Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEmoties

Emoties

26 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er was laatst een discussie over emoties in het knuffeltopic.

Stelling 1:
- Emoties horen bij de mens, je mag ze niet onderdrukken.

Stelling 2:
- Emoties remmen vele processen. Emoties tonen of als emoties je dagelijks leven bepalen is een teken van afhankelijkheid.


Ik heb al een paar jaar geen last meer van emoties :) Ook al lijkt het begin van emotioneel afgevlaktheid moeilijk omdat je steeds leegte voelt. Iedere medaille heeft zijn keerzijde. Ik ben niet meer afhankelijk van mijn geest.
v
vodeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mja, ik ben het helemaal eens met stelling 1, maar dat wist je natuurlijk al :wink:

Zonder emoties leven lijkt me gewoon heel saai en leeg. Ik geniet van de momenten dat ik hoog vlieg met mn gevoelens, en ik leer van de diepe dalen waarin ik terecht kan komen. Dit betekend niet dat ik afhankelijk ben van mijn gevoelens, ik kan mijn gevoelens wel degelijk sturen. Emoties zijn gewoon een deel van je en het klopt gewoon niet om die weg te steken mijn inziens.

Al zijn er natuurlijk wel momenten dat je even je emoties achterwege moet laten in sommige situaties, maar die momenten zijn er weinig vergeleken met de momenten waar je gewoon naar je hartje moet luisteren

[/hippie]
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb zelf geleerd emoties onder controle te krijgen... Een aantal jaar geleden waren ze zo extreem, dat ik er bijna niet door kon functioneren. Gevoelens die je letterlijk laten bevriezen, je schreeuwt in jezelf van "loop toch door, en hou je stil" terwijl je "lichaam" dan ineens stokstijf bevroren is.

Alsof er nog een ding tussen zit.( tussen denken en zelf bewegen) Een soort van knop

-je gedachten : ik denk, ik moet doorlopen
-je vrijwillig bewegen: je wilt een stap zetten, maar het lukt niet
wat houd je dan tegen om die stap te zetten? Niet ikzelf. Alsof er in sommige situaties ineens een programma in werking wordt gesteld dat je geen controle hebt.

(noodsituatie) Er was brand, Ik moest en wilde eerst mijn tas pakken( in mezelf schreeuwde ik naar mezelf, "PAK gvd DIE TAS", waar toen alle belangrijke papieren in zaten, foto's verzekeringspapieren, en id-kaart. Alsof ineens een enorme klap(een hersen-atoombom leek t op), door je lichaam gaat, die alles ineens laat verstijven. Alsof je in de "Sims" meespeelt, en iemand in je stapt die je andere dingen laat doen die je wilt. Het enige wat ik kon doen, was als een gedachtenwolkje afwachten, tot ik mezelf naar buiten zag lopen. Het duurde 3 minuten, voor ik weer bij besef was, en naar binnen kon lopen om die tas te pakken.

Ik was hier zo enorm van geschrokken, ik had nooit geweten dat ik ineens geen controle meer kon hebben. Dit gevoel was erger dan de ergste nachtmerrie, vermenigvuldigd met de SAW
films bijelkaar.


Ik heb nu door een bepaalde meditatie de controle over mijn emoties, Sommige mensen vinden mij daarom een ongevoelige klootzak. Ik vind het niets meer, dan 100% absolute controle over mijn eigen lichaam, mijn denken en doen.

Hiermee heb ik mijn eigen leven gered( hotel in spanje tijdens die bomaanslagen), door niet mee te lopen met de losgeslagen kudde die in blinde paniek achterelkaar loopt. ik kon nadenken, en ging tegen de muur staan, en wachtte tot iedereen was uitgeraasd en gedrukt. en kon zonder één schrammetje tussen de brokstukken doorlopen. als ik was meegerend, of meegesleurd door anderen, had ik de volle laag gekregen. En zat ik hier nu niet op t forum.


Het beheersen van mijn emoties, geeft me een gevoel van helderheid, en controle. In de tijd met emoties voelde alles aan als een paddotrip, zonder visuals.

Geen blinde woede als iemand ruzie zoekt, niets meer dan armen overelkaar en die persoon aankijken, zonder een woord te zeggen. Je wil niet weten hoe lekker het voelt dat zoiets je niets doet, en je ziet dat iemand alleen maar kwader en kwader word, en intussen explodeert(geestelijk).

Het geeft een gevoel van macht, dat je elke seconde de situatie overziet, en alles op een manier kan bekijken zonder een traan, of zonder agressie.


Emoties waren voor mij een ziekte, die mij niet lieten functioneren zoals ik dat wilde.

Iemand zonder emoties is geen ongevoeligge zombie.
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#4
Helemaal met Vode eens. Ik leef zelf erg intuïtief en op gevoel, laat me soms misschien zelfs teveel leiden door emoties. Zeker weten voor emoties dus.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ergens in het midden, zoals altijd :)

Proberen de negatieve emoties te onderdrukken, of te negeren of relativeren. En vooral impulsieve acties door emoties onderdrukken kan je een hoop shit mee besparen soms :)

En dat doen gelukkig ook al die mensen die hier zeggen dat je emoties niet mag onderdrukken, anders zou het een enorme chaos worden in de wereld vol met steeds flippende mensen die ruzie maken om niets enzo.
F
FlugeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Loadrunner = Bruce Willes ???
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Flugeltje zei:
Loadrunner = Bruce Willes ???
Klik om te vergroten...
Hehehe, dies cool :sunglasses:

Ik ga ook ergens voor er tussen in. Ik ben enorm emotioneel en op sommige momenten kan dat gewoon niet. Je kunt niet ineens in huilen uitbarsten op je werk als je een lief berichtje krijgt of een heftig stuk in de krant leest. Ik moest al huilen bij de gevoelige stukjes in de film Yes man, die toch echt een comedy is! En soms moet ik huilen bij een boek, dat stoort soms zo erg dat ik in de trein het boek weg moet leggen voor thuis.

Dan stop ik die emoties weg voor de momenten dat ik alleen ben of dat ik het gepast vind.
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#8
loadrunner zei:
Ik heb zelf geleerd emoties onder controle te krijgen... Een aantal jaar geleden waren ze zo extreem, dat ik er bijna niet door kon functioneren. Gevoelens die je letterlijk laten bevriezen, je schreeuwt in jezelf van "loop toch door, en hou je stil" terwijl je "lichaam" dan ineens stokstijf bevroren is.

Alsof er nog een ding tussen zit.( tussen denken en zelf bewegen) Een soort van knop

-je gedachten : ik denk, ik moet doorlopen
-je vrijwillig bewegen: je wilt een stap zetten, maar het lukt niet
wat houd je dan tegen om die stap te zetten? Niet ikzelf. Alsof er in sommige situaties ineens een programma in werking wordt gesteld dat je geen controle hebt.

(noodsituatie) Er was brand, Ik moest en wilde eerst mijn tas pakken( in mezelf schreeuwde ik naar mezelf, "PAK gvd DIE TAS", waar toen alle belangrijke papieren in zaten, foto's verzekeringspapieren, en id-kaart. Alsof ineens een enorme klap(een hersen-atoombom leek t op), door je lichaam gaat, die alles ineens laat verstijven. Alsof je in de "Sims" meespeelt, en iemand in je stapt die je andere dingen laat doen die je wilt. Het enige wat ik kon doen, was als een gedachtenwolkje afwachten, tot ik mezelf naar buiten zag lopen. Het duurde 3 minuten, voor ik weer bij besef was, en naar binnen kon lopen om die tas te pakken.

Ik was hier zo enorm van geschrokken, ik had nooit geweten dat ik ineens geen controle meer kon hebben. Dit gevoel was erger dan de ergste nachtmerrie, vermenigvuldigd met de SAW
films bijelkaar.


Ik heb nu door een bepaalde meditatie de controle over mijn emoties, Sommige mensen vinden mij daarom een ongevoelige klootzak. Ik vind het niets meer, dan 100% absolute controle over mijn eigen lichaam, mijn denken en doen.

Hiermee heb ik mijn eigen leven gered( hotel in spanje tijdens die bomaanslagen), door niet mee te lopen met de losgeslagen kudde die in blinde paniek achterelkaar loopt. ik kon nadenken, en ging tegen de muur staan, en wachtte tot iedereen was uitgeraasd en gedrukt. en kon zonder één schrammetje tussen de brokstukken doorlopen. als ik was meegerend, of meegesleurd door anderen, had ik de volle laag gekregen. En zat ik hier nu niet op t forum.


Het beheersen van mijn emoties, geeft me een gevoel van helderheid, en controle. In de tijd met emoties voelde alles aan als een paddotrip, zonder visuals.

Geen blinde woede als iemand ruzie zoekt, niets meer dan armen overelkaar en die persoon aankijken, zonder een woord te zeggen. Je wil niet weten hoe lekker het voelt dat zoiets je niets doet, en je ziet dat iemand alleen maar kwader en kwader word, en intussen explodeert(geestelijk).

Het geeft een gevoel van macht, dat je elke seconde de situatie overziet, en alles op een manier kan bekijken zonder een traan, of zonder agressie.


Emoties waren voor mij een ziekte, die mij niet lieten functioneren zoals ik dat wilde.

Iemand zonder emoties is geen ongevoeligge zombie.
Klik om te vergroten...
Klopt, emoties bepalen je leven en daar ben ik van af. Ik heb niet zoals jou gemediteerd maar ik heb er gewoon nooit over gepraat en alles opgekropt en nu voel k het niet meer. Maar zonder emoties heb je orde
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#9
De manier van Loadrunner kan ik begrijpen, die van Wromtraxe niet. Gevoelens opkroppen kan nooit goed zijn, misschien denk je nu dat je het onder controle hebt, maar ik denk dat het er uiteindelijk allemaal wel een keertje uitkomt, en dan is het een stuk heftiger dan normaal.

Loadrunner, zoals jij het hebt aangepakt klinkt het erg praktisch, maar ergens ook wel een beetje angstaanjagend.. Ik denk niet dat ik op zo'n manier zou willen leven, ik denk niet dat ik dat vol zou houden.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Precies, gevoelens dat maakt jou.
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat ik wel zou willen, is dat ik mensen beter zou kunnen snappen. Beter zou kunnen doorgronden, ik heb af en toe het gevoel dat ik hier heel erg op achterloop met m'n vrienden, of met andere mensen. Kan zijn dat het komt omdat ik jonger ben dan m'n meeste vrienden, en dat ik meer ervaring op moet doen of iets dergelijks. Maar als ik soms merk hoe goed sommigen de dingen om zich heen snappen, denk ik: 'Damn, dat moet ik ook kunnen, maar hoe?'.
E
EchelonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wromtraxe zei:
Ik heb al een paar jaar geen last meer van emoties :) Ook al lijkt het begin van emotioneel afgevlaktheid moeilijk omdat je steeds leegte voelt. Iedere medaille heeft zijn keerzijde. Ik ben niet meer afhankelijk van mijn geest.
Klik om te vergroten...

vreemde illusie die je jezelf opdringt. 'Het niet hebben van emoties'... is ook een emotie
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Verklaar
E
EchelonLid
01-01-2024, 00:00
#14
je stelt dat je een soort van leegte ervaart als gevolg van het wegstoppen van emoties. Een leegte ervaren ansich is al een emotie. Hoe rationaliseer je die leegte naar jezelf toe? ervaar je het als negatief, positief of onverschillig?
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#15
ik leef wel met emoties, maar ik kan het van me afzetten. je zult het aan mij niet gauw merken als ik boos of verdrietig ben. bekijk altijd alles rationeel en objectief...zo kijk ik ook naar mezelf en zo reageer ik dus ook.

eigenlijk is dit een beetje te zwart wit geschetst. ik laat me leiden door me emoties...ik plan niks vooruit en ik zie wel hoe het komt. maar ik kijk objectief naar situaties en ik kan me makkelijk in een ander persoon verplaatsen waardoor ik snel geneigd ben mijn eigen emoties even te vergeten. ik zie mezelf als een sterk persoon...geestelijk gezien. en ik probeer iedereen altijd te helpen met hun problemen en ik ben degene waar iedereen naartoe komt als ze een objectieve eerlijke kijk nodig hebben. op een bepaalde manier vind ik dat ik het verplicht ben om zo te zijn, gewoon omdat ik het kan. maar soms zou ik willen dat het anders was. het is namelijk een eenzame manier van leven terwijl je niet eenzaam bent, en zeker niet eenzaam hoeft te zijn.
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Echelon zei:
je stelt dat je een soort van leegte ervaart als gevolg van het wegstoppen van emoties. Een leegte ervaren ansich is al een emotie. Hoe rationaliseer je die leegte naar jezelf toe? ervaar je het als negatief, positief of onverschillig?
Klik om te vergroten...
Daar had ik nog niet over na gedacht. Negatief neem ik aan.
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heb me op vele verzoeken laten testen. Het blijkt dat ik door nooit over emoties praten een schizoïde persoonlijkheidsstoornis heb ontwikkeld :(
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nou werk aan de winkel dus. Hoewel het misschien moeilijk is zou ik toch maar op emo stand overschakelen. Vertel hoe je je voelt, vertel andere mensen wat je bij hun voelt. Hou je van je ouders, broers, zusters, ooms en tantes? Vertel het ze! Krop niet langer op want het is zo zonde om geen gevoel te hebben.
En hoe zit het met verliefdheid en boosheid? Je bent toch wel eens kwaad? Als je baas of leraar je tekort doet op school/werk?
Iedereen heeft emoties, leer van de diepe dalen, waarin je je wentelt in zelfmedelijden en krabbel daarna op naar de hoogste pieken van blijdschap en geluk.

Veel succes!
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nee, ik ben niet verliefd. Nee, ik voel me nooit kwaad. Nee, ik voel nooit iets.
Linkje
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik zeg stelling 1. Ik ben een heel emotioneel mens over het algemeen en soms weet ik even niet wat ik met bepaalde emoties aan moet, maar ik zou ze ook niet kunnen/willen missen! Mijn emoties zorgen er voor dat ik me bewust word van mezelf en dat vind ik toch wel heel belangrijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."