Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsvoelt 'being the One Mind' eenzaam uiteindelijk?

voelt 'being the One Mind' eenzaam uiteindelijk?

47 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
In de boeken van Jan Geurtz staat ook steeds een diagram die de verscheidene lagen van je identiteit laten zien, als een soort ui die je steeds verder kan afpellen.
Ja, daarin heb de observeerder als kern. Maar dat betekent imo dat de rest onecht is of geen onderdeel van je identiteit. Net zoals dat de schil van een ui ook gewoon onderdeel is van een ui.
Klik om te vergroten...
Je kunt die buitenste lagen ook wel meetellen in je identiteit. Met name in het gewone dagelijkse leven is dat praktisch/bruikbaar.

Maar ga je er existentieel naar kijken, dan valt alles dat in tijd aanwezig is weg.

De illusie van zelf (met kleine letter) en de illusie van tijd gaan samen op. Alsnog heeft ook tijd natuurlijk enorm praktische toepassingen voor dit wereldse bestaan. Maar dat maakt tijd nog niet minder illusionair. Er is nog steeds niet een écht verleden of toekomst.
M
MaartenVLid
01-01-2024, 00:00
#2
Om eventjes terug te komen op mijn eigen vraag hier naar het eenzaam zijn van het Godgerealiseerd Bewustzijn: voor het God-gerealiseerde Bewustzijn is er geen gemis meer. Het is al heel. Het is volledig heel of geheeld. Er is geen tekort naar en gemis naar iets 'erbuiten', want het is alomvattend. Er is geen 'erbuiten' meer, dus ook geen verlangen naar iets 'erbuiten'. Alles omvattend. Enkel vanuit het individuele ego kunnen we ons inbeelden dat we eenzaam zouden zijn, als we nog steeds een ego zouden zijn en ons Godsbewuszijn voorstellen te zijn. Maar als alomvattend geheel waar het ego is opgelost is er geen enkel gemis of tekort meer is, is er ook geen behoefte aan 'de ander', want die is er al. Zo begrijp ik het nu.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
MaartenV zei:
Om eventjes terug te komen op mijn eigen vraag hier naar het eenzaam zijn van het Godgerealiseerd Bewustzijn: voor het God-gerealiseerde Bewustzijn is er geen gemis meer. Het is al heel. Het is volledig heel of geheeld. Er is geen tekort naar en gemis naar iets 'erbuiten', want het is alomvattend. Er is geen 'erbuiten' meer, dus ook geen verlangen naar iets 'erbuiten'. Alles omvattend. Enkel vanuit het individuele ego kunnen we ons inbeelden dat we eenzaam zouden zijn, als we nog steeds een ego zouden zijn en ons Godsbewuszijn voorstellen te zijn. Maar als alomvattend geheel waar het ego is opgelost is er geen enkel gemis of tekort meer is, is er ook geen behoefte aan 'de ander', want die is er al. Zo begrijp ik het nu.
Klik om te vergroten...
Ja, wanneer gedacht wordt dat er echt "anderen" zijn (waar je zelf dus van afgesloten bent, want het zijn anderen dan jij), wordt eenzaamheid een mogelijkheid.

En tja ego oplossing... Het ego (aka de afzonderlijke zelf) is al nooit echt geweest. Dus proberen het weg te krijgen is eigenlijk juist het in stand houden ervan.
j
jmmkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hee Maarten, je slaat wat mij aangaat de spijker op z'n kop met je eigen reactie van 1 maart.
Ik heb zelf ruim twee jaar terug een dergelijke ervaring gehad, een ‘satori’. Niet drugsgerelateerd (hoewel ik daar niet vies van ben), maar op een gegeven dag werd ik gewoon wat verder wakker dan normaal (of misschien wel wat minder ver wakker dan normaal en was m'n ego niet zo ‘bij de les’ :smirk:).
Volstrekt niet eenzaam (om rechtstreeks op je vraag in te gaan), in tegendeel (is er een tegendeel van eenzaam?), ik voelde me juist vervuld en verbonden.
Wat ook al door anderen hier is aangehaald, het voelde ook compleet gewoon (eigenlijk gewoner dan gewoon) en ook enorm voor de hand liggend. Zelfs zózeer, dat ik me erover verbaasde dat ik het nooit eerder gezien had (en ik ga al een tijdje mee, nu gepensioneerd). Het was me ook duidelijk dat je ook eigenlijk niks kunt ‘doen’ om er te komen (dat markeerde wel het definitieve einde van veel gezoek).
Terwijl ’ik’ erin zat, meende ‘ik’ een overgang gemaakt te hebben en dat het verder zo zou blijven. Zou fijn geweest zijn. Ondanks dat ‘voor de hand liggende’ en ‘normale’ loste mijn perspectief aan het einde van de dag op en kwam ik weer in mijn gebruikelijke staat van zijn (een persoonlijk bewustzijn). Jammer genoeg ben ik er tot nog toe niet meer in terechtgekomen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
jmmk zei:
Hee Maarten, je slaat wat mij aangaat de spijker op z'n kop met je eigen reactie van 1 maart.
Ik heb zelf ruim twee jaar terug een dergelijke ervaring gehad, een ‘satori’. Niet drugsgerelateerd (hoewel ik daar niet vies van ben), maar op een gegeven dag werd ik gewoon wat verder wakker dan normaal (of misschien wel wat minder ver wakker dan normaal en was m'n ego niet zo ‘bij de les’ :smirk:).
Volstrekt niet eenzaam (om rechtstreeks op je vraag in te gaan), in tegendeel (is er een tegendeel van eenzaam?), ik voelde me juist vervuld en verbonden.
Wat ook al door anderen hier is aangehaald, het voelde ook compleet gewoon (eigenlijk gewoner dan gewoon) en ook enorm voor de hand liggend. Zelfs zózeer, dat ik me erover verbaasde dat ik het nooit eerder gezien had (en ik ga al een tijdje mee, nu gepensioneerd). Het was me ook duidelijk dat je ook eigenlijk niks kunt ‘doen’ om er te komen (dat markeerde wel het definitieve einde van veel gezoek).
Terwijl ’ik’ erin zat, meende ‘ik’ een overgang gemaakt te hebben en dat het verder zo zou blijven. Zou fijn geweest zijn. Ondanks dat ‘voor de hand liggende’ en ‘normale’ loste mijn perspectief aan het einde van de dag op en kwam ik weer in mijn gebruikelijke staat van zijn (een persoonlijk bewustzijn). Jammer genoeg ben ik er tot nog toe niet meer in terechtgekomen.
Klik om te vergroten...
Apart is het hè?

Het is tegelijkertijd de meest schokkende "ervaring" én de doodnormale werkelijkheid zoals je hem altijd hebt gekend.

Er verandert letterlijk helemaal níks maar tegelijkertijd is absoluut niets hetzelfde.

En je kunt het niet afdwingen of triggeren. Maar hoe meer je gewoon stopt met dingen proberen anders te maken dan ze zijn, hoe eerder het in mijn ervaring weer kan "gebeuren". Maar het is ook niet een gebeuren of een ervaring want het is hier al.

Proberen die "ervaring" weer te hebben lukt niet, want dat is al geweest en dus dood. Het echte "ding" is levend in het hier en nu.
A
AssepoesterLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Ik snap niet hoe je én met alles verbonden kunt zijn, én kunt concluderen dat je dat in je eentje meemaakt. Volgens mij begrijp je dan nog steeds niet wat fundamenteel verwantschap is.
Klik om te vergroten...
Misschien kun je ook even uitleggen wat "fundamenteel verwantschap" is?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Assepoester zei:
Misschien kun je ook even uitleggen wat "fundamenteel verwantschap" is?
Klik om te vergroten...
Dat de materie waaruit de realiteit bestaat zo sterk met elkaar verweven is dat je alleen denkbeeldig een grens kunt aangeven tussen waar wij als individu beginnen en het andere ophoudt.

Denk bijvoorbeeld aan bomen die via fotosynthese zuurstof uitstoten, waarna wij de zuurstofatomen inademen en onderdeel maken van de moleculen in ons lichaam.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Dat de materie waaruit we bestaan zo sterk met elkaar verweven is dat je alleen denkbeeldig een grens kunt aangeven tussen waar wij als individu beginnen en het andere ophoudt.

Denk bijvoorbeeld aan bomen die via fotosynthese zuurstof uitstoten, waarna wij de zuurstofatomen inademen en onderdeel maken van de moleculen in ons lichaam.
Klik om te vergroten...
Dit kan tijdens trippen ook extreem duidelijk worden: dat er helemaal geen losstaande "dingen" bestaan in het echt. Die "dingen" zijn alleen maar abstracties van onze geest.

Dit wordt soms zo extreem duidelijk dat het absurd is dat het normaal (nuchter) soms zo moeilijk kan lijken om dit overduidelijke feit te zien. Doet me denken aan nog zoiets dergelijks:

Ik was vele jaren geleden eens aan het trippen op truffels met mijn zusje. Toen kwam het ter sprake dat een steen (zo'n mooie edelsteen) "mijn steen" was en we hadden het niet meer. Lagen te janken van het lachen dat we normaal écht denken dat iets van jou kan zijn. Zeker iets als een steen. :laughing:

En toch... Nuchter gaat die sluier er (tenminste voor een gedeelte) weer voor. Dan gaan we weer leven in een soort van virtual reality waar we de symbolische betekenis van dingen in ons hoofd verwarren met de werkelijkheid die hier daadwerkelijk aanwezig is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoewel gevoelens van eenzaamheid en de drang naar verbinding zoeken soms goed te begrijpen zijn, is het eigenlijk als een vis in de zee die wanhopig naar water zoekt. Je bent alreeds altijd constant verbonden met alles om je heen. Je bestaat helemaal niet als een afzonderlijk iets en kunt dat ook onmogelijk zijn. Je omgeving en jezelf zijn niet twee, maar 1 onafscheidelijk "ding". Het is alleen in de voorstelling dat je lijkt te bestaan als iets dat losstaat van de rest, waardoor je gevoelens van eenzaamheid gefundeerd kunnen lijken.
A
AssepoesterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Dat de materie waaruit de realiteit bestaat zo sterk met elkaar verweven is dat je alleen denkbeeldig een grens kunt aangeven tussen waar wij als individu beginnen en het andere ophoudt.

Denk bijvoorbeeld aan bomen die via fotosynthese zuurstof uitstoten, waarna wij de zuurstofatomen inademen en onderdeel maken van de moleculen in ons lichaam.
Klik om te vergroten...
Supernova ?
A
AssepoesterLid
01-01-2024, 00:00
#11
MaartenV zei:
Voor mensen die een eenheidservaring hebben gehad of ervaring van non-dualiteit op psychedelica zou ik willen weten of ze als het uiteindelijke ene Bewustzijn zich eenzaam voelden, beseffenden dat zij het de hele tijd alleen waren die de rollen speelden die wij hier in deze fysieke dimensie van elkaar zien? Want dat is wat men vaak zegt: dat we rollen of characters spelen in een drama, maar dat we uiteindelijk slechts het ene Bewustzijn zijn. Als je Leo Gura kent, en ik heb zijn video's gezien op Youtube, dan kom je tot de conclusie tijdens een eenheidservaring op 5MeO-DMT dat jij de enige bent die bestaat die de illusie heeft van 'other'. Van de andere. Het feit dat er gedeeld bewustzijn bestaat en er 'anderen' zijn is een illusie die onmaskerd wordt door een mystieke ervaring van eenheidsbewustzijn ten gevolge van psychedelica en meditatie. Maar mijn vraag als niet-kenner is: voel je je met dit besef als het ene bestaande Mind of Bewustzijn alleen wanneer je ego is opgelost? En vergeet je daarom je werkelijke aard als the One Mind hier in deze realm, de Aarde, om de illusie van interactie met anderen te hebben, terwijl je eigenlijk alleen het enige Bewustzijn bent dat bestaat. Almachtig, liefdevol, selfless en goddelijk, maar volledig alleen, dat af en toe moet dromen dat het met anderen is en zichzelf als the All Mind moet vergeten? Is dat wat je ervaart? Please, zeg dat het niet zo is, want dat idee, dat ik psychonaut Leo Gura hoor verkondigen, klinkt akelig.
Klik om te vergroten...
Hoe kom je er bij dat het eenzaam is?
Heb je dat zelf bedacht en anders vraag ik me af hoe Leo Gura er bij komt? Blijkbaar heeft hij dat ervaren dan, denk ik?

Ik denk dat je je iets onmogelijks afvraagt, omdat eenzaamheid een menselijke emotie is.

Kun je definiëren wat jij denkt dat die one mind is? Want dat is ook onmogelijk om dezelfde reden.

Als ik lsd heb gehad dan vind ik wat er allemaal gebeurd in dat ding veel interessanter dan eventuele gevoelens van eenzaamheid die je kunt observeren.

Ik snap niet dat je je alleen focust op eenzaamheid, het lijkt me logischer dat het hele spectrum van emoties daar vertegenwoordigd is.
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#12
Toch vreemd dat die Leo dit allemaal meent te moeten delen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
OctoFerrum zei:
Toch vreemd dat die Leo dit allemaal meent te moeten delen.
Klik om te vergroten...
Ik snap het wel. Als je dergelijke inzichten hebt en je weet hoe fundamenteel deze zijn en je ziet maar heel weinig mensen om je heen ook stilstaan bij deze dingen en weet tegelijk ook dat iedereen enorm baat bij deze dingen heeft, dan kan de drang erg groot zijn om dit te delen. Zeker als heel veel mensen naar je (willen) luisteren.

Maar je kunt er ook te ver in gaan. Die grens vinden kan tricky zijn.
O
OctoFerrumLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja ik bedoelde eigenlijk dat als hij the one mind is, het niet hoeft te delen. Padoem pats.

Maar mss ging ik wat te snel uit van solipsisme, het linkje moet nog geklikt worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
OctoFerrum zei:
Ja ik bedoelde eigenlijk dat als hij the one mind is, het niet hoeft te delen. Padoem pats.

Maar mss ging ik wat te snel uit van solipsisme, het linkje moet nog geklikt worden.
Klik om te vergroten...
Maar anderen (die ook allemaal the one mind zijn) weten het misschien niet en sterker: willen het weten. (dus vraag/aanbod)

Het valt ook op verschillende manieren te delen. Bijvoorbeeld mentaal zoals Leo het doet: informatie geven. Maar gewoon liefde geven aan je naasten is ook een manier van delen ervan en eigenlijk een veel mooiere!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Ik heb de verwijzing even niet bij de hand, maar Timothy Leary beschrijft deze ervaring — ervaring van eenheid + de gedachte dat je alleen bent — als een vorm van paranoia.

Er zit een kern van waarheid in deze ervaring. We zijn allemaal verbonden of wellicht zijn we op een of ander dieper niveau wel één en dat ervaar je een beetje (of denk je in ieder geval te ervaren), maar vervolgens gaat het ego aan het werk en het ego identificeert zich met de ervaring en zegt “Dat ben ik. Alleen ik besta. Ik heb anderen misschien wel bedacht”. Zo maak je van een ervaring van non-ego toch weer ego, want het ego is geniepig. Uiteindelijk wil het ego het idee van afgescheiden-zijn, van individu-zijn, toch niet loslaten en roept dan het beeld op van een soort kosmische ik.

Feit is, als dat gebeurd, durf je nog niet echt los te laten. Pas als je het ego loslaat kun je een ervaring krijgen van het non-ego. Anders kom je, vrij letterlijk, jezelf toch steeds weer tegen. Dus ik zou wat die Leo Gura zegt met een korrel zout nemen.
Klik om te vergroten...
Ja dan kun je solipsisme krijgen (alleen mijn geest is echt en jullie zijn allemaal verzinsels van mijn geest). Lijkt hetzelfde maar is iets totaal anders dan Eenheid (of hoe je het ook wilt noemen). In Eenheid weet je dat er op het niveau van vorm zeker wel ook "anderen" zijn, in de zin van dat er - net als jezelf - andere perspectieven/"body-minds" zijn, die zeker geen verzinsel van jouw persoonlijke mind zijn. Maar tegelijkertijd is er een onderliggende gedeelde essentie.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
MaartenV zei:
Mijn vraag is daarom: ervaren anderen dat ook zo?
Klik om te vergroten...
Nog even over dit: ik heb het weleens zo ervaren, maar dan weet je eigenlijk zeker dat je niet op het hoogste niveau van realisatie zit, want er zit nog teveel ego in je ervaring. Sterker nog, misschien is het hele idee van hogere en lagere realisaties uiteindelijk één grote egotrip.

Mindless zei:
Ja dan kun je solipsisme krijgen (alleen mijn geest is echt en jullie zijn allemaal verzinsels van mijn geest).
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze uitleg. Ik had zo snel even niet paraat wat solipsisme inhoudt. Wat ik denk is, kort gezegd, solipsisme impliceert juist ego, en is dus zeker niet de ‘hoogste’ realisatie, maar alleen een verdere uitbouw van het ego op een veelomvattender niveau.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Bedankt voor deze uitleg. Ik had zo snel even niet paraat wat solipsisme inhoudt. Wat ik denk is, kort gezegd, solipsisme impliceert juist ego, en is dus zeker niet de ‘hoogste’ realisatie, maar alleen een verdere uitbouw van het ego op een veelomvattender niveau.
Klik om te vergroten...
Ja, een psychopaat is bijvoorbeeld een extreem voorbeeld van solipsistisch denken: alleen ik ben echt/doe er toe en jullie zitten mij slechts in de weg of zijn er om mij te dienen. (dus manipuleer ik je om te krijgen wat ik wil)

Hoe "dichterbij" zelfrealisatie, hoe simpeler/liefhebbender vaak juist. De term zelfrealisatie is ook misleidend want er gaat in zekere zin helemaal niks gebeuren met- en veranderen aan jezelf. We zijn allemaal al zelfgerealiseerd (boeddha's: het geheel gemanifesteerd in een deel) we realiseren het ons soms alleen niet.
M
MaartenVLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bedankt allemaal voor jullie antwoord. Dat stelt me toch gerust en doet één en ander beter binnen perspectief plaatsen. Leo Gura lijkt me inderdaad een beetje de trappen kwijt te zijn waarbij het ego probeert te vatten wat hij ervaren heeft, terwijl ons ego waarschijnlijk te beperkt is om die ervaring te vatten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
MaartenV zei:
Bedankt allemaal voor jullie antwoord. Dat stelt me toch gerust en doet één en ander beter binnen perspectief plaatsen. Leo Gura lijkt me inderdaad een beetje de trappen kwijt te zijn waarbij het ego probeert te vatten wat hij ervaren heeft, terwijl ons ego waarschijnlijk te beperkt is om die ervaring te vatten.
Klik om te vergroten...
Denk nou juist niet dat hij een "beter, meer geavanceerd" ego heeft dat meer kan bevatten dan jou. Ten eerste, het is juist het ego dat verdwijnt in een dergelijke "ervaring". En ten tweede: het is het ego dat vervolgens wel of niet dat soort inzichten als "van mij, niet van jou" bestempeld.

Edit:

Had je verkeerd begrepen.

Je bedoelde dat ons ego (van ons allemaal) te beperkt is om die ervaring te vatten. En inderdaad. Het ego is als een soort demper. Het houdt veel dingen tegen die we niet willen voelen, maar het houdt ook allemaal dingen tegen die goed voor ons zijn om te zien.

Het ego is trouwens ook niet een soort ding, of entiteit. Het is slechts de "ik" gedachte, die dan wordt geloofd (door ons), waardoor ons denken super beperkt wordt. De bandbreedte wordt helemaal ingeperkt zeg maar. Zonder alles te betrekken op een "ik" wordt het denken vrij.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."