Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLSD en geestelijke aandoeningen

LSD en geestelijke aandoeningen

34 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vroeger werd dat in de psychiatrie ook toegepast, maar alleen in bepaalde settings en door bepaalde psychiaters. Er zijn positieve resultaten, maar het was niet zaligmakend.

LSD kan je bepaalde dingen laten zien, je kan even afstand doen van die chaos dat in je hoofd afspeelt, het bevrijd het centrale zenuwstelsel even van alle vaste patronen en moeilijkheden en daardoor is het mogelijk om bepaalde patronen te doorzien en wellicht blijvend te veranderen.
Maar dit hangt vooral sterk van de persoon in kwestie af. Wanneer iemand er klaar voor is om bepaalde patronen te doorbreken, om af te rekenen met de depressie en angsten. Iedereen wil er van af, zou je denken, maar zeker niet iedereen is er klaar voor om daarmee af te rekenen, want daarmee afrekenen betekent ook een ander leven.. en een ander leven kan voor sommigen bijvoorbaat al beangstigend zijn en ten tweede, hoe die je dat.. en voordat je het weet slijten dergelijke patronen er weer in. Genezing betekent loslaten en loslaten is eng en onzeker. LSD kan je daarbij helpen.. maar dat hoeft niet.

LSD heeft mijn leven verrijkt. Het heeft aangezet tot verdere verdieping wat nu nog doorwerkt, niet meer met LSD, maar in andere vormen. LSD was net even dat zetje wat ik nodig had om wakker te worden. Ik heb dat bij anderen om me heen ook gezien, maar ik ken ook mensen bij wie een psychose is getriggerd. Overigens uitte die psychose zich pas weken later en kan je niet vaststellen of LSD hiermee te maken had. Maar gezien de angst en drukte waarme die persoon de trip beleefde keek ik er niet raar van op dat diegene later was opgenomen.

Het is dus erg verschillend per persoon en kan je niet vaststellen dat LSD je helpt. Het is wel goed te horen met bovenstaande verhalen wat voor goeds LSD en andere geestverruimers kunnen doen. Ik heb trouwens ook positieve resultaten gehoord over gebruik van Ayahuasca om verslavingen te behandelen. Wie dat leidt, iemand met verstand van zaken en in welke setting, is cruciaal.
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is heel persoonlijk maar het kan goed zijn inderdaad.
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#3
LSD is in de eerste plaats ook als geneesmiddel ontworpen, maar het bleek toch minder geschikt dan werd gehoopt.
Als ik de reacties hier lees van die personen die van die hoge hoeveelheden slikken vraag ik me wel af in hoeverre je jezelf er ook mee kapot kunt maken. En dan niet kapot maken in de goede zin van het woord, maar wel je ego behoudt, maar dan een kreupel en compleet verward ego.
Bij een bekende van me triggerde de LSD op een gegeven moment iets negatiefs en hij is psychisch helemaal over de kop gegaan en gebleven.
De LSD inzichten zijn ook zonder LSD verkrijgbaar. :hearteyes:
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#4
ben ervarendeskundige :grin: ik heb de diagnose paranoide schizofrenie gekregen,

als ik lsd gebruik (wat inmiddels een hele tijd geleden) en daar flink veel van neem dan is het bij mij zo dat alles wat ik normaal hallucineer (dus als ik nuchter ben) dan alles voor een paar dagen weg is of af en toe een hele week, ik heb van mijn toenmalige psych de maximale dosis risperdal gekregen, maar dat werkte dusdanig slecht dat ik er alleen maar gekker van werd. ik weet dat het absoluut niet aan te raden is om met mijn aandoening drugs te gebruiken en ik ook een hoog verslavingsgevoeligheid heb, maar als ik mij een paar dagen rustig voel vind ik het prima en niet constant hoeft te denken of de kerel die op de hoek van de straat nou echt is of niet (dit verhielp risperdal bij mij niet)

En als ik naar andere drugs kijk zoals wiet dan word alles een stuk rustiger in mijn hoofd, met speed dan is het ook rustiger en minder hallucinatie's en uiteraard is mijn concentratie een stuk hoger.

ps: ga nou geen commentaar geven op dat het allemaal heel slecht is etc... daar zijn sommige hier heel erg goed in, ik weet prima waar ik mee bezig ben en wat de risico's zijn die hoeven mij niet uitgelegd te worden. :grin:
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#5
In lagere dosering had het voor mij (bipolaire stoornis + borderline trekjes + waarschijnlijk add) een heel therapeutische werking. Ik kon dingen verwerken die ik nuchter niet kon verwerken omdat t te diep was weggestopt en voelde me na een trip altijd veel beter en herboren. Maar na enkele hogere doseringen werden mijn klachten alleen maar erger en uiteindelijk ben ik er alleen maar slechter uitgekomen.. Het kan dus zeker werken, maar dat is heel erg persoons (en naar mijn mening ook dosis) gebonden. Absoluut oppassen dus met tripmiddelen (en drugs in zn algemeenheid) als je een psychische stoornis hebt.
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bontkikker zei:
De LSD inzichten zijn ook zonder LSD verkrijgbaar.
Klik om te vergroten...
+1
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#7
afraidtech zei:
ben ervarendeskundige :grin: ik heb de diagnose paranoide schizofrenie gekregen,

als ik lsd gebruik (wat inmiddels een hele tijd geleden) en daar flink veel van neem dan is het bij mij zo dat alles wat ik normaal hallucineer (dus als ik nuchter ben) dan alles voor een paar dagen weg is of af en toe een hele week, ik heb van mijn toenmalige psych de maximale dosis risperdal gekregen, maar dat werkte dusdanig slecht dat ik er alleen maar gekker van werd. ik weet dat het absoluut niet aan te raden is om met mijn aandoening drugs te gebruiken en ik ook een hoog verslavingsgevoeligheid heb, maar als ik mij een paar dagen rustig voel vind ik het prima en niet constant hoeft te denken of de kerel die op de hoek van de straat nou echt is of niet (dit verhielp risperdal bij mij niet)

En als ik naar andere drugs kijk zoals wiet dan word alles een stuk rustiger in mijn hoofd, met speed dan is het ook rustiger en minder hallucinatie's en uiteraard is mijn concentratie een stuk hoger.

ps: ga nou geen commentaar geven op dat het allemaal heel slecht is etc... daar zijn sommige hier heel erg goed in, ik weet prima waar ik mee bezig ben en wat de risico's zijn die hoeven mij niet uitgelegd te worden. :grin:
Klik om te vergroten...

Je hebt misschien wel gelijk, dat het bij jou rustgevend werkt. Maar tot in wat voor mate is dat, ik lees in andere topics dat je 600mg 4FMP neemt, en dikke ladingen speed. Dit is zeker niet goed voor je, en brengt ook geen rust in je schizokopf neem dat maar van mij aan
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#8
en jij hebt mijn ps niet gelezen, tuurlijk brengt het geen rust, tis tijdelijk uiteraard, beter een paar lijntjes pep in de week en dan een hele poos niet en af en toe flink uit leven, doet voor mij persoonlijk een stuk beter dan 8mg risperdal per dag en jaar lang geprobeert en de nadelen waren veel groter dan de voordelen.

ten eerste praktisch geen emoties, geen gevoelens door dat spul, dan liever een grammetje pep in de week en af en toe wat meer :grin:. dan als een robot door het leven te gaan en helemaal geblokkeerd te worden voor alles.

en ik weet dat het niet goed is, maar het gaat prima met mij, ik draai gewoon in de maatschappij, ik ben niet meer in therapie en ik functioneer als een gewoon mens, mijn hallucinaties en waanideeen horen er nou eenmaal bij en ik heb er mee leren leven.
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#9
afraidtech zei:
en jij hebt mijn ps niet gelezen, tuurlijk brengt het geen rust, tis tijdelijk uiteraard, beter een paar lijntjes pep in de week en dan een hele poos niet en af en toe flink uit leven, doet voor mij persoonlijk een stuk beter dan 8mg risperdal per dag en jaar lang geprobeert en de nadelen waren veel groter dan de voordelen.

ten eerste praktisch geen emoties, geen gevoelens door dat spul, dan liever een grammetje pep in de week en af en toe wat meer :grin:. dan als een robot door het leven te gaan en helemaal geblokkeerd te worden voor alles.

en ik weet dat het niet goed is, maar het gaat prima met mij, ik draai gewoon in de maatschappij, ik ben niet meer in therapie en ik functioneer als een gewoon mens, mijn hallucinaties en waanideeen horen er nou eenmaal bij en ik heb er mee leren leven.
Klik om te vergroten...

ik snap niet hoe je daarmee kunt leren leven?
a
afraidtechLid
01-01-2024, 00:00
#10
gNuxx zei:
ik snap niet hoe je daarmee kunt leren leven?
Klik om te vergroten...

je hebt geen ervaring met psychische stoornissen he :grin:.

ik zou wel moeten, bedoel kan wel de hele dag in bed blijven liggen maar schiet toch ook niet op.
ik leef hier ruim 10 jaar mee (dus voor mijn zware drugsperiode ) . en sinds 1,5 a 2 jaar heb ik mijzelf en mijn hallucinaties en waanideeen in de hand en het is ook een heel wat minder geworden als in de negatieve dingen die ik zag/hoorde die mij toezetten tot beschadigen van mezelf (ja die periode heb ik ook gehad) zijn nu helemaal weg, ook al ben ik mij er van bewust dat ze net zo hard weer terug kunnen komen.

heb sinds een 3 kwart jaar geen paniek/angstaanval gehad (en die van mij zijn niet vergelijkbaar met een beetje bang of angstig zijn).

ik heb voor mezelf geleerd hard te zijn, dingen te negeren of gewoon voor lief nemen ook al is dit vaak ontzettend moeilijk en slopend.

ik zie nu over het algemeen maar vaste positieve personages, als ik s' avonds buiten een sigaretje rook dan komt er over het algemeen een oudere kerel die zijn hond uitlaat langs en dat soort dingen (en nee ze zijn niet echt, als er nieuwe zijn vraag ik altijd aan mijn vriendin of vrienden voor bevestiging, want ze zijn verdomd realistisch :grin:).

nu kun jij wel denken, die is ver heen maar dat is een fracite met wat ik eerder heb meegemaakt en dat was minder positief.

conclusie is ik moet gewoon doorgaan met leven, ik kan alles gewoon doen zoals werken en alle andere sociale dingen. en ik heb het gevoel zolang ik positief blij blijven mijn schizofrene activiteiten ook positief en dat houdt mij op de been :grin:.

en voor de rest ben ik ik en daar ben ik blij mee.
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
afraidtech, mooi dat je dit zo kan beschrijven. Het is niet voor te stellen.. voor mij niet, voor de meeste mensen niet.
En ik weet dat het een kunst opzich is en veel moed vraagt, om er redelijk mee te kunnen leven. Drugs kan een soort zelfmedicatie zijn en het leven even te 'verzachten' of draaglijker te maken.
Maar speed en dat soort rotzooi is nou niet bepaald gezond, je kan er niet erg oud mee worden. Maar ik heb ook gezien wat iemand door moet maken zonder al die medicatie (drugs), die heftige angsten zijn ook niet bepaald gezond voor het lichaam. Of anders een zootje dempers erop en alles afvlakken. Daarom een afweging die gemaakt moet worden... dat kan niemand je zeggen.
balans, rust, dat als leidraad houden..

pak dan eerder een joint :stoned: ipv speed :rock:
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#12
gNuxx zei:
afraidtech zei:
en jij hebt mijn ps niet gelezen, tuurlijk brengt het geen rust, tis tijdelijk uiteraard, beter een paar lijntjes pep in de week en dan een hele poos niet en af en toe flink uit leven, doet voor mij persoonlijk een stuk beter dan 8mg risperdal per dag en jaar lang geprobeert en de nadelen waren veel groter dan de voordelen.

ten eerste praktisch geen emoties, geen gevoelens door dat spul, dan liever een grammetje pep in de week en af en toe wat meer :grin:. dan als een robot door het leven te gaan en helemaal geblokkeerd te worden voor alles.

en ik weet dat het niet goed is, maar het gaat prima met mij, ik draai gewoon in de maatschappij, ik ben niet meer in therapie en ik functioneer als een gewoon mens, mijn hallucinaties en waanideeen horen er nou eenmaal bij en ik heb er mee leren leven.
Klik om te vergroten...

ik snap niet hoe je daarmee kunt leren leven?
Klik om te vergroten...

Ken je de film a beautifull mind? Daar doet dit verhaal me wel erg aan denken. Erg knap dat je hiermee hebt leren dealen.
d
davy_xochiLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik kwam gisteren dit tegen
http://www.maps.org/news-letters/v07n3/07318fis.html

From the Newsletter of the Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies
MAPS - Volume 7 Number 3 Summer 1997 - pp. 18-25

--------------------------------------------------------------------------------

Treatment of Childhood Schizophrenia Utilizing LSD and Psilocybin
Gary Fisher, Ph.D.


--------------------------------------------------------------------------------


Now that the FDA has permitted research with LSD and psilocybin to resume, we feel it is important to share examples of a remarkable experiment, the results of which were not sufficiently taken into account because this line of research was prematurely halted in the mid-sixties due to political considerations. Childhood schizophrenia is still a difficult problem to treat and causes much suffering. It is a terrible shame that research done 35 years ago is still the last word on the use of psychedelics to treat these conditions. - Ed.
Klik om te vergroten...


Het zijn verslagen over het toedienen van lsd en psilocybine bij kinderen met schizofrenie of gedragsstoornissen. Echt heel interessant om te lezen!
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#14
^ interessant, ik ga het nog eens helemaal lezen.

Schizofrenie bij kinderen is wel een apart verschijnsel, in de zin dat het inprincipe niet vast te stellen is. Alles wordt onder de noemer ontwikkelingsproblemen gestopt en daarom heel moeilijk om te behandelen of in therapie te zetten.

Dit boek is ook interessant:
Stephen Snelders. LSD-therapie in Nederland - De experimenteel-psychiatrische benadering van J. Bastiaans, G.W. Arendsen Hein en C.H. van Rhijn. Uitgeverij Candide, Amsterdam .

Rond 1966 is er een einde gekomen aan therapie met LSD in NL.
u
underworldLid
01-01-2024, 00:00
#15
het klinkt bizar, maar ik ben van redelijk zware hppd/depressie afgekomen na een lsd trip.
waarna ik de volgende dag het gevoel had hergeboren te zijn, en een jaar lang geen dope heb aangeraakt aangezien ik er zo gelukkig mee was :)
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Elfquest zei:
gNuxx zei:
afraidtech zei:
en jij hebt mijn ps niet gelezen, tuurlijk brengt het geen rust, tis tijdelijk uiteraard, beter een paar lijntjes pep in de week en dan een hele poos niet en af en toe flink uit leven, doet voor mij persoonlijk een stuk beter dan 8mg risperdal per dag en jaar lang geprobeert en de nadelen waren veel groter dan de voordelen.

ten eerste praktisch geen emoties, geen gevoelens door dat spul, dan liever een grammetje pep in de week en af en toe wat meer :grin:. dan als een robot door het leven te gaan en helemaal geblokkeerd te worden voor alles.

en ik weet dat het niet goed is, maar het gaat prima met mij, ik draai gewoon in de maatschappij, ik ben niet meer in therapie en ik functioneer als een gewoon mens, mijn hallucinaties en waanideeen horen er nou eenmaal bij en ik heb er mee leren leven.
Klik om te vergroten...

ik snap niet hoe je daarmee kunt leren leven?
Klik om te vergroten...

Ken je de film a beautifull mind? Daar doet dit verhaal me wel erg aan denken. Erg knap dat je hiermee hebt leren dealen.
Klik om te vergroten...

Ja die film ken ik! Super film btw
i
ilyasLid
01-01-2024, 00:00
#17
LSD heeft mijn depressie nooit erger gemaakt of gestopt. Oftewel ben ik de dagen erna zo fucked up, dat ik wel eens zot wordt van al die nieuwe inzichten. Of ik ben juist mega vrolijk, dan ga ik dansend door het leven, alles lijkt te kloppen. Maar na een week beland ik altijd terug op datzelfde punt waar ik voorheen was.

Maar nu even geen LSD meer voor mij, het doet me op lange termijn geen goed.
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#18
Er post hier iemand ergens boven dattie paranoide en schizofrenisch is verklaard.
Dan LSD nemen is imo vragen om problemen en knettergek (maar dat knettergek past bij je diagnose :P)
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vigilante zei:
(maar dat knettergek past bij je diagnose :P)
Klik om te vergroten...

Ik snap dat je t grappig bedoeld, maar ik vind je opmerking wel te ver gaan.. Als je een psychische stoornis hebt ben je niet direct compleet geschift hoor..
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#20
Was idd grappig bedoeld en niet alsof je per direct loco bent.

Maar als je de diagnose paranoide en schizofrenie heb en je neemt lsd hmmm... imo KNETTERGEK.

En mensen die het niet lijp vinden begrijp ik niet, regel 1 bij drugs en vooral bij tripmiddelen: zorg dat je gezond bent en je goed voelt.
En ik weet ook wel zeker dat elke dokter of psych het keihard had afgeraden.

Maarja wie ben ik, ik lijd niet aan geestelijke aandoeningen dus ik zal het wel niet zo goed weten he :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."