Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDemonen/de hel

Demonen/de hel

28 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
OtherShore zei:
Op dit punt is Neo-Advaita imo niet helemaal verenigbaar met Christendom, omdat er in de monotheĂŻstische religies een scheiding is tussen schepper en schepping.
Klik om te vergroten...
Ja, de hoofdreden waarom ik het Christendom achter me heb gelaten. Niet dat ik me ooit een echte Christen heb gevoeld.

Als je de creator van de creatie scheidt, kun je de bevolking álles laten doen wat je wilt. Immers: álles is geoorloofd wanneer heiligschennis wordt geconstateerd.

OtherShore zei:
Maar je kunt natuurlijk wel zeggen, zoals je hier boven een beetje doet: jullie hebben dezelfde ervaring op verschillende manieren uitgelegd.
Klik om te vergroten...
De realiteit kan niet gelabeld worden, kan niet tot een symbool gemaakt worden. Maar symboliseren is wat de menselijke geest doet.

Het symbool verwarren met dat waar het naar verwijst is symbool verering. Het is niet dat we hier niet voor zijn gewaarschuwd door personen als Jezus Christus, Gautama Boeddha, etc.
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#2
Denk zelf dat schaduw aspecten meer omhoog komen als we lager zinken. Als ik een keer kut heb geslapen, zonder middelen vooraf, ben ik al sneller getriggerd in mijn oude pijnen. Het heeft mijns inziens te maken met je staat, Voel je je echt goed, denk je positiever. Voel je je kut, of ben je lichamelijk/geestelijk gesloopt, dan komen er negatieve dingen omhoog. Je kan onder invloed van speed nog wel euforie voelen, maar ik denk dat je onderbewuste schreeuwt:"GA SLAPEN!" En de negatieve stemmen/gedachten martelen je lekker verder in de hoop dat je je neergeeft. Who knows...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Empower Eachother zei:
Denk zelf dat schaduw aspecten meer omhoog komen als we lager zinken. Als ik een keer kut heb geslapen, zonder middelen vooraf, ben ik al sneller getriggerd in mijn oude pijnen. Het heeft mijns inziens te maken met je staat, Voel je je echt goed, denk je positiever. Voel je je kut, of ben je lichamelijk/geestelijk gesloopt, dan komen er negatieve dingen omhoog. Je kan onder invloed van speed nog wel euforie voelen, maar ik denk dat je onderbewuste schreeuwt:"GA SLAPEN!" En de negatieve stemmen/gedachten martelen je lekker verder in de hoop dat je je neergeeft. Who knows...
Klik om te vergroten...
Zeker. Heb dit ook met stims ervaren maar nog veel meer beeldend met psychedelica:

Omhoog in het spectrum tot in de hemelse sferen met ongelofelijk mooie visuals, schoonheid, liefde. En omlaag, tot min of meer de hel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
KoLijntje zei:
hoe kan je brein in staat zijn om je zelf zo te martelen en met zulke realistische auditieve hallucinaties? Zelfs met dingen uit je onderbewuste. Dus precies te zijn wat demonen zouden doen/zijn? Hoe kunnen chemicaliën en flink slaaptekort dit veroorzaken, en waarom?
Klik om te vergroten...
Dit komt trouwens door tolerantie voor neurotransmitters. Stimulantia zoals speed stimuleren de afgifte van neurotransmitters (en remmen soms ook de heropname). Daardoor ontstaat een overvloed aan neurotransmitters waardoor receptoren zich terugtrekken in de zenuwcel en minder gevoelig worden. Die afname van gevoeligheid kan dan weer leiden tot hallucinaties. Vooral dopamine en serotonine spelen hier een rol.

Je kunt het een beetje zo zien: normale prikkels bereiken je brein niet meer en dan slaat je brein op hol. Dat hoeft niet naar en vervelend te zijn (denk aan het fenomeen van positieve wanen of hallucinaties) maar meestal is het wel naar en vervelend. Na een paar dagen speed gebruik ben je namelijk helemaal op. Dus je mindset is al niet goed en dat wordt dan juist weer versterkt.

Maar goed, zitten er echte demonen achter die stemmen? Nee dat niet (edit: of misschien wel; zie de discussie hieronder). Ik zie het liever zo: het is een demoon die zegt “dagenlang wakker blijven van de speed is leuk”.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat is echt?

Er is zeker kwaad in de wereld. En kwaadaardigheid. En dat kwaad, of: die potentie tot kwaad zit in ons. Het is daar waar het licht niet komt: de schaduw. Kwaad is de negatie van licht/liefde.

"De grootste truc van de duivel is ons wijsmaken dat hij niet bestaat."

En hij verschuilt zich op de laatste plek waar je gaat zoeken. Hij doet zich voor als jou middels je eigen gedachten. Hij is jouw ego, jouw kleine "ik", die zich verstoten voelt van het geheel (God) en zich nu in een wereld lijkt te bevinden anders dan zichzelf, waarin hij probeert zichzelf heel te maken middels de wereld maar gedoemd is daarin te falen, want zowel de wereld als de kleine zelf (ego) zijn niet echt. En door zijn falen wil hij wraak op de wereld en wraak op alle creaties van God. Want vanuit zijn standpunt gezien is hij verstoten door God.

Alles, inclusief de duivel/het ego is onderdeel van de grote illusie. Alles dat bestaat/gezien kan worden is onecht, dat wat niet bestaat/niet gezien kan worden, is echt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Maar de duivel is niets om bang voor te zijn. Hij moet wel manipuleren want hij heeft zelf geen enkele kracht, God heeft álle kracht.

Misschien dat sommige een probleem hebben met het woord God. Dat heb ik soms ook. Het is ook een nogal beladen term. Maar soms is het gevoelsmatig de juiste term (imo). Ik bedoel er niet de man op het wolkje mee. :wink: Maar dat wat de onderliggende realiteit is en waar alles zijn bestaan aan ontleend.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je hebt gelijk @Mindless de duivel verbergt zich, dus hij kan ook achter die onzekere nare gedachten en stemmen zitten…

Maar het is ook de duivel die zegt “één lijntje pep kan wel” en dan, dagenlang, “nog ééntje dan”, “nog eentje dan”.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Je hebt gelijk @Mindless de duivel verbergt zich, dus hij kan ook achter die onzekere nare gedachten en stemmen zitten…

Maar het is ook de duivel die zegt “één lijntje pep kan wel” en dan, dagenlang, “nog ééntje dan”, “nog eentje dan”.
Klik om te vergroten...
Ja de trickster.

En weerstand tegen hem maakt hem sterker, want daarmee geef je hem bestaansrecht.

Maar het meest tricky eraan is dat het je eigen gedachten zijn, met als centrale hoofdrol "ik". De manier waarop "hij" je pakt is jou middels die "ik gedachte" laten geloven dat dat jou is: jouw mening, jouw wil. Daardoor kun je steeds opnieuw dingen doen waarvan je achteraf denkt: ik wil dat helemaal niet. Het is een verslaving aan je eigen geest/gedachten. Onderliggend aan alle andere geestelijke verslaving. De "ik" gedachte geloven is waar alles misgaat.

Niet dat ik hem (de duivel) teveel credit wil geven. Het is letterlijk de grootste loser in het universum met letterlijk geen enkele kracht van zichzelf. Hij kan alleen bestaan als 'ie je kan overtuigen dat hij jou is. In echte zin is het je eigen creatie.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Sat chit ananda ❤ tat tvam asi

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."