Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvoelt 'being the One Mind' eenzaam uiteindelijk?

voelt 'being the One Mind' eenzaam uiteindelijk?

47 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MaartenVLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ok. Bedankt. Dat ga ik eens beter bestuderen, wanr ik dreigde al licht psychotische te gaan worden van de sollipsistische God-realisatie filosofie van Leo Gura, dat ik uiteindelijk het enig Bewustzijn ben dat deze illusie maakt en eeuwig alleen ben. Bedankt dus voor je tegenwerping.
A
AssepoesterLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Dat de materie waaruit de realiteit bestaat zo sterk met elkaar verweven is dat je alleen denkbeeldig een grens kunt aangeven tussen waar wij als individu beginnen en het andere ophoudt.

Denk bijvoorbeeld aan bomen die via fotosynthese zuurstof uitstoten, waarna wij de zuurstofatomen inademen en onderdeel maken van de moleculen in ons lichaam.
Klik om te vergroten...
Supernova ?
A
AssepoesterLid
01-01-2024, 00:00
#3
MaartenV zei:
Voor mensen die een eenheidservaring hebben gehad of ervaring van non-dualiteit op psychedelica zou ik willen weten of ze als het uiteindelijke ene Bewustzijn zich eenzaam voelden, beseffenden dat zij het de hele tijd alleen waren die de rollen speelden die wij hier in deze fysieke dimensie van elkaar zien? Want dat is wat men vaak zegt: dat we rollen of characters spelen in een drama, maar dat we uiteindelijk slechts het ene Bewustzijn zijn. Als je Leo Gura kent, en ik heb zijn video's gezien op Youtube, dan kom je tot de conclusie tijdens een eenheidservaring op 5MeO-DMT dat jij de enige bent die bestaat die de illusie heeft van 'other'. Van de andere. Het feit dat er gedeeld bewustzijn bestaat en er 'anderen' zijn is een illusie die onmaskerd wordt door een mystieke ervaring van eenheidsbewustzijn ten gevolge van psychedelica en meditatie. Maar mijn vraag als niet-kenner is: voel je je met dit besef als het ene bestaande Mind of Bewustzijn alleen wanneer je ego is opgelost? En vergeet je daarom je werkelijke aard als the One Mind hier in deze realm, de Aarde, om de illusie van interactie met anderen te hebben, terwijl je eigenlijk alleen het enige Bewustzijn bent dat bestaat. Almachtig, liefdevol, selfless en goddelijk, maar volledig alleen, dat af en toe moet dromen dat het met anderen is en zichzelf als the All Mind moet vergeten? Is dat wat je ervaart? Please, zeg dat het niet zo is, want dat idee, dat ik psychonaut Leo Gura hoor verkondigen, klinkt akelig.
Klik om te vergroten...
Hoe kom je er bij dat het eenzaam is?
Heb je dat zelf bedacht en anders vraag ik me af hoe Leo Gura er bij komt? Blijkbaar heeft hij dat ervaren dan, denk ik?

Ik denk dat je je iets onmogelijks afvraagt, omdat eenzaamheid een menselijke emotie is.

Kun je definiëren wat jij denkt dat die one mind is? Want dat is ook onmogelijk om dezelfde reden.

Als ik lsd heb gehad dan vind ik wat er allemaal gebeurd in dat ding veel interessanter dan eventuele gevoelens van eenzaamheid die je kunt observeren.

Ik snap niet dat je je alleen focust op eenzaamheid, het lijkt me logischer dat het hele spectrum van emoties daar vertegenwoordigd is.
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#4
Toch vreemd dat die Leo dit allemaal meent te moeten delen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
OctoFerrum zei:
Toch vreemd dat die Leo dit allemaal meent te moeten delen.
Klik om te vergroten...
Ik snap het wel. Als je dergelijke inzichten hebt en je weet hoe fundamenteel deze zijn en je ziet maar heel weinig mensen om je heen ook stilstaan bij deze dingen en weet tegelijk ook dat iedereen enorm baat bij deze dingen heeft, dan kan de drang erg groot zijn om dit te delen. Zeker als heel veel mensen naar je (willen) luisteren.

Maar je kunt er ook te ver in gaan. Die grens vinden kan tricky zijn.
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja ik bedoelde eigenlijk dat als hij the one mind is, het niet hoeft te delen. Padoem pats.

Maar mss ging ik wat te snel uit van solipsisme, het linkje moet nog geklikt worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
OctoFerrum zei:
Ja ik bedoelde eigenlijk dat als hij the one mind is, het niet hoeft te delen. Padoem pats.

Maar mss ging ik wat te snel uit van solipsisme, het linkje moet nog geklikt worden.
Klik om te vergroten...
Maar anderen (die ook allemaal the one mind zijn) weten het misschien niet en sterker: willen het weten. (dus vraag/aanbod)

Het valt ook op verschillende manieren te delen. Bijvoorbeeld mentaal zoals Leo het doet: informatie geven. Maar gewoon liefde geven aan je naasten is ook een manier van delen ervan en eigenlijk een veel mooiere!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
De Zelf is dat wat ziet. We kunnen allerlei verschillende vormen van identiteit onderscheiden en aannemen, dat is het zelfbeeld. Maar het zelfbeeld ziet zelf niet, het wordt altijd gezien, door dat wat ziet (jezelf, dat wat je daadwerkelijk bent, niet dat wat je aanneemt als identiteit). En die veranderd niet, want het ziet vorm, maar is zelf vormloos. Het is eeuwig hetzelfde. Het is niet in tijd. Klinkt wat dramatisch maar het (jezelf) is eeuwigheid zelf: dit hier en nu, waarin tijd, de wereld, alles verschijnt.

Er zijn niet een echte zelf én een onechte zelf. Er is altijd alleen maar de echte zelf. De onechte zelf is een illusie. Dat is zo'n conceptualisatie, die gezien wordt door jezelf (de echte zelf). Een gedachte kan niet zien, alleen gezien worden.
Klik om te vergroten...
Je conceptualiseert zelf ook xD
Alleen dan op een heel minimalistische wijze door alleen een observerend deel te includeren in je definitie van zelf. Wat dat betreft snap ik discussies over solipsisme, want als je alleen het observerende deel tot jezelf rekent dan is niks wat daarmee contact kan maken. Behalve natuurlijk perceptie, gedachten en emoties, maar die heb je buiten jezelf geconceptualiseert dus die reken je dan gewoon niet mee.

Ik snap niet helemaal hoe je zulke harde demarcaties van het zelf kunt verenigen met een theorie over radicale verbondenheid. Juist vanuit zo'n oogpunt dat er één verbindend al is, zou ik verwachten dat je de zelf zou conceptualiseren met allerlei verschillende lagen die grensoverschrijdende connecties hebben. Eigenlijk zeg je zelf ook al dat zulke verbindingen bestaan:

Mindless zei:
Ja dan kun je solipsisme krijgen (alleen mijn geest is echt en jullie zijn allemaal verzinsels van mijn geest). Lijkt hetzelfde maar is iets totaal anders dan Eenheid (of hoe je het ook wilt noemen). In Eenheid weet je dat er op het niveau van vorm zeker wel ook "anderen" zijn, in de zin van dat er - net als jezelf - andere perspectieven/"body-minds" zijn, die zeker geen verzinsel van jouw persoonlijke mind zijn. Maar tegelijkertijd is er een onderliggende gedeelde essentie.
Klik om te vergroten...
Je gaat van radicale verbondenheid, naar een zeer geïsoleerde zelf die alleen maar kan observeren, maar die zelf kan dan via 'weten' toch wel invloed hebben op je gedachten, emoties, perceptie, én gedrag, maar zijn dat dan weer geen onderdelen van jezelf?

Sorry maar dat argument vind ik tegenstrijdig op belangrijke punten.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
die zelf kan dan via 'weten' toch wel invloed hebben op je gedachten, emoties, perceptie, én gedrag, maar zijn dat dan weer geen onderdelen van jezelf?
Klik om te vergroten...
Je bent niet het lichaam.. En gedachten en emotie en dergelijke zijn allemaal onderdeel van het lichaam.

Maar als je sat chit ananda in iedereen kan zien en je ziet in iedereen one loving energy dat is dan juist toch super eenheid/verbinding.

En eigenlijk valt dit het "zelf" niet te omschrijven met menselijke taal.. Stilte zegt het meest. 🍀

Advaita vedanta is non dualisme en vedanta is dualisme en zo zijn er meerdere stromingen die hier al 1000 jaren over discussiëren.

Ik raad jullie allemaal aan om naar Swamji te luisteren als jullie dit interessant vinden. Voor mij voelden het als thuis komen en als bevestiging voor mijn eigen ideeën.

Voor mij is dit de waarheid hoeft natuurlijk niet zo voor jullie te zijn. :twohearts:
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik denk wel dat geloven in de zelf (met kleine letter) in de weg staat (schijnbaar dan) van de echte Zelf ervaren.

Maar hoezo zou je zelf niet de Zelf zijn?
Klik om te vergroten...
Ik doelde meer op... dat het ´Zelf´ niet alleen ´jezelf´ is maar ook alle anderen/omgeving.
Voor mij is het ´Zelf´ alles wat er bestaat, dus misschien ´goddelijk´ te noemen.
Jezelf is een miniscuul onderdeeltje van het ´Zelf´. Dus in wezen is jezelf ook het Zelf maar niet alleen jij of ik maar iedereen en alles wat er bestaat.
(Jezelf,ikzelf,hijzelf,zichzelf,mezelf,...) kan in mijn ogen meer beschouwd worden als het individu dat individualistisch denkt die interpretatie stopt buiten de vorm van je lichaam.
Mindless zei:
Er wordt wel gezegd, God is omnipresent. Dat betekent: overal aanwezig. Maar dan zouden we dus zeggen: God (of de Zelf) is óveral aanwezig, maar niet hier hoor, niet waar ik ben.
Klik om te vergroten...
Net andersom als je me begrijpt 😄, overal aanwezig omdat alles dat er is, dat is, inclusief hier en daar.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Je bent niet het lichaam.. En gedachten en emotie en dergelijke zijn allemaal onderdeel van het lichaam.

Maar als je sat chit ananda in iedereen kan zien en je ziet in iedereen one loving energy dat is dan juist toch super eenheid/verbinding.
Klik om te vergroten...
Nouja daar ben ik het dus mee oneens. Je kunt wel allerlei onderscheid gaan maken, maar uiteindelijk zijn dat dus ook psychologische constructen die grenzen van definities afbakenen. Wat mij betreft is het duidelijk dat er allerlei interrelaties bestaan tussen de verschillende lagen van onze identiteit en wat daarbuiten ligt. Zo'n denkwijze wordt verder beschreven in deep ecology, waarin dus de interrelaties tussen onszelf en de omgeving centraal staan. Want ons gedrag maakt uit. Er is een realiteit waar onze keuzes invloed op hebben. En die omgeving heeft ook weer invloed op onze interne belevingswereld. Als je die interrelaties ziet als net zo echt als de realiteit die binnen en buiten ons ligt, dan wordt het dus lastig om onderscheid te maken tussen wat ons is en wat anders.

Deep ecologists definiëren het de 'ecological self' als "a wide, expansive, or field-like sense of self, which ultimately includes all life-forms, ecosystems, and the Earth itself". Je bent dus verbonden met hetgeen dat ons overstijgt, door de interrelaties die je hebt met je omgeving.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494496900080?via%3Dihub

Imo past zo'n filosofie ook beter bij de ervaring je die hebt aan psychedelica :wink:
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Nouja daar ben ik het dus mee oneens. Je kunt wel allerlei onderscheid gaan maken, maar uiteindelijk zijn dat dus ook psychologische constructen die grenzen van definities afbakenen. Wat mij betreft is het duidelijk dat er allerlei interrelaties bestaan tussen de verschillende lagen van onze identiteit en wat daarbuiten ligt. Zo'n denkwijze wordt verder beschreven in deep ecology, waarin dus de interrelaties tussen onszelf en de omgeving centraal staan. Want ons gedrag maakt uit. Er is een realiteit waar onze keuzes invloed op hebben. En die omgeving heeft ook weer invloed op onze interne belevingswereld. Als je die interrelaties ziet als net zo echt als de realiteit die binnen en buiten ons ligt, dan wordt het dus lastig om onderscheid te maken tussen wat ons is en wat anders.

Deep ecologists definiëren het de 'ecological self' als "a wide, expansive, or field-like sense of self, which ultimately includes all life-forms, ecosystems, and the Earth itself". Je bent dus verbonden met hetgeen dat ons overstijgt, door de interrelaties die je hebt met je omgeving.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494496900080?via%3Dihub

Imo past zo'n filosofie ook beter bij de ervaring je die hebt aan psychedelica :wink:
Klik om te vergroten...
Dan verschillen wij daar gewoon van gedachten//meningen//ideeën//ervaring. Helemaal prima. 🥰

(Ik zeg wel we zijn ons lichaam niet en dat is voor mij ook echt "de waarheid" maar als alles een expressie van die ene is. Dan hoort daar dus wel het lichaam bij :lolol: ) (En alles wijst uiteindelijk toch naar het ene. "God als zelfrealisatie")

En deze ervaringen heb ik gedurende mijn leven. ondervonden/ontdekt/geleerd/ervaren. Pas later kwam ik uit bij Advaita Vedanta. (Dat bevestigde voor mij vanalles) (niet dat ik nu alles weet ofzo hoor :lolol: (Al denkt dit nietige ego'tje dat soms wel of doet ze alsof)

Tripmiddelen hebben mij die ervaringen (nog) niet gebracht. 😭😭

Neo-Shulginist zei:
Je bent dus verbonden met hetgeen dat ons overstijgt, door de interrelaties die je hebt met je omgeving.
Klik om te vergroten...
Je bent dus alles en alles is 1. :twohearts:
En er is dus niks anders dan alleen "ik" (want dat is waar alles uit bestaat alleen heeft alles een andere vorm en naam maar de kern is hetzelfde)

Goud (of bewustzijn) kan verschillende vormen en namen hebben maar de kern blijft goud. (Amrband, ketting, ring enz enz)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Je conceptualiseert zelf ook xD
Klik om te vergroten...
Natuurlijk, alles wat we bespreken is een concept, (want je download het naar taal) maar de Zelf (jezelf) is geen concept en een zelfbeeld wel.

Of ik begrijp je hier niet goed(?)

Neo-Shulginist zei:
Alleen dan op een heel minimalistische wijze door alleen een observerend deel te includeren in je definitie van zelf. Wat dat betreft snap ik discussies over solipsisme, want als je alleen het observerende deel tot jezelf rekent dan is niks wat daarmee contact kan maken. Behalve natuurlijk perceptie, gedachten en emoties, maar die heb je buiten jezelf geconceptualiseert dus die reken je dan gewoon niet mee.
Klik om te vergroten...
Wat essentieel aan je is, kan toch niet zomaar verdwijnen, of juist aan je toegevoegd worden? Dat bedoel ik met Zelf: je essentie, dat wat niet veranderd. Dat wat je daadwerkelijk bént: altijd.

Neo-Shulginist zei:
Ik snap niet helemaal hoe je zulke harde demarcaties van het zelf kunt verenigen met een theorie over radicale verbondenheid. Juist vanuit zo'n oogpunt dat er één verbindend al is, zou ik verwachten dat je de zelf zou conceptualiseren met allerlei verschillende lagen die grensoverschrijdende connecties hebben. Eigenlijk zeg je zelf ook al dat zulke verbindingen bestaan:

Je gaat van radicale verbondenheid, naar een zeer geïsoleerde zelf die alleen maar kan observeren, maar die zelf kan dan via 'weten' toch wel invloed hebben op je gedachten, emoties, perceptie, én gedrag, maar zijn dat dan weer geen onderdelen van jezelf?

Sorry maar dat argument vind ik tegenstrijdig op belangrijke punten.
Klik om te vergroten...
Snap ik ook wel. Het is ook nogal een paradoxaal onderwerp om te bespreken.

Dit klinkt misschien far out:

Je hebt jezelf: je essentie. Die veranderd niet. Onze vormloosheid. Maar de wereld (van vorm) is gemaakt van diezelfde vormloosheid die jij (en iedereen) bent.

Dus hoewel bijvoorbeeld je lichaam niet behoort tot je essentie, (want: het heeft vorm, het veranderd constant en jij (de Zelf) ziet al die verandering) is je lichaam gemaakt van het "spul" dat jij bent. In die zin kun je zeggen dat het lichaam (en de hele wereld) ook jezelf is, alleen het kan niet je essentie zijn, want vorm is voortdurend veranderlijk: het komt en gaat, terwijl jij blijft als wat jij (eeuwig) bent.

Dus onder andere daar ligt die radicale verbondenheid: de hele wereld is gemaakt van het "spul" dat jij bent. Maar nog radicaler dan dat delen we ook nog eens onze (vormloze) essentie. Alles in de wereld is verbonden met elkaar bovenop een basis die gedeeld wordt door alles. De wereld van vorm verschijnt in het vormloze en het vormloze is aanwezig in alle vorm.

Ik weet dat ik (weer) heel stellig klink, maar ik kan het niet echt anders zeggen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Natuurlijk, alles wat we bespreken is een concept, (want je download het naar taal) maar de Zelf (jezelf) is geen concept en een zelfbeeld wel.

Of ik begrijp je hier niet goed(?)


Wat essentieel aan je is, kan toch niet zomaar verdwijnen, of juist aan je toegevoegd worden? Dat bedoel ik met Zelf: je essentie, dat wat niet veranderd. Dat wat je daadwerkelijk bént: altijd.


Snap ik ook wel. Het is ook nogal een paradoxaal onderwerp om te bespreken.

Dit klinkt misschien far out:

Je hebt jezelf: je essentie. Die veranderd niet. Onze vormloosheid. Maar de wereld (van vorm) is gemaakt van diezelfde vormloosheid die jij (en iedereen) bent.

Dus hoewel bijvoorbeeld je lichaam niet behoort tot je essentie, (want: het heeft vorm, het veranderd constant en jij (de Zelf) ziet al die verandering) is je lichaam gemaakt van het "spul" dat jij bent. In die zin kun je zeggen dat het lichaam (en de hele wereld) ook jezelf is, alleen het kan niet je essentie zijn, want vorm is voortdurend veranderlijk: het komt en gaat, terwijl jij blijft als wat jij (eeuwig) bent.

Dus onder andere daar ligt die radicale verbondenheid: de hele wereld is gemaakt van het "spul" dat jij bent. Maar nog radicaler dan dat delen we ook nog eens onze (vormloze) essentie. Alles in de wereld is verbonden met elkaar bovenop een basis die gedeeld wordt door alles. De wereld van vorm verschijnt in het vormloze en het vormloze is aanwezig in alle vorm.

Ik weet dat ik (weer) heel stellig klink, maar ik kan het niet echt anders zeggen.
Klik om te vergroten...

Slechts observeren kan imo niet de essentie zijn van een mens. Want mensen worden gekenmerkt door veel meer aspecten.

Je zegt dat dingen die veranderlijk zijn niet essentieel kunnen zijn. Maar dat denk ik juist wel. Interrelaties zijn essentieel voor het handhaven van het zelf, want in een vacuüm gaan we heel snel dood. Juist door de interrelaties die je aangaat kun je een onderscheid maken tot jezelf in relatie tot de omgeving, en dat is precies wat je tot een individu maakt. Met dan wel de kanttekening dat ook de demarcatie tussen jezelf en de omgeving een conceptualisering is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kijk, ik ken de Boeddhistische grondslag bij het mediteren hoor, over het herkennen van de alom aanwezige observeerder enzo. Maar ik zie dat als een nuttig gedachtentrucje hoe je kunt voorkomen jezelf te laten meeslepen door gedachten die je hebt en in plaats daarvan meer te leren over jezelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Slechts observeren kan imo niet de essentie zijn van een mens. Want mensen worden gekenmerkt door veel meer aspecten.
Klik om te vergroten...
"Slechts" observeren is anders alles waar je wereld (alle zintuigen), je sensatie en je denken uit bestaat. Poehhh dat is nogal wat om "slechts" te noemen imo. :wink:

Zijn en weten (die tweede synoniem aan observeren). Is dat niet de kern van jezelf dan? Dat wat te allen tijde geldt?

Neo-Shulginist zei:
Je zegt dat dingen die veranderlijk zijn niet essentieel kunnen zijn. Maar dat denk ik juist wel. Interrelaties zijn essentieel voor het handhaven van het zelf, want in een vacuüm gaan we heel snel dood. Juist door de interrelaties die je aangaat kun je een onderscheid maken tot jezelf in relatie tot de omgeving, en dat is precies wat je tot een individu maakt. Met dan wel de kanttekening dat ook de demarcatie tussen jezelf en de omgeving een conceptualisering is.
Klik om te vergroten...
"We" gaan dood? Het lichaam gaat dood. De vorm eindigt. En dat waar de vorm van gemaakt is neemt weer een andere vorm aan.

De demarcatie tussen "jezelf" en de omgeving is een conceptualisering ja. Daar is geen echte grens. De hele wereld zou je als je lichaam kunnen zien. Maar dan nog: het is hier het ene moment en weg/anders het andere moment. Hoe kan zoiets essentieel voor jou zijn? Niet voor het lichaam, maar voor jou (noem het bijvoorbeeld bewustzijn).
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
De mens ansich heeft ook al die verschillende kenmerken. Zoals gevoelens en gedachten en ideeën. (Ego) en dergelijk. Dat is wat een mens een mens maakt. Met een lichaam wat 1 grote symbiose is van allemaal andere organismen enzo.

Ik en Mindeless zeggen alleen dat je dat niet bent. Dat is niet de "echte" ik.

Maar dit hoeft natuurlijk niet jou waarheid te zijn he. Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik niet het lichaam kan zijn. ( o.a het boek de symbiotische planeet heeft mij dit laten inzien)
En het boek Verslaafd aan denken heeft mij meer inzichten gegeven over " de realiteit" ( dat niks bestaat als alleen in het hoofd :tearsofjoy: )

:cheerpompom:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Kijk, ik ken de Boeddhistische grondslag bij het mediteren hoor, over het herkennen van de alom aanwezige observeerder enzo. Maar ik zie dat als een nuttig gedachtentrucje hoe je kunt voorkomen jezelf te laten meeslepen door gedachten die je hebt en in plaats daarvan meer te leren over jezelf.
Klik om te vergroten...
De observator wordt soms ook als een tussenstap gezien.

Eerst heb je normaal menselijk bewustzijn (dat gelooft enkel het lichaam te zijn)

Dan heb je als tussenstap de observator. Dus: nee, ik ben niet het lichaam, ik ben dat wat het lichaam (en de wereld) ziet. Dus een "beweging" inwaarts als het ware.

En dan, is er weer een uitwaartse "beweging" waarin je áls de observator waarvan je hebt gezien dat je dat bent, juist weer terugkeert naar de wereld, maar met het weten dat je dát (het vormloze dat alles ziet) bent. Je keert terug naar de wereld van vorm en herkent dat je eigen vormloosheid in alle vormen aanwezig is. Dat alles gemaakt is van dat wat jij bent.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
De mens ansich heeft ook al die verschillende kenmerken. Zoals gevoelens en gedachten en ideeën. (Ego) en dergelijk. Dat is wat een mens een mens maakt. Met een lichaam wat 1 grote symbiose is van allemaal andere organismen enzo.

Ik en Mindeless zeggen alleen dat je dat niet bent. Dat is niet de "echte" ik.

Maar dit hoeft natuurlijk niet jou waarheid te zijn he. Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik niet het lichaam kan zijn. ( o.a het boek de symbiotische planeet heeft mij dit laten inzien)
En het boek Verslaafd aan denken heeft mij meer inzichten gegeven over " de realiteit" ( dat niks bestaat als alleen in het hoofd :tearsofjoy: )

:cheerpompom:
Klik om te vergroten...
In de boeken van Jan Geurtz staat ook steeds een diagram die de verscheidene lagen van je identiteit laten zien, als een soort ui die je steeds verder kan afpellen.
Ja, daarin heb de observeerder als kern. Maar dat betekent imo dat de rest onecht is of geen onderdeel van je identiteit. Net zoals dat de schil van een ui ook gewoon onderdeel is van een ui.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
In de boeken van Jan Geurtz staat ook steeds een diagram die de verscheidene lagen van je identiteit laten zien, als een soort ui die je steeds verder kan afpellen.
Ja, daarin heb de observeerder als kern. Maar dat betekent imo dat de rest onecht is of geen onderdeel van je identiteit. Net zoals dat de schil van een ui ook gewoon onderdeel is van een ui.
Klik om te vergroten...
Ik identificeer mijzelf dus met die kern. Die kern als de echte "Ik" (Sat Chit Ananda)

En idd vanuit o.a advaita vedanta is al het andere "vals" ofwel Maya.

Zodra we stoppen met ons identificeren met wat we niet zijn stopt het lijden en de cirkel van Samsara ( reïncarnatie)
Ofwel zodra we ""verlicht"" raken. (zelfrealisatie) (ik wil niet zeggen dat ik dat ben ofzo hoor :lolol: )

Ik word altijd zo blij van Swami 🥰
Hij heeft ook diverse Q&A filmpjes.


Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."