Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoeveel invloed heb je op wat je wel en niet wil?

Hoeveel invloed heb je op wat je wel en niet wil?

54 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ik denk dat ik niet helemaal correct over heb gebracht wat ik bedoelde. Uiteraard geef ook ik om de uitkomst van dingen op relatief vlak. Uiteraard ben ook ik een mens, op een bepaald niveau. In die "dimensie" tellen relatieve zaken sterk mee. Neem bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne nu: het leed van al die mensen treft mij zeker. En ik wens zeker een goede uitkomst voor hen en voor ons als mensheid in het geheel.

Maar er is ook een dimensie aan ons, die dieper ligt dan al dat. Daarmee niet zeggende dat die andere dimensies niet belangrijk zijn, maar die diepere dimensie wordt niet geschaadt door de dingen van deze wereld. En het mooie is nou juist, dat onze wortels in die diepere "dimensie" liggen en door ons daar bewust van te worden, kunnen we als het ware fungeren als een soort brug tussen dat en de wereld en zo óók de relatieve dimensie van het mens-zijn en de wereld, mooier maken. Door de liefde die vanuit die diepere dimensie komt, de wereld in te laten.

Ik zie nu dat ik het echt te simpel had neergeschreven eerst, waardoor het leek dat ik niet geef om de uitkomst van dergelijke relatieve zaken, maar zo bedoelde ik het dus niet.


Nee, overhaast is nooit goed.


Oké dat snap ik goed en dat is zeker een groot risico als het over dit onderwerp gaat! Er kan een soort pseudo-spiritualiteit ontstaat. Neo-Advaita wordt dit ook wel genoemd: Alles is één, dus het maakt toch niet uit wat ik doe, want uiteindelijk is dit wat het universum doet, bla bla bla... :tonguewink: Dat is het ego die de boel kaapt.

Mooie quote die hierbij past:

Eternal vigilance is the price of liberty


Er kan nooit een moment zijn van onbewustheid, anders claimt en kaapt het ego dergelijke inzichten en corrumpeert ze voor eigen gewin. Precies eigenlijk wat je ook met religies ziet gebeuren. In de kern goede normen en waarden, maar het wordt zo verdraaid dat het ego er controle (over anderen) mee kan uitoefenen.


Nu nog steeds, na mijn uitleg hierboven? :wink:


Zie hierboven dus. :wink:
Klik om te vergroten...
Mooi verwoordt! Thnx :grin: !!!

Het gekke is dat ik eigenlijk niet bepaald een positief beeld heb van de mensheid en verder best wel een nuchter type ben, maar wat jij schrijft over die 'andere dimensie waar onze wortels in liggen', daar geloof ik somehow toch wel in en kan niet uitleggen waarom. Die 'dimensie' (of welk woord het ook heeft) komt met trippen steeds zo sterk terug. In mijn eigen woorden zou het 'allesomvattende liefde' heten. (Klinkt zo fout. Dont judge me. Het was de trip, niet ik :tongueout:)

"Eternal vigilance is the price of liberty." Mooi idd!

Lijkt me een goede afsluiter voor deze verhelderende discussie. Bedankt! Ik heb mijn specifieke 'probleem' hier niet neergezet, maar ik weet inmiddels wat het is dat ik ga doen en het heeft rust gebracht :)!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gemberthee zei:
Mooi verwoordt! Thnx :grin: !!!

Het gekke is dat ik eigenlijk niet bepaald een positief beeld heb van de mensheid en verder best wel een nuchter type ben, maar wat jij schrijft over die 'andere dimensie waar onze wortels in liggen', daar geloof ik somehow toch wel in en kan niet uitleggen waarom. Die 'dimensie' (of welk woord het ook heeft) komt met trippen steeds zo sterk terug. In mijn eigen woorden zou het 'allesomvattende liefde' heten. (Klinkt zo fout. Dont judge me. Het was de trip, niet ik :tongueout:)
Klik om te vergroten...
Hé je hoeft er bij mij niet over in te zitten om dergelijke dingen te zeggen, want ik ben het daar exact mee eens! Het is inderdaad ook iets dat je weet, maar niet per se begrijpt. Meer intuïtief dan intellectueel. :)

Als je puur ziet naar de dingen die er in de wereld gebeuren, is het makkelijk om soms pessimistisch of zelfs nihilistisch te worden ja... Daarom is het denk ik ook zo belangrijk dat we zelf meer liefde de wereld in brengen. En dat kan al met hele kleine dingetjes. :) We hoeven geen grote wereldverbeteraars te worden, maar gewoon ons deel bijdragen in goed zijn voor mensen, dieren, etc.

Gemberthee zei:
"Eternal vigilance is the price of liberty." Mooi idd!

Lijkt me een goede afsluiter voor deze verhelderende discussie. Bedankt! Ik heb mijn specifieke 'probleem' hier niet neergezet, maar ik weet inmiddels wat het is dat ik ga doen.
Klik om te vergroten...
Nou super, dan kunnen we deze sluiten.

:tonguewink: :tonguewink:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Als je prof. Zuboff iets meer tijd geeft dan kan ze perfect uitleggen waarom (in het geval van surveillance kapitalisme) individuen per definitie niet kunnen begrijpen hoe en waarom ze gemanipuleerd worden. Die informatie blijft namelijk verborgen. Dat is volgens haar ook het grootste probleem met surveillance kapitalisme: door een 'division of learning' weet een bedrijf veel meer dan jij, waardoor er een scheve machtsbalans ontstaat in het voordeel van het bedrijf. Elke keer verzamelt het bedrijf informatie over jou, maar deelt niet welke kennis uit die informatie wordt gehaald. Daarom staat verlies aan privacy ook gelijk aan verlies van vrijheid in de toekomst. Omdat bedrijven informatie uit het heden gebruiken om je gedrag in de toekomst te beïnvloeden. Je wordt als individu buitengesloten van die beïnvloeding en dus kun je je er niet bewust van zijn, want nogmaals: je weet het niet :wink:
Klik om te vergroten...
Ik lees dit nogmaals. Echt waardevolle informatie over kapitalisme, thnx! Evenals je eerdere posts. Ik ga eens kijken of ik die aflevering van tegenlicht terug kan vinden.

Edit:
Zodra de economie tot een levend doel op zichzelf wordt, neemt zij het karakter aan van een dodelijke ziekte. Onbegrensde groei past immers niet in een begrensde wereld.
Ongezonde individuen en een ongezonde planeet betalen de prijs voor een gezonde economie. Las ik ergens.

Doet me denken aan wat Carl Marx zei over hebzucht: "Hoe minder je bent, hoe minder je je leven zelf vormt, des te meer heb je, des te groter is de vervreemding van je leven. Alles wat de econoom je aan leven en mens-zijn ontneemt, vergoedt hij je door geld en rijkdom."

Het lijkt nu alsnog er twee onderwerpen door elkaar lopen (sorry), maar eigenlijk komt het op hetzelfde neer: individuele waakzaamheid en bewustwording zijn belangrijke dingen. En nu stop ik met spammen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind dit lied, de tekst en de clip om die reden ook zo grappig (guilty pleasure)

D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gemberthee zei:
Nou, het kán ten koste gaan van je ethos als je zegt "Ja maar het IK regeert niet, ik ben slechts de intelligente observator." Daar kun je je achter verschuilen om het zo maar te zeggen. In werkelijkheid ben je gewoon een mens met een behoorlijke footprint, met fouten die gevolgen hebben gehad, die mensen pijn doet, die zelf lijdt. Etc. Daar heb je wel verantwoordelijkheid over, vind ik.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens of je vrije wil hebt of niet maakt niet uit voor verantwoordelijkheid. Je blijft jij en het is bedoelt dat je de ervaring die "jouw leven" eigenlijk is vol meemaakt. Dat kan niet als je geen verantwoordelijkheid neemt. 100% "Jij" zijn is juist de mooiste ervaring die er is. Dus ook je onderbewustzijn waarnemen, en de kant van jezelf die je gewoon kut vindt. Ik moest erg lachen om mezelf de 1e keer dat ik mezelf helemaal zag.. :yum:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Laatste Rohikaan zei:
Helemaal mee eens of je vrije wil hebt of niet maakt niet uit voor verantwoordelijkheid. Je blijft jij en het is bedoelt dat je de ervaring die "jouw leven" eigenlijk is vol meemaakt. Dat kan niet als je geen verantwoordelijkheid neemt. 100% "Jij" zijn is juist de mooiste ervaring die er is. Dus ook je onderbewustzijn waarnemen, en de kant van jezelf die je gewoon kut vindt. Ik moest erg lachen om mezelf de 1e keer dat ik mezelf helemaal zag.. :yum:
Klik om te vergroten...
Cool! Hahaha, lachen ja??? :grin: Dat is een goed teken!

Poeh... in periodes uit mijn jeugd toen het niet al te lekker liep, heb ik dagboeken bijgehouden. Jeetje, als ik dat terug lees: wat een arrogante depressieveling was ik zeg!!! Ik schrok me een hoedje. Ik ben niet een type die d'r schepen achter zich verbrandt. Ik vind het idd belangrijk om me volledig en compleet te voelen. Dat lukt volgens mij alleen in relatie tot de ander en jezelf, ook wie je vroeger was, die ben je nog steeds. Ook al kijk je liever niet naar de lelijke momenten uit je verleden idd. En ondertussen ontwikkel je je ongedwongen verder. Dat gaat vanzelf.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk dat heel veel mensen hebben meer invloed hebben op hun leven dan dat ze willen toegeven.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Laboratoriumrat zei:
Ik denk dat mensen hebben vaak meer invloed hebben op hun leven dan dat ze willen toegeven.
Klik om te vergroten...

Als het lukt komt het door hun eigen harde werk en discipline, mislukt het dan vinden ze dat ze er niets aan kunnen doen. Maar het is eigenlijk dezelfde situatie.

Niet altijd overigens. Bij Soft White Underbelly (youtube) zitten veel verslaafde daklozen, die ondanks hun vreselijke leven dat voor een groot deel buiten hun macht ligt (bijvoorbeeld omdat ze verslaafd zijn opgevoed en als kind seksueel misbruikt) toch de schuld niet aan anderen geven.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#9
Casrus zei:
Als het lukt komt het door hun eigen harde werk en discipline, mislukt het dan kunnen ze er vaak niets aan doen. Maar het is dezelfde situatie.

Niet altijd overigens. Bij Soft White Underbelly (youtube) zitten veel verslaafde daklozen, die ondanks hun vreselijke leven dat voor een groot deel buiten hun macht ligt (bijvoorbeeld omdat ze verslaafd zijn opgevoed en als kind seksueel misbruikt) toch de schuld niet aan anderen geven.
Klik om te vergroten...
Deze mensen doel ik ook niet op:) In dat geval, wanneer je echt je best hebt gedaan, en het mislukt. Dat is heel rot en daar heb je ook weinig invloed op... Behalve wanneer je misschien te hard van stapel loopt. Heb je ook weer invloed op, veel mensen willen gelijk veel te veel in 1 keer, ben daar zelf ook een paar keer de fout mee in gegaan.

Ik heb zelf een hele zware kindertijd gehad bijvoorbeeld waardoor ik oa PTSS en DIS aan over heb gehouden. Mijn leven is echt 1 grote mess geweest daardoor tot nu toe. Ik heb hier heel weinig tot geen invloed op gehad. Maar ik maak wel de keuze om bijvoorbeeld te minderen/stoppen met drugsgebruik, iets met mijn dag (proberen) te doen, hoe moeilijk dat ook is want ben ook zwaar depressief. Mijn klachten zijn daardoor al drastisch verminderd en het kan nog veel beter.

Heel veel mensen zitten de hele dag maar thuis, en geven alles maar de schuld behalve zichzelf. Ik ben wel van mening dat als je dit doet, ik heb een beetje moeite met dit op de juiste manier te verwoorden, maar ik geloof echt wel dat deze mensen het héél zwaar hebben. Maar toch denk ik dat veel van deze mensen er in meer of mindere mate, invloed op kunnen hebben, hoe moeilijk dat ook is. Ik weet er alles van. Ik zit al 5 jaar zo thuis, afgezonderd van de wereld.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben ook van mening dat hoe ouder je wordt, hoe meer invloed je kan hebben op je leven. Als kind is dat veel minder tot niet dan wanneer je volwassen bent
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Laboratoriumrat zei:
Ik ben ook van mening dat hoe ouder je wordt, hoe meer invloed je kan hebben op je leven. Als kind is dat veel minder tot niet dan wanneer je volwassen bent
Klik om te vergroten...
Je begrijpt het beter en bent jongeren voor.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Laboratoriumrat zei:
Deze mensen doel ik ook niet op:) In dat geval, wanneer je echt je best hebt gedaan, en het mislukt. Dat is heel rot en daar heb je ook weinig invloed op... Behalve wanneer je misschien te hard van stapel loopt. Heb je ook weer invloed op, veel mensen willen gelijk veel te veel in 1 keer

Ik heb zelf een hele zware kindertijd gehad bijvoorbeeld waardoor ik oa PTSS en DIS aan over heb gehouden. Mijn leven is echt 1 grote mess geweest daardoor tot nu toe. Ik heb hier heel weinig tot geen invloed op gehad. Maar ik maak wel de keuze om bijvoorbeeld te minderen/stoppen met drugsgebruik, iets met mijn dag (proberen) te doen, hoe moeilijk dat ook is want ben ook zwaar depressief. Mijn klachten zijn daardoor al drastisch verminderd en het kan nog veel beter.

Heel veel mensen zitten de hele dag maar thuis, en geven alles maar de schuld behalve zichzelf. Ik ben wel van mening dat als je dit doet, ik heb een beetje moeite met dit op de juiste manier te verwoorden, maar ik geloof echt wel dat deze mensen het héél zwaar hebben. Maar toch denk ik dat veel van deze mensen er invloed op kunnen hebben, hoe moeilijk dat ook is. Ik weet er alles van. Ik zit al 5 jaar zo thuis, afgezonderd van de wereld.
Klik om te vergroten...
Dapper bericht. Ik voel met je mee. Het getuigt van zelfliefde dat je zoekt naar meerdere manieren om je leven in te vullen, en waar je meer voldoening uit haalt. Ik denk idd ook dat je daar wél invloed op hebt en dat ouder worden daarbij helpt.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gemberthee zei:
Dapper bericht. Ik voel met je mee. Het getuigt van zelfliefde dat je zoekt naar een andere manier van leven. Ik denk idd ook dat je daar wél invloed op hebt en dat ouder worden daarbij helpt.
Klik om te vergroten...
Precies! Je hebt geen invloed op hoe je brein fysiek in elkaar steekt, wat je capaciteiten zijn. Maar je kunt toch een grote invloed hebben door goede keuzes te maken ontrent een mentaal en fysiek gezonde levenstyle. Kan echt een gigantisch verschil maken.

Moet daar wel bij zeggen, als mensen wel opgeven en écht niet die gezonde keuzes kunnen maken. Dan hebben ze daar ook geen/weinig invloed op. Niet iedereen kán die gezonde keuzes maken. Sommige mensen zijn te beschadigd. Ik kan het niet zo goed verwoorden wat ik bedoel helaas
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Laboratoriumrat zei:
Precies! Je hebt geen invloed op hoe je brein fysiek in elkaar steekt, wat je capaciteiten zijn. Maar je kunt toch een grote invloed hebben door goede keuzes te maken ontrent een mentaal en fysiek gezonde levenstyle. Kan echt een gigantisch verschil maken.

Moet daar wel bij zeggen, als mensen wel opgeven en écht niet die gezonde keuzes kunnen maken. Dan hebben ze daar ook geen/weinig invloed op. Niet iedereen kán die gezonde keuzes maken. Sommige mensen zijn te beschadigd. Ik kan het niet zo goed verwoorden wat ik bedoel helaas
Klik om te vergroten...
Nee zeker, ik snap je. Je legt het goed uit vind ik hoor :).

Maar wat is "gezond" hè? 60 jaar geleden was roken nog hartstikke normaal en inmiddels weten we dat er maar weinig ongezonder is dan roken. 80 jaar geleden was je nog een goede vrouw als je veel kinderen baarde om zieltjes te winnen voor het geloof. Nu wordt er, door onze overbevolking, toch wel raar gekeken naar grote gezinnen.

Goede en gezonde keuzes maken is moeilijk. Niet alleen omdat we niet altijd de kennis hebben, maar ook omdat we dan alsnog onszelf niet voldoende kunnen sturen. Konden we dat wel, dan zouden we toch geld terug de aarde in storten, terug naar de bronnen, als een soort reverse pinautomaat of we zouden maar 1 kind per gezin voortbrengen, wetende dat we de planeet uitputten en daar generaties later de pijn van gaan voelen. Maar er is precies niemand die dat doet :wink:.

Sorry stom deprimerend verhaal. De jouwe is leuker :grin: .
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#15
We zijn ons brein heb ik lang geleden gelezen idd. Misschien is het 't waard om het nog eens te lezen. Ik heb hem nog in de kast staan. Ik ga die andere artikelen nu lezen. Thnx for sharing! :grin:
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
:wink:

Maar ken je vast al wel
Klik om te vergroten...
Hahaha ja die ken ik al. Super goeie docu! En uit eigen ervaring (met name door gebruik van truffels) weet ik dat dit een snelle verandering van je gedachten over het leven teweegbrengt. Super effectief. Alleen niet iedereen wil of kan dit.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Zoals Dick Swaab uitlegt in het artikel hierboven is het menselijk brein vooral bedreven in het achteraf verzinnen van verklaringen waarom een bepaalde keuze is gemaakt. Maar die verklaringen zijn dus niet hetzelfde als het proces wat daadwerkelijk leidde tot het nemen van een bepaald besluit. Op die manier rationaliseren we bepaalde keuzes achteraf, waardoor we de illusie krijgen dat we het allemaal autonoom hebben gedaan.
Klik om te vergroten...
Nog los van het gevoel van autonomie dat die rechtvaardiging achteraf dus kan geven is dat proces van achteraf verklaringen geven ook een middel om de keuze te rechtvaardigen.
Een manier om jezelf te vertellen dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Volgens mij zegt Dick Swaab dat ook in dat artikel, het voorbeeld van de kunstkenner die eerst op gevoel een schilderij als vals herkent en daar later pas argumenten bij heeft.

De term surveillance kapitalisme kende ik nog niet, tegelijkertijd is dat precies wat ik als argument kan gebruiken voor mijn haat/liefde verhouding met Social Media.

Goede tip: ik ga dat boek lezen.

P.S. de Nederlandse hersenonderzoeker die, verbonden aan een Chinese Universiteit, uitspraken doet over het hebben van geen vrije wil moest ik toch even om grinniken.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Persoonlijk denk ik dat dat hele concept van een "wil", al dan niet vrij, een illusie is.
Een wil betekent namelijk dat een individu keuzes kan maken/kan sturen naar een richting die hij/zij verkiest.
Als dit zo is dan betekent dat automatisch dat alle keuzes gemaakt moeten zijn.

Als er slechts 1 universum is met 1 variant van het individu dan zal diegene altijd dezelfde keuze maken, wat het dus geen vrije keus maakt, want diegene kiest dat in 100% van de gevallen. Als het echt een vrije keus was dan zou diegene ook iets anders kunnen kiezen, echter is dit nooit gebeurt en zal dit dus ook nooit zo zijn tenzij er een soort infinite multiverse bestaat.

Ik denk alleen niet dat dit uitmaakt. Kiest een boom welke tak hij het langst laat groeien? Of wanneer hij regenwater opneemt met zijn wortels?
Nee, maar hij doet het wel. Op dezelfde manier doe jij "jou", zonder te kiezen.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Laatste Rohikaan zei:
Persoonlijk denk ik dat dat hele concept van een "wil", al dan niet vrij, een illusie is.
Een wil betekent namelijk dat een individu keuzes kan maken/kan sturen naar een richting die hij/zij verkiest.
Als dit zo is dan betekent dat automatisch dat alle keuzes gemaakt moeten zijn.

Als er slechts 1 universum is met 1 variant van het individu dan zal diegene altijd dezelfde keuze maken, wat het dus geen vrije keus maakt, want diegene kiest dat in 100% van de gevallen. Als het echt een vrije keus was dan zou diegene ook iets anders kunnen kiezen, echter is dit nooit gebeurt en zal dit dus ook nooit zo zijn tenzij er een soort infinite multiverse bestaat.

Ik denk alleen niet dat dit uitmaakt. Kiest een boom welke tak hij het langst laat groeien? Of wanneer hij regenwater opneemt met zijn wortels?
Nee, maar hij doet het wel. Op dezelfde manier doe jij "jou", zonder te kiezen.
Klik om te vergroten...
Wat een toffe vergelijking met die boom. Ware het niet dat de boom geen bewustzijn heeft en ik wel. Het is eigenlijk gewoon een ding waar ik soms mee worstel. Dat ik wel een bewustzijn heb, maar hem niet in z'n potentieel benut en ook niet op een manier die niet tegen het welzijn van andere levens of dingen ingaat.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gemberthee zei:
Wat een toffe vergelijking met die boom. Ware het niet dat de boom geen bewustzijn heeft en ik wel. Het is eigenlijk gewoon een ding waar ik soms mee worstel. Dat ik wel een bewustzijn heb, maar hem niet in z'n potentieel benut en ook niet op een manier die niet tegen het welzijn van andere levens of dingen ingaat.
Klik om te vergroten...

Goed punt, al denk ik dat alles wat leeft wel een soort van bewustzijn bezit, al zij het bij bijvoorbeeld dus een boom een erg eenvoudige vorm die geen bewuste gedachtes kan vormen. Echter denk ik dat mensen zich soms "te bewust van hun bewustzijn zijn" als je snapt wat ik bedoel hehe, waardoor het ze kan belemmeren. Bijvoorbeeld wanneer mensen zich zorgen maken over hun gedachtes, dus gedachtes hebben over hun gedachtes en dat vervolgens veroordelen. Ik denk dat het meer iets is om vast te stellen zonder verdere mening, zoals bijvoorbeeld "oh ik heb het warm" of "ik ben moe".
Vaak identificeren mensen zich veel meer met hun eigen gedachtes dan met lichamelijke dingen of de wereld om hen heen, terwijl ik het allemaal slechts zie als een onderdeel van het organisme. En op zijn beurt is het organisme slechts een onderdeel of uiting van dat wat is, in mijn ogen staat het er niet los van :innocent:

Hoe bedoel je precies dat je het gevoel hebt niet je volle potentie te gebruiken? Als in, wat ontbreekt er nog voor jou om tevreden te zijn.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dit soort onderwerpen ook enorm interessant, dus vandaar. Als het prive is kan dat ofc. :grimacing:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."