Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStimulerende RC's zonder effect op serotonine

Stimulerende RC's zonder effect op serotonine

75 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Of @Mindless. 1 van die zweefkezen in ieder geval 😜
Y
YasiroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedankt voor jullie reacties!
Als er niet zoiets is, op 2-FA (een productiviteitsdrug) na, dan ga ik gewoon "lekker" aan de speed, haha.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Tnx! Ik heb 2FMA besteld. Zal nog laten weten hoe het bevallen is. Heb ook gelezen dat het 11 uur doorwerkt, zoals speed. Is dat zo?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Natozlato
Zoals ik reeds zei heb ik alleen ervaring met 4-fmph op dat gebied dus ik zou niet weten hoe lang 2fma werkt.

Ik vind speed top, kan altijd aan pure komen voor een mooi prijsje dus ben ik voorzien qua uppers en is er totaal geen noodzaak om op zoek te gaan naar een RC vervanger.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het idee van de 3-maandenregel is natuurlijk niet per se dat je de rest van de tijd dan kunt opvullen met andere drugs :wink:

Dus ik zou het breder trekken, niet alleen maximaal eens in de drie maanden MDMA of serotonerge drugs. Liever: maximaal eens in de drie maanden een neurotoxisch middel. Want neurotoxiciteit = schade die nooit meer helemaal herstelt. En je wil niet elk weekend je hersenen permanent beschadigen.

Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine, cocaïne, methamfetamine, MDA, en waarschijnlijk ook de drug die je net besteld hebt: 2-FMA.

Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine. Maar ik heb net even gezocht via scholar.google voor je, maar helaas, er is nog geen onderzoek gedaan naar de bindingsaffiniteit van 2-FMA. Lang verhaal kort: we hebben geen idee hoe 2-FMA werkt.

In het boek Uit je Bol staat een (maximale) frequentie van middelengebruik opgenoemd per jaar:
-4 keer MDMA (reken daar ook maar de andere stimulanten bij)
-2 keer LSD
-4 keer kaalkopjes
-1-2 keer per jaar mescaline
-1 keer per jaar ketamine
-DMT zo nu en dan

Maar dan houd ik er wel rekening mee dat de schrijvers van uit je Bol (inwoners van Ruigoord) dagelijks blowen :P
Over alcohol en benzo's reppen ze überhaupt niet in dat overzichtje.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Natozlato zei:
Tnx! Ik heb 2FMA besteld. Zal nog laten weten hoe het bevallen is. Heb ook gelezen dat het 11 uur doorwerkt, zoals speed. Is dat zo?
Klik om te vergroten...

Kijk en lees in ieder geval eerst even dit voor je het doet.

https://thedrugclassroom.com/video/2-fluoromethamphetamine-2-fma/
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
@Neo-Shulginist
Echt, ik sta met mijn mond vol tanden dat iemand met jouw kennis met 'uit je bol' komt aanzetten, een flutboekwerkje van niks. Heb m zelf ook, en als ik wil lachen pak ik die nog wel eens...

Van jouw 8 genoemde drugs is de helft niet eens een beetje neurotoxologisch, laat me niet lachen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Uit je bol ligt er ook helemaal aan welke oplage je hebt, in elke oplage staan totaal andere dingen. Dan is ketamine nog heel interessant, de volgende is het al iets wat nooit aangeraakt mag worden.

Uit je bol is een momentopname in de denkwijze van een handvol hippies zonder enige wetenschappelijke kennis die constant van gedachten veranderen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hahaha, nou, doe ermee wat je wil =P

Dat het verstrooide hippies zijn ben ik met je eens. Dat vinden ze van zichzelf vast ook. Hun overzicht over hoe vaak je de middelen kan nemen vind ik best oké, hoewel de bronvermelding op zich beter zou kunnen.

Maar laten we je kritiek niet opvatten als een vrijbrief om dan maar rc-stimulanten te nemen als vervanging voor MDMA om op die manier een soort schijnveiligheid tegen neurotoxiciteit te rationaliseren.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@Neo-Shulginist
Alleen met de MDMA zitten ze goed, de rest slaat nergens op.

Die 3 maanden regel van MDMA is overbekend dus kunnen ze niet anders dan die overnemen, voor de rest is dat rijtje grote bullshit en zeggen ze maar wat.

Je kan niet serotonineslurpers wel iets vaker doen dan wel serotonineslurpers, maar met misbruik kom je ook daar mee in de problemen ja. Dat heeft vind ik niks te maken met hoe ik over 'uit je bol' denk.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben met je eens dat het nattevingerwerk is, maar dat betekent nog niet dat het dysfunctioneel nattevingerwerk is :wink:

Overigens tel ik in mijn voorgaande reactie 11 drugs. Daarvan zijn de psychedelica niet (permanent) neurotoxisch. Maar MDMA, amfetamine, cocaïne, methamfetamine en MDA zijn dat absoluut wel. En als we even op basis van de subjectieve effecten voorspellen hoe 2-FMA werkt, dan durf ik daar wel mijn geld op te zetten dat ook die stof je hersencellen sloopt.

Ik blijf dus ook zeker bij mijn standpunt dat een 3-maandenregel niet alleen voor MDMA, maar voor alle neurotoxische middelen zou moeten gelden.

Overigens is ook die 3-maandenregel nattevingerwerk. Want het is dus niet zo dat alle neurotoxische effecten zich herstellen. Een deel herstelt wel. Maar na 3 maanden blijft er nog steeds schade over. Vaak wordt voorgesteld dat MDMA blaasjes met serotonine in je brein leegmaakt en dat je gewoon even moet wachten tot die weer gevuld zijn. Maar zo werkt het dus niet (helemaal).

Dus eigenlijk is de stelregel: zo min mogelijk nemen want dit soort middelen beschadigen je brein permanent. Om daar dan toch een functioneel en duidelijk advies uit te destilleren vind ik eens in de 3 maanden best een aardig compromis.

Maar dan moet je dus ook niet de rest van je leven eens in de 3 maanden dit soort middelen blijven pakken. Tenzij je zin hebt in de ziekte van Parkinson of een andere chronische serotonerge ziekte die we nog niet ontdekt hebben omdat de meeste xtc-slikkers nog redelijk jong zijn.
P
PortobelloLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Het idee van de 3-maandenregel is natuurlijk niet per se dat je de rest van de tijd dan kunt opvullen met andere drugs :wink:

Dus ik zou het breder trekken, niet alleen maximaal eens in de drie maanden MDMA of serotonerge drugs. Liever: maximaal eens in de drie maanden een neurotoxisch middel. Want neurotoxiciteit = schade die nooit meer helemaal herstelt. En je wil niet elk weekend je hersenen permanent beschadigen.

Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine, cocaïne, methamfetamine, MDA, en waarschijnlijk ook de drug die je net besteld hebt: 2-FMA.

Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine. Maar ik heb net even gezocht via scholar.google voor je, maar helaas, er is nog geen onderzoek gedaan naar de bindingsaffiniteit van 2-FMA. Lang verhaal kort: we hebben geen idee hoe 2-FMA werkt.

In het boek Uit je Bol staat een (maximale) frequentie van middelengebruik opgenoemd per jaar:
-4 keer MDMA (reken daar ook maar de andere stimulanten bij)
-2 keer LSD
-4 keer kaalkopjes
-1-2 keer per jaar mescaline
-1 keer per jaar ketamine
-DMT zo nu en dan

Maar dan houd ik er wel rekening mee dat de schrijvers van uit je Bol (inwoners van Ruigoord) dagelijks blowen :P
Over alcohol en benzo's reppen ze überhaupt niet in dat overzichtje.
Klik om te vergroten...
Ik vraag mij ook af wanneer men ook eerlijk is over alle SSRI's/SNRI's/tricyclische antidepressiva, antipsychotica, Ritalin en wat er allemaal meer vrijelijk wordt uitgedeeld als snoepjes. Oh wacht, daar zijn natuurlijk te grote belangen mee gemoeid.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
@Neo-Shulginist
de 3 maanden regel voor MDMA is er niet om zijn neurotoxiteit maar puur omdat het een serotonineslurper is, dat weet je toch wel hoop ik? Het duurt tot 3 maanden om de leeggetrokken voorraad serotonine aan te vullen that's all.

Ik kan je niet meer volgen, je zit allerlei soorten drugs gewoon maar op een berg te donderen met dezelfde regels omdat die een klein overeenkomstje hebben.

Andere drugs hebben andere invloed en dus andere regels nodig.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Kijk en lees in ieder geval eerst even dit voor je het doet.

https://thedrugclassroom.com/video/2-fluoromethamphetamine-2-fma/
Klik om te vergroten...

Heb het filmpje bekeken, tnx!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
de 3 maanden regel voor MDMA is er niet om zijn neurotoxiteit maar puur omdat het een serotonineslurper is, dat weet je toch wel hoop ik? Het duurt tot 3 maanden om de leeggetrokken voorraad serotonine aan te vullen that's all.
Klik om te vergroten...

Dat zeg ik dus: het werkt veel complexer dan dat. Gebruik van MDMA veroorzaakt (afhankelijk van de dosis en omgeving) verschillende lange termijnveranderingen in het brein waarvan maar een deel herstelt. De 3-maandenregel is een handige richtlijn maar die is niet gebaseerd op harde wetenschap over hoe ons brein reageert op MDMA.

https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_neurotoxicity1.shtml
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ben ook wel benieuwd. Als er een leuk stofje is die idd niet op je serotonine gaat maar waarbij je je wel super goed voelt. let me know. Jammer genoeg heb ik adhd dus de meeste drugs hebben een tegenovergestelde werking :(
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Gebruik van MDMA veroorzaakt (afhankelijk van de dosis en omgeving) verschillende lange termijnveranderingen in het brein waarvan maar een deel herstelt.
Klik om te vergroten...

Het lichaam probeert constant homeostase te bereiken: een gelijk evenwicht. Daar heeft je lichaam heel veel trucjes voor, maar die hebben ook allemaal weer neveneffecten.

De voornaamste vorm van schade wordt veroorzaakt door oxidatieve stress. MDMA blokkeert de heropname van serotonine. Daardoor blijft er heel veel serotonine in de synapsspeelt hangen; waardoor receptoren worden overgestimuleerd.
Je brein probeert dit tegen te gaan door de serotonine af te breken met het enzym MAO. Maar bij die afbraak ontstaan vrije radicalen zoals waterstofperoxide, die reageren met alles wat ze tegenkomen. Omdat die stoffen zich bevinden in de synapsspleet, beschadigen ze daardoor de neuron (het axon), waar ook de receptoren voor serotonine zitten.
Dit type schade is grotendeels permanent.

Een andere manier waarop je lichaam homeostase probeert te bereiken is door de receptoren terug te trekken in de cel. Daardoor raken ze minder gevoelig voor stimulatie. Dat is ook (onder meer) de reden dat als je na een paar uur een nieuwe dosis mdma pakt, dat het niet zoveel meer doet.
Deze reactie kan je ook als 'schade' aanduiden, afhankelijk van je definitie, maar dit is dus wel tijdelijke schade die zich weer herstelt.

Een andere vorm van schade is wat minder goed begrepen. Dat gaat om de dendriet; de staart van de hersencel. Via dierproeven is aangetoond dat MDMA die dendrieten beschadigd waardoor ze korter worden. Bij mensen werkt dat waarschijnlijk ook zo, hoewel we dat niet zeker weten omdat je daarvoor een mensenbrein in plakjes zou moeten hakken na een experiment en dat vinden we onethisch.
Dit type schade is grotendeels permanent.

Dan is het ook nog mogelijk dat MDMA de receptor voor de blaasjes met serotonine (VMAT) beschadigt, maar we weten niet of dat echt zo is. Je kunt niet met een microscoop in hersencellen kijken of alles nog intact is.
Dus wat er dan gedaan wordt is de fenfluramine challenge. Fenfluramine is een soort anti-depressivum dat serotonine laat vrijkomen. Er is een soort standaard ontwikkeld waarbij wetenschappers aannemen dat als ze een bepaalde dosis fenfluramine toedienen, dat de activiteit van de hersencel in een bepaalde mate moet toenemen, wat je kunt meten in een hersenscan.
Je ziet dus dat na 1, 2 en zelfs 8 weken na toediening er een 'blunted respons' is bij de fenfluramine challenge. Er is minder activiteit na toediening van de stof.
Het probleem van die test is dat je niet weet waardoor die verminderde respons wordt veroorzaakt: Is het de VMAT die minder monoamines zoals serotonine bevat? Is het de receptor van VMAT die minder gevoelig is geworden? Zijn er VMAT-receptoren beschadigd geraakt? Zijn de receptoren voor serotonine in de synapsspleet teruggetrokken in de cel of beschadigd geraakt? Dat weet je dan allemaal niet.

Die 3-maandenregel is dus losjes gebaseerd op die 8 weken periode die gebruikt wordt in dierproeven om vast te stellen in hoeverre bepaalde schade uit de proef zich weer herstelt. Maar die periode is ook maar lukraak uitgekozen door stappen van 2 te nemen: een meting na 1 week, een meting na 2 weken, een meting na 4 weken en een meting na 8 weken.
Dat is bovendien een regime dat over alle neurologische tests bij dierproeven wordt gehanteerd. Het zegt verder niks over de mate waarop de verschillende types schade zich weer herstellen.

Maar omdat dit allemaal zo'n complex verhaal is (terwijl ik het al sterk versimpeld heb), wordt dit vaak in lekentaal vertaalt naar dat je serotonine op is.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ik blijf dus ook zeker bij mijn standpunt dat een 3-maandenregel niet alleen voor MDMA, maar voor alle neurotoxische middelen zou moeten gelden.
Klik om te vergroten...
Ik ben wel nieuwsgierig of je de LSD richtlijn dus dan ook terecht maximaal 2x per jaar vindt, sorry kan het niet laten. :tongueout:
Neo-Shulginist zei:
Welke drugs zijn neurotoxisch dan?
Dan gaat het met name om stimulerende middelen zoals amfetamine
Klik om te vergroten...
Dexamfetamine en Methylfenidaat worden vrij massaal op dagelijkse basis voorgeschreven en SRI die een amfetamine basisskelet hebben en een werkingsmechanisme hebben naar dezelfde principes als MDMA zijn natuurlijk nog veel sterker vertegenwoordig (meer dan 1 miljoen unieke voorschriften van SRI in Nederland alleen al). Om natuurlijk nog maar over middelen zoals benzodiazepines te zwijgen. Ik ben geen fan van deze praktijken maar het ligt voor mijn gevoel iets minder zwart wit rond neurotoxiteit.
Neo-Shulginist zei:
De voornaamste vorm van schade wordt veroorzaakt door oxidatieve stress.
Klik om te vergroten...
Oxidatieve stress wordt veroorzaakt door roken, alcohol, hardlopen, overgewicht en zelfs depressie. De wetenschap geeft de suggestie dat oververhitting de meest relevante factor is voor het veroorzaken van neurotoxiteit bij MDMA gebruik. Als ik het niet mis heb wordt dat ook nog ergens op de Trimbos site vermeld. Al zijn er natuurlijk wel meer theorieën rond hoe MDMA mogelijk neurotoxiciteit veroorzaakt. Wat ik ook wel relevant vindt om te vernoemen is dat MDMA neurotoxiteit vaak verhaalt wordt aan de hand van hersenscans van mensen die Methamfetamine misbruikt hebben.

In het Erowid artikel rond oxidatieve stress wordt gerefereerd aan het injecteren van 1mg/kg bij ratten. Met een conclusie dat het initieel (tijdens de piek van effecten) significante oxidative stress veroorzaakt. Om de conclusie even te quoten ter duidelijkheid: "In summary, MDMA neurotoxicity involves an initial period of oxidative damage, where an increase in free radicals damages neural lipids."

Ik denk dat wel relevant is om te onthouden dat injecteren een andere uitwerking heeft op piekeffecten dan oraal gebruik. Iets anders dat mensen nog wel eens vergeten is dat serotonine gerelateerd onderzoek onder ratten weinig meerwaarde heeft wanneer je deze extrapoleert naar mensen. Ratten hebben namelijk een aanzienlijk veel kleiner serotonine systeem die ook aanzienlijk anders reageert. De effecten van serotonine agonisten/

psychedelica onder knaagdieren is vrijwel nihil. Voor meer relevante extrapolatie onderzoek worden soms Chimpansees en andere aapachtige gebruikt om deze reden wat natuurlijk veel weerstand kent.

Veel voorstaande onderzoekers hebben zich ook vrij fel uitgesproken tegen extrapolatie uit dierproeven waarvan Alexander Shulgin natuurlijk een vrij bekende is. Psychoactieven hebben vaak een aanzienlijk andere uitwerking onder mensen dan dieren.
Neo-Shulginist zei:
Je ziet dus dat na 1, 2 en zelfs 8 weken na toediening er een 'blunted respons' is bij de fenfluramine challenge. Er is minder activiteit na toediening van de stof.
Klik om te vergroten...
Serotonine receptor tolerantie dus?
Neo-Shulginist zei:
Dat gaat om de dendriet; de staart van de hersencel.
Klik om te vergroten...
Lange tijd werd gezegd dat alcohol en dergelijke hersencellen vernietigd en op die woorden is wat teruggekomen, het zijn eerder de dendrieten van hersencellen die schade oplopen. Welke zich trouwens meestal grotendeels kunnen herstellen mits de kans gegeven, dus niet permanent. Zelfs de meest stellige anti drugs professor zal zeggen dat het permanente veranderingen teweeg kan brengen maar niet dat het bij voorbaat permanente schade veroorzaakt, ofwel we weten niet precies wat de lange termijn gevolgen zijn. Iets dat ik wel vaker heb genoemd is dat het zelf herstellend vermogen van de hersens nog wel eens onderschat wordt, deze is toch echt wel vrij indrukwekkend. Er zijn wel onderzoeken die stellen dat de hersens in staat zijn 99% van de hersencel schade te herstellen in specifieke omstandigheden. Wanneer volledig herstel niet geheel mogelijk is kan plasticiteit ook een zeer aanzienlijke rol spelen. Er zijn mensen die in verband met heftige epilepsie letterlijk een half brein missen en alsnog opmerkelijk 'normaal' kunnen overkomen. Het is op ieder moment in het leven de moeite om schadelijk gebruik van drugs te minderen.

Ik lees aandachtig wat je schrijft en ik vind het ook wel interessant maar permanente schade na gematigd MDMA gebruik met een 3 maanden pauze er tussen voelt voor mij wat overdreven al is er nooit 100% zekerheid natuurlijk.

De Shulgins waren altijd groot voorstander van therapeutische toepassing van MDMA en beschrijft dit aspect dan ook uitvoerig, al zijn ze minder te spreken over recreatief gebruik van. Bij misbruik van MDMA is risico op hersenschade zeker relevant maar voor de meerwaarde op gebied van trauma verwerking en het faciliteren van constructen die bijdragen bij een positieve ingesteldheid richting het leven valt eveneens wel wat te zeggen.
Neo-Shulginist zei:
de ziekte van Parkinson of een andere chronische serotonerge ziekte
Klik om te vergroten...
Ziekte van Parkinson is eerder dopamine gerelateerd dacht ik, al ligt de oorzaak niet altijd eenzijdig natuurlijk. Ik denk dat impact van serotonine gerelateerde depressie ook zeker niet onderschat mag worden.
Neo-Shulginist zei:
Ik verwacht overigens dat 2-FMA ook affiniteit heeft voor serotonine.
Klik om te vergroten...
Ik heb de bindingsaffiniteit voorbij zien komen en de serotonine releaser en heropname affiniteit van 2-FMA is ongeveer de helft van die van Methamfetamine, beetje op het randje van significant in ieder geval. Beetje vergelijkbaar aan het farmaceutisch Bupropion (Welbutrin) gok ik. 2-FMA lijkt in ieder geval niet als meer recreatief als Amfetamine ervaren lijkt het en op hogere doseringen lijken voor veel mensen de cardiovasculaire bijwerkingen de overhand te nemen vergelijkbaar aan Methylfenidaat.
Neo-Shulginist zei:
Daarvan zijn de psychedelica niet (permanent) neurotoxisch.
Klik om te vergroten...
Mensen zijn altijd vrij lyrisch over psychedelica en hun veiligheidsprofiel wat ik wel kan begrijpen maar ik denk dat iedereen het er wel over eens kan worden dat psychedelica permanente veranderingen aan het brein kunnen toebrengen. Zelf maakte ik de woordgrap paddoprofeet nog wel eens omdat ik nog wel eens de indruk kreeg dat misbruik van psychedelica een stukje nuance kan ontnemen. Mits er voldoende tijd en rust wordt gegund denk ik dat in dit geval de gevolgen ook wel te overzien vallen maar ik ben ook wel van mening dat in algemene zin er meer respect voor deze groep substanties opgebracht mag worden.
Wellicht relevant/interessant:
Nooit gedacht dat ik MacLeod zou refereren, heuheuheu.
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#19
eerste lijn keuze :
N-Ethyl-Pentedrone? hexen? all ethyl RCs analogues?

indien ongewenste effecten zou ik u kunnen zeggen dat
3-MMC, 3-FEA, 3-FMA, 4-FMA and Alpha pvp? maar vind deze niet zo best goed.

beste RCs zijn volgens mij de ethyl familie en MMCs.
s
silkroadLid
01-01-2024, 00:00
#20
het gevaar met deze middelen zijn
( naar mijn eigen ervaring) ;
dat ik ver ging zochten achter een "euforische rush" en dat deze middelen mijn psychoses gaven. 1-2 c doseren is ideaal , meer doseren gaat ge in stimulant psychose gaan denk ik.
1goeie raad, niks doms nemen om "gelukkig" te voelen. er bestaat antidepressiva of dergelijke voor

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."