Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBewust van slaapverlamming na 3mmc

Bewust van slaapverlamming na 3mmc

80 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ken dit verschijnsel niet.
Wel afschuwelijke nachtmerries.
Sommige ervaringen komen steeds weer terug...
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Na XTC heb ik vaak wel rare bewustere slaap sessies.
Maar van het weekend heb ik 3MMC geprobeerd en de dag erna was ik nog al suf
Toen ben ik in slaap gevallen op bed en had ik een soort rare bewuste droom dat ik op bed lag en mezelf niet kon bewegen. Het schoot me net opeens weer binnen.
Heb iemand dat wel eens gehad? Ik kan me herinneren dat ik behoorlijk verward was. Het kwartje valt nu pas soort van :P
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, heb dat ook meer in periodes van drugs gebruik. Soms echt iedere nacht en soms maanden niet. Kan echt creepy zijn
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Spyro zei:
Ja, heb dat ook meer in periodes van drugs gebruik. Soms echt iedere nacht en soms maanden niet. Kan echt creepy zijn
Klik om te vergroten...

Welke type drugs lokt het uit bij jou als ik vragen mag?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Martinus zei:
Welke type drugs lokt het uit bij jou als ik vragen mag?
Klik om te vergroten...
Heb het met meerdere drugs wel gehad. Denk ook altijd dat het bij mij misschien meer de lichamelijke/geestelijke vermoeidheid is die erbij komt kijken. Is echt van GHB, Ketamine tot uppers en psychedelica...

In periodes van vermoeidheid en/of stress zonder drugs heb ik er ook meer last van.
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tijdens mijn xtc misbruik periode is dit fenomeen bij mij ook ontstaan. Op het hoogtepunt wel 3 keer per nacht en meerdere keren per week.

In het begin vond ik het wel eng maar toen ik eenmaal doorhad wat het was is het niet eng meer, ik herken het meteen.

Sinds ik geen xtc meer doe is het wel flink afgenomen, heel sporadisch gebeurt het nog wel eens.

Mocht je het heel eng/vervelend vinden dan heb ik nog wel wat tips die mij altijd wel helpen:
- hou je ogen dicht :tongueout: dan hoef je de hallucinaties ook niet te zien.
-wees je bewust van het feit dat het slaapverlamming is, niet echt en het gaat ook weer voorbij
-focus je op 1 lichaamsdeel en steek al je moeite erin om die te bewegen, op die manier kan je de slaapverlamming sneller laten stoppen
-zodra je wakker bent, blijf even een paar minuten wakker en verander van lighouding, dat verminderd de kans op nog een keer slaapverlamming wanneer je weer in slaap valt

Ik heb zelf echt de meest weird shit wel voorbij zien komen, zowel positief als negatief. Mensen in mijn kamer, schimmen, brand, machines van werk, Slingerversiering :tongueout:

Ik heb het vaak wanneer ik in mijn droom de realisatie heb dat ik droom. Dan wordt ik super duizelig en val ik op de grond en wordt ik in precies dezelfde houding waarop ik de grond raak wakker in bed met slaapverlamming.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb het geregeld gehad en nog steeds.
Tijdens drugsgebruik had ik het ook vaker.
Niet kunnen bewegen, niet kunnen prate of roepe om hulp.
Bij mij begon het al toen ik jaar of 8 was.
Het kan echt doodeng zijn..
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vervelend is een groot woord. Ik was meer verward. Ik kon op dat moment er niet helder over na denken.
Hallucinaties had ik op dat moment niet. Kan me meer herinneren dat ik wou opstaan om mn broek uit te doen maar lukte niet en ik zat vast in een soort proberen op te staan loop :P

Wel raar.
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Eenmaal meegemaakt.
Stond temidden op een weg en zag een vrachtwagen op mij afkomen.
Toen de vrachtwagen mij raakte deed dat zo'n pijn, maar de pijn valt in het niets bij het niet kunnen schreeuwen om hulp tegen iemand die naast je ligt.
Klik om te vergroten...
Dit is wel heel heftig. Er goed vanaf gekomen?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dromen heeft wel degelijk een functie, en als je slaapverlamming krijgt is er duidelijk iets misgegaan. Ik had het vroeger wel eens
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rain zei:
Dit is wel heel heftig. Er goed vanaf gekomen?
Klik om te vergroten...
Ja hoor.
Sindsdien begonnen met afbouwen met allerlei drugs
Ik gebruik wel nog eens, maar heel wat minder.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rat zei:
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit. Bij mij werd het wel een stuk minder tot niet meer merkbaar toen ik mijn gebruik van elke soort drugs (dus ook cafeïne, alcohol en THC) tijdelijk volledig gestopt heb.

Nu doe ik af en toe weer eens wat en in de tijden waar ik mijn slaapritme teveel verneuk krijg ik meteen last en is dat voor mij direct een teken om rustiger aan te doen.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#14
FredKroket zei:
Heel herkenbaar dit. Bij mij werd het wel een stuk minder tot niet meer merkbaar toen ik mijn gebruik van elke soort drugs (dus ook cafeïne, alcohol en THC) tijdelijk volledig gestopt heb.

Nu doe ik af en toe weer eens wat en in de tijden waar ik mijn slaapritme teveel verneuk krijg ik meteen last en is dat voor mij direct een teken om rustiger aan te doen.
Klik om te vergroten...
In de periodes dat ik verder niks gebruik gebruik ik vaak nog wel (lage dosis) Kratom. Misschien moet ik daar eens mee stoppen. :thinking: Kan me alleen haast niet voorstellen dat dat het zo erg maakt.
R
RainLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rat zei:
Ik heb hier sinds een jaar ook heel erg last van. Ik denk ook dat mijn drugsgebruik het erger heeft gemaakt (waaronder ook 3mmc). Ik heb het bijna iedere nacht wel een keer, en iedere nacht nachtmerries, ook in periodes waarin ik geen drugs gebruik. Ik heb het een beetje leren accepteren ook al blijft het naar. Heel soms is het zo erg dat ik in een soort loep kom. Ik droom, word wakker, kan me niet bewegen, probeer eruit te komen maar begin weer verder te dromen, om vervolgens weer paralysed wakker te worden. En zo door. Ik probeer soms om hulp te roepen maar het lukt niet. Of ik hallucineer/droom dat ik het doe maar word daarna weer wakker in slaapverlamming. Heb tijden gehad waar ik uren in zoiets vast zat. Wat ik je als tip mee kan geven is niet op je rug slapen! Het is veel erger en vaker als je op je rug slaapt. Houd je ogen dicht, als je last hebt van hallucinaties.

Ik sta trouwens op de wachtlijst voor een slaap onderzoek, want wat ik heb is niet echt normaal
Klik om te vergroten...
Thnx voor je ervaring..! niet op je rug slapen is een goed advies! maar dan heb je het over slaap of slaapverlamming? bij echt slapen heb je die verlamming niet, en idd op je rug imo komt het eigenlijk altijd voor.. Slaapverlamming is is eigenlijk het lichaam dat slaapt maar de geest nog wakker is dus. Kinda scary dus!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rat zei:
In de periodes dat ik verder niks gebruik gebruik ik vaak nog wel (lage dosis) Kratom. Misschien moet ik daar eens mee stoppen. :thinking: Kan me alleen haast niet voorstellen dat dat het zo erg maakt.
Klik om te vergroten...
Kratom heeft zeker invloed op je slaap. Probeer eerst eens naar de baseline terug te keren en kijk hoe de klachten dan zijn.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rain zei:
Thnx voor je ervaring..! niet op je rug slapen is een goed advies! maar dan heb je het over slaap of slaapverlamming? bij echt slapen heb je die verlamming niet, en idd op je rug imo komt het eigenlijk altijd voor.. Slaapverlamming is is eigenlijk het lichaam dat slaapt maar de geest nog wakker is dus. Kinda scary dus!
Klik om te vergroten...
Klopt. Ik heb het over slaapverlamming idd :) Ik bedoel op momenten wat ik beschrijf bijvoorbeeld, dat ik het vaak achter elkaar heb in korte tijd, met stukken slapen tussendoor, merk ik dat het veel vaker en erger is als ik op mijn rug lig. Dus als ik me weer kan bewegen, ga ik op mijn zij liggen en dan wordt het veel minder of stopt het vaak. Helaas draai ik in mn slaap heel vaak terug op mn rug :neutral:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bonko3ng zei:
Door het doorhalen werd ik zo moe, dat ik standaard de eerst volgende (slaap) nacht dit heb incl. schreeuwen en slaan in mijn slaap. De nacht erop ben ik weer rustig. Volgens mij moet m'n lichaam dermate hard herstellen van het eet/slaapgebrek dat het zich zo uit...
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit, heb precies hetzelfde
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Snuufduuf zei:
Tip als je slaapverlamming hebt doe NOOIT je ogen open en wacht tot het voorbij is heeft mij heel goed geholpen
Klik om te vergroten...
Lastig uit te leggen maar dit werkt voor mij ook. Als het opkomt ben ik me er heel even bewust van en als ik dan in de verlamming doodstil blijft liggen en alleen m'n duim zachtjes heen en weer beweeg zak ik er niet verder in. Als ik ga bewegen zak ik weg en verlies ik verder het bewustzijn dat het aan de hand is.

Ik heb het overigens niet heel regelmatig, enkele keren per jaar
K
Krike2222Lid
01-01-2024, 00:00
#20
ik heb een kleine periode heel veel last van slaapverlamming gehad maar uiteindelijk overheen gegroeid denk ik? (als dat kan?)
nu al minimaal 6 maanden geen last ervan gehad.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."