Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIhkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

Ihkv leven ( na) de dood, Wie is er bang voor de dood?

230 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Flualhamdulillam zei:
Wauw, geweldig gezegd! Het is echt niet alsof je je zult vervelen ofzo haha. Verveling is immers ook maar iets menselijks (alhoewel dieren zich misschien ook wel eens kunnen vervelen, het is tenminste iets voor ingewikkelde organismen). Hoe ga je je vervelen als je niet eens meer functionerende hersenen hebt? Evenals angst, verdriet, woede, het is allemaal een product van het menselijk lichaam die je achter laat na de dood.
Klik om te vergroten...
Dankje, al gaan de credits niet naar mij. :wink:

Het is heel simpel. Ondanks dat het erin verschijnt, ondanks dat het erdoor gekend wordt en ondanks dat het er zelfs van gemáákt is, kan het verstand eeuwigheid niet kennen. Het verstand kan alleen maar tijd kennen. En daarom stelt het zich bij eeuwigheid: oneindige tijd voor. Wat slechts een concept is dat wederom verschijnt in... eeuwigheid.

Eeuwigheid is niet zo exotisch. Het is slechts het nu. Het is hier zonder begin en eind. De reden dat we het toch (nu al, tijdens dit leven) kunnen kennen, is omdat we het zijn. Niemand is hier ook speciaal in. We zijn allemaal dat waar onze ervaring in verschijnt.

Diepe slaap zijn we toch ook niet bang voor? Dat is alsof je dood bent, maar we ervaren het als vredig. Lekker, geen wereld en geen zelf meer. :) Het is beide eeuwigheid, maar de waakstaat en de droomstaat zijn eeuwigheid met objecten en diepe slaap is eeuwigheid zonder objecten. Na een zware dag verlangen we naar dat laatste. We verlangen terug naar puur eeuwigheid, puur zijn (niet-zijn, net hoe je het bekijkt)

Flualhamdulillam zei:
Vraag ik me ook af! Ik denk dat veel mensen bang zijn om écht te leven, door de angst om te falen. Men durft vaak niet het risico te nemen door in het diepe te springen. Daar vang je de mooiste vis, maar het is een onzekere duik, soms is alle moeite voor niks en in het slechtste geval verdrink je…
Klik om te vergroten...
Precies dit ja. De angst voor de dood is voor veel mensen waarschijnlijk een vermomde angst voor het leven. Dat je hier niet doet waarvoor je hier bent gekomen: leven. Heb dit gevoel zelf ook weleens hoor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
En tegenwoordig kan er ook via het " resomeren" een lichaam tot stof worden teruggebracht.
Is sinds kort toegestaan
Bij deze methode wordt het stoffelijk overschot opgelost in een loog, onder hoge druk en temperatuur.
Het gebeente blijft over, en wordt vermalen tot een wit poeder, dat verstrooid kan worden.
Deze methode is voor het milieu het minst belastend.
Mss dat ik hiervoor ga kiezen straks....
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Het is heel simpel.
Klik om te vergroten...
Ho, neem dat terug. 😂
Wat je zegt klinkt naar mijn idee allemaal vrij plausibel. Toch knaagt er altijd iets aan me, dat is de gedachte dat we er waarschijnlijk goed naast zitten. Dat de dood en haar eeuwigheid lang niet is wat we denken. Misschien is de dood wel niet eindeloos? Dat vind ik toch geen vreemd idee, gezien hoeveel culturen vormen van reïncarnatie beschrijven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Flualhamdulillam zei:
Ho, neem dat terug. 😂
Wat je zegt klinkt naar mijn idee allemaal vrij plausibel. Toch knaagt er altijd iets aan me, dat is de gedachte dat we er waarschijnlijk goed naast zitten. Dat de dood en haar eeuwigheid lang niet is wat we denken. Misschien is de dood wel niet eindeloos? Dat vind ik toch geen vreemd idee, gezien hoeveel culturen vormen van reïncarnatie beschrijven.
Klik om te vergroten...
Vele wijzen door de gehele geschiedenis heen hebben altijd al gezegd dat de dood een illusie is.

Zelfs al zou er weer een leven (een droom) in eeuwigheid verschijnen, eeuwigheid verliest zichzelf er nooit écht in. Eeuwigheid kan zichzelf lijken te vergeten door zich te focussen op zelf en wereld, maar de enige substantie die aanwezig is in zelf en wereld is eeuwigheid zelf. Het enige wat gedaan hoeft te worden is die focus ontspannen en eeuwigheid kent zichzelf weer. Het is nooit ergens heen gegaan, het heeft nooit zichzelf verloren. Het droomde alleen dat het dat deed en iets anders was dan zichzelf.

Kan het dus zijn, dat wat wij de 'dood' noemen, daadwerkelijk het eeuwige leven is? Vanaf het verstand bekeken lijkt de dood het einde van het leven, maar vanaf dat wat het verstand ziet (eeuwigheid) is er alleen maar (eeuwig) leven. Alle vormen komen en gaan, maar wat is het dat dit ziet... De dood is voor de wereld van vorm. Alles wat geboren wordt moet uiteindelijk sterven.

Ik merk dat woorden het eigenlijk alweer ingewikkelder maken... Woorden kunnen dit alleen benaderen, nooit echt bevatten. Maar ik geloof het wel, dat dit allemaal juist heel simpel is. Ultiem simpel zelfs.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
En tegenwoordig kan er ook via het " resomeren" een lichaam tot stof worden teruggebracht.
Is sinds kort toegestaan
Bij deze methode wordt het stoffelijk overschot opgelost in een loog, onder hoge druk en temperatuur.
Het gebeente blijft over, en wordt vermalen tot een wit poeder, dat verstrooid kan worden.
Deze methode is voor het milieu het minst belastend.
Mss dat ik hiervoor ga kiezen straks....
Klik om te vergroten...
Een andere duurzame manier is cryomeren. In principe wordt je lichaam heel diep ingevroren. En daarna wordt het uit elkaar getrild. Er blijft dan ook alleen poeder over.

Voor beide manieren zou je naar het buitenland moeten gezien het in Nederland nog niet legaal is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik meen, dat recentelijk resomeren is toegestaan.
Ik heb het ergens gelezen...
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#7
QueerMan zei:
Ik denk ook wel eens met een tweede brein.

Spoiler
🍆
Klik om te vergroten...
Waarom verbaasd me dit niet haha, probeer anders een jaartje niet.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Guapo Temudgin zei:
Waarom verbaasd me dit niet haha, probeer anders een jaartje niet.
Klik om te vergroten...
ik heb het jaren niet gedaan.
Nu vind ik het leven een stuk leuker.

Zolang het maar niet het enige is waar ik aan en over denk, en ik zoals vrijdag kies voor naar de bios gaan (Venom: Let There Be Carnage. SUPER gaaf trouwens) met vrienden ipv af te zeggen omdat een hitsige FWB me appt voor fun on drugs, doe ik het best goed.

Maar ik mag graag de oversekste viespeuk uithangen. :nerd:
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#9
QueerMan zei:
ik heb het jaren niet gedaan.
Nu vind ik het leven een stuk leuker.

Zolang het maar niet het enige is waar ik aan en over denk, en ik zoals vrijdag kies voor naar de bios gaan (Venom: Let There Be Carnage. SUPER gaaf trouwens) met vrienden ipv af te zeggen omdat een hitsige FWB me appt voor fun on drugs, doe ik het best goed.

Maar ik mag graag de oversekste viespeuk uithangen. :nerd:
Klik om te vergroten...
Ja tot je 18de bedoel je haha.
Jonge je bent wie je bent dat wat jij teveel hebt heb ik te weinig.
Ik zou niet eens weten wat een FWB is en ik hoef het ook niet te weten :')
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Guapo Temudgin zei:
Ja tot je 18de bedoel je haha.
Klik om te vergroten...
Nope.
Guapo Temudgin zei:
Jonge je bent wie je bent
Klik om te vergroten...
Ontdekken wie je bent is leuker dan denken dat je het weet. Da's mijn spirituele kantje. :wink:
Guapo Temudgin zei:
dat wat jij teveel hebt heb ik te weinig.
Klik om te vergroten...
I know, Rocky.
Doe er wat aan. Je bent jong en je wilt wat. :tongueout:
Guapo Temudgin zei:
Ik zou niet eens weten wat een FWB is en ik hoef het ook niet te weten :')
Klik om te vergroten...
Friend With Benefits.
Mensen die een regelmatige seksuele partner hun 'neukertje' noemen should be shot IMO.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Guapo Temudgin zei:
Jij bent niet bij je lichaam als je slaapt.
Klik om te vergroten...
Dit is beslist niet de waarheid!
Vraag dat maar eens aan mijn hulphond, die weet wel wie er bij ofwel in mijn slapende lichaam aanwezig is...!
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#12
QueerMan zei:
Nope.

Ontdekken wie je bent is leuker dan denken dat je het weet. Da's mijn spirituele kantje. :wink:

I know, Rocky.
Doe er wat aan. Je bent jong en je wilt wat. :tongueout:

Friend With Benefits.
Mensen die een regelmatige seksuele partner hun 'neukertje' noemen should be shot IMO.
Klik om te vergroten...
Ik heb genoeg vriendinnetjes gehad ik weet hoe het is. Maar een neukertje hoef ik niet hoor haha. Ik vind dat je pas seks moet hebben als je kinderen wil. Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten. :wink:
Niet dat ik niet geëxperimenteerd heb hoor maar daarom weet ik het ook. Genoeg keren gehad dat ik mijn handpalm door mijn voorhoofd wou slaan. Van mij hoeft het gewoon niet meer zo.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Dit is beslist niet de waarheid!
Vraag dat maar eens aan mijn hulphond, die weet wel wie er bij ofwel in mijn slapende lichaam aanwezig is...!
Klik om te vergroten...
Jouw hond ziet dingen die jij niet voor mogelijk houdt. Moet je nagaan dat hij dingen in jouw lichaam eerder detecteert dan jou. Terwijl jij dan zogenaamd het lichaam bent :P Ook die hulphonden voor mensen met epilepsie en mensen die flauwvallen. Apart om te zien eigenlijk.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Guapo Temudgin zei:
Ik vind dat je pas seks moet hebben als je kinderen wil. Wat een ander doet moet hij/zij zelf weten. :wink:
Klik om te vergroten...

Dappere statement, je zal tot een minderheid behoren denk ik. Good for you.
Respect.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#15
QueerMan zei:
Dappere statement, je zal tot een minderheid behoren denk ik. Good for you.
Respect.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik van jouw ook mister queer guy , tja ieder zo zijn ding toch? Gewoon lekker jezelf zijn er zijn al genoeg anderen.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#16
QueerMan zei:
Als je kinderen wil en homo was... ging je dan net zo lang door tot 1 van jullie in blijde verwachting was? 🧐
Klik om te vergroten...
Ehh ja? Als Arnold Schwarzenegger het kan dan ik vast ook!
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#17
QueerMan zei:
Loesje (van de posters) had het niet beter kunnen zeggen.
Klik om te vergroten...
Zou me niks verbazen als het een loesje is.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Guapo Temudgin zei:
Zou me niks verbazen als het een loesje is.
Klik om te vergroten...

Als je ergens hun oude poster tegen komt met de volgende tekst:

"Ik wil geen liefde.
Ik wil seks.

het broertje van
Loesje"

Downloaden en doorsturen svp. Ik weet dat hij bestaat, maar staat niet in het centrale archief.
L
Lid 153446Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Guapo Temudgin zei:
Dat vind ik van jouw ook mister queer guy , tja ieder zo zijn ding toch? Gewoon lekker jezelf zijn er zijn al genoeg anderen.
Klik om te vergroten...

Als je kinderen wil en homo was... ging je dan net zo lang door tot 1 van jullie in blijde verwachting was? 🧐
A
AnarcrimLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Één ding staat vast.
Klik om te vergroten...
ik betwijfel het

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."