Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDisbalans in neurotransmitters door 3mmc?

Disbalans in neurotransmitters door 3mmc?

45 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ah ja! De klachten die ik benoemde komen denk ik dus voort vanuit het gebruik, slaaptekort etc. En daarvoor kan GABA helpen dacht ik?

Het zou in ieder geval geen kwaad kunnen of?
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Anunnaki zei:
Is dit per weekend of per dag?
Klik om te vergroten...
Per weekend.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk dat ik door mijn gebruik van 3mmc in de weekenden toch misschien een disbalans heb opgelopen in de neurotransmitters. Ik ben sowieso al bekend met psychische klachten maar de laatste tijd word het wel weer erger als dat het geweest is. Merk dat ik heel snel overprikkeld ben en daardoor licht in m’n hoofd word, angstig, wankel op de benen, zweten, gevoel van flauwvallen, paniekerig, gevoel alsof je in een droom leeft en alles wazig en mistig meekrijgt. Soms duurt dit maar 10 minuten maar soms duurt het ook uren. Ik vraag me af of het overprikkeling is of dissociëren maar ik weet wel dat mijn lichaam dit doet als beschermingsmechanisme vanwege het gebruik, stress, chronisch slaaptekort, trauma's uit het verleden etc.

Ik heb nu een paar afspraken gehad bij verslavingszorg en we gaan mijn gebruik in kaart brengen en in eerste instantie proberen of ik er verantwoord mee om kan gaan.
Ja, ik weet dat dit haast onmogelijk is en vooral met 3mmc maar ik wil het toch eerst zelf ervaren of mij dat gaat lukken of niet. Met alle andere soorten drugs die ik gebruikt heb sinds mijn studententijd is het mij wel gelukt om dit recreatief te doen. Vorige week is het gelukt om het hele weekend nuchter te blijven dus dat was een lichtpuntje. Dit weekend is dat helaas niet gelukt maar merk ik wel dat ik tijdens het gebruiken soms andere keuzes maak of iets weiger wat mij word aangeboden. De komende tijd is het vooral nog kijken hoe de verslaving bij mij werkt, wat de triggers zijn, wat ik kan doen om minder lang te gebruiken en daar inzicht in te krijgen.

Maar goed, alweer genoeg gekletst haha.

Ik heb een beetje gegoogeld en research gedaan maar zou het zinvol zijn om GABA supplementen te gaan slikken voor mijn klachten die ik hierboven beschreven heb?
De klachten komen redelijk overeen met wat ze beschrijven bij een GABA tekort.

Verder heb ik vrij weinig verstand van supplementen en alles wat daarbij komt kijken maar volgensmij zijn er een aantal leden die daar wel verstand van hebben en ik hoop dat ze mij daarin een beetje op weg willen helpen en kunnen adviseren.

Ik hoop dat als mensen mij iets willen zeggen over mijn drugsgebruik dat dit wel op een respectvolle en fijne manier kan want ik baal er zelf al genoeg van en voel veel schaamte. Mocht iemand vragen hebben stuur me gerust een berichtje:relaxed:

Thanks!
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#4
In de tijd dat ik veel 3mmc gebruikte voelde ik me ook zo. Ik voelde me iedere dag zo depressief, verdrietig, gedissocieerd, paniek. Al heb ik hier ook last van zonder, maar 3mmc maakt het 100x erger. Ik heb niet zoveel verstand van wat het precies doet met met je brein op lange termijn, maar het duurde nadat ik compleet ermee gestopt was nog een flinke tijd voordat ik me een beetje beter voelde, ik denk omdat mijn neurotransmitters zo lang uitgeput waren. En ik denk ook dat ik er misschien permanente schade aan heb overgehouden, ik ben niet meer te oude in sommige opzichten, na mijn 3mmc verslaving/binges. Wil niet zeggen dat dat voor jou ook zo is, maar ik zou echt proberen je lichaam en geest zo snel mogelijk wat rust te geven. Ik maakte de fout nog lang door te gaan nadat ik me zo begon te voelen als jij.

Misschien dat als je stopt/mindert dat je tijdelijk 5-HTP of L-Tryptophan kan slikken voor serotonine aanmaak. Weinig serotonine zorgt voor deze klachten. Alleen als je nog ieder weekend gebruikt is dat misschien niet zo nuttig, misschien zelfs het tegenovergestelde. Daar durf ik niks zeker over te zeggen.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#6
cutepool zei:
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je advies! Zou ik die GABA supplementen ook kunnen slikken? En kan ik die vandaag nog slikken? Want heb vandaag ook nog gebruikt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."