Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStimulerende RC's zonder effect op serotonine

Stimulerende RC's zonder effect op serotonine

75 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#1
benzzzy zei:
2c-e is een 5ht2a agonist en werkt in op serotonine 🙄
Klik om te vergroten...

aha!..
deze stof correspondeert dan gewoon goed met mij denk..
nul last, kater, nasleep, dip met welke dosage dan ook.
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#2
benzzzy zei:
2c-e is een 5ht2a agonist en werkt in op serotonine 🙄
Klik om te vergroten...
2C-E werkt niet op je serotonine zelf: het zorgt er dus niet voor dat de hoeveelheid serotonine in je brein toeneemt en daardoor is de 3 maanden regel niet van toepassing. Echter is het geen stimulant, maar een psychedelica, al kan het wel een (licht) stimulerend effect hebben.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mdma, van Deze stimulant krijg ik maar weinig hoogte.
In mijn geval is het nemen van deze drug totaal opmerkzaam, omdat ik medicatie gebruik die deze drug remt.
Maar, waar ik het meest moeite mee heb, dat is wel het gegeven dat er nogal wat narigheden aan het mdma gebruik schijnen te kleven zo a la een vette kater, tandenknarsen, moeilijk kunnen plassen, en ik denk nog veel meer, die ikzelf i.i.g. niet wil.
Zoals slapeloosheid. Daar heb ik al meer dan genoeg van mogen beleven..
Is dat goedje er wellicht in de hoek van de rc's te benaderen? Niet 6APB?
Zo maar eens een vraag...
D
Dexx87Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb nog niet alles gelezen maar maakt me nieuwsgierig.

Stel mn vraag hier als k een andere topic moet openen prima

Maar is er iets anders op de markt wat dicht bij deze werking komt?:

Methylfenidaat is een wekamine en maakt in de hersenen dopamine vrij, dat op zijn beurt door een synthesereactie wordt omgevormd naar noradrenaline. Methylfenidaat remt de dopamine-reuptaketransporter (DAT) en norepinefrine-reuptaketransporter (NET) in de prefrontale cortex. Hierdoor wordt er minder dopamine en noradrenaline heropgenomen uit de synaps, waardoor het tekort aan deze stoffen gecompenseerd wordt.


Of verschillende producten kan combineren tot deze werking ?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Legio Patria Nostra zei:
Mdma, van Deze stimulant krijg ik maar weinig hoogte.
In mijn geval is het nemen van deze drug totaal opmerkzaam, omdat ik medicatie gebruik die deze drug remt.
Maar, waar ik het meest moeite mee heb, dat is wel het gegeven dat er nogal wat narigheden aan het mdma gebruik schijnen te kleven zo a la een vette kater, tandenknarsen, moeilijk kunnen plassen, en ik denk nog veel meer, die ikzelf i.i.g. niet wil.
Zoals slapeloosheid. Daar heb ik al meer dan genoeg van mogen beleven..
Is dat goedje er wellicht in de hoek van de rc's te benaderen? Niet 6APB?
Zo maar eens een vraag...
Klik om te vergroten...
Kater, tandenknarsen, moeilijk plassen en slapeloosheid heb ik allemaal geen last van.

Ik kan je aanraden om eerst mdma te proberen en dan pas 6apb. Met mdma ben je 3 uurtjes zoet maar met 6apb kan dit al snel een dikke 6tot 12 uur zijn.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Aphp
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Legio Patria Nostra zei:
Mdma, van Deze stimulant krijg ik maar weinig hoogte.
In mijn geval is het nemen van deze drug totaal opmerkzaam, omdat ik medicatie gebruik die deze drug remt.
Maar, waar ik het meest moeite mee heb, dat is wel het gegeven dat er nogal wat narigheden aan het mdma gebruik schijnen te kleven zo a la een vette kater, tandenknarsen, moeilijk kunnen plassen, en ik denk nog veel meer, die ikzelf i.i.g. niet wil.
Zoals slapeloosheid. Daar heb ik al meer dan genoeg van mogen beleven..
Is dat goedje er wellicht in de hoek van de rc's te benaderen? Niet 6APB?
Zo maar eens een vraag...
Klik om te vergroten...
Zolang je aan de anti-depressiva zit kun je beter geen serotonine slurpende drugs nemen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Daar heb je 1000% gelijk in.
Helaas...voor mij.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#9
benzzzy zei:
A-php
Klik om te vergroten...
Op de RC Reddit sprak PV_superfiend zijn voorkeur uit voor MD-PHP (freebase) en dat is wel iemand met aardig wat kennis op gebied van PVs.

MD-PHP heeft echter waarschijnlijk een meer trippy randje meer vergelijkbaar aan MDPV (dan A-PVP).
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik gebruik altijd alfa liponzuur om oxidatieve stress zoveel mogelijk te voorkomen en/of te herstellen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Megadude zei:
Ik gebruik altijd alfa liponzuur om oxidatieve stress zoveel mogelijk te voorkomen en/of te herstellen.
Klik om te vergroten...
Aminozuur waarmee het lichaam monoamines kan aanmaken, vooral voor herstel van gerelateerde neurotransmitters (en neuromodulators) dus.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Of @Mindless. 1 van die zweefkezen in ieder geval 😜
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jmths zei:
Ik ben wel nieuwsgierig of je de LSD richtlijn dus dan ook terecht maximaal 2x per jaar vindt, sorry kan het niet laten. :tongueout:
Klik om te vergroten...

In een ander topic had ik daar al antwoord op gegeven: dat het een beetje afhankelijk is van je doel met LSD. Als je het gebruikt als hulpmiddel om via een ander perspectief op jezelf en het leven nieuwe inzichten te vergaren is het wel een goed idee om dat niet te vaak te doen. Voor je het weet is LSD normaal en dan is het wel leuk maar niet veel meer dan dat. Als dat overigens je doel is met LSD: gewoon ff wat leuke visuals zien en lol hebben, prima. Dan zal er nog wel wat rek zitten in die aanbevolen maximale hoeveelheid.

Verder vind ik het vooral belangrijk dat je voor jezelf een strenge richtlijn opstelt en dat je jezelf aan die richtlijn houdt. Ik heb het voorbeeld van Uit Je Bol gegeven omdat in dat boek zo'n richtlijn voor gebruiksfrequentie staat, terwijl je die elders niet vaak tegenkomt. Wat die richtlijn dat precies is, dat mag je zelf weten. (Vooral omdat je toch niet naar me luistert als ik zeg dat je maar twee keer per jaar drugs mag gebruiken :wink: )

Harm-reductiontips zoals de 3-maandenregel zijn bedoeld om je zo lang mogelijk gezond te houden. Wat je zegt klopt: licht tot matig MDMA-gebruik wordt (nu nog) niet geassocieerd met langdurige problemen met het functioneren.
Maar hoeveel en hoe vaak je MDMA of vergelijkbare middelen kan gebruiken zonder gezondheidsklachten, dat kan je niet zomaar zeggen. Alle onderzoeken naar xtc-slikkers gebruiken andere criteria waardoor ze niet vergelijkbaar zijn. Maar grofweg wordt wel eens een richtlijn gebruikt van 50 xtc-pillen ooit geslikt als scheidslijn tussen licht en zwaar gebruik.

Daarbij speelt natuurlijk de dosis ook mee. Je zegt al dat dexamfetamine en methylfenidaat wordt voorgeschreven voor dagelijks gebruik. Het maakt natuurlijk veel uit of je een medicinale dosis 2,5 - 5 milligram neemt, of een recreatieve dosis van 60 - 200+ milligram. Bij gebruik van medicijnen worden eventuele schadelijke affecten afgewogen tegen de voordelen voor het functioneren. Ik vind dat dexamfetamine en methylfenidaat veel te makkelijk worden voorgeschreven en dat we beter kunnen zoeken naar andere manieren om de concentratie te bevorderen zoals minder grote schoolklassen en je telefoon thuislaten. Maar dat is een andere discussie.

Over MDMA: van die stof weten we inderdaad niet in detail hoe het in mensen functioneert en zeker niet op lange termijn. Dierproeven zijn inderdaad geen conclusief bewijs, op basis waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat het zo werkt. Maar het is wel de enige kennis die er is op het gebied, dus het is een soort educated guess; de minst slecht onderbouwde theorie.

Wat we wel weer weten is dat mensen die vaak en veel MDMA nemen erover klagen dat ze niet meer zoveel voelen als ze vroeger vaak en veel xtc-pillen hebben geslikt in het hardcoretijdperk; een veeg teken dat ook in mensen er fysieke veranderingen plaatsvinden bij (frequent) gebruik van MDMA.

Natuurlijk is er geen zwart-witwereld waarin de ene drug puur slecht is en de ander goed voor je. Het draait altijd om kans op gezonheidsklachten die variëren in intensiteit. Dat is juist waarom ik enthousiast pleitbezorger ben van harm-reductiontips, want die maken de kans op klachten zo klein mogelijk :)

Uit dierproeven blijkt inderdaad dat de neurotoxociteit van MDMA oploopt naarmate de omgevingstemperatuur oploopt. Die kans wil je zo klein mogelijk houden. Maar het ging hier over de frequentie van gebruik, ook een belangrijke voorspeller voor de kans op gezondheidsklachten. Maar er zijn ook allerlei andere factoren die meespelen: de dosis, wel of geen combinatiegebruik, genetische verschillen en route van toeding (oraal, nasaal, rectaal, intravasculair, intramusculair).

Juist omdat het lastig is om te zeggen wat precies de lange termijn effecten van een drug gaan zijn op een individu, kan je maar beter voorzichtig zijn. Ik wilde vooral aangeven dat harm-reductiontips zoals de 3-maandenregel omzeilen met middelen waarover nog minder bekend is, niet past binnen een voorzichtige houding gericht op gezondheid.

Het kan best zijn dat we over 30 jaar ontdekken dat je van 'serotonineslurpers' zoals MDMA een hersenziekte kan krijgen die we nu nog niet ontdekt hebben (een andere ziekte dan de Ziekte van Parkinson want die wordt inderdaad veroorzaakt door chronische ongevoeligheid voor dopamine :wink: )
Y
YasiroLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bedankt voor jullie reacties!
Als er niet zoiets is, op 2-FA (een productiviteitsdrug) na, dan ga ik gewoon "lekker" aan de speed, haha.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Uit je bol ligt er ook helemaal aan welke oplage je hebt, in elke oplage staan totaal andere dingen. Dan is ketamine nog heel interessant, de volgende is het al iets wat nooit aangeraakt mag worden.

Uit je bol is een momentopname in de denkwijze van een handvol hippies zonder enige wetenschappelijke kennis die constant van gedachten veranderen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hahaha, nou, doe ermee wat je wil =P

Dat het verstrooide hippies zijn ben ik met je eens. Dat vinden ze van zichzelf vast ook. Hun overzicht over hoe vaak je de middelen kan nemen vind ik best oké, hoewel de bronvermelding op zich beter zou kunnen.

Maar laten we je kritiek niet opvatten als een vrijbrief om dan maar rc-stimulanten te nemen als vervanging voor MDMA om op die manier een soort schijnveiligheid tegen neurotoxiciteit te rationaliseren.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Neo-Shulginist
Alleen met de MDMA zitten ze goed, de rest slaat nergens op.

Die 3 maanden regel van MDMA is overbekend dus kunnen ze niet anders dan die overnemen, voor de rest is dat rijtje grote bullshit en zeggen ze maar wat.

Je kan niet serotonineslurpers wel iets vaker doen dan wel serotonineslurpers, maar met misbruik kom je ook daar mee in de problemen ja. Dat heeft vind ik niks te maken met hoe ik over 'uit je bol' denk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben met je eens dat het nattevingerwerk is, maar dat betekent nog niet dat het dysfunctioneel nattevingerwerk is :wink:

Overigens tel ik in mijn voorgaande reactie 11 drugs. Daarvan zijn de psychedelica niet (permanent) neurotoxisch. Maar MDMA, amfetamine, cocaïne, methamfetamine en MDA zijn dat absoluut wel. En als we even op basis van de subjectieve effecten voorspellen hoe 2-FMA werkt, dan durf ik daar wel mijn geld op te zetten dat ook die stof je hersencellen sloopt.

Ik blijf dus ook zeker bij mijn standpunt dat een 3-maandenregel niet alleen voor MDMA, maar voor alle neurotoxische middelen zou moeten gelden.

Overigens is ook die 3-maandenregel nattevingerwerk. Want het is dus niet zo dat alle neurotoxische effecten zich herstellen. Een deel herstelt wel. Maar na 3 maanden blijft er nog steeds schade over. Vaak wordt voorgesteld dat MDMA blaasjes met serotonine in je brein leegmaakt en dat je gewoon even moet wachten tot die weer gevuld zijn. Maar zo werkt het dus niet (helemaal).

Dus eigenlijk is de stelregel: zo min mogelijk nemen want dit soort middelen beschadigen je brein permanent. Om daar dan toch een functioneel en duidelijk advies uit te destilleren vind ik eens in de 3 maanden best een aardig compromis.

Maar dan moet je dus ook niet de rest van je leven eens in de 3 maanden dit soort middelen blijven pakken. Tenzij je zin hebt in de ziekte van Parkinson of een andere chronische serotonerge ziekte die we nog niet ontdekt hebben omdat de meeste xtc-slikkers nog redelijk jong zijn.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Het idee van de 3-maandenregel is natuurlijk niet per se dat je de rest van de tijd dan kunt opvullen met andere drugs :wink:

Dus ik zou het breder trekken, niet alleen maximaal eens in de drie maanden MDMA of serotonerge drugs. Liever: maximaal eens in de drie maanden een neurotoxisch middel. Want neurotoxiciteit = schade die nooit meer helemaal herstelt. En je wil niet elk weekend je hersenen permanent beschadigen.

Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine, cocaïne, methamfetamine, MDA, en waarschijnlijk ook de drug die je net besteld hebt: 2-FMA.

Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine. Maar ik heb net even gezocht via scholar.google voor je, maar helaas, er is nog geen onderzoek gedaan naar de bindingsaffiniteit van 2-FMA. Lang verhaal kort: we hebben geen idee hoe 2-FMA werkt.

In het boek Uit je Bol staat een (maximale) frequentie van middelengebruik opgenoemd per jaar:
-4 keer MDMA (reken daar ook maar de andere stimulanten bij)
-2 keer LSD
-4 keer kaalkopjes
-1-2 keer per jaar mescaline
-1 keer per jaar ketamine
-DMT zo nu en dan

Maar dan houd ik er wel rekening mee dat de schrijvers van uit je Bol (inwoners van Ruigoord) dagelijks blowen :P
Over alcohol en benzo's reppen ze überhaupt niet in dat overzichtje.
Klik om te vergroten...
Ik vraag mij ook af wanneer men ook eerlijk is over alle SSRI's/SNRI's/tricyclische antidepressiva, antipsychotica, Ritalin en wat er allemaal meer vrijelijk wordt uitgedeeld als snoepjes. Oh wacht, daar zijn natuurlijk te grote belangen mee gemoeid.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
@Neo-Shulginist
de 3 maanden regel voor MDMA is er niet om zijn neurotoxiteit maar puur omdat het een serotonineslurper is, dat weet je toch wel hoop ik? Het duurt tot 3 maanden om de leeggetrokken voorraad serotonine aan te vullen that's all.

Ik kan je niet meer volgen, je zit allerlei soorten drugs gewoon maar op een berg te donderen met dezelfde regels omdat die een klein overeenkomstje hebben.

Andere drugs hebben andere invloed en dus andere regels nodig.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."