Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEtizolam als slaapmiddel

Etizolam als slaapmiddel

109 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#1
Roze Olifant zei:
Eens met de rest. Het kan niet meteen superveel kwaad, maar pas ermee op. Het sluipt er snel in. Heel herkenbaar, ik ben ook een lastige slaper (gebruik etizolam ook regelmatig eens, iets te vaak eigenlijk... ik weet hoe verslavend het is) en als single moet ik ook altijd weer even wennen als er iemand naast me slaapt.

Gefeliciteerd trouwens, het klinkt alsof je een nieuwe (bed)partner hebt, da’s leuk natuurlijk. :) Ik verwacht dat je er uiteindelijk wel aan zal wennen, zeker als jullie vaker bij elkaar gaan slapen.
Klik om te vergroten...
Dat klopt, thanks haha! Komt vast goed inderdaad.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat het wel kan, maar zou het niet ieder weekend doen. Zodra iets een gewoonte wordt, ligt verslaving op de loer.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Met zo'n lage dosis zou ik sneller dan 0,25 per week taperen. Je bent nog niet verslaafd maar als je er zo lang over doet loop je daar wel extra risico.

Even door de zure appel heen bijten. Om te slapen kan je ook wat melatonine halen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Techneut zei:
Ik ben intussen al een stuk gekalmeerd maar wat ik me de hele dag al afvraag is; hoe kunnen artsen in godsnaam in zulke grote getalen benzo’s voorschrijven als je je er zo ellendig van gaat voelen (al na een week!!). Aan mensen met angst en/of slaapstoornissen? Die krijgen als ze er mee stoppen toch de klap 3x zo hard terug? Echt ongelofelijk. Zal wel aan mij liggen.
Klik om te vergroten...

Normaal gezien zouden ze wel een week te gebruiken moeten zijn zonder ernstige afkickverschijnselen. In de geneeskunde is de regel dat ze enkel worden voorgeschreven in acute stresssituaties en zeer tijdelijk, niet langer dan twee weken (de praktijk is vaak een ander verhaal, maar goed). Een voorbeeld van aangewezen gebruik zou kunnen zijn na een trauma of verlies, om zeer heftige emoties gedurende de eerste tijd op te vangen.

Er wordt wel veel gewaarschuwd voor de verslavende effecten van benzo’s maar m.i. nog te weinig. Het sluipt er zo in. Bij jou is dit wel heel snel gegaan dan, een week... Maar je bent nog op tijd. :) Ik moet zelf ook oppassen met etizolam, ben een lastige slaper en ben geneigd het te makkelijk te gebruiken. Vind mezelf over het algemeen niet verslavingsgevoelig maar voor een slaap-benzootje (niet recreatief) heb ik een zwak. Het is moeilijk om ervan af te blijven en ik probeer mezelf daar dus ook altijd heel bewust aan te herinneren. Ik heb het al wel eens een week gebruikt en toen bij stoppen geen afkick ervaren, wel een soort rebound, tijdelijk nog moeilijker slapen. Dat is iets waar je echt doorheen moet bijten, het is erg aantrekkelijk om dan zo’n pilletje te nemen, uren wakker liggen sucks. Ik gebruikte wel ‘maar’ 1-2 mg, meestal 1 mg, toen. Ik vrees dat de tolerantie met hogere doseringen inderdaad zeer snel kan gaan.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Techneut zei:
Toch zwak geweest en tijdens mijn vakantie vorige week elke avond 1-4mg genomen. Er is nu al flinke tolerantie onstaan. Nu sinds zondagavond niks meer gehad en ben echt een emotioneel wrak deze ochtend terwijl er gister nog niks aan de hand was. Vreselijk slecht geslapen ook vannacht. Zou dit echt etizolam withdrawal kunnen zijn? Na zo’n korte periode van gebruik?

Ze zijn in ieder geval bijna op en niet van plan opnieuw te bestellen...
Klik om te vergroten...
Zelfde geval hier.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Techneut zei:
Ik ben intussen al een stuk gekalmeerd maar wat ik me de hele dag al afvraag is; hoe kunnen artsen in godsnaam in zulke grote getalen benzo’s voorschrijven als je je er zo ellendig van gaat voelen (al na een week!!). Aan mensen met angst en/of slaapstoornissen? Die krijgen als ze er mee stoppen toch de klap 3x zo hard terug? Echt ongelofelijk. Zal wel aan mij liggen.
Klik om te vergroten...

Aan bepaalde groepen die chronische diagnosis heeft voor zowel slaap problemen na een polysomniegrafie test , en lumbale radicul pathie blijft mijn arts mij de komende jaren (gok langer) 1 gram oxy en 90mg clonazepam voorschrijven. Ze durfden niet tegen het advies in te gaan van mijn neuroloog (gelukkig maar ook anders kon ik ongeveer niets vanwege krampen , zenuwpijn en slapeloosheid) Ben blij dat mijn arts de realiteit goed ziet en mijn kwaliteit van leven zo goed mogelijk maakt Hoewel pijn zal ik altijd hebben maar het is te doen met oxycodone :)

En bij oudere mensen geven ze swlaap en of andere medicatie en zijn daar niet van plan mee te stoppen ook vanwege levenskwaliteit.
Gelukkig bestaan er nog artsen die zich niet alleen maar strict aan de rels houden (of dat doen ze wel maar buigen de regels oog op de kwaliteit van het leven)
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Roze Olifant Zeer snel tolerantie ontstaan inderdaad, viel zelfs bij 2mg niet meer in slaap. Hoelang duurde die rebound bij jou? Ik heb vannacht weer amper een oog dicht gedaan...
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Techneut zei:
@Roze Olifant Zeer snel tolerantie ontstaan inderdaad, viel zelfs bij 2mg niet meer in slaap. Hoelang duurde die rebound bij jou? Ik heb vannacht weer amper een oog dicht gedaan...
Klik om te vergroten...

Tapper je af met een schema of doe je het cold turkey ; wat en denk zo goed als iedereen afraadt.

Veel succes en bouw langzaam af, dan is er minder kans op een terugval.
Good luck!
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#9
25tolife zei:
Tapper je af met een schema of doe je het cold turkey ; wat en denk zo goed als iedereen afraadt.

Veel succes en bouw langzaam af, dan is er minder kans op een terugval.
Good luck!
Klik om te vergroten...
Cold turkey, ik heb het maar een weekje dagelijks gebruikt...Hoop me toch wel snel weer beter te voelen?!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Techneut zei:
Cold turkey, ik heb het maar een weekje dagelijks gebruikt...Hoop me toch wel snel weer beter te voelen?!
Klik om te vergroten...

Mocht je nog over hebben zou ik elke week een kwart minder nemen. Dan heb je veel minder klachten op niet slapen e.d
Anders kan je ook naar je huisarts gaan die het omzet in diazepam.

Succes!
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#11
25tolife zei:
Mocht je nog over hebben zou ik elke week een kwart minder nemen. Dan heb je veel minder klachten op niet slapen e.d
Anders kan je ook naar je huisarts gaan die het omzet in diazepam.

Succes!
Klik om te vergroten...
Ik heb nog wat over maar dat ligt op locatie, heb niks in huis. Ik ga toch van het positieve uit en hoop vanavond weer een beetje te kunnen slapen. Het onrustige klote gevoel zit er helaas ook nog. We zien het wel. Bedankt voor je advies in ieder geval.
D
DingleberryLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik merkte met etizolam al na 2 dagen achter elkaar dat ik de dag daarna meer last had van drukke gedachten en lichte rebound anxiety. Na een week verbaast het me niks dat je er wel last van hebt ja. Maarja, les geleerd en waarschijnlijk zul je in het vervolg minder vaak achtereen gebruiken:)
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Techneut zei:
Ik heb nog wat over maar dat ligt op locatie, heb niks in huis. Ik ga toch van het positieve uit en hoop vanavond weer een beetje te kunnen slapen. Het onrustige klote gevoel zit er helaas ook nog. We zien het wel. Bedankt voor je advies in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Ben benieuwd kerel,,, 1 week lang, elke avond 1 tot 4 mg is niets niks.
Succes man, en wil je ons op de hoogte houden?
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zeelanddude zei:
Ben benieuwd kerel,,, 1 week lang, elke avond 1 tot 4 mg is niets niks.
Succes man, en wil je ons op de hoogte houden?
Klik om te vergroten...
Als ik dit van te voren had geweten...ja ik zal hier blijven updaten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Algeneen:
Als we alles van tevoren hadden geweten,
Dan was rijk worden geen kunst....

Bij mij ging de tolerantie enorm en gigantisch dramatisch snel m.b.t. benzo's.
Tot overmaat van ramp ging dit razendsnel tolerantie opbouwen, ook mog eens zo snel met oxcycodon...
En in de weg naar grote hoeveelheden alcohol, dat vloog zo enorm snel zowel qua hoeveelheden e n met snelheden van innemen omhoog, dat is theoretisch bezien een soort van
" gave " !
Ik ben in al de jaren van alcohol innemen nog nooit in mijn leven iemand tegengekomen, die mijn tempo kon bijbenen.
Niet iets om trots op te zijn..integendeel!
Masr 30 glazen bier in nog geen twee uren, dat was peanuts.
Ik mis dit soort van slemppartijen nog niet voor een seconde ..!
Maar zo ging dit vroegah....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik gebruik nu zolpidem.
Geen enkele extra benzo meer.
Zoals de cocktail nu in elkaar is gesmeed, kan ik ermee leven.
Ik heb ooit eens etizolam en cloazolam geprobeerd met bizarre toestanden als gevolg dus nu volg ik geheel volgens het recept.
Ik zit niet op een nieuwe benzo verslaving te wachten...
Ik raad het iedereen af, om het s recreatief middeltje te gaan nemen.
Mensen. Doe dit niet.
Eraan is erg makkelijk
Er weer af is heel erg moeilijk en vervelend...
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#17
3e werkdag weer overleefd...Sinds zondagavond 23.00 geen Etizolam meer gehad. Ik heb nu even een biertje gepakt uit werk, waarschijnlijk niet slim maar helpt wel ontspannen. Ik voel me redelijk nu. Als ik vannacht nou een beetje kan slapen hoop ik morgen weer een beetje de oude te zijn. Ik wil absoluut geen benzo's meer pakken in ieder geval.
T
TechneutLid
01-01-2024, 00:00
#18
Weer een slapeloze nacht gehad, begin me nu wel ernstig zorgen te maken. Weet niet of ik dit volhoud, ik moet ook nog functioneren op mijn werk... Toch maar de huisarts bellen? Ik weet het niet.
D
DingleberryLid
01-01-2024, 00:00
#19
Waarschijnlijk zit je nu in je hoofd en maak je je te veel zorgen over het slapen op zich. Dat was voor mij de reden om etizolam aan te schaffen (als ik een nacht slecht sliep maakte ik me er de volgende avond zorgen over dat ik weer niet kon slapen waardoor ik weer niet sliep enzovoorts). Denk niet dat er iets 'mis' is maar dat je een manier moet vinden om die slaapzorg weg te nemen want waarschijnlijk denk je de hele week al aan niets anders. Dus ja dan kun je proberen te 'investeren' in 1 avond iets nemen zodat je slaapt in de hoop dat je in het weekend weer normaal kan slapen (meestal werkt slapen beter als je je geen zorgen hoeft te maken over werk) of het uitzitten tot je ogen gewoon dichtvallen.
5-htp hielp bij mij weleens, of valeriaan, of gewoon een goede portie haze uit de verdamper.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Een nacht niet kunnen slapen is vervelend, maar ook niet het einde van de wereld. Meestal is het probleem de dag erna weer vanzelf opgelost. Je bent dan hoogstens een dag nogal vermoeid.

Als je stopt met etizolam dan kun je ontwenningsverschijnselen ervaren:
  1. Angst- en slaapklachten (angst, alertheid, prikkelbaarheid, onrust, slapeloosheid, trillingen, spiertrekkingen)
  2. Sensorische stoornissen (overgevoeligheid voor licht, geluid en/of aanraking, verandering van gezichtsvermogen, smaak en/of reuk, evenwichtsstoornissen en prikkelende gevoelens)
  3. Lichamelijke klachten (hartkloppingen, zweten, diarree, buikpijn)
  4. Zeer zelden voorkomende klachten (epileptische aanvallen, verwardheid, paranoïde wanen, hallucinaties)
Maar als ik je verhaal zo lees dan heb je ook weer niet zo lang of zoveel etizolam gebruikt dat je last zult krijgen van (ernstige) ontwenningsverschijnselen. Houd het gewoon eventjes vol om niet meer etizolam te slikken. Accepteer dat je de eerste dagen mogelijk wat lastiger in slaap komt, en dan is het na een week waarschijnlijk weer gewoon hersteld.

Het is verstandig om een goede slaaphygiëne aan te houden. Daarbij hoort:

-Op tijd opstaan
-Actief zijn overdag
-'s avonds de lampen dimmen
-1-2 uur voor het slapen alle schermen uit
-Op een vast tijdstip gaan slapen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."