#1
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!GABA is een kalmerende neurotransmitter. Het is de rem en ontprikkelt. Glutamaat is het tegenovergestelde, dat is het gas en prikkelt. Ze zijn aan elkaar verbonden.
Een goed voorbeeld van hoge GABA activiteit is wanneer iemand alchohol of benzodiazepines gebruikt. Helaas heeft het als na effect dat glutamaat activiteit zich hersteld en dan als heftig / paniekerig kan worden ervaren.
De video's van 2 minute neuroscience zijn altijd wel een goeie inleiding om wat meer van het neurochemie te begrijpen:
GABA: [link]
Glutamaat:
[link]
Maar of het nou verstandig is om GABA te gaan supplementeren kan ik niet zeggen. Het is nogal omstreden hoe groot de biobeschikbaarheid van gesupplementeerde GABA is. Supplementen als valeriaan extract, kamille extract, apigenine, mulungu en blauwe lotus zijn voorbeelden van planten die op GABA werken en een kalmerende werking hebben. Zelfs onze mooie rood witte vriend 🍄 de Amanita Muscaria met zijn muscimol heeft een heel fijne werking (afhankelijk van dosering) op de GABAa receptoren, mits goed bereid.
Hopelijk heb je er iets aan. Ik zou in jouw situatie niet teveel zelf gaan aanklooien. Soms moet je helaas er gewoon doorheen en wachten tot het brein zich hersteld. Is niet leuk. Is niet makkelijk. Zwaar kut. Maar over het algemeen lukt het wel als je het de tijd geeft. Als je er ondersteuning bij nodig hebt, dan heb je denk ik meer aan het traject waar je nu in zit dan aan supplementen. Wie weet een GOEIE psychiater.
Hoe dan ook, heel veel succes 🤗
Ik ben inderdaad ook niet van het zelf dokteren en aanklooien maar zag dit toevallig voorbij komen en vond het wel passend.
Maar jij zou dus niet adviseren om dit dagelijks te gaan slikken?
Ik slik zo nodig ook nog weleens Temazepam of Lendormin dus ik had al gelezen dat je de GABA en een benzo niet allebei mag innemen op een dag.
Yes! ik heb een psychiater maar juist alle medicatie die ik had afgebouwd behalve de zo nodig benzo's