Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDemonen/de hel

Demonen/de hel

28 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
a
anne drankLid
01-01-2024, 00:00
#1
TheRealKoekert zei:
Hallucineren van lang wakker zijn (onder invloed van speed) is heel anders dan een tripmiddel. Slaaptekort doet je echt geen goed. En dat soort hallucinaties zijn vaak ook helemaal niet prettig. Beter gewoon niet zo lang doorgaan met speed. Betreft demonen kan ik je niet helpen. Denk dat het vooral in je eigen hoofd zit. Een soort nachtmerrie terwijl je niet slaapt?
Klik om te vergroten...
Prescies dat
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik reageer even op het spirituele (eigenlijk religieuze) gedeelte @KoLijntje Je schrijft:
KoLijntje zei:
Het beetje kennis dat ik van de Bijbel heb is dat er ‘demonen’ bestaan, puur gemaakt om mensen te martelen.
Klik om te vergroten...
Nee hoor. Demonen zijn volgens de Bijbel gevallen engelen. Ze zijn dus goed geschapen, maar later slecht geworden.

Het kwaad is, binnen de Christelijke leer, de afwezigheid van het goede. Het kwaad heeft dus geen positief bestaan. Demonen zijn slecht in die zin dat ze nu minder goed zijn (veel minder goed, maar zeker niet helemaal slecht). Iets dat alleen maar slecht is kan niet bestaan, want bestaan is ook een goed (aldus de heilige Augustinus).

KoLijntje zei:
Ze weten precies wat je ergste angsten, pijn en verdriet zijn en er zit enkel haat en kwaad in ze, het enige doel van hun bestaan is om je te martelen, je pijn te doen en ellende aan te richten
Klik om te vergroten...
God had een heel ander doel voor ogen toen hij de engelen schiep, maar ze zijn gevallen, en nu richten ze kwaad aan. Maar ze hebben minder macht dan je denkt. Wat ze vooral doen is de labels veranderen. Ze laten slechte dingen goed lijken, een goede dingen slecht. Ze verleiden je, met andere woorden. Maar daar gebruiken ze dus ook hun intelligentie voor (en dat is weer een goed).

Uiteindelijk moet je zelf voor het kwaad kiezen, maar demonen sturen je de verkeerde kant op.

Edit: Het hele verhaal over de erfzonde zet ik even tussen haakjes 🙂
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
OtherShore zei:
Ik reageer even op het spirituele (eigenlijk religieuze) gedeelte @KoLijntje Je schrijft:

Nee hoor. Demonen zijn volgens de Bijbel gevallen engelen. Ze zijn dus goed schapen, maar later slecht geworden.

Het kwaad is, binnen de Christelijke leer, de afwezigheid van het goede. Het kwaad heeft dus geen positief bestaan. Demonen zijn slecht in die zin dat ze nu minder goed zijn (veel minder goed, maar zeker niet helemaal slecht). Iets dat alleen maar slecht is kan niet bestaan, want bestaan is ook een goed (aldus de heilige Augustinus).


God had een heel ander doel voor ogen toen hij de engelen schiep, maar ze zijn gevallen, en nu richten ze kwaad aan. Maar ze hebben minder macht dan je denkt. Wat ze vooral doen is de labels veranderen. Ze laten slechte dingen goed lijken, een goede dingen slecht. Ze verleiden je, met andere woorden. Maar daar gebruiken ze dus ook hun intelligentie voor (en dat is weer een goed).

Uiteindelijk moet je zelf voor het kwaad kiezen, maar demonen sturen je de verkeerde kant op.

Edit: Het hele verhaal over de erfzonde zet ik even tussen haakjes 🙂
Klik om te vergroten...
Er zijn zeker in deze tijd en wellicht altijd al krachten bezig die labels veranderen. Dingen die goed zijn, worden afgeschilderd als slecht en andersom. Maar het is steeds meer in your face dat ik me soms echt afvraag hoe het in godsnaam mogelijk is dat mensen dit niet zien.

Zelfs hier op het forum, als je dit soort dingen aangeeft wordt het of vaak niet gezien, of wordt het zelfs verdedigd omdat de labels op zo'n slimme manier verdraaid zijn dat slechte dingen nu sociaal gezien als goed worden beschouwd. En goed als slecht. Precies wat je zegt: labels worden verdraaid zodat dingen hun omgekeerde betekenis krijgen.

Kwaad kan ook nooit zelf creëren, het kan alleen dingen verdraaien en zo manipuleren, áls mensen bereid zijn toe te happen. Het kan je niks opdringen, je moet zelf de keuze maken.

williamshakespeare1-2x.jpg
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Nee hoor. Demonen zijn volgens de Bijbel gevallen engelen. Ze zijn dus goed schapen, maar later slecht geworden.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk dus... ons.

Wij komen puur/onschuldig de wereld in. Maar dan veranderen we, verliezen onze onschuld en gaan liegen, manipuleren.

En sommige schieten daarin heel erg door, dat je bijna zou denken: die zijn puur kwaad. Maar wat je zei: puur kwaad kan niet. Er blijft altijd een element van het goede over in het kwade. Altijd een "zaadje" van het goede, net zoals er in overwegend goede mensen ook een "zaadje" van het kwade is. Onder de "juiste" omstandigheden kunnen goede mensen meer naar de slechte kant gaan en andersom.

licensed-image.jpeg
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Eigenlijk dus... ons.

Wij komen puur/onschuldig de wereld in. Maar dan veranderen we, verliezen onze onschuld en gaan liegen, manipuleren.

En sommige schieten daarin heel erg door, dat je bijna zou denken: die zijn puur kwaad. Maar wat je zei: puur kwaad kan niet. Er blijft altijd een element van het goede over in het kwade. Altijd een "zaadje" van het goede, net zoals er in overwegend goede mensen ook een "zaadje" van het kwade is. Onder de "juiste" omstandigheden kunnen goede mensen meer naar de slechte kant gaan en andersom.

Bekijk bijlage 53841
Klik om te vergroten...
Het non dualisme de spiritualiteit waar ''ik'' me in kan vinden.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Er blijft altijd een element van het goede over in het kwade. Altijd een "zaadje" van het goede, net zoals er in overwegend goede mensen ook een "zaadje" van het kwade is. Onder de "juiste" omstandigheden kunnen goede mensen meer naar de slechte kant gaan en andersom.
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Dat “zaadje” van het kwade in de mens zou je binnen het Christendom kunnen zien als de erfzonde. Maar dat is een complex verhaal en je kunt het ook anders bekijken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Mooi gezegd. Dat “zaadje” van het kwade in de mens zou je binnen het Christendom kunnen zien als de erfzonde. Maar dat is een complex verhaal en je kunt het ook anders bekijken.
Klik om te vergroten...
Maar is de erfzonde niet juist dat je de wereld al in komt met zonde? Dat we dus niet puur worden geboren?

Wellicht dan: de potentie tot zonde. Immers: het zaadje is nog niet ontkiemt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn persoonlijke opvatting:

Onze acties bepalen uiteindelijk wie we echt zijn in de wereld. En de meeste mensen zijn hierin overwegend goed. Maar we hebben állemaal ook onze schaduw (zie Jung). Door onvoldoende oplettendheid/bewustzijn kan die schaduw (het onderbewuste) doordringen in onze gedachten (bewustzijn) en uiteindelijk mogelijk in onze acties, áls we het dat toelaten (dit zou je als toegeven aan de duivel kunnen zien).

Maar door verwerping van alle verleidingen van de schaduw kunnen we weer terugkeren naar onze ware oorspronkelijke aard van puurheid. Wat een soort keuze of reeks van keuzes is:

Matthew-18-3.jpg
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Precies ja. Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al 🙂

Maar we hebben dus ook een potentie tot het goede. Helemaal goed of helemaal kwaad gaat in deze wereld niet lukken. Hier is alles een beetje gemengd.
Klik om te vergroten...
Ik heb lang moeite gehad met dat laatste wat je daar zegt, maar je kunt het ook zo zien: dat wat niet in de wereld is (in religieuze zin: God genoemd) is het enige dat puur is.

En ja, alles hier op aarde is een beetje gemengd. Dat is gewoon hoe het is. Het is bij aard imperfect.

Maar tegelijkertijd:

quote-the-world-is-illusory-only-brahman-is-real-brahman-is-the-world-ramana-maharshi-89-83-38.jpg

De wereld is illusionair. De imperfecte creatie is gemaakt van "spul" dat zelf perfect (puur) is. Op de een of andere manier...
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Maar is de erfzonde niet juist dat je de wereld al in komt met zonde? Dat we dus niet puur worden geboren?

Wellicht dan: de potentie tot zonde. Immers: het zaadje is nog niet ontkiemt.
Klik om te vergroten...
Precies ja. Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al 🙂

Maar we hebben dus ook een potentie tot het goede. Helemaal goed of helemaal kwaad gaat in deze wereld niet lukken. Hier is alles een beetje gemengd.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Bekijk bijlage 53847
Klik om te vergroten...
The world is illusory.
Only Batman is real, Batman is the world.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casrus zei:
The world is illusory.
Only Batman is real, Batman is the world.
Klik om te vergroten...
Ook goed.

De woorden zijn natuurlijk maar verwijzingen/symbolen. Als dat beter voor je werkt kun je het Batman noemen. :wink:

Het wordt ook eng als we de symbolen gaan verwarren met waar ze voor staan (zie religie). "Jezus is de enige echte God! Nee, Allah is de enige echte God" Nee, Batman is de enige echte God!' Jongens... Jullie hebben het allemaal over hetzelfde, jullie hebben het alleen een andere naam gegeven.

Alsnog: de wereld is illusionair. Alleen het "spul" waarvan het is gemaakt is echt. En dat "spul" ís de wereld. (Full circle)

Trouwens...

Batman... Atman...

Atman:

Atman is zelf, ziel, geest, diepere essentie van ik, bewustzijn. Het is in een van de betekenissen synoniem met Brahman. Het is etymologisch verwant aan het Nederlandse adem en het Duitse Atem, beide Indo-Europese talen. Het is een begrip uit het hindoeïsme en het Mahayana-boeddhisme.
Klik om te vergroten...

giphy (5).gif
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
De wereld is illusionair. De imperfecte creatie is gemaakt van "spul" dat zelf perfect (puur) is. Op de een of andere manier...
Klik om te vergroten...
Op dit punt is Neo-Advaita imo niet helemaal verenigbaar met Christendom, omdat er in de monotheïstische religies een scheiding is tussen schepper en schepping.

Maar je kunt natuurlijk wel zeggen, zoals je hier boven een beetje doet: jullie hebben dezelfde ervaring op verschillende manieren uitgelegd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Op dit punt is Neo-Advaita imo niet helemaal verenigbaar met Christendom, omdat er in de monotheïstische religies een scheiding is tussen schepper en schepping.
Klik om te vergroten...
Ja, de hoofdreden waarom ik het Christendom achter me heb gelaten. Niet dat ik me ooit een echte Christen heb gevoeld.

Als je de creator van de creatie scheidt, kun je de bevolking álles laten doen wat je wilt. Immers: álles is geoorloofd wanneer heiligschennis wordt geconstateerd.

OtherShore zei:
Maar je kunt natuurlijk wel zeggen, zoals je hier boven een beetje doet: jullie hebben dezelfde ervaring op verschillende manieren uitgelegd.
Klik om te vergroten...
De realiteit kan niet gelabeld worden, kan niet tot een symbool gemaakt worden. Maar symboliseren is wat de menselijke geest doet.

Het symbool verwarren met dat waar het naar verwijst is symbool verering. Het is niet dat we hier niet voor zijn gewaarschuwd door personen als Jezus Christus, Gautama Boeddha, etc.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#15
Denk zelf dat schaduw aspecten meer omhoog komen als we lager zinken. Als ik een keer kut heb geslapen, zonder middelen vooraf, ben ik al sneller getriggerd in mijn oude pijnen. Het heeft mijns inziens te maken met je staat, Voel je je echt goed, denk je positiever. Voel je je kut, of ben je lichamelijk/geestelijk gesloopt, dan komen er negatieve dingen omhoog. Je kan onder invloed van speed nog wel euforie voelen, maar ik denk dat je onderbewuste schreeuwt:"GA SLAPEN!" En de negatieve stemmen/gedachten martelen je lekker verder in de hoop dat je je neergeeft. Who knows...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Empower Eachother zei:
Denk zelf dat schaduw aspecten meer omhoog komen als we lager zinken. Als ik een keer kut heb geslapen, zonder middelen vooraf, ben ik al sneller getriggerd in mijn oude pijnen. Het heeft mijns inziens te maken met je staat, Voel je je echt goed, denk je positiever. Voel je je kut, of ben je lichamelijk/geestelijk gesloopt, dan komen er negatieve dingen omhoog. Je kan onder invloed van speed nog wel euforie voelen, maar ik denk dat je onderbewuste schreeuwt:"GA SLAPEN!" En de negatieve stemmen/gedachten martelen je lekker verder in de hoop dat je je neergeeft. Who knows...
Klik om te vergroten...
Zeker. Heb dit ook met stims ervaren maar nog veel meer beeldend met psychedelica:

Omhoog in het spectrum tot in de hemelse sferen met ongelofelijk mooie visuals, schoonheid, liefde. En omlaag, tot min of meer de hel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
KoLijntje zei:
hoe kan je brein in staat zijn om je zelf zo te martelen en met zulke realistische auditieve hallucinaties? Zelfs met dingen uit je onderbewuste. Dus precies te zijn wat demonen zouden doen/zijn? Hoe kunnen chemicaliën en flink slaaptekort dit veroorzaken, en waarom?
Klik om te vergroten...
Dit komt trouwens door tolerantie voor neurotransmitters. Stimulantia zoals speed stimuleren de afgifte van neurotransmitters (en remmen soms ook de heropname). Daardoor ontstaat een overvloed aan neurotransmitters waardoor receptoren zich terugtrekken in de zenuwcel en minder gevoelig worden. Die afname van gevoeligheid kan dan weer leiden tot hallucinaties. Vooral dopamine en serotonine spelen hier een rol.

Je kunt het een beetje zo zien: normale prikkels bereiken je brein niet meer en dan slaat je brein op hol. Dat hoeft niet naar en vervelend te zijn (denk aan het fenomeen van positieve wanen of hallucinaties) maar meestal is het wel naar en vervelend. Na een paar dagen speed gebruik ben je namelijk helemaal op. Dus je mindset is al niet goed en dat wordt dan juist weer versterkt.

Maar goed, zitten er echte demonen achter die stemmen? Nee dat niet (edit: of misschien wel; zie de discussie hieronder). Ik zie het liever zo: het is een demoon die zegt “dagenlang wakker blijven van de speed is leuk”.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat is echt?

Er is zeker kwaad in de wereld. En kwaadaardigheid. En dat kwaad, of: die potentie tot kwaad zit in ons. Het is daar waar het licht niet komt: de schaduw. Kwaad is de negatie van licht/liefde.

"De grootste truc van de duivel is ons wijsmaken dat hij niet bestaat."

En hij verschuilt zich op de laatste plek waar je gaat zoeken. Hij doet zich voor als jou middels je eigen gedachten. Hij is jouw ego, jouw kleine "ik", die zich verstoten voelt van het geheel (God) en zich nu in een wereld lijkt te bevinden anders dan zichzelf, waarin hij probeert zichzelf heel te maken middels de wereld maar gedoemd is daarin te falen, want zowel de wereld als de kleine zelf (ego) zijn niet echt. En door zijn falen wil hij wraak op de wereld en wraak op alle creaties van God. Want vanuit zijn standpunt gezien is hij verstoten door God.

Alles, inclusief de duivel/het ego is onderdeel van de grote illusie. Alles dat bestaat/gezien kan worden is onecht, dat wat niet bestaat/niet gezien kan worden, is echt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Maar de duivel is niets om bang voor te zijn. Hij moet wel manipuleren want hij heeft zelf geen enkele kracht, God heeft álle kracht.

Misschien dat sommige een probleem hebben met het woord God. Dat heb ik soms ook. Het is ook een nogal beladen term. Maar soms is het gevoelsmatig de juiste term (imo). Ik bedoel er niet de man op het wolkje mee. :wink: Maar dat wat de onderliggende realiteit is en waar alles zijn bestaan aan ontleend.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je hebt gelijk @Mindless de duivel verbergt zich, dus hij kan ook achter die onzekere nare gedachten en stemmen zitten…

Maar het is ook de duivel die zegt “één lijntje pep kan wel” en dan, dagenlang, “nog ééntje dan”, “nog eentje dan”.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."