#1
Of @Mindless. 1 van die zweefkezen in ieder geval 😜
Tnx! Ik heb 2FMA besteld. Zal nog laten weten hoe het bevallen is. Heb ook gelezen dat het 11 uur doorwerkt, zoals speed. Is dat zo?
Ik vraag mij ook af wanneer men ook eerlijk is over alle SSRI's/SNRI's/tricyclische antidepressiva, antipsychotica, Ritalin en wat er allemaal meer vrijelijk wordt uitgedeeld als snoepjes. Oh wacht, daar zijn natuurlijk te grote belangen mee gemoeid.Het idee van de 3-maandenregel is natuurlijk niet per se dat je de rest van de tijd dan kunt opvullen met andere drugs
Dus ik zou het breder trekken, niet alleen maximaal eens in de drie maanden MDMA of serotonerge drugs. Liever: maximaal eens in de drie maanden een neurotoxisch middel. Want neurotoxiciteit = schade die nooit meer helemaal herstelt. En je wil niet elk weekend je hersenen permanent beschadigen.
Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine, cocaïne, methamfetamine, MDA, en waarschijnlijk ook de drug die je net besteld hebt: 2-FMA.
Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine. Maar ik heb net even gezocht via scholar.google voor je, maar helaas, er is nog geen onderzoek gedaan naar de bindingsaffiniteit van 2-FMA. Lang verhaal kort: we hebben geen idee hoe 2-FMA werkt.
In het boek Uit je Bol staat een (maximale) frequentie van middelengebruik opgenoemd per jaar:
-4 keer MDMA (reken daar ook maar de andere stimulanten bij)
-2 keer LSD
-4 keer kaalkopjes
-1-2 keer per jaar mescaline
-1 keer per jaar ketamine
-DMT zo nu en dan
Maar dan houd ik er wel rekening mee dat de schrijvers van uit je Bol (inwoners van Ruigoord) dagelijks blowen :P
Over alcohol en benzo's reppen ze überhaupt niet in dat overzichtje.
Kijk en lees in ieder geval eerst even dit voor je het doet.
https://thedrugclassroom.com/video/2-fluoromethamphetamine-2-fma/
@Neo-Shulginist
de 3 maanden regel voor MDMA is er niet om zijn neurotoxiteit maar puur omdat het een serotonineslurper is, dat weet je toch wel hoop ik? Het duurt tot 3 maanden om de leeggetrokken voorraad serotonine aan te vullen that's all.
Gebruik van MDMA veroorzaakt (afhankelijk van de dosis en omgeving) verschillende lange termijnveranderingen in het brein waarvan maar een deel herstelt.
Ik ben wel nieuwsgierig of je de LSD richtlijn dus dan ook terecht maximaal 2x per jaar vindt, sorry kan het niet laten.Ik blijf dus ook zeker bij mijn standpunt dat een 3-maandenregel niet alleen voor MDMA, maar voor alle neurotoxische middelen zou moeten gelden.
Dexamfetamine en Methylfenidaat worden vrij massaal op dagelijkse basis voorgeschreven en SRI die een amfetamine basisskelet hebben en een werkingsmechanisme hebben naar dezelfde principes als MDMA zijn natuurlijk nog veel sterker vertegenwoordig (meer dan 1 miljoen unieke voorschriften van SRI in Nederland alleen al). Om natuurlijk nog maar over middelen zoals benzodiazepines te zwijgen. Ik ben geen fan van deze praktijken maar het ligt voor mijn gevoel iets minder zwart wit rond neurotoxiteit.Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine
Oxidatieve stress wordt veroorzaakt door roken, alcohol, hardlopen, overgewicht en zelfs depressie. De wetenschap geeft de suggestie dat oververhitting de meest relevante factor is voor het veroorzaken van neurotoxiteit bij MDMA gebruik. Als ik het niet mis heb wordt dat ook nog ergens op de Trimbos site vermeld. Al zijn er natuurlijk wel meer theorieën rond hoe MDMA mogelijk neurotoxiciteit veroorzaakt. Wat ik ook wel relevant vindt om te vernoemen is dat MDMA neurotoxiteit vaak verhaalt wordt aan de hand van hersenscans van mensen die Methamfetamine misbruikt hebben.De voornaamste vorm van schade wordt veroorzaakt door oxidatieve stress.
Serotonine receptor tolerantie dus?Je ziet dus dat na 1, 2 en zelfs 8 weken na toediening er een 'blunted respons' is bij de fenfluramine challenge. Er is minder activiteit na toediening van de stof.
Lange tijd werd gezegd dat alcohol en dergelijke hersencellen vernietigd en op die woorden is wat teruggekomen, het zijn eerder de dendrieten van hersencellen die schade oplopen. Welke zich trouwens meestal grotendeels kunnen herstellen mits de kans gegeven, dus niet permanent. Zelfs de meest stellige anti drugs professor zal zeggen dat het permanente veranderingen teweeg kan brengen maar niet dat het bij voorbaat permanente schade veroorzaakt, ofwel we weten niet precies wat de lange termijn gevolgen zijn. Iets dat ik wel vaker heb genoemd is dat het zelf herstellend vermogen van de hersens nog wel eens onderschat wordt, deze is toch echt wel vrij indrukwekkend. Er zijn wel onderzoeken die stellen dat de hersens in staat zijn 99% van de hersencel schade te herstellen in specifieke omstandigheden. Wanneer volledig herstel niet geheel mogelijk is kan plasticiteit ook een zeer aanzienlijke rol spelen. Er zijn mensen die in verband met heftige epilepsie letterlijk een half brein missen en alsnog opmerkelijk 'normaal' kunnen overkomen. Het is op ieder moment in het leven de moeite om schadelijk gebruik van drugs te minderen.Dat gaat om de dendriet; de staart van de hersencel.
Ziekte van Parkinson is eerder dopamine gerelateerd dacht ik, al ligt de oorzaak niet altijd eenzijdig natuurlijk. Ik denk dat impact van serotonine gerelateerde depressie ook zeker niet onderschat mag worden.de ziekte van Parkinson of een andere chronische serotonerge ziekte
Ik heb de bindingsaffiniteit voorbij zien komen en de serotonine releaser en heropname affiniteit van 2-FMA is ongeveer de helft van die van Methamfetamine, beetje op het randje van significant in ieder geval. Beetje vergelijkbaar aan het farmaceutisch Bupropion (Welbutrin) gok ik. 2-FMA lijkt in ieder geval niet als meer recreatief als Amfetamine ervaren lijkt het en op hogere doseringen lijken voor veel mensen de cardiovasculaire bijwerkingen de overhand te nemen vergelijkbaar aan Methylfenidaat.Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine.
Mensen zijn altijd vrij lyrisch over psychedelica en hun veiligheidsprofiel wat ik wel kan begrijpen maar ik denk dat iedereen het er wel over eens kan worden dat psychedelica permanente veranderingen aan het brein kunnen toebrengen. Zelf maakte ik de woordgrap paddoprofeet nog wel eens omdat ik nog wel eens de indruk kreeg dat misbruik van psychedelica een stukje nuance kan ontnemen. Mits er voldoende tijd en rust wordt gegund denk ik dat in dit geval de gevolgen ook wel te overzien vallen maar ik ben ook wel van mening dat in algemene zin er meer respect voor deze groep substanties opgebracht mag worden.Daarvan zijn de psychedelica niet (permanent) neurotoxisch.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."