Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDemonen/de hel

Demonen/de hel

28 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat is echt?

Er is zeker kwaad in de wereld. En kwaadaardigheid. En dat kwaad, of: die potentie tot kwaad zit in ons. Het is daar waar het licht niet komt: de schaduw. Kwaad is de negatie van licht/liefde.

"De grootste truc van de duivel is ons wijsmaken dat hij niet bestaat."

En hij verschuilt zich op de laatste plek waar je gaat zoeken. Hij doet zich voor als jou middels je eigen gedachten. Hij is jouw ego, jouw kleine "ik", die zich verstoten voelt van het geheel (God) en zich nu in een wereld lijkt te bevinden anders dan zichzelf, waarin hij probeert zichzelf heel te maken middels de wereld maar gedoemd is daarin te falen, want zowel de wereld als de kleine zelf (ego) zijn niet echt. En door zijn falen wil hij wraak op de wereld en wraak op alle creaties van God. Want vanuit zijn standpunt gezien is hij verstoten door God.

Alles, inclusief de duivel/het ego is onderdeel van de grote illusie. Alles dat bestaat/gezien kan worden is onecht, dat wat niet bestaat/niet gezien kan worden, is echt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar de duivel is niets om bang voor te zijn. Hij moet wel manipuleren want hij heeft zelf geen enkele kracht, God heeft álle kracht.

Misschien dat sommige een probleem hebben met het woord God. Dat heb ik soms ook. Het is ook een nogal beladen term. Maar soms is het gevoelsmatig de juiste term (imo). Ik bedoel er niet de man op het wolkje mee. :wink: Maar dat wat de onderliggende realiteit is en waar alles zijn bestaan aan ontleend.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je hebt gelijk @Mindless de duivel verbergt zich, dus hij kan ook achter die onzekere nare gedachten en stemmen zitten…

Maar het is ook de duivel die zegt “één lijntje pep kan wel” en dan, dagenlang, “nog ééntje dan”, “nog eentje dan”.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Je hebt gelijk @Mindless de duivel verbergt zich, dus hij kan ook achter die onzekere nare gedachten en stemmen zitten…

Maar het is ook de duivel die zegt “één lijntje pep kan wel” en dan, dagenlang, “nog ééntje dan”, “nog eentje dan”.
Klik om te vergroten...
Ja de trickster.

En weerstand tegen hem maakt hem sterker, want daarmee geef je hem bestaansrecht.

Maar het meest tricky eraan is dat het je eigen gedachten zijn, met als centrale hoofdrol "ik". De manier waarop "hij" je pakt is jou middels die "ik gedachte" laten geloven dat dat jou is: jouw mening, jouw wil. Daardoor kun je steeds opnieuw dingen doen waarvan je achteraf denkt: ik wil dat helemaal niet. Het is een verslaving aan je eigen geest/gedachten. Onderliggend aan alle andere geestelijke verslaving. De "ik" gedachte geloven is waar alles misgaat.

Niet dat ik hem (de duivel) teveel credit wil geven. Het is letterlijk de grootste loser in het universum met letterlijk geen enkele kracht van zichzelf. Hij kan alleen bestaan als 'ie je kan overtuigen dat hij jou is. In echte zin is het je eigen creatie.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Sat chit ananda ❤ tat tvam asi
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#6
God is zelf de duivel, The greatest trick ever :mask:

God heeft toch zich zelf opgesplitst in ontelbare deeltjes, zodat hij of zij zichzelf beter kon eraren of wat ook de godganze reden zal zijn voor de big bang / bewustzijn.
God heeft zelf de illusie gecrieerd !

en dan komen alle concepten mooi tezamen, wat je crieert is wat je krijgt, omdat je als een krankzinnige eigenlijke tegen jezelf zit te vechten.
de wetten van karma. Acceptatie,vergeving etc kklinken dan zo gek nog niet wat die oude meesters via boeken en geschriften proberen over te brengen,
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Zweef zei:
God is zelf de duivel, The greatest trick ever :mask:

God heeft toch zich zelf opgesplitst in ontelbare deeltjes, zodat hij of zij zichzelf beter kon eraren of wat ook de godganze reden zal zijn voor de big bang / bewustzijn.
God heeft zelf de illusie gecrieerd !

en dan komen alle concepten mooi tezamen, wat je crieert is wat je krijgt, omdat je als een krankzinnige eigenlijke tegen jezelf zit te vechten.
de wetten van karma.
Klik om te vergroten...
Brahman 🥰
K
KoLijntjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik weet niet of deze in ‘spiritualiteit’ thuis hoort, want ik ben niet religieus of spiritueel. Toch vind ik de ‘symboliek’ van bepaalde elementen uit verschillende religies interessant.

Het beetje kennis dat ik van de Bijbel heb is dat er ‘demonen’ bestaan, puur gemaakt om mensen te martelen. Het pure kwaad, zeg maar. De ergste soort monsters die je verbeeldingskracht zou kunnen bedenken. Waarom? Ze weten precies wat je ergste angsten, pijn en verdriet zijn en er zit enkel haat en kwaad in ze, het enige doel van hun bestaan is om je te martelen, je pijn te doen en ellende aan te richten. (Zeg ik dit goed zo?)

Tot zover het ‘spirituele gedeelte’. Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen. Bij te veel speed-gebruik i.c.m. met meerdere nachten wakker blijven, ga ik (als ik niet op tijd stop) soms stemmen horen. Geen full-blown psychose, maar ik ga stemmen van belangrijke mensen uit m’n leven horen. Levensecht. Belangrijk kan soms ook negatief zijn overigens.

Het zijn echter niet echt die mensen, het zijn stemmen die zich voortdoen als hun. Echter je moet je voorstellen dat het de ‘demonen’ zoals ik hierboven beschrijf zijn, die dat doen. Ze zeggen/roepen dingen over je die je allerergste pestkop nog niet zou kunnen zeggen. Gebaseerd op je diepste angsten, onzekerheden en pijn. Van ‘gemeen’ tot heel heftig. De enige drijfveer van de dingen die je hoort zijn: jou raken, pijn doen, je martelen. Elke positieve gedachte die je dan over jezelf hebt, weten ze nog te draaien naar iets extreem negatiefs. Je grootste geliefden die ze de vreselijkste dingen naar je laten ‘roepen’ bijvoorbeeld. Dat doet zelfs pijn als je gewoon weet dat het die mensen niet zijn. Precies dus zoals de demonen in de bijbel ‘werken’.

De enige die jou zelf 100 % kent en jou dus de allermeeste pijn kan doen ben… je zelf. Het klinkt misschien gek, maar ik vind het ook een soort van interessant om te analyseren ‘achteraf’. Ik moet natuurlijk oppassen met m’n speedgebruik i.c.m. wakker blijven want stemmen horen is nooit gezond natuurlijk (ook al besef je dat het nep is) maar hoe kan je brein in staat zijn om je zelf zo te martelen en met zulke realistische auditieve hallucinaties? Zelfs met dingen uit je onderbewuste. Dus precies te zijn wat demonen zouden doen/zijn? Hoe kunnen chemicaliën en flink slaaptekort dit veroorzaken, en waarom?

Misschien is dit meer iets voor een psychologie-forum, maar ik denk dat hij hier ook wel thuis past. De hel en demonen bestaan. Maar niet diep ergens in de grond, maar in je eigen hoofd. Ik hoop dat ik dit goed uitleg.

Zijn er mensen die dit herkennen/snappen?
T
TheRealKoekertLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hallucineren van lang wakker zijn (onder invloed van speed) is heel anders dan een tripmiddel. Slaaptekort doet je echt geen goed. En dat soort hallucinaties zijn vaak ook helemaal niet prettig. Beter gewoon niet zo lang doorgaan met speed. Betreft demonen kan ik je niet helpen. Denk dat het vooral in je eigen hoofd zit. Een soort nachtmerrie terwijl je niet slaapt?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#10
KoLijntje zei:
Zijn er mensen die dit herkennen/snappen?
Klik om te vergroten...
Waarom weten ze alles van je?
Omdat je het zelf bent.

Wat je denkt dat ben je zelf,
Met je bewustzijn door de helft,
Met je bewustzijn door de muur,
Ben je morgen lekker zuur,
Om twaalf uur.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik word ook snel gek als ik te veel amfetamine en dergelijke gebruik. Daarom ben ik daar heel secuur mee en plan ik mijn gebruik en ritme in. Slaap, of rusten met een slaapmasker in bed als slapen niet wilt lukken hoort daar ook bij. Als ik niet aan m'n limieten houd, krijg ik soortgelijke klachten, meer paranoïde gedachten dan stemmen. Ook met dexamfetamine, als ik dat zoals voorgeschreven iedere dag neem, worden deze klachten erger. Dus ik denk dat je al kunt raden waar het aan ligt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casrus zei:
Waarom weten ze alles van je?
Omdat je het zelf bent.

Wat je denkt dat ben je zelf,
Met je bewustzijn door de helft,
Met je bewustzijn door de muur,
Ben je morgen lekker zuur,
Om twaalf uur.
Klik om te vergroten...
Exacto.

Ooit geloofde ik er (deels) in. Maar alles wat je ervaart is je eigen bewustzijn. Alles wat je denkt dat een ander over je denkt is wat je denkt over jezelf. Alles wat in jou opkomt zijn jouw gedachten: is jouw bewustzijn. Alles wat je ziet, hoort, voelt, proeft is je eigen bewustzijn. Het is allemaal jezelf.

Het probleem ontstaat als je jezelf gaat opdelen:

Al het spul dat ik goed vind aan mezelf hier....
En al het spul dat ik slecht vind aan mezelf daar...

En je linkt alles dat je in de zogenaamde "buitenwereld" ziet aan dat wat je doet denken (qua gevoel meestal) aan iets van jouw "slechte kant". Zo creëer je voor jezelf "kwaad". Je bent de creator van je eigen demonen.

Maar als je nou gewoon zegt: beide maken deel van mezelf uit: mijn "goede" en mijn "slechte" kanten, dan verdwijnt het conflict en daarmee de weerstand en daarmee de angst.
a
anne drankLid
01-01-2024, 00:00
#13
TheRealKoekert zei:
Hallucineren van lang wakker zijn (onder invloed van speed) is heel anders dan een tripmiddel. Slaaptekort doet je echt geen goed. En dat soort hallucinaties zijn vaak ook helemaal niet prettig. Beter gewoon niet zo lang doorgaan met speed. Betreft demonen kan ik je niet helpen. Denk dat het vooral in je eigen hoofd zit. Een soort nachtmerrie terwijl je niet slaapt?
Klik om te vergroten...
Prescies dat
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik reageer even op het spirituele (eigenlijk religieuze) gedeelte @KoLijntje Je schrijft:
KoLijntje zei:
Het beetje kennis dat ik van de Bijbel heb is dat er ‘demonen’ bestaan, puur gemaakt om mensen te martelen.
Klik om te vergroten...
Nee hoor. Demonen zijn volgens de Bijbel gevallen engelen. Ze zijn dus goed geschapen, maar later slecht geworden.

Het kwaad is, binnen de Christelijke leer, de afwezigheid van het goede. Het kwaad heeft dus geen positief bestaan. Demonen zijn slecht in die zin dat ze nu minder goed zijn (veel minder goed, maar zeker niet helemaal slecht). Iets dat alleen maar slecht is kan niet bestaan, want bestaan is ook een goed (aldus de heilige Augustinus).

KoLijntje zei:
Ze weten precies wat je ergste angsten, pijn en verdriet zijn en er zit enkel haat en kwaad in ze, het enige doel van hun bestaan is om je te martelen, je pijn te doen en ellende aan te richten
Klik om te vergroten...
God had een heel ander doel voor ogen toen hij de engelen schiep, maar ze zijn gevallen, en nu richten ze kwaad aan. Maar ze hebben minder macht dan je denkt. Wat ze vooral doen is de labels veranderen. Ze laten slechte dingen goed lijken, een goede dingen slecht. Ze verleiden je, met andere woorden. Maar daar gebruiken ze dus ook hun intelligentie voor (en dat is weer een goed).

Uiteindelijk moet je zelf voor het kwaad kiezen, maar demonen sturen je de verkeerde kant op.

Edit: Het hele verhaal over de erfzonde zet ik even tussen haakjes 🙂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Ik reageer even op het spirituele (eigenlijk religieuze) gedeelte @KoLijntje Je schrijft:

Nee hoor. Demonen zijn volgens de Bijbel gevallen engelen. Ze zijn dus goed schapen, maar later slecht geworden.

Het kwaad is, binnen de Christelijke leer, de afwezigheid van het goede. Het kwaad heeft dus geen positief bestaan. Demonen zijn slecht in die zin dat ze nu minder goed zijn (veel minder goed, maar zeker niet helemaal slecht). Iets dat alleen maar slecht is kan niet bestaan, want bestaan is ook een goed (aldus de heilige Augustinus).


God had een heel ander doel voor ogen toen hij de engelen schiep, maar ze zijn gevallen, en nu richten ze kwaad aan. Maar ze hebben minder macht dan je denkt. Wat ze vooral doen is de labels veranderen. Ze laten slechte dingen goed lijken, een goede dingen slecht. Ze verleiden je, met andere woorden. Maar daar gebruiken ze dus ook hun intelligentie voor (en dat is weer een goed).

Uiteindelijk moet je zelf voor het kwaad kiezen, maar demonen sturen je de verkeerde kant op.

Edit: Het hele verhaal over de erfzonde zet ik even tussen haakjes 🙂
Klik om te vergroten...
Er zijn zeker in deze tijd en wellicht altijd al krachten bezig die labels veranderen. Dingen die goed zijn, worden afgeschilderd als slecht en andersom. Maar het is steeds meer in your face dat ik me soms echt afvraag hoe het in godsnaam mogelijk is dat mensen dit niet zien.

Zelfs hier op het forum, als je dit soort dingen aangeeft wordt het of vaak niet gezien, of wordt het zelfs verdedigd omdat de labels op zo'n slimme manier verdraaid zijn dat slechte dingen nu sociaal gezien als goed worden beschouwd. En goed als slecht. Precies wat je zegt: labels worden verdraaid zodat dingen hun omgekeerde betekenis krijgen.

Kwaad kan ook nooit zelf creëren, het kan alleen dingen verdraaien en zo manipuleren, áls mensen bereid zijn toe te happen. Het kan je niks opdringen, je moet zelf de keuze maken.

williamshakespeare1-2x.jpg
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Nee hoor. Demonen zijn volgens de Bijbel gevallen engelen. Ze zijn dus goed schapen, maar later slecht geworden.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk dus... ons.

Wij komen puur/onschuldig de wereld in. Maar dan veranderen we, verliezen onze onschuld en gaan liegen, manipuleren.

En sommige schieten daarin heel erg door, dat je bijna zou denken: die zijn puur kwaad. Maar wat je zei: puur kwaad kan niet. Er blijft altijd een element van het goede over in het kwade. Altijd een "zaadje" van het goede, net zoals er in overwegend goede mensen ook een "zaadje" van het kwade is. Onder de "juiste" omstandigheden kunnen goede mensen meer naar de slechte kant gaan en andersom.

licensed-image.jpeg
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Eigenlijk dus... ons.

Wij komen puur/onschuldig de wereld in. Maar dan veranderen we, verliezen onze onschuld en gaan liegen, manipuleren.

En sommige schieten daarin heel erg door, dat je bijna zou denken: die zijn puur kwaad. Maar wat je zei: puur kwaad kan niet. Er blijft altijd een element van het goede over in het kwade. Altijd een "zaadje" van het goede, net zoals er in overwegend goede mensen ook een "zaadje" van het kwade is. Onder de "juiste" omstandigheden kunnen goede mensen meer naar de slechte kant gaan en andersom.

Bekijk bijlage 53841
Klik om te vergroten...
Het non dualisme de spiritualiteit waar ''ik'' me in kan vinden.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Er blijft altijd een element van het goede over in het kwade. Altijd een "zaadje" van het goede, net zoals er in overwegend goede mensen ook een "zaadje" van het kwade is. Onder de "juiste" omstandigheden kunnen goede mensen meer naar de slechte kant gaan en andersom.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Dat “zaadje” van het kwade in de mens zou je binnen het Christendom kunnen zien als de erfzonde. Maar dat is een complex verhaal en je kunt het ook anders bekijken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
OtherShore zei:
Mooi gezegd. Dat “zaadje” van het kwade in de mens zou je binnen het Christendom kunnen zien als de erfzonde. Maar dat is een complex verhaal en je kunt het ook anders bekijken.
Klik om te vergroten...
Maar is de erfzonde niet juist dat je de wereld al in komt met zonde? Dat we dus niet puur worden geboren?

Wellicht dan: de potentie tot zonde. Immers: het zaadje is nog niet ontkiemt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn persoonlijke opvatting:

Onze acties bepalen uiteindelijk wie we echt zijn in de wereld. En de meeste mensen zijn hierin overwegend goed. Maar we hebben állemaal ook onze schaduw (zie Jung). Door onvoldoende oplettendheid/bewustzijn kan die schaduw (het onderbewuste) doordringen in onze gedachten (bewustzijn) en uiteindelijk mogelijk in onze acties, áls we het dat toelaten (dit zou je als toegeven aan de duivel kunnen zien).

Maar door verwerping van alle verleidingen van de schaduw kunnen we weer terugkeren naar onze ware oorspronkelijke aard van puurheid. Wat een soort keuze of reeks van keuzes is:

Matthew-18-3.jpg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."