Gebruik al een paar jaar dagelijks 3-MMC, vrijwel altijd nasaal, en soms ook oraal. Loop onderwijl ook halve marathons, en er is niets meetbaar mis gevonden met mijn gezondheid, onlangs ben ik nog uitgebreid onderzocht: bloed, neus, lever (via bloed) nieren (via bloed), hart (hartfilmpje, test op ruis), longen (inhoudsmeting, foto). Alles was OK, longinhoud was twee keer zo groot als bij gemiddelde leeftijdgenoot. By the way ik ben 55. Er doen een boel broodje aap verhalen de ronde over deze middelen, er is nog erg weinig feitelijk onderzoeks-materiaal. De metingen die ik hierboven noem zijn de gemeten effecten bij mij, ik sport veel en leef verder redelijk gezond, en er werden geen afwijkingen gemeten met de gebruikte meet-methodes, wat dus niet wil zeggen dat er helemaal geen schade wordt aangericht, en ook niet wil zeggen dat die schade onherstelbaar of herstelbaar zou zijn, dan wel door het lichaam zelf dan wel door medicatie of ingrepen.
Belangrijke opmerking: het heeft mentale invloed, anders zou ik het niet nemen. De effecten op het zenuwstelsel, hersenen etc. zijn niet gemeten, ik krijg het voor elkaar om het met slimheid wat te maskeren, maar mensen die mij goed kennen van voor mijn gebruik zien in mij toch een wat ‘apart en excentriek’ persoon, wat ik overigens zolang ik gebruik niet zo’n probleem vind. Dit (samen met uiteraard andere zaken) houd het gebruik dus in stand. Of de mentale veranderingen schade veroorzaken? Geen idee. Ik weet nog wel dat ik toen ik net gestart was en weer stopte ik een soort van electrische schokjes kreeg in mijn hoofd, gedurende een aantal dagen, daarna was alles weer normaal (tenminste als je mij als normaal beschouwd haha). Als ik nu een aantal dagen niets neem heb ik dat probleem geheel niet. Geen idee hoe het komt maar me dunkt dat dit toch niet helemaal OK is .... verder in te vullen door de lezers en lezeressen ..., en wellicht een neuroloog die de weg kwijt is ...