Mindless zei:
Tommie_K zei:
LSD is digitaal en paddo's zijn analoog.
Zo zwart wit is het echt niet. :P
Noem die tegenstelling maar zwart wit... Ik denk dat we moeten beginnen met te aanvaarden dat het wel wat ingewikkelder zit dan dat.
Ik zal proberen te illustreren wat ik bedoel, maar om niet te verzanden in veel te lange lappen tekst (reeel gevaar

) moet ik korter door de bocht dan ik zou willen... bear with me. EN het is maar een interpretatie natuurlijk, geen waarheid ofzo.
Het analoge domein is er een van resolutieloos inzoomen en uitzoomen en oneindige fractaalpatronen, enzovoorts. Het digitale domein, daaronder verstaan we de granulaire synthese van werkeljkheid, of noem het microfragmenten die samen een overtuigende illusie vormen (waarbij ik illusie niet per se bedoel als tegenstrijdig aan de werkelijkheid, die tenslotte ook een illusoire aard heeft) waarvan de resolutie fijn genoeg is om niet direct waargenomen te worden en zo de illusie verstoren.
De scheiding tussen deze twee begrippen, die elkaar's tegenpolen heten te zijn (zwart-wit in jouw woorden) is in feite arbitrair, of op zijn minst zo plooibaar als een jong hondje. Neem het begrip tegenstelling zelf: Digitaal = binair = 0 of 1, yin of yang, zwart of wit. Hoe kan deze tegenstelling , die in feite niet meer is dan de notie "tegenstelling" dan een pootje zijn van een andere tegenstelling digitaal / analoog?
Oplossing: er is geen tegenstelling. Het is niet 0 of 1 maar 0 EN 1. Niet yin of yang, maar yin EN yang. Digitaal EN analoog. Tegenstrijdigheid is een schijn-issue, of liever gezegd een generator van valse dillemma's, die ontstaat als je de aard van iets wilt vatten of beschrijven - zelf onderdeel van uitmaakt. Of met je snufferd te dicht bovenop staat. En daar zijn doeltreffende middelen tegen...
Geconfronteerd met een vals dilemma, een onmogeljke kwestie of een
eXclusive OR is het een kwestie van afstand en perspectief vergroten totdat de vermeende tegenstelling zijn ware aard prijs geeft en een paradox blijkt te zijn. Een simpel voorbeeld:
- De mens: "Het is licht of het is donker. Maar als het donker is, dan is het dus niet licht. Al dat bestaat, bestaat bij de gratie van zijn tegenovergestelde. Een protagopnist zonder antagonist is geen verhaal.
Yin en Yang symboliseren dat.
- Dezelfde mens, vanaf de maan kijkend naar de Aarde waarvan hij eerst wel, maar nu geen deel meer uitmaakt: "Het is licht en het is donker. De begrippen zijn één,
Yin en Yang symboliseert dat.
De werkelijkheid is niet enkel verzameling van tegenstellingen. Aan de basis van de werkelijkheid vind je een zelfreplicerende paradox, een omnidimensionale stroom van "samples" die zichzelf voortbrengen en ook al voortgebracht hebben. "Ex paradox paradox"...
Dus, los van het meer alledaagse verschillen tussen twee tripmiddelen die allebei in staat zijn om je een tipje van deze sluier op te lichten: zwart/wit is het niet.
En om af te sluiten met een glimp van de oneindigheid: als je van het bovenstaande zou kunnen aantonen dat het niet de werkelijkheid is, dan toon je daarmee tegelijk aan dat het dat wel is.
Paradoxale disclaimer: Ik lieg ALTIJD.