Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWij bestaan helemaal niet

Wij bestaan helemaal niet

32 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#1
gevaarlijk terrein, betreden op eigen risico

Mindless ik denk dat jij Jed Mckenna wel leuk zal vinden.

Lees dit boek maar eens:

Spiritual Enlightenment:
The Damnedest Thing​

https://www.wisefoolpress.com/the-enlightenment-trilogy/
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zweef zei:
gevaarlijk terrein, betreden op eigen risico
Klik om te vergroten...
Ik zou eerder zeggen: je gedachten geloven en uit je daadwerkelijke "plek" van oordeel-loze observatie treden is gevaarlijk terrein. Het is daar waar je gedachten je overtuigen jou te zijn en je ze blind kan gaan volgen.

Kijk alleen al naar alle verslaafden. Zij voer(d)en uit wat hun geest ze opdraagt. How's that working out for ya?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweef zei:
gevaarlijk terrein, betreden op eigen risico

Mindless ik denk dat jij Jed Mckenna wel leuk zal vinden.

Lees dit boek maar eens:

Spiritual Enlightenment:​

The Damnedest Thing​

https://www.wisefoolpress.com/the-enlightenment-trilogy/
Klik om te vergroten...
Dankje voor de aanrader, maar ben niet zo'n lezer. :)
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Hoe kun je iets kwijtraken wat je in de eerste plaats niet hebt?

Mensen doen denk ik voornamelijk grappig in dit topic omdat de TS destijds nogal problemen opzocht. Maar het klopt wel: "jij" bestaat niet.
Klik om te vergroten...
We lachen TS wel uit en hij raaskalt soms maar het klopt, er is geen ego, er is slecht de illusie dat het er is maar dat is niet erg. Het is een soort zelfbescherming en een handvat om je te kunnen manoeuvreren in het leven.

Maar mindless heeft wel gelijk hoor. Hij heeft genoeg gepost om te bewijzen dat hij zich er wel degelijk in heeft verdiept en weet waar hij over praat.

Ik vind het moeilijk. Eng vooral. Mentaal ook niet krachtig genoeg (nog) om er te intensief op in te gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
We lachen TS wel uit en hij raaskalt soms maar het klopt, er is geen ego, er is slecht de illusie dat het er is maar dat is niet erg. Het is een soort zelfbescherming en een handvat om je te kunnen manoeuvreren in het leven.

Maar mindless heeft wel gelijk hoor. Hij heeft genoeg gepost om te bewijzen dat hij zich er wel degelijk in heeft verdiept en weet waar hij over praat.

Ik vind het moeilijk. Eng vooral. Mentaal ook niet krachtig genoeg (nog) om er te intensief op in te gaan.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp die gedachte, maar als je je mentaal niet zo krachtig voelt, kun je beter juist minder in je hoofd gaan zitten. Minder interpreteren dus en meer in je kern/essentie/hart: tot jezelf komen.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless, als je een beetje goed op het internet zoekt is er ook wel een gratis audiobook te vinden
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zweef zei:
Mindless, als je een beetje goed op het internet zoekt is er ook wel een gratis audiobook te vinden
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de tip, al denk ik eerlijk gezegd niet dat ik dat ga doen.

Ik heb de afgelopen 5-10 jaar zoveel info omtrent dit (spiritualiteit, non-dualiteit) geconsumeerd, dat ik het tegenwoordig liever gewoon in de praktijk: het dagelijks leven zoek. In de natuur bijvoorbeeld en in de omgang met andere mensen en in beide met mindfulness ervaren.
E
EliugesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het idee dat er geen echt ik of zelf is is niet zo vreemd. Dat komt in veel oosterse filosofie voor, maar ook gewoon in de westerse filosofie. Zo heeft de filosoof David Hume ook behoorlijk goed beargumenteerd dat we geen zelf hebben, en dat was een scepticus en empirist. ( voor wie dat echt interessant vind en niet graag leest en niet bang is voor wat filosofie hier is daar uitleg over : )
Je hoeft niet te vervallen in vage taal om dat te beschrijven. Sommige mensen maken de denkfout dat als ze tot een inzicht komen wat zij zelf nog niet eerder hadden, anderen dat inzicht dus waarschijnlijk ook niet hebben en dat ze daarom ook op hun eigen vrijblijvende manier dat stellig gaan uitleggen. Daarom worden sommige mensen die een ervaring van verminderd ego bewustzijn hebben daarna juist paradoxaal meer gericht op hun eigen ik en hun eigen overtuigingen. Uiteindelijk zijn er vele manieren denk ik om te realiseren dat het zelf waar we ons dagelijks mee associëren niet ons echte zelf is. Je kunt er door filosofisch inzicht achter komen, door meditatie, door intense fysieke inspanning, ascese, trippen, mystieke of religieuze spontane ervaringen,etc. De ene ervaring is niet beter dan de andere denk ik. Uiteindelijk gaat het er om wat je met het inzicht doet.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik sta dus ik ben
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Klopt, niemand bestaat zoals hij denkt te bestaan. Keuzes die mensen maken worden voor 99.99% in het onderbewustzijn gemaakt waarna het bewustzijn dit razendsnel rationaliseert voor je gedachten. Ookal was het een keuze die je totaal niet begrijpt.

Lekker boeie? Het maakt letterlijk 0.0 uit of je bestaat of niet. Jouw wezen neem je toch echt waar, zintuigen etc dus. Volgens mij gaat het om de show, geniet ervan. Ookal ben je er eigenlijk niet. Ongeëvenaard spektakel man dit universum. En het mooiste is: Alles wat jij denkt klopt! Voor jou in ieder geval :wink:

ps. Dit is uitgaande van dat er uberhaupt ergens iets "is". Maar zelfs als er enkel void is zou ik dit perspectief hebben.
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#11
:tearsofjoy:
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#12
allemaal zo moeilijk nadenken over of je nu wel of niet bestaat, je bent er, dus je bestaat, punt uit klaar discussie...en hoe dat verder inelkaar zit de hoe en wat en waarom...dat weet volgens mij niemand, dus ga nu maar lekker verder met whatever life is supposed to be want voor de rest is alles allemaal zo subjectief als maar kan, de subjectiviteit die tot in een eeuwige creative loophole kan blijven doorgaan (the trick of the mind, ego).

Hoe spiritueel of hoe duivels je ook bent, de eeuwige loophole van het ego, The Mind.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#13
Shit ik wou eigenlijk nog wat zeggen. Maar goed die pippo zei 'punt uit klaar discussie ' dus wat doe je er aan he
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tja, hadden er wel kijk op die grieken. Aardige Q paint edit ook wel voor die tijd :tonguewink:
Alle gekheid op een stokkie though: Ben het volledig met je eens.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zweef zei:
allemaal zo moeilijk nadenken over of je nu wel of niet bestaat, je bent er, dus je bestaat, punt uit klaar discussie...en hoe dat verder inelkaar zit de hoe en wat en waarom...dat weet volgens mij niemand, dus ga nu maar lekker verder met whatever life is supposed to be want voor de rest is alles allemaal zo subjectief als maar kan, de subjectiviteit die tot in een eeuwige creative loophole kan blijven doorgaan (the trick of the mind, ego)
Klik om te vergroten...
Imo boeit het wel, want zolang je denkt dat je je gedachten bent, zullen jou gedachten jou leven. Als je niet weet dat je droomt, droomt de droom jou en kan het alle kanten opgaan. En zie daar: een wereldbevolking die over het algemeen compleet onbewust door het leven gaat, allerhande psychologische stoornissen hebben en daar weer allerhande medicijnen en drugs voor gebruiken om dat te onderdrukken.

Maar dit wat je zegt:

Zweef zei:
je bent er, dus je bestaat, punt uit klaar discussie...
Klik om te vergroten...

Dat is in principe waar. Je bént, dat is onontkenbaar. Alleen die punt, die gebruiken we doorgaans niet. We blijven niet slechts bij "Ik ben." Punt. Nee, we halen die punt weg en plakken er dingen achteraan: Ik ben... mijn lichaam, Ik ben... mijn naam, Ik ben... Nederlands, Ik ben... En zo raken we verdwaald in en gecontroleerd door onze eigen geesten.

Het gaat imo niet om nadenken en antwoorden krijgen, maar om bewustwording: zien hoe je jezelf in talloze illusies denkt door niet te blijven in je "Ik ben."
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#16
"onwetendheid is zaligheid" niet altijd maar soms wel :redheart:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zweef zei:
"onwetendheid is zaligheid" niet altijd maar soms wel :redheart:
Klik om te vergroten...
Zeker!

Maar dan imo wel onwetendheid gebundeld met bewustheid.

Zien dat er een kwalitatief verschil is tussen "Ik ben" en dat wat je er achteraan plakt. Natuurlijk, relatief gezien ben je bijvoorbeeld ook een vrouw, een Nederlander, etc. Maar letterlijk alles dat na "Ik ben" komt is aan jou toegevoegd, dus niet essentieel aan jou. Je hebt het aangenomen en het zal je ook weer ontnomen worden. En de rust en het geluk ligt simpelweg in blijven bij "Ik ben" en niet pretenderen meer te weten dan dat.

socrates1-2x.jpg
J
JeyeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Zeker!

Maar dan imo wel onwetendheid gebundeld met bewustheid.

Zien dat er een kwalitatief verschil is tussen "Ik ben" en dat wat je er achteraan plakt. Natuurlijk, relatief gezien ben je bijvoorbeeld ook een vrouw, een Nederlander, etc. Maar letterlijk alles dat na "Ik ben" komt is aan jou toegevoegd, dus niet essentieel aan jou. Je hebt het aangenomen en het zal je ook weer ontnomen worden. En de rust en het geluk ligt simpelweg in blijven bij "Ik ben" en niet pretenderen meer te weten dan dat.

Bekijk bijlage 48255
Klik om te vergroten...
omdat we ook niks weten true knowledge gaat ver
J
JeyeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Verwijderd lid 24178 zei:
Wij bestaan dus eigenlijk helemaal niet

Velen streven naar een bestaan zonder ego
Maar iedereen die het nastreeft heeft geen flauw idee wat het inhoud of betekent.
En het kan nogal teleurstellend zijn als je er achter komt wat het is.
De persoon hier onder is het spontaan over komen.

Het komt op het volgende neer:
Wij bestaan dus eigenijk helemaal niet :)
Onze hersenen kunnen dit niet begrijpen.

Waarschuwing: als je dit gelooft kan het shockerend zijn.
Maar ik weet uit ervaring dat je er wel weer over heen groet.


Dit gaat over personen die spontaan hun ego kwijt zijn geraakt.
Sommigen waren wel opzoek maar velen ook niet.
Maar in iedergeval heeft de zoektocht er niet voor gezorgd dat ze hun ego kwijt zijn geraakt want je kunt het niet nastreven.
De heilige graal bestaat niet, of is iets totaal anders dan wat wij denken.

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, want ik kan het straks niet meer aanpassen want waarschijnlijk gaan ze me verbannen omdat ik openlijk kritiek uit op de moderators hier op de site. Dat mag hier niet. Ze kijken niet eens of het terecht is.

Concious tv heet het , de link hier onder is hun youtube kanaal.

https://m.youtube.com/channel/UCtSQfqA-Sv3DMScpk32vbIg

Deze vrouw hier onder heb ik niet voor niets gekozen.

Moet je kijken wat ze allemaal zegt:
(ik vind het zo mooi :)

Its like a web but the spider istnt there any more.
This is vastness, but you cant call it vastness because that implice limitations.
If you call it empty, its also completeley full.
It's buzzing with energy and yet its completeley stil.

En dit:

I can not help Any one to wake up,
I can help No one to wake up
Because there is No one who can wake up

Het gesprek in de filmpjes hier onder staat het uitgeschreven in deze link.
https://conscious.tv/text/06.htm










Klik om te vergroten...
the gateway process
V
Verwijderd lid 24178Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Wij bestaan dus eigenlijk helemaal niet

Velen streven naar een bestaan zonder ego
Maar iedereen die het nastreeft heeft geen flauw idee wat het inhoud of betekent.
En het kan nogal teleurstellend zijn als je er achter komt wat het is.
De persoon hier onder is het spontaan over komen.

Het komt op het volgende neer:
Wij bestaan dus eigenijk helemaal niet :)
Onze hersenen kunnen dit niet begrijpen.

Waarschuwing: als je dit gelooft kan het shockerend zijn.
Maar ik weet uit ervaring dat je er wel weer over heen groet.


Dit gaat over personen die spontaan hun ego kwijt zijn geraakt.
Sommigen waren wel opzoek maar velen ook niet.
Maar in iedergeval heeft de zoektocht er niet voor gezorgd dat ze hun ego kwijt zijn geraakt want je kunt het niet nastreven.
De heilige graal bestaat niet, of is iets totaal anders dan wat wij denken.

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, want ik kan het straks niet meer aanpassen want waarschijnlijk gaan ze me verbannen omdat ik openlijk kritiek uit op de moderators hier op de site. Dat mag hier niet. Ze kijken niet eens of het terecht is.

Concious tv heet het , de link hier onder is hun youtube kanaal.

https://m.youtube.com/channel/UCtSQfqA-Sv3DMScpk32vbIg

Deze vrouw hier onder heb ik niet voor niets gekozen.

Moet je kijken wat ze allemaal zegt:
(ik vind het zo mooi :)

Its like a web but the spider istnt there any more.
This is vastness, but you cant call it vastness because that implice limitations.
If you call it empty, its also completeley full.
It's buzzing with energy and yet its completeley stil.

En dit:

I can not help Any one to wake up,
I can help No one to wake up
Because there is No one who can wake up

Het gesprek in de filmpjes hier onder staat het uitgeschreven in deze link.
https://conscious.tv/text/06.htm










Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."