#1
Ja...:P hij praat wel behoorlijk absoluut.
Maar ik kan ook wel weer goed begrijpen waarom hij dat doet. De dingen waar hij het over heeft zijn namelijk niet slechts geloof. Ik ben het met hem eens dat er dingen zijn die je voor jezelf kunt weten als een feit. Tegenwoordig hebben we vaak de opvatting dat álles voor interpretatie vatbaar is en dat er geen dingen zijn die absoluut waar zijn. En dat ieder standpunt even relevant is en iedere mening evenveel waard. Dat is een levensbeschouwing volgens de postmoderne filosofie. Maar de individuele verkenning van bewustzijn is een soort wetenschap te noemen, de directe exploratie van realiteit. Niet het nádenken (fantaseren) over de werkelijkheid, waar veel moderne filosofie tot is gedegradeerd, maar het direct beschouwen ervan. De wetenschap van de subjectiviteit, in plaats van de wetenschappen van de objectiviteit.
Daar kan ik hem goed in volgen. Al brengt hij het vaak wel op een heel arrogante, soms zelfs ronduit neerbuigende manier...
Het feit dat we het een "virtual reality" noemen, impliceert dat we iets anders als de "echte" realiteit zien. Maar is er eigenlijk een wezenlijk verschil tussen beide? Vaak staan we hier niet bij stil, maar zouden we dat eigenlijk juist niet moeten doen? En is er niet eerder een werkelijkheid die de zogenaamde "realiteit" en de "virtual reality" delen?Ik vind sowieso het woord simulatie een beetje raar omdat het eigenlijk een onmogelijkheid is.
Als ik een simulatie maak. Een nabootsing van de werkelijkheid. Dan is dat deel van de werkelijkheid.
Ik maak iets na dat deel is van het gene dat ik na maak....![]()
Zeker. En als de film Inception.Klinkt eigenlijk wel als een fractal. Een vorm die in zichzelf vormt.
Ik erger me er eigenlijk best wel aan en denk geregeld: gast, waarom moet je het nou op zo'n arrogante neerbuigende manier brengen... De inhoud spreekt namelijk al voor zich. Als je het dan op zo'n manier brengt, dan schrik je dus mogelijk onnodig mensen af die anders best wel naar je verhaal zouden luisteren. Stom stom stom... Tegelijkertijd herken ik er ook wel wat mezelf in, omdat ook ik vaak heel stellig praat over dit soort dingen. Ik mag hopen wel iets minder arrogant dan deze kerel, maar dat ik mezelf er in herken zegt ook wel genoeg...Bij de eerste 10 min begrijp ik al precies wat je bedoel. Ik kom nog niet verder dan 10min want hij heeft tot daar eigenlijk alleen nog maar over hoever andere er naast zitten. als ik wat geduldiger ben dan kijk ik even verder haha. Thanks for sharing!
Toch, ik raad je echt aan om verder te kijken. Leo is niet bepaald het type waar ik gezellig even mee zou willen kletsen, maar hij zegt in mijn ogen wel enorm interessante dingen. Ook heel veel dingen die ik al jaren aan het overpeinzen ben en dingen die ik zelf als inzichten heb verkregen en waar ik helemaal achter sta. Zoals gezegd denk ik dat we als maatschappij misschien wat doorgeschoten zijn in ons postmodernistisch denken. Er zijn (imo) wel degelijk universele waarheden te ontdekken. Wel alvast een waarschuwing: ik heb de video inmiddels zelf helemaal afgekeken en op het eind komen er nog een paar heel erg arrogante uitspraken van onze God-boy Leo.
