Goed dat de wetenschap nu ook begint te erkennen wat mensen al duizenden jaren weten.
![:wink:]()
Een beetje laat, maar alsnog goed, omdat velen enkel wetenschap als een valide bron zien. (Het is bijna de nieuwe "God" van onze tijd geworden)
Vrije wil voor het individu is een illlusie.
Het beste voorbeeld voor mij hiervoor heb ik geloof ik al een paar keer op DF neergezet en het toeval wil dat ik dit specifieke gebeuren nu in mijn eigen leven ervaar, dus misschien leuk om dit specifieke voorval te betrekken in dit voorbeeld:
Doorgaans ben ik een koffiedrinker. Thee vind ik vaak maar slappe hap: water met een smaakje. "Ik wil" 's ochtends echt even dat volle aroma van koffie en die grotere hoeveelheid caffeïne. Maar sinds gisteren stond het me om de een of andere reden tegen om koffie te nemen en koos ik voor groene thee met papaja smaak.
![:sweatsmile:]()
Net zoals ik vanochtend ook doe, overigens.
Ik steel dit voorbeeld (wederom) even van Rupert Spira, dat moet ik er even bij vermelden. En ik parafraseer, omdat ik geen zin heb om het exacte voorbeeld op te zoeken:
Wat gebeurt er nu eigenlijk in het kiezen van iets? In het geval van dus kiezen tussen en thee en koffie, is er een rij aan gedachten die de "keuze" genereren. En deze gaat (ongeveer) als volgt:
Gedachte 1: Ik wil iets drinken
Gedachte 2: Ik kan koffie gaan drinken, of thee
Gedachte 3: Ik heb nu geen zin in koffie (gedachte + gevoel)
Gedachte 4: Ik kies vandaag voor thee
Gedachte 5: "IK" heb voor thee gekozen
Het lijkt alsof je in dit proces zelf de keuze hebt gemaakt voor thee, maar "jij" bent slechts de 5de gedachte (in dit specifieke voorbeeld). "Jij" bent altijd de gedachte, die bepaalde eerdere gedachtes als keuzes claimt. Niet 1 of andere entiteit die kiest, maar er zijn slechts bepaalde gedachtes waar een andere gedachte verderop in de gedachtenstroom zich mee identificeert. You're being played by your mind.
![:tearsofjoy:]()
Letterlijk.
Een extreem complex netwerk van gedachten vormt zo jouw identiteit. Want je identiteit is niks meer dan de gedachten waarmee je je identificeert. Veel gedachten identificeer je je niet mee, maar de "IK" gedachte identificeer je je mee. Maar zoals in vele oude beschavingen al lang bekend was: je bent niet de doener, niet de kiezer. Dat is slechts altijd maar de zoveelste gedachte in je complete gedachtenstroom.
Is er dan helemaal geen vrije wil en wordt je dus bestuurd als een pop aan touwtjes door je gedachten? Nee... (Jiddu) Krishnamurti heeft hier bijvoorbeeld een boek over geschreven:
The First and Last Freedom.
Je hebt vrije wil, maar die bestaat er enkel uit om ofwel te identificeren met de "IK" gedachte, ofwel niet te identificeren daarmee. In dat laatste geval identificeer je je met geen object (zij het fysiek of mentaal), met niets dat je kunt zien dus. Je blijft in en als de "choiceless awareness", van waaruit je de "keuzes" zult maken die het beste zijn voor het geheel, voor de kosmos als het ware. In werkelijkheid wisselen we meestal constant tussen dat en tussen identificeren met de "IK" gedachte. Door bewustwording kan die echte keuze tussen blijven als dat wat je echt bent (choiceless awareness) makkelijker en langer gemaakt worden.
En tot die tijd zal jouw geest jou controleren, jouw gedachten claimen.
![:tearsofjoy:]()
Natuurlijk een nogal tragi-komisch iets, want hoewel het aan de ene kant grappig is dat we hier zo makkelijk intrappen, zorgt het er tegelijk ook voor dat we in een illusie leven en eigenlijk verslaafd zijn aan onze eigen geest, waar vervolgens dan weer allemaal secundaire verslavingen uit voortkomen. Om nog maar te zwijgen over conflicten en oorlogen, die allemaal uiteindelijk ontstaan door identificatie met de "IK" gedachte die andere gedachtes voor zichzelf claimt.