komen en een beetje dragelijker te maken i.v.m gezondheid en ouderdomskwalen....
Klik om te vergroten...
Hi Randland, naar mijn mening zeker! Als je het maar rustig aan doet, niet te snel willen. Ik moest niet afkicken van opiaten dus daar kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen. De joint en het glas wijn gaat zeker helpen :wink:.

Succes!
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hallo allemaal.
Ik heb 2 jaar kratom gebruikt en ging steeds meer gebruiken.
Ik gebruikte op het laatst 20 gram per dag.
Nu ben ik Cold Turkey gestopt, inmiddels ruim 3 weken clean, maar heb nog steeds last van maag en darmklachten.Ben dus nog steeds ziek ervan.Diaree wat niet over gaat, brandend maagzuur angstig.
Hoop dat het over gaat, want ik was een flinke gebruiker.
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hallo allemaal.
Ik heb 2 jaar kratom gebruikt en ging steeds meer gebruiken.
Ik gebruikte op het laatst 20 gram per dag.
Nu ben ik Cold Turkey gestopt, inmiddels ruim 3 weken clean, maar heb nog steeds last van maag en darmklachten.Ben dus nog steeds ziek ervan.Diaree wat niet over gaat, brandend maagzuur angstig.
Hoop dat het over gaat, want ik was een flinke gebruiker
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zit nu op dag 20 en heb nog steeds dunne ontlasting.
Ben helemaal klaar met die troep.
Heel internet afgezocht, maar weinig informatie.
Weet iemand waar ik meer informatie kan vinden?
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zit nu op dag 20 en heb nog steeds dunne ontlasting.
Ben helemaal klaar met die troep.
Heel internet afgezocht, maar weinig informatie.
Weet iemand waar ik meer informatie kan vinden
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sorry voor 2 dezelfde posting.
Ben nog niet zo thuis hier.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Takeiteasy het heeft tijd nodig. 2 jaar gebruik ben je niet zo maar vanaf, zeker niet als je cold turkey bent gestopt. Als het goed is wordt het stukje bij beetje allemaal weer normaler zolang je clean blijft.

Zorg goed voor jezelf - gezond eten, weinig koffie en zwarte thee, iedere dag bewegen het liefst in de natuur, goede balans tussen rust en inspanning, contact met fijne mensen.
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sorry voor 2 dezelfde posting.
Ben nog niet zo thuis hier
_shikantaza zei:
@Takeiteasy het heeft tijd nodig. 2 jaar gebruik ben je niet zo maar vanaf, zeker niet als je cold turkey bent gestopt. Als het goed is wordt het stukje bij beetje allemaal weer normaler zolang je clean blijft.

Zorg goed voor jezelf - gezond eten, weinig koffie en zwarte thee, iedere dag bewegen het liefst in de natuur, goede balans tussen rust en inspanning, contact met fijne mensen.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je reactie en tips.
Vandaag voel ik me een stukje beter.Ik moet mijn eetpatroon weer aan gaan passen.Ik at over de hele dag, vrij weinig toen ik in gebruik was.Vervolgens rond 4 uur aan de kratom, tot 8 uur. Daarna overmatig eten en vooral ook veel snoepen.
Dus tsja, wel logisch dat dit tijd nodig heeft.
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zit inmiddels op dag 22 zonder kratom.De dunne ontlasting blijft aanhouden, ondanks mijn gezonde eetpatroon.Mijn darmen voelen ook nog steeds als schuurpapier.
Ik ga als fruit maar wat bananen proberen, want de kiwi viel niet goed.Ga wel proberen om vanavond wat rijst te eten met gekookt rundvlees.Het is een langdurige kwestie.
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#19
inmiddels op dag 22 zonder kratom.De dunne ontlasting blijft aanhouden, ondanks mijn gezonde eetpatroon.Mijn darmen voelen ook nog steeds als schuurpapier.
Ik ga als fruit maar wat bananen proberen, want de kiwi viel niet goed.Ga wel proberen om vanavond wat rijst te eten met gekookt rundvlees.Het is een langdurige kwestie.
T
TakeiteasyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Weer een dubbele posting.
:thinking::wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."