Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStimulerende RC's zonder effect op serotonine

Stimulerende RC's zonder effect op serotonine

75 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
Jmths zei:
Ik ben wel nieuwsgierig of je de LSD richtlijn dus dan ook terecht maximaal 2x per jaar vindt, sorry kan het niet laten. :tongueout:
Klik om te vergroten...

In een ander topic had ik daar al antwoord op gegeven: dat het een beetje afhankelijk is van je doel met LSD. Als je het gebruikt als hulpmiddel om via een ander perspectief op jezelf en het leven nieuwe inzichten te vergaren is het wel een goed idee om dat niet te vaak te doen. Voor je het weet is LSD normaal en dan is het wel leuk maar niet veel meer dan dat. Als dat overigens je doel is met LSD: gewoon ff wat leuke visuals zien en lol hebben, prima. Dan zal er nog wel wat rek zitten in die aanbevolen maximale hoeveelheid.

Verder vind ik het vooral belangrijk dat je voor jezelf een strenge richtlijn opstelt en dat je jezelf aan die richtlijn houdt. Ik heb het voorbeeld van Uit Je Bol gegeven omdat in dat boek zo'n richtlijn voor gebruiksfrequentie staat, terwijl je die elders niet vaak tegenkomt. Wat die richtlijn dat precies is, dat mag je zelf weten. (Vooral omdat je toch niet naar me luistert als ik zeg dat je maar twee keer per jaar drugs mag gebruiken :wink: )

Harm-reductiontips zoals de 3-maandenregel zijn bedoeld om je zo lang mogelijk gezond te houden. Wat je zegt klopt: licht tot matig MDMA-gebruik wordt (nu nog) niet geassocieerd met langdurige problemen met het functioneren.
Maar hoeveel en hoe vaak je MDMA of vergelijkbare middelen kan gebruiken zonder gezondheidsklachten, dat kan je niet zomaar zeggen. Alle onderzoeken naar xtc-slikkers gebruiken andere criteria waardoor ze niet vergelijkbaar zijn. Maar grofweg wordt wel eens een richtlijn gebruikt van 50 xtc-pillen ooit geslikt als scheidslijn tussen licht en zwaar gebruik.

Daarbij speelt natuurlijk de dosis ook mee. Je zegt al dat dexamfetamine en methylfenidaat wordt voorgeschreven voor dagelijks gebruik. Het maakt natuurlijk veel uit of je een medicinale dosis 2,5 - 5 milligram neemt, of een recreatieve dosis van 60 - 200+ milligram. Bij gebruik van medicijnen worden eventuele schadelijke affecten afgewogen tegen de voordelen voor het functioneren. Ik vind dat dexamfetamine en methylfenidaat veel te makkelijk worden voorgeschreven en dat we beter kunnen zoeken naar andere manieren om de concentratie te bevorderen zoals minder grote schoolklassen en je telefoon thuislaten. Maar dat is een andere discussie.

Over MDMA: van die stof weten we inderdaad niet in detail hoe het in mensen functioneert en zeker niet op lange termijn. Dierproeven zijn inderdaad geen conclusief bewijs, op basis waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat het zo werkt. Maar het is wel de enige kennis die er is op het gebied, dus het is een soort educated guess; de minst slecht onderbouwde theorie.

Wat we wel weer weten is dat mensen die vaak en veel MDMA nemen erover klagen dat ze niet meer zoveel voelen als ze vroeger vaak en veel xtc-pillen hebben geslikt in het hardcoretijdperk; een veeg teken dat ook in mensen er fysieke veranderingen plaatsvinden bij (frequent) gebruik van MDMA.

Natuurlijk is er geen zwart-witwereld waarin de ene drug puur slecht is en de ander goed voor je. Het draait altijd om kans op gezonheidsklachten die variëren in intensiteit. Dat is juist waarom ik enthousiast pleitbezorger ben van harm-reductiontips, want die maken de kans op klachten zo klein mogelijk :)

Uit dierproeven blijkt inderdaad dat de neurotoxociteit van MDMA oploopt naarmate de omgevingstemperatuur oploopt. Die kans wil je zo klein mogelijk houden. Maar het ging hier over de frequentie van gebruik, ook een belangrijke voorspeller voor de kans op gezondheidsklachten. Maar er zijn ook allerlei andere factoren die meespelen: de dosis, wel of geen combinatiegebruik, genetische verschillen en route van toeding (oraal, nasaal, rectaal, intravasculair, intramusculair).

Juist omdat het lastig is om te zeggen wat precies de lange termijn effecten van een drug gaan zijn op een individu, kan je maar beter voorzichtig zijn. Ik wilde vooral aangeven dat harm-reductiontips zoals de 3-maandenregel omzeilen met middelen waarover nog minder bekend is, niet past binnen een voorzichtige houding gericht op gezondheid.

Het kan best zijn dat we over 30 jaar ontdekken dat je van 'serotonineslurpers' zoals MDMA een hersenziekte kan krijgen die we nu nog niet ontdekt hebben (een andere ziekte dan de Ziekte van Parkinson want die wordt inderdaad veroorzaakt door chronische ongevoeligheid voor dopamine :wink: )
8
8️⃣6️⃣Lid
@Natozlato
Zoals ik reeds zei heb ik alleen ervaring met 4-fmph op dat gebied dus ik zou niet weten hoe lang 2fma werkt.

Ik vind speed top, kan altijd aan pure komen voor een mooi prijsje dus ben ik voorzien qua uppers en is er totaal geen noodzaak om op zoek te gaan naar een RC vervanger.
N
Neo-ShulginistLid
Het idee van de 3-maandenregel is natuurlijk niet per se dat je de rest van de tijd dan kunt opvullen met andere drugs :wink:

Dus ik zou het breder trekken, niet alleen maximaal eens in de drie maanden MDMA of serotonerge drugs. Liever: maximaal eens in de drie maanden een neurotoxisch middel. Want neurotoxiciteit = schade die nooit meer helemaal herstelt. En je wil niet elk weekend je hersenen permanent beschadigen.

Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine, cocaïne, methamfetamine, MDA, en waarschijnlijk ook de drug die je net besteld hebt: 2-FMA.

Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine. Maar ik heb net even gezocht via scholar.google voor je, maar helaas, er is nog geen onderzoek gedaan naar de bindingsaffiniteit van 2-FMA. Lang verhaal kort: we hebben geen idee hoe 2-FMA werkt.

In het boek Uit je Bol staat een (maximale) frequentie van middelengebruik opgenoemd per jaar:
-4 keer MDMA (reken daar ook maar de andere stimulanten bij)
-2 keer LSD
-4 keer kaalkopjes
-1-2 keer per jaar mescaline
-1 keer per jaar ketamine
-DMT zo nu en dan

Maar dan houd ik er wel rekening mee dat de schrijvers van uit je Bol (inwoners van Ruigoord) dagelijks blowen :P
Over alcohol en benzo's reppen ze überhaupt niet in dat overzichtje.
N
Neo-ShulginistLid
Natozlato zei:
Tnx! Ik heb 2FMA besteld. Zal nog laten weten hoe het bevallen is. Heb ook gelezen dat het 11 uur doorwerkt, zoals speed. Is dat zo?
Klik om te vergroten...

Kijk en lees in ieder geval eerst even dit voor je het doet.

https://thedrugclassroom.com/video/2-fluoromethamphetamine-2-fma/
8
8️⃣6️⃣Lid
@Neo-Shulginist
Echt, ik sta met mijn mond vol tanden dat iemand met jouw kennis met 'uit je bol' komt aanzetten, een flutboekwerkje van niks. Heb m zelf ook, en als ik wil lachen pak ik die nog wel eens...

Van jouw 8 genoemde drugs is de helft niet eens een beetje neurotoxologisch, laat me niet lachen.
8
8️⃣6️⃣Lid
Uit je bol ligt er ook helemaal aan welke oplage je hebt, in elke oplage staan totaal andere dingen. Dan is ketamine nog heel interessant, de volgende is het al iets wat nooit aangeraakt mag worden.

Uit je bol is een momentopname in de denkwijze van een handvol hippies zonder enige wetenschappelijke kennis die constant van gedachten veranderen.
N
Neo-ShulginistLid
Hahaha, nou, doe ermee wat je wil =P

Dat het verstrooide hippies zijn ben ik met je eens. Dat vinden ze van zichzelf vast ook. Hun overzicht over hoe vaak je de middelen kan nemen vind ik best oké, hoewel de bronvermelding op zich beter zou kunnen.

Maar laten we je kritiek niet opvatten als een vrijbrief om dan maar rc-stimulanten te nemen als vervanging voor MDMA om op die manier een soort schijnveiligheid tegen neurotoxiciteit te rationaliseren.
8
8️⃣6️⃣Lid
@Neo-Shulginist
Alleen met de MDMA zitten ze goed, de rest slaat nergens op.

Die 3 maanden regel van MDMA is overbekend dus kunnen ze niet anders dan die overnemen, voor de rest is dat rijtje grote bullshit en zeggen ze maar wat.

Je kan niet serotonineslurpers wel iets vaker doen dan wel serotonineslurpers, maar met misbruik kom je ook daar mee in de problemen ja. Dat heeft vind ik niks te maken met hoe ik over 'uit je bol' denk.
N
Neo-ShulginistLid
Ik ben met je eens dat het nattevingerwerk is, maar dat betekent nog niet dat het dysfunctioneel nattevingerwerk is :wink:

Overigens tel ik in mijn voorgaande reactie 11 drugs. Daarvan zijn de psychedelica niet (permanent) neurotoxisch. Maar MDMA, amfetamine, cocaïne, methamfetamine en MDA zijn dat absoluut wel. En als we even op basis van de subjectieve effecten voorspellen hoe 2-FMA werkt, dan durf ik daar wel mijn geld op te zetten dat ook die stof je hersencellen sloopt.

Ik blijf dus ook zeker bij mijn standpunt dat een 3-maandenregel niet alleen voor MDMA, maar voor alle neurotoxische middelen zou moeten gelden.

Overigens is ook die 3-maandenregel nattevingerwerk. Want het is dus niet zo dat alle neurotoxische effecten zich herstellen. Een deel herstelt wel. Maar na 3 maanden blijft er nog steeds schade over. Vaak wordt voorgesteld dat MDMA blaasjes met serotonine in je brein leegmaakt en dat je gewoon even moet wachten tot die weer gevuld zijn. Maar zo werkt het dus niet (helemaal).

Dus eigenlijk is de stelregel: zo min mogelijk nemen want dit soort middelen beschadigen je brein permanent. Om daar dan toch een functioneel en duidelijk advies uit te destilleren vind ik eens in de 3 maanden best een aardig compromis.

Maar dan moet je dus ook niet de rest van je leven eens in de 3 maanden dit soort middelen blijven pakken. Tenzij je zin hebt in de ziekte van Parkinson of een andere chronische serotonerge ziekte die we nog niet ontdekt hebben omdat de meeste xtc-slikkers nog redelijk jong zijn.
P
PortobelloLid
Neo-Shulginist zei:
Het idee van de 3-maandenregel is natuurlijk niet per se dat je de rest van de tijd dan kunt opvullen met andere drugs :wink:

Dus ik zou het breder trekken, niet alleen maximaal eens in de drie maanden MDMA of serotonerge drugs. Liever: maximaal eens in de drie maanden een neurotoxisch middel. Want neurotoxiciteit = schade die nooit meer helemaal herstelt. En je wil niet elk weekend je hersenen permanent beschadigen.

Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine, cocaïne, methamfetamine, MDA, en waarschijnlijk ook de drug die je net besteld hebt: 2-FMA.

Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine. Maar ik heb net even gezocht via scholar.google voor je, maar helaas, er is nog geen onderzoek gedaan naar de bindingsaffiniteit van 2-FMA. Lang verhaal kort: we hebben geen idee hoe 2-FMA werkt.

In het boek Uit je Bol staat een (maximale) frequentie van middelengebruik opgenoemd per jaar:
-4 keer MDMA (reken daar ook maar de andere stimulanten bij)
-2 keer LSD
-4 keer kaalkopjes
-1-2 keer per jaar mescaline
-1 keer per jaar ketamine
-DMT zo nu en dan

Maar dan houd ik er wel rekening mee dat de schrijvers van uit je Bol (inwoners van Ruigoord) dagelijks blowen :P
Over alcohol en benzo's reppen ze überhaupt niet in dat overzichtje.
Klik om te vergroten...
Ik vraag mij ook af wanneer men ook eerlijk is over alle SSRI's/SNRI's/tricyclische antidepressiva, antipsychotica, Ritalin en wat er allemaal meer vrijelijk wordt uitgedeeld als snoepjes. Oh wacht, daar zijn natuurlijk te grote belangen mee gemoeid.
8
8️⃣6️⃣Lid
@Neo-Shulginist
de 3 maanden regel voor MDMA is er niet om zijn neurotoxiteit maar puur omdat het een serotonineslurper is, dat weet je toch wel hoop ik? Het duurt tot 3 maanden om de leeggetrokken voorraad serotonine aan te vullen that's all.

Ik kan je niet meer volgen, je zit allerlei soorten drugs gewoon maar op een berg te donderen met dezelfde regels omdat die een klein overeenkomstje hebben.

Andere drugs hebben andere invloed en dus andere regels nodig.
P
PsilocylonerLid
gomega zei:
2-FMA is niet echt recreatief, maar ideaal voor functioneel gebruik. 2-FA heb ik geen ervaring mee, dus ik weet niet hoe recreatief die is
Klik om te vergroten...
gomega zei:
Dat is ongeveer hetzelfde effect dat een hogere dosering 2-FMA heeft voor mij. Ik merk dan dat ik echt veel meer ga praten en ik zit dan echt goed in mijn vel, net alsof ik echt super lekker heb geslapen en helemaal uitgerust ben. Het is inderdaad allemaal vrij subtiel en 'onschuldig' qua side-effects wat het mentaal best verslavend kan maken.
Klik om te vergroten...
Klinkt voor mij toch aardig recreatief. Ik ben voor recreatief gebruik aan het nadenken over het gebruik van een stimulant niet zozeer voor een rush, maar voor net even wat meer energie in combinatie met psychedelica. Zou 2-FMA daarvoor een geschikte kandidaat zijn denk je?

Natozlato zei:
Ik heb 2FMA overdag op Psy fi gehad, 60 mg, en was een prettige moodlifter en energiebooster. Niet zo dwingend als pep. Geslikt in een capsule en geen craving om bij te nemen. Was 's avonds zo moe van het festival dat slapen prima ging.
Klik om te vergroten...
Gecombineerd met psychedelica ook? Vind je het daar geschikt voor? Dat het minder dwingend is dan pep klinkt wel gunstig. Een dwingende (over)stimulatie lijkt me in een trip niet echt fijn.
D
De ZandmanLid
Ik denk dat voor alle stimulerende drugs (trouwens bij alle) geldt, lagere dosis, minder afterdip.
Het vinden van precies de juiste dosis, die bij ieder ander lijf anders is, dat is het lastige element in dit kader.
B
BasLid
Wat bepaalde groepen drugs en rc's zo leuk maken, is dat ze onder andere dopamine of serotonine afgeven. Dat stimuleert. Een drug of rc zonder een aanslag op deze stoffen in je hersenen, maar met hetzelfde effect, is er haast bijna niet en ik denk ook niet dat ze bestaan.

Niet in de categorie harddrugs. Misschien dat je iets kan vinden in een smartshop, daar kunnen ze je goed hierover informeren als ze een breed aanbod hebben. Je hebt wel 2-cb als middel wat je kan nemen, maar dan dwaal je al gelijk af van de stimulerende middelen.
L
Levensgenieter🌈Lid
Psilocyloner zei:
Gecombineerd met psychedelica ook? Vind je het daar geschikt voor? Dat het minder dwingend is dan pep klinkt wel gunstig. Een dwingende (over)stimulatie lijkt me in een trip niet echt fijn.
Klik om te vergroten...

Ik heb het niet gecombineerd met psychedelica maar heb wel ervaringen van anderen gelezen hiermee. Ik dacht dat het @25tolife en @Jmths waren
P
PsilocylonerLid
Lol! Nou, even afwachten dan wie van de drie er aan zal komen zweven met zijn ervaringsverhaal...
M
MindlessLid
Natozlato zei:
Of @Mindless. 1 van die zweefkezen in ieder geval 😜
Klik om te vergroten...
It wasn't me :)
J
JmthsLid
Natozlato zei:
Ik heb het niet gecombineerd met psychedelica maar heb wel ervaringen van anderen gelezen hiermee. Ik dacht dat het @25tolife en @Jmths waren
Klik om te vergroten...
Ik heb ooit een keer of 3 een stimulant (Amfetamine) gecombineerd met een psychedelica. De combinatie vergt veel inspanning en energie van de hersens en het lichaam. Mijn ervaring aan het einde van een trip met stimulanten was dan ook dat het voelde alsof mijn hersens in pudding waren verandert, niet meer kunnen praten of coherente zinnen kunnen vormen door vermoeidheid. Cardiovasculariteit is ook vaak een dingetje met deze combinatie.

Het combineren van Amfetamine en Psychedelica voegde voor mij zeer weinig toe en het valt ook duidelijk te merken dat het lichaam en de hersens achteraf toch wel aanzienlijke tijd nodig hebben om ook weer bij te komen van deze combinatie. Ik ervaar stimulanten überhaupt niet zozeer als recreatief maar als een middel meer puur om wakker en alert te blijven. Wellicht relevant om te vermelden.

Ik heb wel eens mensen de combinatie Amfetamine met 2C-B horen noemen bijvoorbeeld, maar ik kreeg de indruk dat zulk soort combinaties niet erg populair zijn. De combinatie van een psychedelica en een dissociatief lijkt mij voor de meeste mensen aanzienlijk meer de moeite.
Bas zei:
Een drug of rc zonder een aanslag op deze stoffen in je hersenen, maar met hetzelfde effect, is er haast bijna niet en ik denk ook niet dat ze bestaan.
Klik om te vergroten...
Met Phenibut plus een psychedelica kun je anders aardig ver komen. :')

Kunt ook NEH, NEP of A-PHP gaan vapen als je harde pieken wilt zonder de serotonine te belasten, maar is natuurlijk ook niet voor iedereen weg gelegd.
P
PsilocylonerLid
Jmths zei:
Ik heb ooit een keer of 3 een stimulant (Amfetamine) gecombineerd met een psychedelica. De combinatie vergt veel inspanning en energie van de hersens en het lichaam. Mijn ervaring aan het einde van een trip met stimulanten was dan ook dat het voelde alsof mijn hersens in pudding waren verandert, niet meer kunnen praten of coherente zinnen kunnen vormen door vermoeidheid. Cardiovasculariteit is ook vaak een dingetje met deze combinatie.

Het combineren van Amfetamine en Psychedelica voegde voor mij zeer weinig toe en het valt ook duidelijk te merken dat het lichaam en de hersens achteraf toch wel aanzienlijke tijd nodig hebben om ook weer bij te komen van deze combinatie. Ik ervaar stimulanten überhaupt niet zozeer als recreatief maar als een middel meer puur om wakker en alert te blijven. Wellicht relevant om te vermelden.
Klik om te vergroten...
Hmm... :thinking: Nja, naar wat ik zelf al in heb geschat zijn combi's psychedelica + stims niet echt populair nee. Wellicht met reden...

Jmths zei:
De combinatie van een psychedelica en een dissociatief lijkt mij voor de meeste mensen aanzienlijk meer de moeite.
Klik om te vergroten...
Mja, dat heeft voor mij weer een te hoog 'naar de klote gaan' gehalte. Daar hou ik persoonlijk dan weer niet van. Nu je het zo zegt, begint het eigenlijk wel weer te kriebelen though. Ik heb met disso's eigenlijk alleen ervaring met (te) lage dosering óf hele hoge dosering thuis. Ik ben dit jaar gekapt met disso's omdat ik het drugsgebruik thuis eigenlijk wil beperken tot psychedelica (liefst alleen de natuurlijke, dus vooral paddo's/truffels om amanita muscaria) en trials met nieuwe middelen ter voorbereiding op eerste gebruik op feestjes, om de dosering en het te verwachten effect af te tasten zeg maar.

Jmths zei:
Met Phenibut plus een psychedelica kun je anders aardig ver komen. :')
Klik om te vergroten...
Ja, de 1P-LSD + phenibut combo is er één die ik nog verder wil verkennen. Ik heb nog altijd niet de juiste dosering phenibut kunnen vinden. Het effect is bij mij heel wisselend van keer tot keer, zo lijkt het. Ik had phenibut enige tijd terug al afgeschreven. Ik werd een paar keer goed misselijk in de opkomst, toen ik had gecombineerd met DOC. Inmiddels weet ik dat de DOC de boosdoener was, niet de phenibut! Dus ja, phenibut is weer in de race! :)

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de zuiverheid van mijn phenibut. Die schijnt nogal te kunnen verschillen. Aangezien het in ordes van milligrammen natuurlijk geen drol kost, kan ik best 150 mg missen voor de testservice.

Jmths zei:
Kunt ook NEH, NEP of A-PHP gaan vapen als je harde pieken wilt zonder de serotonine te belasten, maar is natuurlijk ook niet voor iedereen weg gelegd.
Klik om te vergroten...
Ja, laten we het serotoninesysteem vooral sparen en in plaats daarvan het dopaminesysteem godgans naar de klote helpen! :tilttearlaugh::wink:
J
JmthsLid
Psilocyloner zei:
om de dosering en het te verwachten effect af te tasten zeg maar.
Klik om te vergroten...
Klinkt verstandig, vergeet je rust momenten niet te pakken natuurlijk. :tongueout:

Met plantaardig gecultiveerde psychedelica blijft de intensiteit altijd lastig inschatten waardoor er ook een moeilijke inschatting gemaakt kan worden hoe lang lichaam en psyche nodig hebben om hier van te herstellen en informatie te verwerken.

De serotonine receptoren kunnen slechts tot bepaalde hoogte misbruikt worden o.a. in verband met tolerantie. Op dat vlak kan een dissociatief een uitkomst bieden naar mijn ervaring. Dissociatieven kennen echter enig misbruik potentieel natuurlijk, maar drugsgebruik blijft altijd een afweging tussen verschillende factoren.
Psilocyloner zei:
Ik had phenibut enige tijd terug al afgeschreven. Ik werd een paar keer goed misselijk in de opkomst, toen ik had gecombineerd met DOC. Inmiddels weet ik dat de DOC de boosdoener was, niet de phenibut! Dus ja, phenibut is weer in de race!
Klik om te vergroten...
Psychedelica kennen nou eenmaal fysieke ongemakken (waaronder misselijkheid) natuurlijk. Ik heb genoeg mensen gekend die bij de opkomst van ieder psychedelica (en sommigen zelfs MDMA) standaard moesten overgeven. Vaak ook dat mensen de nadruk leggen op de minimale fysieke belasting van psychedelica op het lichaam in algemene zin. Maar persoonlijk vind ik het een vrij absurd idee dat mensen mentale en fysieke belasting als aspecten zien die los van elkaar staan.

Persoonlijk ben ik er dan ook van overtuigd dat iemands vooringenomen verwachting van een psychedelica een zeer aanzienlijk verschil maakt in de daadwerkelijke uitwerking hiervan.

Ik beschouw Phenibut als een zeer prettige en unieke allround substantie maar de lange termijn nasleep bijwerkingen worden dus vaak nog wel eens onderschat natuurlijk.
Psilocyloner zei:
Die schijnt nogal te kunnen verschillen.
Klik om te vergroten...
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord maar als dit daadwerkelijk het geval zou zijn zou ik daar zeer nieuwsgierig naar wezen natuurlijk. ^^
Psilocyloner zei:
Ja, laten we het serotoninesysteem vooral sparen en in plaats daarvan het dopaminesysteem godgans naar de klote helpen! :tilttearlaugh::wink:
Klik om te vergroten...
Tja, als mensen perse de belonende receptoren willen misbruiken is een beetje afwisseling van de receptor groepen toch echt niet zo'n slecht idee denk ik. Persoonlijk vind ik het vapen van bepaalde stimulanten voor een leuk roesje ook een beetje try hard maar het is wel een makkelijke en goedkope optie als je het simpelweg met een E-liquid verkapt bijvoorbeeld. Je moet het soms ook 'gewoon een beetje leuk houden' hé. :')

Voor sommige mensen, zeker niet veel, kunnen psychedelica toch ook wel een beetje mentale verslaving teweeg brengen en escapisme faciliteren. Psychedelica zijn inderdaad wondermiddelen maar ik denk dat een stukje cliché fixatie zoals Freud het al omschreef zelfs voor deze wonder categorie enigszins kan opgaan. :tongueout:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."