Ik reageer even op het spirituele (eigenlijk religieuze) gedeelte
@KoLijntje Je schrijft:
Nee hoor. Demonen zijn volgens de Bijbel gevallen engelen. Ze zijn dus goed schapen, maar later slecht geworden.
Het kwaad is, binnen de Christelijke leer, de afwezigheid van het goede. Het kwaad heeft dus geen positief bestaan. Demonen zijn slecht in die zin dat ze nu minder goed zijn (veel minder goed, maar zeker niet helemaal slecht). Iets dat alleen maar slecht is kan niet bestaan, want bestaan is ook een goed (aldus de heilige Augustinus).
God had een heel ander doel voor ogen toen hij de engelen schiep, maar ze zijn gevallen, en nu richten ze kwaad aan. Maar ze hebben minder macht dan je denkt. Wat ze vooral doen is de labels veranderen. Ze laten slechte dingen goed lijken, een goede dingen slecht. Ze verleiden je, met andere woorden. Maar daar gebruiken ze dus ook hun intelligentie voor (en dat is weer een goed).
Uiteindelijk moet je zelf voor het kwaad kiezen, maar demonen sturen je de verkeerde kant op.
Edit: Het hele verhaal over de erfzonde zet ik even tussen haakjes 🙂