Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDisbalans in neurotransmitters door 3mmc?

Disbalans in neurotransmitters door 3mmc?

45 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Anunnaki zei:
Is dit per weekend of per dag?
Klik om te vergroten...
Per weekend.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat ik door mijn gebruik van 3mmc in de weekenden toch misschien een disbalans heb opgelopen in de neurotransmitters. Ik ben sowieso al bekend met psychische klachten maar de laatste tijd word het wel weer erger als dat het geweest is. Merk dat ik heel snel overprikkeld ben en daardoor licht in m’n hoofd word, angstig, wankel op de benen, zweten, gevoel van flauwvallen, paniekerig, gevoel alsof je in een droom leeft en alles wazig en mistig meekrijgt. Soms duurt dit maar 10 minuten maar soms duurt het ook uren. Ik vraag me af of het overprikkeling is of dissociëren maar ik weet wel dat mijn lichaam dit doet als beschermingsmechanisme vanwege het gebruik, stress, chronisch slaaptekort, trauma's uit het verleden etc.

Ik heb nu een paar afspraken gehad bij verslavingszorg en we gaan mijn gebruik in kaart brengen en in eerste instantie proberen of ik er verantwoord mee om kan gaan.
Ja, ik weet dat dit haast onmogelijk is en vooral met 3mmc maar ik wil het toch eerst zelf ervaren of mij dat gaat lukken of niet. Met alle andere soorten drugs die ik gebruikt heb sinds mijn studententijd is het mij wel gelukt om dit recreatief te doen. Vorige week is het gelukt om het hele weekend nuchter te blijven dus dat was een lichtpuntje. Dit weekend is dat helaas niet gelukt maar merk ik wel dat ik tijdens het gebruiken soms andere keuzes maak of iets weiger wat mij word aangeboden. De komende tijd is het vooral nog kijken hoe de verslaving bij mij werkt, wat de triggers zijn, wat ik kan doen om minder lang te gebruiken en daar inzicht in te krijgen.

Maar goed, alweer genoeg gekletst haha.

Ik heb een beetje gegoogeld en research gedaan maar zou het zinvol zijn om GABA supplementen te gaan slikken voor mijn klachten die ik hierboven beschreven heb?
De klachten komen redelijk overeen met wat ze beschrijven bij een GABA tekort.

Verder heb ik vrij weinig verstand van supplementen en alles wat daarbij komt kijken maar volgensmij zijn er een aantal leden die daar wel verstand van hebben en ik hoop dat ze mij daarin een beetje op weg willen helpen en kunnen adviseren.

Ik hoop dat als mensen mij iets willen zeggen over mijn drugsgebruik dat dit wel op een respectvolle en fijne manier kan want ik baal er zelf al genoeg van en voel veel schaamte. Mocht iemand vragen hebben stuur me gerust een berichtje:relaxed:

Thanks!
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#3
In de tijd dat ik veel 3mmc gebruikte voelde ik me ook zo. Ik voelde me iedere dag zo depressief, verdrietig, gedissocieerd, paniek. Al heb ik hier ook last van zonder, maar 3mmc maakt het 100x erger. Ik heb niet zoveel verstand van wat het precies doet met met je brein op lange termijn, maar het duurde nadat ik compleet ermee gestopt was nog een flinke tijd voordat ik me een beetje beter voelde, ik denk omdat mijn neurotransmitters zo lang uitgeput waren. En ik denk ook dat ik er misschien permanente schade aan heb overgehouden, ik ben niet meer te oude in sommige opzichten, na mijn 3mmc verslaving/binges. Wil niet zeggen dat dat voor jou ook zo is, maar ik zou echt proberen je lichaam en geest zo snel mogelijk wat rust te geven. Ik maakte de fout nog lang door te gaan nadat ik me zo begon te voelen als jij.

Misschien dat als je stopt/mindert dat je tijdelijk 5-HTP of L-Tryptophan kan slikken voor serotonine aanmaak. Weinig serotonine zorgt voor deze klachten. Alleen als je nog ieder weekend gebruikt is dat misschien niet zo nuttig, misschien zelfs het tegenovergestelde. Daar durf ik niks zeker over te zeggen.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
cutepool zei:
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je advies! Zou ik die GABA supplementen ook kunnen slikken? En kan ik die vandaag nog slikken? Want heb vandaag ook nog gebruikt.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet heel weinig van gaba, maar zo ver in het weet heeft 3mmc niks met gamba te maken.
As je 100% veilig wil zijn, slik 5-HTP morgen. 100-300mg in de ochtend, zelfde dosis in de avond. Hoe lang? Geen idee.
Gebruikt dan echt geen 3mmc meer, wacht een aantal maanden voordat je iets van serotonin drugs gaat gebruiken.
Ashwagandha kan ook helpen. Sporten ook.
MAAR

Gebruik geen supplementen of medicijnen als je iets van je dokter slikt. Check eerst altijd interacties.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja door het gebruik putten die neurotransmitters uit, zo bedoelde ik het haha. Maar ook chronisch slaaptekort en stress kunnen de klachten veroorzaken waar ik last van heb.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik denk eerder dat je klachten voornamelijk voortkomen uit uitgeputte neurotransmitters. Helemaal als je ze de hele week door hebt.

cutepool zei:
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.
Klik om te vergroten...
Ik neem het altijd na 6-APB te gebruiken. Neem het dan 2 weken daarna en dan voel ik me veel sneller weer beter. Maar ik bedoel meer dat ik niet echt weet of het zin heeft als je supplementen slikt voor serotonine, en dan in het weekend weer een drug neemt die het beetje serotonine weer verbruikt.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sowieso denk ik wel dat supplementen niet heel veel gaan uithalen zolang je nog ieder weekend gebruikt. Dat is mijn eigen ervaring, het is een hulpmiddel maar het zal niet je klachten wegnemen die veroorzaakt worden door 3mmc. Als je je psychische problemen wil verminderen, zou ik zo zsm proberen minderen/stoppen, en dan die supplementen eventueel slikken zodat je er wat sneller bovenop komt.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nee klopt, ik verwacht ook niet dat ze de klachten zullen wegnemen maar ook al doen ze maar een heel klein beetje hun werk ben ik al blij😊

Yes! Daar ga ik ook mee bezig en heb ik veel motivatie voor!
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ah ja! De klachten die ik benoemde komen denk ik dus voort vanuit het gebruik, slaaptekort etc. En daarvoor kan GABA helpen dacht ik?

Het zou in ieder geval geen kwaad kunnen of?
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#12
FredKroket zei:
Ja tis niet zo gek dat je bestaande klachten verergeren door regelmatig 3mmc gebruik. Je pleegt roofbouw op je lichaam. Ik zou eens een flinke pauze inlassen en gedurende die pauze gezond leven en veel bewegen. Doet echt wonderen.
Klik om te vergroten...
Nee het is inmiddels al meer dan een jaar geleden dat ik het gebruikte, en deze klachten zijn nooit weggegaan, ondanks ik erg mijn best doe. Daarom dacht ik hersenschade...
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Torchic zei:
Bedankt voor je uitgebreide en fijne antwoord!

Ik gebruik 3mmc nu ongeveer 1 jaar lang vrijwel ieder weekend. Ben dan zo 2/3 nachten wakker. De hoeveelheid zit tussen 1-2 gram in met weleens uitschieters na 2,5 gram😩

Ik ben inderdaad sinds een paar weken in behandeling bij verslavingszorg en ben ermee bezig! Moeilijk, maar wel echt nodig want deze klachten zijn verschrikkelijk en ik ga steeds verder achteruit.

En bedankt voor je advies over de supplementen! Ik heb zelf voor zo nodig ook benzo’s maar wie weet kan ik is een keer proberen of GABA ook werkt voor mij. Heb al zoveel soorten medicatie geslikt voor psychische dingen en ben daar eigenlijk wel klaar mee. Daarom ook trots dat ik alleen nog maar zo nodig heb😊

Mocht ik een keer vragen hebben zou ik je dan een berichtje mogen sturen?
Klik om te vergroten...
Dat is met graagte gedaan 😄

Oké dat zijn indd serieuze dosissen 😵 als ik grammen zien passeren krijg ik altijd een 😱 gevoel. En dit reeds voor een jaar.

Dan is het 1 al top dat je inziet dat dit erover gaat en een wijze beslissing om hier ook daadwerkelijk iets aan te doen en dus reeds bezig bent. Ik begrijp dat zo'n verslaving niet op 123 weg is en dit sowieso zeer zware momenten oplevert. Ik hoop dat je de behandeling/therapie doorzet en je niet laat ontmoedigen door, de hel dat afkicken vaak met zich meebrengt.
Bedoel je dat het nu met de behandeling zo'n verschrikkelijke klachten geeft en je verder achteruit gaat of van vóór de behandeling?

Extra supplementen mbt neurotransmitters is afhankelijk van hoe je lichamelijk in elkaar zit, maakt je lichaam uit zichzelf en met de juiste voeding voldoende van al deze stofjes (neurotransmitters) aan of juist niet. Iemand die van zichzelf gemakkelijk neerslachtig, depressief, futloos is heeft sowieso een tekort aan serotonine en dopamine. Deze zijn dan ook vaak slechte slapers en moeten we ook nr hun slaaphygiëne kijken.

Zowel 5htp en GABA supplementen, zorgen finaal voor een betere slaap. 5htp die je serotonine niveau opkrikt, zorgt dat het goed met ons gaat, werkt anti-stress en heeft het vermogen om stresshormonen af te breken, dus nodig de ganse dag, daarnaast is het de voorloper vh slaaphormoon melatonine.

GABA op zijn beurt de belangrijkste inhiberende neurotransmitter in de hersenen, dus die remmend werkt op te actieve neuronen, zodat er rust optreedt in je hersenen. Het is zowat de tegenhanger van noradrenaline, als je daar 's avonds nog te veel van hebt om een goede nachtrust te hebben, is GABA nodig om hier remmend op te werken.

Tyrosine, waarvan enkel de L-vorm natuurlijk voorkomt en fysiologisch actief is. Een tekort hieraan, zorgt voor tekort aan dopamine en noradrenaline, wat aanleiding geeft tot depressie en apathie. Dus dit supplement niet s'avonds nemen, maar gaat perfect samen met 5htp wanneer je u dag start.

PM'tjes zijn altijd welkom en als ik kan helpen en raad geven, met alle plezier 😄 Vergeef me wel als ik niet steeds onmiddellijk reageer, soms zit hier dagen niet opt forum. Ook afhankelijk van mijn eigen toestand 🙂 Nu kan ik vb niet slapen, kan ik uitgebreid reageren, vr velen vaak te uitgebreid 😆

Hou je nog goed en goeie moed e😄
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nihilist88 zei:
Dat is met graagte gedaan 😄

Oké dat zijn indd serieuze dosissen 😵 als ik grammen zien passeren krijg ik altijd een 😱 gevoel. En dit reeds voor een jaar.

Dan is het 1 al top dat je inziet dat dit erover gaat en een wijze beslissing om hier ook daadwerkelijk iets aan te doen en dus reeds bezig bent. Ik begrijp dat zo'n verslaving niet op 123 weg is en dit sowieso zeer zware momenten oplevert. Ik hoop dat je de behandeling/therapie doorzet en je niet laat ontmoedigen door, de hel dat afkicken vaak met zich meebrengt.
Bedoel je dat het nu met de behandeling zo'n verschrikkelijke klachten geeft en je verder achteruit gaat of van vóór de behandeling?

Extra supplementen mbt neurotransmitters is afhankelijk van hoe je lichamelijk in elkaar zit, maakt je lichaam uit zichzelf en met de juiste voeding voldoende van al deze stofjes (neurotransmitters) aan of juist niet. Iemand die van zichzelf gemakkelijk neerslachtig, depressief, futloos is heeft sowieso een tekort aan serotonine en dopamine. Deze zijn dan ook vaak slechte slapers en moeten we ook nr hun slaaphygiëne kijken.

Zowel 5htp en GABA supplementen, zorgen finaal voor een betere slaap. 5htp die je serotonine niveau opkrikt, zorgt dat het goed met ons gaat, werkt anti-stress en heeft het vermogen om stresshormonen af te breken, dus nodig de ganse dag, daarnaast is het de voorloper vh slaaphormoon melatonine.

GABA op zijn beurt de belangrijkste inhiberende neurotransmitter in de hersenen, dus die remmend werkt op te actieve neuronen, zodat er rust optreedt in je hersenen. Het is zowat de tegenhanger van noradrenaline, als je daar 's avonds nog te veel van hebt om een goede nachtrust te hebben, is GABA nodig om hier remmend op te werken.

Tyrosine, waarvan enkel de L-vorm natuurlijk voorkomt en fysiologisch actief is. Een tekort hieraan, zorgt voor tekort aan dopamine en noradrenaline, wat aanleiding geeft tot depressie en apathie. Dus dit supplement niet s'avonds nemen, maar gaat perfect samen met 5htp wanneer je u dag start.

PM'tjes zijn altijd welkom en als ik kan helpen en raad geven, met alle plezier 😄 Vergeef me wel als ik niet steeds onmiddellijk reageer, soms zit hier dagen niet opt forum. Ook afhankelijk van mijn eigen toestand 🙂 Nu kan ik vb niet slapen, kan ik uitgebreid reageren, vr velen vaak te uitgebreid 😆

Hou je nog goed en goeie moed e😄
Klik om te vergroten...
Ik heb je even een privé berichtje gestuurd!😊
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#15
Aangezien mensen weleens benieuwd zijn hoe het nu een paar maanden later met mij gaat en ik het waardevol vind om dit te delen zodat andere gebruikers met dezelfde klachten de voortgang kunnen lezen.

Half november had ik voor de laatste keer 3mmc gebruikt en dit was een regelrechte ramp. Zelfs tijdens het gebruiken had ik alleen maar last van negatieve effecten zoals angst, paniek, dissociaties. Zelfs nog langs geweest bij de spoedeisende hulp want ik was ervan overtuigd dat ik een hartaanval kreeg maar dit bleek in het ziekenhuis niet zo te zijn en waren het mentale klachten waardoor ik enorm last kreeg rondom mijn borstkas en pijn in mijn schouderbladen. De volgende dag kwam ik echt tot het besef dat dit niet meer zo langer kon. Daadwerkelijk alles ging lijden onder mijn gebruik en ik kon het allemaal niet meer volhouden en ik was echt rock bottom. Ik had hele dagen last van angst/paniek/derealisaties en durfde vrijwel nergens meer heen.

Ik heb toen twee weken niet kunnen werken en lag alleen maar in bed en op de bank want ik kon geen licht en geluid verdragen sinds ik gestopt was met de 3mmc. Na twee weken besloot ik om weer aan het werk te gaan en kon ik mijn hoofd maar net boven water houden want de klachten waren echt heel heftig. Ik was constant in gevecht met mezelf en had zoveel spijt dat ik het zover had laten komen. Want ik dacht altijd ''mij overkomt dit niet'' maar dat had ik uiteraard helemaal verkeerd, ik zat er namelijk middenin en was bang dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Samen met de GGZ en verslavingszorg hebben we een nieuw plan opgesteld zodat ik clean zou blijven van de 3mmc. In de eerste 2-3 maanden was het eigenlijk best gemakkelijk om nuchter te blijven omdat ik zoveel last had van bovengenoemde klachten dus moest ik er niet aan denken om 3mmc te gebruiken met het risico dat deze klachten nog erger zouden worden. Mijn leven voelde aan als een bodemloze put en zo diep had ik nog nooit gezeten in mijn jarenlange carrière in de GGZ. Deze klachten waren vrijwel nieuw voor mij en zijn hoogstwaarschijnlijk ontstaan door mijn 3mmc misbruik en de nodige benzodiazepines die ik daarnaast ook steeds meer ging gebruiken. Ik heb heel lang alle gevoelens en emoties onderdrukt met middelen en toen ik gestopt was hiermee kwamen deze er allemaal uit. Eigenlijk alles was teveel voor mij, boodschappen doen, met vrienden afspreken, werken, huishouden, zelfzorg niks lukte meer omdat alle prikkels van het leven zo hard op me binnen kwamen. Na een tijdje werden naast mijn andere behandelingen en therapieën die ik op dat moment volgde met spoed cognitieve gedragstherapie en exposure opgestart om hiermee te leren omgaan. Uiteindelijk lukte het mij na keihard vechten ook niet meer om te werken en heb ik besloten om de ziektewet in te gaan om mijn focus te leggen op mijn herstel. Dit was voor mij een enorme teleurstelling omdat ik eindelijk na jarenlang therapieën en opnames een goede baan had waar ik het ontzettend na mijn zin had maar het gaf mij anderzijds ook de rust en ruimte en niet constant het gevoel te hebben dat ik moest presteren. Ik merkte dat ik af en toe wat betere dagen had maar die konden de dag erna weer helemaal dramatisch zijn maar langzamerhand merkte ik en mijn omgeving wel een kleine verbetering in mijn klachten en dat was ontzettend fijn na maanden in een hel geleefd te hebben.

Alleen wat ik toen ook heel snel merkte was dat als ik me wat beter ging voelen de cravings na 3mmc steeds vaker en groter werden en heb ik in de maand februari twee terugvallen gehad. Ik kwam tijdens die twee terugvallen er heel gauw achter dat ik al heel snel de angst/paniek/derealisatie klachten weer had tijdens het gebruiken dus eigenlijk heb ik er niet van genoten en was het de verslaafde stem die mij over heeft gehaald. De terugvallen heb ik uitgebreid besproken bij verslavingszorg en daar merkten we op dat ik mezelf heel graag wil verdoven en recreatief zou willen gebruiken in de toekomst. Ik weet bijna zeker dat 3mmc er niet meer inzit voor mij en dat besef ik me nu steeds beter alhoewel dit besef veel pijn doet. Maar welk gevaar ook op de loer ligt is dat ik mijn verslaving ga verplaatsen na een ander middel. Ik merk dat ik veel research aan het doen ben over bepaalde middelen en iets wil vinden waar ik tijdens het gebruiken geen of weinig angst en paniek klachten van krijg en ik zoals vroeger (vanaf mijn 16e heb ik recreatief kunnen gebruiken totdat ik anderhalf jaar geleden in aanraking kwam met 3mmc) weer af en toe kan gebruiken op bijvoorbeeld een festival. Anderzijds hebben mijn vriend en ik een hele grote kinderwens en dit is een grote motivatie voor mij om niet meer volledig terug te vallen in mijn verslaving. Op dit moment volg ik de VERS training (emotie regulatie) en cognitieve gedragstherapie / exposure en heb ik mijn behandeling bij verslavingszorg. Ik werk keihard voor een beter leven maar merk dat ik erg kwetsbaar blijf voor middelen gebruik en dit veel in mijn hoofd speelt. Vorige week had ik besloten dat ik toch nog iets wou proberen om te gebruiken om te kijken hoe het zou vallen. Ik heb dit een week uitgesteld en gepland op dagen waar ik geen verplichtingen had en er niets onder zou lijden. Het feit is wel dat ik gebruikt heb maar ik zie ook heel goed welke stappen ik hierin maak en ga niet meer impulsief gebruiken en het randje opzoeken. Ik merk dat ik daarin al veel heb geleerd en mijn verantwoordelijkheid daarvoor neem en vaardigheden die ik aangeleerd heb inzet. Ik ben eerlijk over mijn gedachten en plannen qua gebruik en communiceer dit ook met mijn hulpverleners en vriend. Voor degene die benieuwd zijn, de pep viel wisselend en merkte met vlagen wel de angst en paniek klachten maar heb het grotendeels leuk gehad. Afgelopen weken is de angst/paniek/dissociaties wisselend aanwezig maar kan ik het beter herkennen en ben ik er minder bang voor. De therapieën doen z'n werk en dat voelt goed!

Deel gerust je mening of als je vragen hebt laat het maar weten maar wees wel een beetje lief! 🥰
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
@Torchic wat goed en waardevol dat je dit deelt. De gevolgen van verslaving kunnen heel ver gaan. De keuze om werk even te laten voor wat het is vind ik heel sterk. Dat was vast een pittige keus. Wel de enige juiste. Je gaat je nog wel realiseren dat drinken en gebruiken niet meer kunnen. Wordt ook steeds makkelijker.

Blijf jezelf inzetten bij de behandelingen. Hoe meer je vecht om jezelf te verbeteren, hoe minder groot het gevecht tegen de trek zal worden. Wat je met therapie bereikt zal je de rest van je leven gaan helpen. Opruimen dat hoofd en het leven zal overzichtelijker en simpeler worden. Ik denk zelfs dat je geheel of grotendeels van je mentale issues af kunt komen ermee.

Zet ‘m op en hou vol. Je bent het zo waard 😘

Lief genoeg zo? 😄
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
@Torchic wat goed en waardevol dat je dit deelt. De gevolgen van verslaving kunnen heel ver gaan. De keuze om werk even te laten voor wat het is vind ik heel sterk. Dat was vast een pittige keus. Wel de enige juiste. Je gaat je nog wel realiseren dat drinken en gebruiken niet meer kunnen. Wordt ook steeds makkelijker.

Blijf jezelf inzetten bij de behandelingen. Hoe meer je vecht om jezelf te verbeteren, hoe minder groot het gevecht tegen de trek zal worden. Wat je met therapie bereikt zal je de rest van je leven gaan helpen. Opruimen dat hoofd en het leven zal overzichtelijker en simpeler worden. Ik denk zelfs dat je geheel of grotendeels van je mentale issues af kunt komen ermee.

Zet ‘m op en hou vol. Je bent het zo waard 😘

Lief genoeg zo? 😄
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze lieve woorden! Ze doen me goed!❤️
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#18
Koffieb00n zei:
Waarom wil je dit eigenlijk? Als ik je alinea erboven lees, geef je eigenlijk aan dat de nadelen het winnen van de voordelen. En dat 3mmc je kapot heeft gemaakt. Waarom terugkeren naar iets dat zo slecht voor je is, ik begrijp het niet. Blijft je eigen keus hoor, begrijp me niet verkeerd.
Klik om te vergroten...
Ik heb het niet specifiek over 3mmc maar drugs in het algemeen. Ik wil in de toekomst graag een paar keer per jaar iets kunnen gebruiken zoals op een festival of een speciale gelegenheid. Dit heb ik met alle andere soorten drugs altijd gekund vanaf dat ik zestien was. Maar de kans is groot dat dit met 3mmc niet gaat lukken en ik dat ook niet moet willen natuurlijk. En dat besef is er deels maar nog niet helemaal maar dat is een proces waar ik doorheen moet.

Koffieb00n zei:
Vind het oprecht knap dat je je hoofd boven water blijft houden. Lijkt me moeilijk hoor na al die jaren, maar dik respect dat je positief blijft houdt dat vast! Blijf erin geloven dat het goed komt!
Klik om te vergroten...
Dankjewel! Super lief van je!
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lawaai Papegaai zei:
Hoe gaat het nu met je?
Klik om te vergroten...
Ik antwoord eventjes hier op je vraag want dit is het topic waar ik mee begonnen ben en dat andere topic heb ik per ongeluk een keer apart geplaatst en was dus alleen een (korte) update dus zal ook eventjes vragen of die verwijderd kan worden.



Wat lief dat je het vraagt!

Sinds februari heb ik nog 3 keer gebruikt (3mmc en pep) en dat beviel wisselend. Merk toch al snel weer dat ik tijdens het gebruik last krijg van angst/paniek en dat het gebruiken het soms dus echt niet waard is omdat de positieve effecten ook niet heel erg aanwezig meer zijn. Grote kans omdat mijn receptoren zo'n grote opdonder hebben gehad en ze vooralsnog niet meer volledig hun werk doen. Het valt me op dat ik wel beter om kan gaan met cravings en heb ook een duidelijke toekomstvisie waarvoor ik het doe en dat helpt me ook enorm. Daarnaast begin ik steeds meer te beseffen hoe erg de 3mmc mij kapot heeft gemaakt en ik merk daar nu nog steeds de gevolgen van. Het gaat gelukkig wel wat beter qua angst en dissociaties dus ik kan weer wat meer dingen ondernemen en krijg langzamerhand weer een stukje van mijn leven terug. Verder nog in behandeling bij de GGZ en verslavingszorg dus dat vraagt veel van me en er zijn veel dingen om aan te werken. Maar ik ben al jarenlang in behandeling (voordat ik verslaafd werd al) dus ik merk dat ik therapie moe begin te worden en dat het wel meer de richting uitgaat van accepteren dat ik blijvende psychische klachten heb en hiermee leren leven dan echt het stukje herstellen. Dat is iets wat ik lastig blijf vinden en me verdrietig maakt. Maar ik blijf positief en probeer te genieten van de lichtpuntjes in mijn leven want die zijn er gelukkig ook! Het is niet alleen maar ellende haha😜

Verder qua voorgeschreven medicatie slik ik incidenteel nog benzo's maar dit houden mijn vriend en ik strikt in de gaten zodat ik dat niet ga gebruiken om mezelf opzettelijk te verdoven maar alleen als er echt geen andere optie is.

Het stukje gebruik blijft lastig, ik wil niet helemaal stoppen met gebruiken en hoop dat dat ook niet nodig is en ik uiteindelijk een paar keer per jaar recreatief en verstandig kan gebruiken zonder dat ik doorsla. Is dit haalbaar? Geen idee, de enige manier om daar achter te komen is om het te proberen. Maar als ik zie waar ik vandaan kom en hoe ik het nu doe ben ik trots op mezelf!
L
Lawaai PapegaaiLid
01-01-2024, 00:00
#20
Torchic zei:
Maar als ik zie waar ik vandaan kom en hoe ik het nu doe ben ik trots op mezelf!
Klik om te vergroten...
En dát is heel belangrijk! You go girl!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."