Fool zei:
Ik ben bang dat ik dit alleen maar voor elkaar krijg na een flinke dosis benzooi of opiaten, of tijdens duursporten. In geen van alle gevallen kan ik me echter voorstellen waarop je doelt met een bewustzijn zonder gedachtegangen.
Ik kan ook niet zomaar even 10 minuten compleet zonder gedachten zijn hoor.
![:wink:]()
Het was ook niet echt serieus bedoeld, omdat bij de gemiddelde mens gedachten constant doorgaan. Dat is ook de reden dat ik verschillende hulpmiddelen gebruik.
![:wink:]()
In plaats van (enkel) te genieten van de effecten van dergelijke drugs, gebruik ik ze om die afwezigheid van gedachten bewust te observeren.
En het klopt dat je je dat niet kunt voorstellen, want je iets voorstellen is zelf een gedachte. De ervaring van niets valt dus buiten het voorstellingsvermogen.
Mijn opvatting van de termen is op dit moment als volgt. Je persoonlijkheid is een set van karaktereigenschappen, ervaringen en dergelijke dingen waaruit je bewustzijn komt rollen. Je bewustzijn is dan de bewustheid van (de gevolgen van) je persoonlijkheid en de bewustheid van je omgeving. Hoe kom je bij het statement dat bewustzijn eigenlijk niets is?
Ik zie het eerder als dat ervaringen, gedachten, etc. in bewustzijn komen en daarna daar weer uit verdwijnen, dat is immers ook onze ervaring. Al klopt dat ook niet echt, het is eerder dat die dingen modulaties ván bewustzijn zijn. Je kan er vanaf verschillende standpunten naar kijken waarin elk van die standpunten valide zijn op hun eigen niveau.
Met 'niets' bedoel ik 'geen ding/geen concept'. Ondefinieerbaar. Dat wat overblijft wanneer illusies wegvallen. Let bijvoorbeeld eens op de ruimte áchter je ogen. Het is niet zwart of wit of rood, dat zijn slechts voorstellingen. Wat er echt is, is niets en dat niets vult vrijwel onze hele ervaring, met in het midden een soort raam waardoor percepties binnenkomen. Dit niets lijkt op het eerste gezicht compleet onbelangrijk, maar door het te observeren kun je in je eigen ervaring zien dat dat niets jezelf is en alle percepties, sensaties en gedachten afhankelijk zijn van dat niets om überhaupt in bestaan te komen.
Misschien wel, maar ik vind het eerlijk gezegd nog niet zo overduidelijk. :P
![:wink:]()
Ik meestal ook niet.
![:wink:]()
Ik zeg dit dan wel en ik meen het op een bepaald niveau volledig, maar zo simpel is het vaak niet door de dag heen.