Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoeveel invloed heb je op wat je wel en niet wil?

Hoeveel invloed heb je op wat je wel en niet wil?

54 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Laatste Rohikaan zei:
Persoonlijk denk ik dat dat hele concept van een "wil", al dan niet vrij, een illusie is.
Een wil betekent namelijk dat een individu keuzes kan maken/kan sturen naar een richting die hij/zij verkiest.
Als dit zo is dan betekent dat automatisch dat alle keuzes gemaakt moeten zijn.

Als er slechts 1 universum is met 1 variant van het individu dan zal diegene altijd dezelfde keuze maken, wat het dus geen vrije keus maakt, want diegene kiest dat in 100% van de gevallen. Als het echt een vrije keus was dan zou diegene ook iets anders kunnen kiezen, echter is dit nooit gebeurt en zal dit dus ook nooit zo zijn tenzij er een soort infinite multiverse bestaat.

Ik denk alleen niet dat dit uitmaakt. Kiest een boom welke tak hij het langst laat groeien? Of wanneer hij regenwater opneemt met zijn wortels?
Nee, maar hij doet het wel. Op dezelfde manier doe jij "jou", zonder te kiezen.
Klik om te vergroten...
Wat een toffe vergelijking met die boom. Ware het niet dat de boom geen bewustzijn heeft en ik wel. Het is eigenlijk gewoon een ding waar ik soms mee worstel. Dat ik wel een bewustzijn heb, maar hem niet in z'n potentieel benut en ook niet op een manier die niet tegen het welzijn van andere levens of dingen ingaat.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gemberthee zei:
Wat een toffe vergelijking met die boom. Ware het niet dat de boom geen bewustzijn heeft en ik wel. Het is eigenlijk gewoon een ding waar ik soms mee worstel. Dat ik wel een bewustzijn heb, maar hem niet in z'n potentieel benut en ook niet op een manier die niet tegen het welzijn van andere levens of dingen ingaat.
Klik om te vergroten...

Goed punt, al denk ik dat alles wat leeft wel een soort van bewustzijn bezit, al zij het bij bijvoorbeeld dus een boom een erg eenvoudige vorm die geen bewuste gedachtes kan vormen. Echter denk ik dat mensen zich soms "te bewust van hun bewustzijn zijn" als je snapt wat ik bedoel hehe, waardoor het ze kan belemmeren. Bijvoorbeeld wanneer mensen zich zorgen maken over hun gedachtes, dus gedachtes hebben over hun gedachtes en dat vervolgens veroordelen. Ik denk dat het meer iets is om vast te stellen zonder verdere mening, zoals bijvoorbeeld "oh ik heb het warm" of "ik ben moe".
Vaak identificeren mensen zich veel meer met hun eigen gedachtes dan met lichamelijke dingen of de wereld om hen heen, terwijl ik het allemaal slechts zie als een onderdeel van het organisme. En op zijn beurt is het organisme slechts een onderdeel of uiting van dat wat is, in mijn ogen staat het er niet los van :innocent:

Hoe bedoel je precies dat je het gevoel hebt niet je volle potentie te gebruiken? Als in, wat ontbreekt er nog voor jou om tevreden te zijn.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dit soort onderwerpen ook enorm interessant, dus vandaar. Als het prive is kan dat ofc. :grimacing:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Laatste Rohikaan zei:
Goed punt, al denk ik dat alles wat leeft wel een soort van bewustzijn bezit, al zij het bij bijvoorbeeld dus een boom een erg eenvoudige vorm die geen bewuste gedachtes kan vormen. Echter denk ik dat mensen zich soms "te bewust van hun bewustzijn zijn" als je snapt wat ik bedoel hehe, waardoor het ze kan belemmeren. Bijvoorbeeld wanneer mensen zich zorgen maken over hun gedachtes, dus gedachtes hebben over hun gedachtes en dat vervolgens veroordelen. Ik denk dat het meer iets is om vast te stellen zonder verdere mening, zoals bijvoorbeeld "oh ik heb het warm" of "ik ben moe".
Vaak identificeren mensen zich veel meer met hun eigen gedachtes dan met lichamelijke dingen of de wereld om hen heen, terwijl ik het allemaal slechts zie als een onderdeel van het organisme. En op zijn beurt is het organisme slechts een onderdeel of uiting van dat wat is, in mijn ogen staat het er niet los van :innocent:

Hoe bedoel je precies dat je het gevoel hebt niet je volle potentie te gebruiken? Als in, wat ontbreekt er nog voor jou om tevreden te zijn.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dit soort onderwerpen ook enorm interessant, dus vandaar. Als het prive is kan dat ofc. :grimacing:
Klik om te vergroten...
Cool bericht! Idd bomen bezitten in zekere zin ook een bewustzijn, ja. En kan me ook herkennen in de rest van je bericht.

Bewustzijn niet in potentie gebruiken bedoel ik eigenlijk op een best wel simplistisch niveau, maar alledaags in meer of mindere mate terugkomend: mijn eigen gedrag. Bv niet die hele reep chocolade opeten. Of wel een vriend/vriendin bellen. Geen glaasje alcohol drinken. Mijn geld uitgeven aan dierbaren. Ik weet dat die dingen wel of niet 'goed' zijn om te doen. Of in elk geval het dichtste bij mijn natuurlijke aard aan zit. Maar het lukt me nog niet altijd om dat in acties om te zetten. Ik ben niet passief hoor, in tegendeel. Maar idd je kan behoorlijk last hebben van je bewustzijn ja.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Laatste Rohikaan zei:
Helemaal mee eens of je vrije wil hebt of niet maakt niet uit voor verantwoordelijkheid. Je blijft jij en het is bedoelt dat je de ervaring die "jouw leven" eigenlijk is vol meemaakt. Dat kan niet als je geen verantwoordelijkheid neemt. 100% "Jij" zijn is juist de mooiste ervaring die er is. Dus ook je onderbewustzijn waarnemen, en de kant van jezelf die je gewoon kut vindt. Ik moest erg lachen om mezelf de 1e keer dat ik mezelf helemaal zag.. :yum:
Klik om te vergroten...
Cool! Hahaha, lachen ja??? :grin: Dat is een goed teken!

Poeh... in periodes uit mijn jeugd toen het niet al te lekker liep, heb ik dagboeken bijgehouden. Jeetje, als ik dat terug lees: wat een arrogante depressieveling was ik zeg!!! Ik schrok me een hoedje. Ik ben niet een type die d'r schepen achter zich verbrandt. Ik vind het idd belangrijk om me volledig en compleet te voelen. Dat lukt volgens mij alleen in relatie tot de ander en jezelf, ook wie je vroeger was, die ben je nog steeds. Ook al kijk je liever niet naar de lelijke momenten uit je verleden idd. En ondertussen ontwikkel je je ongedwongen verder. Dat gaat vanzelf.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat heel veel mensen hebben meer invloed hebben op hun leven dan dat ze willen toegeven.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Laboratoriumrat zei:
Ik denk dat mensen hebben vaak meer invloed hebben op hun leven dan dat ze willen toegeven.
Klik om te vergroten...

Als het lukt komt het door hun eigen harde werk en discipline, mislukt het dan vinden ze dat ze er niets aan kunnen doen. Maar het is eigenlijk dezelfde situatie.

Niet altijd overigens. Bij Soft White Underbelly (youtube) zitten veel verslaafde daklozen, die ondanks hun vreselijke leven dat voor een groot deel buiten hun macht ligt (bijvoorbeeld omdat ze verslaafd zijn opgevoed en als kind seksueel misbruikt) toch de schuld niet aan anderen geven.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#7
Casrus zei:
Als het lukt komt het door hun eigen harde werk en discipline, mislukt het dan kunnen ze er vaak niets aan doen. Maar het is dezelfde situatie.

Niet altijd overigens. Bij Soft White Underbelly (youtube) zitten veel verslaafde daklozen, die ondanks hun vreselijke leven dat voor een groot deel buiten hun macht ligt (bijvoorbeeld omdat ze verslaafd zijn opgevoed en als kind seksueel misbruikt) toch de schuld niet aan anderen geven.
Klik om te vergroten...
Deze mensen doel ik ook niet op:) In dat geval, wanneer je echt je best hebt gedaan, en het mislukt. Dat is heel rot en daar heb je ook weinig invloed op... Behalve wanneer je misschien te hard van stapel loopt. Heb je ook weer invloed op, veel mensen willen gelijk veel te veel in 1 keer, ben daar zelf ook een paar keer de fout mee in gegaan.

Ik heb zelf een hele zware kindertijd gehad bijvoorbeeld waardoor ik oa PTSS en DIS aan over heb gehouden. Mijn leven is echt 1 grote mess geweest daardoor tot nu toe. Ik heb hier heel weinig tot geen invloed op gehad. Maar ik maak wel de keuze om bijvoorbeeld te minderen/stoppen met drugsgebruik, iets met mijn dag (proberen) te doen, hoe moeilijk dat ook is want ben ook zwaar depressief. Mijn klachten zijn daardoor al drastisch verminderd en het kan nog veel beter.

Heel veel mensen zitten de hele dag maar thuis, en geven alles maar de schuld behalve zichzelf. Ik ben wel van mening dat als je dit doet, ik heb een beetje moeite met dit op de juiste manier te verwoorden, maar ik geloof echt wel dat deze mensen het héél zwaar hebben. Maar toch denk ik dat veel van deze mensen er in meer of mindere mate, invloed op kunnen hebben, hoe moeilijk dat ook is. Ik weet er alles van. Ik zit al 5 jaar zo thuis, afgezonderd van de wereld.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben ook van mening dat hoe ouder je wordt, hoe meer invloed je kan hebben op je leven. Als kind is dat veel minder tot niet dan wanneer je volwassen bent
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Laboratoriumrat zei:
Ik ben ook van mening dat hoe ouder je wordt, hoe meer invloed je kan hebben op je leven. Als kind is dat veel minder tot niet dan wanneer je volwassen bent
Klik om te vergroten...
Je begrijpt het beter en bent jongeren voor.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Laboratoriumrat zei:
Deze mensen doel ik ook niet op:) In dat geval, wanneer je echt je best hebt gedaan, en het mislukt. Dat is heel rot en daar heb je ook weinig invloed op... Behalve wanneer je misschien te hard van stapel loopt. Heb je ook weer invloed op, veel mensen willen gelijk veel te veel in 1 keer

Ik heb zelf een hele zware kindertijd gehad bijvoorbeeld waardoor ik oa PTSS en DIS aan over heb gehouden. Mijn leven is echt 1 grote mess geweest daardoor tot nu toe. Ik heb hier heel weinig tot geen invloed op gehad. Maar ik maak wel de keuze om bijvoorbeeld te minderen/stoppen met drugsgebruik, iets met mijn dag (proberen) te doen, hoe moeilijk dat ook is want ben ook zwaar depressief. Mijn klachten zijn daardoor al drastisch verminderd en het kan nog veel beter.

Heel veel mensen zitten de hele dag maar thuis, en geven alles maar de schuld behalve zichzelf. Ik ben wel van mening dat als je dit doet, ik heb een beetje moeite met dit op de juiste manier te verwoorden, maar ik geloof echt wel dat deze mensen het héél zwaar hebben. Maar toch denk ik dat veel van deze mensen er invloed op kunnen hebben, hoe moeilijk dat ook is. Ik weet er alles van. Ik zit al 5 jaar zo thuis, afgezonderd van de wereld.
Klik om te vergroten...
Dapper bericht. Ik voel met je mee. Het getuigt van zelfliefde dat je zoekt naar meerdere manieren om je leven in te vullen, en waar je meer voldoening uit haalt. Ik denk idd ook dat je daar wél invloed op hebt en dat ouder worden daarbij helpt.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gemberthee zei:
Dapper bericht. Ik voel met je mee. Het getuigt van zelfliefde dat je zoekt naar een andere manier van leven. Ik denk idd ook dat je daar wél invloed op hebt en dat ouder worden daarbij helpt.
Klik om te vergroten...
Precies! Je hebt geen invloed op hoe je brein fysiek in elkaar steekt, wat je capaciteiten zijn. Maar je kunt toch een grote invloed hebben door goede keuzes te maken ontrent een mentaal en fysiek gezonde levenstyle. Kan echt een gigantisch verschil maken.

Moet daar wel bij zeggen, als mensen wel opgeven en écht niet die gezonde keuzes kunnen maken. Dan hebben ze daar ook geen/weinig invloed op. Niet iedereen kán die gezonde keuzes maken. Sommige mensen zijn te beschadigd. Ik kan het niet zo goed verwoorden wat ik bedoel helaas
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Laboratoriumrat zei:
Precies! Je hebt geen invloed op hoe je brein fysiek in elkaar steekt, wat je capaciteiten zijn. Maar je kunt toch een grote invloed hebben door goede keuzes te maken ontrent een mentaal en fysiek gezonde levenstyle. Kan echt een gigantisch verschil maken.

Moet daar wel bij zeggen, als mensen wel opgeven en écht niet die gezonde keuzes kunnen maken. Dan hebben ze daar ook geen/weinig invloed op. Niet iedereen kán die gezonde keuzes maken. Sommige mensen zijn te beschadigd. Ik kan het niet zo goed verwoorden wat ik bedoel helaas
Klik om te vergroten...
Nee zeker, ik snap je. Je legt het goed uit vind ik hoor :).

Maar wat is "gezond" hè? 60 jaar geleden was roken nog hartstikke normaal en inmiddels weten we dat er maar weinig ongezonder is dan roken. 80 jaar geleden was je nog een goede vrouw als je veel kinderen baarde om zieltjes te winnen voor het geloof. Nu wordt er, door onze overbevolking, toch wel raar gekeken naar grote gezinnen.

Goede en gezonde keuzes maken is moeilijk. Niet alleen omdat we niet altijd de kennis hebben, maar ook omdat we dan alsnog onszelf niet voldoende kunnen sturen. Konden we dat wel, dan zouden we toch geld terug de aarde in storten, terug naar de bronnen, als een soort reverse pinautomaat of we zouden maar 1 kind per gezin voortbrengen, wetende dat we de planeet uitputten en daar generaties later de pijn van gaan voelen. Maar er is precies niemand die dat doet :wink:.

Sorry stom deprimerend verhaal. De jouwe is leuker :grin: .
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#13
We zijn ons brein heb ik lang geleden gelezen idd. Misschien is het 't waard om het nog eens te lezen. Ik heb hem nog in de kast staan. Ik ga die andere artikelen nu lezen. Thnx for sharing! :grin:
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
Interessante vraag.
Maar wat je wel of niet wilt is natuurlijk maar een heel beperkt stukje van het leven.

Ik ben geen filosoof en heb hierboven niet alles gelezen.
Ik geloof door eigen ervaring heel erg in meditatie.
Dat helpt zo enorm om anders te kijken naar alles om je heen. Ook naar jouw rol in het universum.
En met affirmaties (hardop uitspreken) kun je absoluut werken aan je discipline als het gaat om eten, drinken, sporten etc.

Je hebt zelf volledig invloed hoe jij leeft. Hoe jij doet tegen anderen, of je behulpzaam, vriendelijk en verdraagzaam bent bijvoorbeeld.
Zonder dat jij er iets voor terug verwacht.

Hoop niet dat ik dit topic ‘verstoor’ of dat het te oppervlakkig is. Ik ben niet zo diepzinnig.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed dat de wetenschap nu ook begint te erkennen wat mensen al duizenden jaren weten. :wink: Een beetje laat, maar alsnog goed, omdat velen enkel wetenschap als een valide bron zien. (Het is bijna de nieuwe "God" van onze tijd geworden)

Vrije wil voor het individu is een illlusie.

Het beste voorbeeld voor mij hiervoor heb ik geloof ik al een paar keer op DF neergezet en het toeval wil dat ik dit specifieke gebeuren nu in mijn eigen leven ervaar, dus misschien leuk om dit specifieke voorval te betrekken in dit voorbeeld:


Doorgaans ben ik een koffiedrinker. Thee vind ik vaak maar slappe hap: water met een smaakje. "Ik wil" 's ochtends echt even dat volle aroma van koffie en die grotere hoeveelheid caffeïne. Maar sinds gisteren stond het me om de een of andere reden tegen om koffie te nemen en koos ik voor groene thee met papaja smaak. :sweatsmile: Net zoals ik vanochtend ook doe, overigens.

Ik steel dit voorbeeld (wederom) even van Rupert Spira, dat moet ik er even bij vermelden. En ik parafraseer, omdat ik geen zin heb om het exacte voorbeeld op te zoeken:

Wat gebeurt er nu eigenlijk in het kiezen van iets? In het geval van dus kiezen tussen en thee en koffie, is er een rij aan gedachten die de "keuze" genereren. En deze gaat (ongeveer) als volgt:

Gedachte 1: Ik wil iets drinken
Gedachte 2: Ik kan koffie gaan drinken, of thee
Gedachte 3: Ik heb nu geen zin in koffie (gedachte + gevoel)
Gedachte 4: Ik kies vandaag voor thee
Gedachte 5: "IK" heb voor thee gekozen

Het lijkt alsof je in dit proces zelf de keuze hebt gemaakt voor thee, maar "jij" bent slechts de 5de gedachte (in dit specifieke voorbeeld). "Jij" bent altijd de gedachte, die bepaalde eerdere gedachtes als keuzes claimt. Niet 1 of andere entiteit die kiest, maar er zijn slechts bepaalde gedachtes waar een andere gedachte verderop in de gedachtenstroom zich mee identificeert. You're being played by your mind. :tearsofjoy: Letterlijk.

Een extreem complex netwerk van gedachten vormt zo jouw identiteit. Want je identiteit is niks meer dan de gedachten waarmee je je identificeert. Veel gedachten identificeer je je niet mee, maar de "IK" gedachte identificeer je je mee. Maar zoals in vele oude beschavingen al lang bekend was: je bent niet de doener, niet de kiezer. Dat is slechts altijd maar de zoveelste gedachte in je complete gedachtenstroom.

Is er dan helemaal geen vrije wil en wordt je dus bestuurd als een pop aan touwtjes door je gedachten? Nee... (Jiddu) Krishnamurti heeft hier bijvoorbeeld een boek over geschreven:

The First and Last Freedom.

Je hebt vrije wil, maar die bestaat er enkel uit om ofwel te identificeren met de "IK" gedachte, ofwel niet te identificeren daarmee. In dat laatste geval identificeer je je met geen object (zij het fysiek of mentaal), met niets dat je kunt zien dus. Je blijft in en als de "choiceless awareness", van waaruit je de "keuzes" zult maken die het beste zijn voor het geheel, voor de kosmos als het ware. In werkelijkheid wisselen we meestal constant tussen dat en tussen identificeren met de "IK" gedachte. Door bewustwording kan die echte keuze tussen blijven als dat wat je echt bent (choiceless awareness) makkelijker en langer gemaakt worden.

En tot die tijd zal jouw geest jou controleren, jouw gedachten claimen. :tearsofjoy: Natuurlijk een nogal tragi-komisch iets, want hoewel het aan de ene kant grappig is dat we hier zo makkelijk intrappen, zorgt het er tegelijk ook voor dat we in een illusie leven en eigenlijk verslaafd zijn aan onze eigen geest, waar vervolgens dan weer allemaal secundaire verslavingen uit voortkomen. Om nog maar te zwijgen over conflicten en oorlogen, die allemaal uiteindelijk ontstaan door identificatie met de "IK" gedachte die andere gedachtes voor zichzelf claimt.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Vrije wil filosifie? Hell no, I'm outta herere. Mindless heeft mij daar al eens een zwart gat van existentialisme in gezogen (onbedoeld neem ik aan).
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Goed dat de wetenschap nu ook begint te erkennen wat mensen al duizenden jaren weten. :wink: Een beetje laat, maar alsnog goed, omdat velen enkel wetenschap als een valide bron zien.
@Mindless, oké hier val ik over.
Jij denkt dat wetenschap alles ontkent wat niet bewezen is? Draai het eens om. Je hebt theorie X in dit geval vrije wil, iemand maakt een paar voorbeelden mee, gelooft erin en zegt; dit is echt, dit is een feit. Soms zijn het dit soort mensen die hier star aan vasthouden en een aanval op dit punt zien als een aanval op hun persoonlijke waarden.

Wetenschappers aan de andere kant zeggen: oké, dit is interessant die theorie x. Laten we kijken hoe dit ontwikkeld, laten we alle andere theorieën erbij halen en dan kijken of we dit kunnen onderzoeken.

En als het dan onderzocht word en er blijkt een waarheid in te zitten, dan word dat onderzoek gebruikt om uiteindelijk de voordelen hiervan 'terug te brengen' naar de mensen om hier van te profiteren. Om deze boodschap op een krachtige manier aan alle doelgroepen te kunnen presenteren zonder er een welles of nietes spelletje van te maken. Zonder te pretenderen dat zij de wijsheid in pacht hebben vanwege hun status of manier van denken. Maar simpelweg aangeven: Ik en duizenden anderen hebben mij hier in verdiept en dit getoetst. Hier is onze informatie, doe ermee wat je wilt, we horen graag méer input en ook kritiekpunten. Ondertussen zijn ze net zo gemotiveerd om dit wetenschappelijke 'feit' verder te ontleden om daar wederom meer over te leren zodar die kennis weer teruggegeven kan worden.

Just my 2 cents :wink:
Ps: Als er iets is wat wetenschappers motiveert dan zijn dat juist de theorieën die nog niet bewezen/onderzocht zijn. Als jij je kennis van boeken, observeren, zelfreflectie en voorbeelden om je heen hebt, dan heb je meer overeenkomsten met een wetenschapper dan je wellicht denkt. :)
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Thnx voor de input! Ik reageer nu niet inhoudelijk omdat ik alle reacties ff laat bezinken :).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
buddha31 zei:
Goed dat de wetenschap nu ook begint te erkennen wat mensen al duizenden jaren weten. :wink: Een beetje laat, maar alsnog goed, omdat velen enkel wetenschap als een valide bron zien.
@Mindless, oké hier val ik over.

Jij denkt dat wetenschap alles ontkent wat niet bewezen is? Draai het eens om. Je hebt theorie X in dit geval vrije wil, iemand maakt een paar voorbeelden mee, gelooft erin en zegt: dit is echt, dit is een feit. Soms zijn het dit soort mensen die hier heel star aan vasthouden en een aanval op dit punt zien als een aanval op hun persoonlijke waarden.

Wetenschappers aan de andere kant zeggen: oké, dit is interessant die theorie x. Laten we kijken hoe dit ontwikkeld, laten we alle andere theorieën erbij halen en dan kijken of we dit kunnen onderzoeken.

En als het dan onderzocht word en er blijkt een waarheid in te zitten, dan word dat onderzoek gebruikt om uiteindelijk de voordelen hiervan 'terug te brengen' naar de mensen om hier van te profiteren. Om deze boodschap op een krachtige manier aan alle doelgroepen te kunnen presenteren zonder er een welles of nietus spelletje van te maken. Zonder te pretenderen dat zij de wijsheid in pacht hebben vanwege hun status of manier van denken. Maar simpelweg aangeven: ik en duizenden anderen hebben mij hier in verdiept en dit getoetst. Hier is onze informatie, doe ermee wat je wilt, we horen graag méer input en ook kritiekpunten. Ondertussen zijn ze net zo gemotiveerd om dit wetenschappelijke 'feit' verder te ontleden om daar wederom meer over te leren zodar die kennis weer teruggegeven kan worden.

Just my 2 cents :wink:
Klik om te vergroten...
Ja, ik weet dat wetenschap op die manier werkt. En dat wetenschap op zichzelf inderdaad niet pretendeert de wijsheid in pacht te hebben.

Ik heb het dan ook meer over een community mensen die wetenschap gebruiken als een soort religie. Iets wat eigenlijk hetzelfde is als wat we zagen gebeuren met (het woord van) "God"als de gouden standaard bestempelen.

Maar boring... Nu haal je het (voor mij) minst interessante uit mijn post. :laughing:

Is het niet hilarisch en fascinerend om te zien hoe vrije wil een illusie is! En dat we er maar naar terug blijven komen en blijven geloven in wat onze gedachten ons wijsmaken. Zelfs in een simpel voorbeeld als die ik gaf.


Dirkjan zei:
Vrije wil filosifie? Hell no, I'm outta herere. Mindless heeft mij daar al eens een zwart gat van existentialisme in gezogen (onbedoeld neem ik aan).
Klik om te vergroten...
Onbedoeld ja!

Je kunt het op een nihilistische manier opvatten, zelf vind ik het vooral fascinerend.

In mijn ogen is het ook zo:

Als je ziet dat jij niet keuzes maakt in je gedachten, maar het observerende intelligente bewustzijn bent achter dat alles. Dan verdwijnen gedachten niet, maar worden ze meer geïnspireerd, meer intelligent, meer liefdevol, meer goed voor het geheel. Ik zie dat juist als een hoopvol iets, niet als een zwart nihilistisch gat om ingezogen te worden. "Hoopvol" is misschien niet zo'n goed gekozen woord. Er is geen hoop nodig, het werkt direct.
B
BodhiLid
01-01-2024, 00:00
#20
"You are what you repeatedly do".

Een van m'n favoriete quotes.

De dingen die je herhaaldelijk doet (keuzes) worden gewoontes. En op die manier vorm je op lange termijn wie je bent.

Tuurlijk begin je ergens als kind. In een gezin of cultuur met gewoontes.

Daarna kun je zijn wie je wilt zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."